We hebben in juni onze nieuwbouwwoning betrokken en hebben daar 3 mooie schaampanelen bij gekregen die we willen vervangen door een volledige installatie.
We komen van een rijtjeswoning die bijzonder slecht geisoleerd was en verbruik in die woning zat op 2500kWh en 900m3 aan gas.
Onze nieuwbouwwoning is natuurlijk veel beter geisoleerd, maar we hebben nu wel meer elektrisch verbruik via een L/W warmtepomp en 2 airco's draaien. Gemiddelde verbruik afgelopen 3 maanden was ongeveer 433kWh, als ik dat extrapoleer naar een volledig jaar kom ik op 5200kWh.
We verwachten op (wellicht korte) termijn over te gaan ook op minimaal 1 elektrische auto, vandaar dat we toch rond de 8k kWh willen opwekken.
We zijn een tijd bezig geweest met offertes aan te vragen en willen graag advies van de tweaker community om een keuze te maken.
Enphase systemen lijken het voordeel te hebben dat ze makkelijker uitbreidbaar zijn en dat de omvormer die we nu hebben staan weg kan en geeft net wat ruimte voor die ene extra kast in het washok
Echter we hebben ook offertes gekregen voorr seriele systemen die qua prijs wat gunstiger lijken te zijn. Ik zou daarom graag advies ontvangen over de offertes vinden qua prijs en aangeboden systemen./f/image/AIf9GpGSnW2t4PM6I8j57sDo.png?f=fotoalbum_large)
Sinds de foto is gemaakt hebben we ook een groot dakraam aan de voorzijde laten plaatsen.
Aan de achterzijde op ZOO hebben we 2 dakramen PK06., dus daar gaat ongeveer 3 m2 nog van af. Er zou dan nog 40 m2 overblijven.
Aan de voorzijde op NWW hebben we 3in1 dakraam dus daar gaat minimaal 3 m2 nog vanaf, hier zou dus ook nog 40 m2 over moeten blijven.
Optimistisch ingeschat dus 80m2
Doel is daarom om minimaal 8000 kwh op te wekken./f/image/aAYMapYwuaY00j6r3Tu1Ffqx.png?f=fotoalbum_large)
We komen van een rijtjeswoning die bijzonder slecht geisoleerd was en verbruik in die woning zat op 2500kWh en 900m3 aan gas.
Onze nieuwbouwwoning is natuurlijk veel beter geisoleerd, maar we hebben nu wel meer elektrisch verbruik via een L/W warmtepomp en 2 airco's draaien. Gemiddelde verbruik afgelopen 3 maanden was ongeveer 433kWh, als ik dat extrapoleer naar een volledig jaar kom ik op 5200kWh.
We verwachten op (wellicht korte) termijn over te gaan ook op minimaal 1 elektrische auto, vandaar dat we toch rond de 8k kWh willen opwekken.
We zijn een tijd bezig geweest met offertes aan te vragen en willen graag advies van de tweaker community om een keuze te maken.
Enphase systemen lijken het voordeel te hebben dat ze makkelijker uitbreidbaar zijn en dat de omvormer die we nu hebben staan weg kan en geeft net wat ruimte voor die ene extra kast in het washok
Echter we hebben ook offertes gekregen voorr seriele systemen die qua prijs wat gunstiger lijken te zijn. Ik zou daarom graag advies ontvangen over de offertes vinden qua prijs en aangeboden systemen.
Foto's
/f/image/AIf9GpGSnW2t4PM6I8j57sDo.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Afmetingen van het dak zijn 7.56m x 5.70m per zijde.Sinds de foto is gemaakt hebben we ook een groot dakraam aan de voorzijde laten plaatsen.
Aan de achterzijde op ZOO hebben we 2 dakramen PK06., dus daar gaat ongeveer 3 m2 nog van af. Er zou dan nog 40 m2 overblijven.
Aan de voorzijde op NWW hebben we 3in1 dakraam dus daar gaat minimaal 3 m2 nog vanaf, hier zou dus ook nog 40 m2 over moeten blijven.
Optimistisch ingeschat dus 80m2
Schaduw
We hebben op dit moment geen schaduw op beide dakzijdes.Jaarverbruik
Beetje lastig in te schatten aangezien 3 maanden geleden te zijn verhuisd, maar ik schat op ongeveer 5200 kwh uit te komen.Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben een 3x25A aansluitingBudget en doel
Budget zit rond de 10k euro, we willen graag aan gemiddeld per jaar ons verbruik in elk geval opwekken en liefst een klein beetje meer. Op termijn verwachten we meer energiebehoefte te hebben naar aanleiding van plaatsen airco en een elektrische auto.Doel is daarom om minimaal 8000 kwh op te wekken.
Wie gaat het project uitvoeren
Het idee is om alles te laten doen.Bijhouden van data
We willen in elk geval de mogelijkheid hebben om de opbrengst en status van de panelen bij te houden.Reeds verkregen offertes
/f/image/aAYMapYwuaY00j6r3Tu1Ffqx.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/XY1zG8WyeelrRaO13476OX4F.png?f=user_large)
/f/image/Lmxk35RJs5xlyXmLz1LG1taD.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/0fNtgdM2xLnXZBvZnYcsy0IP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/e0J4bojCc9BqIvVMeATw2f8o.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/py1HMHOd4Z2inyBLrnSuYvOq.png?f=fotoalbum_large)