Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11 14:35
We hebben in juni onze nieuwbouwwoning betrokken en hebben daar 3 mooie schaampanelen bij gekregen die we willen vervangen door een volledige installatie.

We komen van een rijtjeswoning die bijzonder slecht geisoleerd was en verbruik in die woning zat op 2500kWh en 900m3 aan gas.
Onze nieuwbouwwoning is natuurlijk veel beter geisoleerd, maar we hebben nu wel meer elektrisch verbruik via een L/W warmtepomp en 2 airco's draaien. Gemiddelde verbruik afgelopen 3 maanden was ongeveer 433kWh, als ik dat extrapoleer naar een volledig jaar kom ik op 5200kWh.

We verwachten op (wellicht korte) termijn over te gaan ook op minimaal 1 elektrische auto, vandaar dat we toch rond de 8k kWh willen opwekken.

We zijn een tijd bezig geweest met offertes aan te vragen en willen graag advies van de tweaker community om een keuze te maken.
Enphase systemen lijken het voordeel te hebben dat ze makkelijker uitbreidbaar zijn en dat de omvormer die we nu hebben staan weg kan en geeft net wat ruimte voor die ene extra kast in het washok ;)

Echter we hebben ook offertes gekregen voorr seriele systemen die qua prijs wat gunstiger lijken te zijn. Ik zou daarom graag advies ontvangen over de offertes vinden qua prijs en aangeboden systemen.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Joh713ncQJPQtIeRPL50IsHpdS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AIf9GpGSnW2t4PM6I8j57sDo.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Afmetingen van het dak zijn 7.56m x 5.70m per zijde.
Sinds de foto is gemaakt hebben we ook een groot dakraam aan de voorzijde laten plaatsen.

Aan de achterzijde op ZOO hebben we 2 dakramen PK06., dus daar gaat ongeveer 3 m2 nog van af. Er zou dan nog 40 m2 overblijven.
Aan de voorzijde op NWW hebben we 3in1 dakraam dus daar gaat minimaal 3 m2 nog vanaf, hier zou dus ook nog 40 m2 over moeten blijven.

Optimistisch ingeschat dus 80m2
Schaduw
We hebben op dit moment geen schaduw op beide dakzijdes.
Jaarverbruik
Beetje lastig in te schatten aangezien 3 maanden geleden te zijn verhuisd, maar ik schat op ongeveer 5200 kwh uit te komen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben een 3x25A aansluiting
Budget en doel
Budget zit rond de 10k euro, we willen graag aan gemiddeld per jaar ons verbruik in elk geval opwekken en liefst een klein beetje meer. Op termijn verwachten we meer energiebehoefte te hebben naar aanleiding van plaatsen airco en een elektrische auto.
Doel is daarom om minimaal 8000 kwh op te wekken.
Wie gaat het project uitvoeren
Het idee is om alles te laten doen.
Bijhouden van data
We willen in elk geval de mogelijkheid hebben om de opbrengst en status van de panelen bij te houden.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuMnBkI7chfpYCmSDo6pZAymsLY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aAYMapYwuaY00j6r3Tu1Ffqx.png?f=fotoalbum_large
Regio
We zitten in de regio Eindhoven

Alle reacties

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Als ik kijk naar de opbrengst kijk ik naar C2, dan lijkt dat interessant ondanks de meerprijs. Meer = beter want je gaat waarschijnlijk na 5 jaar niet panelen vervangen. Een elektrische auto (heb er zelf ook 1) tikt aardig aan en als je een beetje kan laden wanneer de zon schijnt en de rest van het huis erop in kan richten is dat ideaal. Solaredge app en API vindt ik dikke prima, en na 7 jaar nog geen enkel probleem ondervonden, maar n=1 natuurlijk.

E1 is weer interessant door de optimizers, wordt vaak gezegd dat het weinig scheelt op hetzelfde dak zonder slagschaduw, maar ik ken iemand anders met exact mijn opstelling zonder optimizers en die heeft toch echt wat minder opbrengst (~5%).

[ Voor 35% gewijzigd door Kecin op 29-09-2023 18:31 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
Negeer de opbrengstvoorspellingen. Enphase kan het in een schaduwvrije situatie niet winnen van een SolarEdge systeem wat op zijn beurt moeite heeft het te winnen van een string systeem.

Veel en simpel in dit geval: String omvormer.

Aanbieder E is serieus laag in prijs.

Als deze betrouwbaar overkomt, dan mag hij even terug naar de tekentafel, want volgens C past er meer.
Bij die prijs zou ik overigens even de halfje duizend extra uitgeven voor een SMA.

Dat is toch de betere string omvormer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-11 12:57

Zenix

BOE!

Ik zou inderdaad ook voor E3 gaan met meer panelen, lijken deze panelen te zijn: LR5-54HPB-410M

Eventueel zou je kunnen vragen of die ook nog panelen heeft met meer Wp, zoals de Jinko's met 430Wp dan heb je toch weer 560Wp bij.

• Krijgertje1979
Ronald schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:50:
Negeer de opbrengstvoorspellingen. Enphase kan het in een schaduwvrije situatie niet winnen van een SolarEdge systeem wat op zijn beurt moeite heeft het te winnen van een string systeem.

Veel en simpel in dit geval: String omvormer.

Aanbieder E is serieus laag in prijs.

Als deze betrouwbaar overkomt, dan mag hij even terug naar de tekentafel, want volgens C past er meer.
Bij die prijs zou ik overigens even de halfje duizend extra uitgeven voor een SMA.

Dat is toch de betere string omvormer.
Op dit moment is het schaduwvrij, echter in de groenstrook zijn er een aantal bomen geplant, die van ons kunnen we nog in groei bijsnoeien, maar die van onze buren en in de groenstrook bij de parkeerplaats niet. Als die bomen net zo groot worden als de gemarkeerde bomen die er al langer staan, wordt dan een systeem met enphase en optimizers wel interessant? Lastige is dat die bomen in de komende paar jaar die hoogte natuurlijk niet bereiken.

• Ronald
Kaartje met afstanden :-)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Krijgertje1979
Zekers!

De foto komt van pdok viewer, maar de dichtbijzijnde bomen die we niet "controleren" komen op ongeveer 15 meter van de dichtsbijzijnde dakgedeelte waar zonnepanelen komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wvm0CWK6DQIgCN3ynGryfnaP2Wk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XY1zG8WyeelrRaO13476OX4F.png?f=user_large

De luchtfoto is vermoedelijk van mei 2023 (vanwege bestratingswerkzaamheden) rond 10 in de ochtend (schaduwcalculatie).

Heb ook even een zonnestandplaatje toegevoegd, wat me doet vermoeden dat de bomen van onze buren wellicht het grootste probleem gaan opleveren voor eventuele schaduwval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2TS_V5jYU59ivI5kpWa0B9tles=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lmxk35RJs5xlyXmLz1LG1taD.png?f=fotoalbum_large

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:34
Schaduw van een boom is niet direct een probleem met een string omvormer, zolang je maar voldoende spanning over hebt van de panelen die wel in de zon liggen. Een onderste rij panelen waar gedurende een deel van de dag schaduw overheen valt is dus prima.

Legplannen is alles op OZO? Of is er een partij die ook nog op WNW wil leggen?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
voorbeeld dag van mijn set.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
ja ik heb ook schaduw: 7:30 staat een grote kerk toren en 20:30 bomen.
maar verlies kun je het niet noemen.
veel verliezen op momenten dat je niet veel opwekt, is gewoon geen ramp.

voor de prijs van optimizers, beter een paar extra panelen leggen, is goedkoper en werkt ook. ;)
(en kan er minder kapot.)

oost-west zo als ik heb , dan kan je gewoon 6430Wp op een 4000W omvormer leggen.
gewoon omdat de top tussen de 2 setjes op een ander moment valt.

het zou mooi zijn als je op je dak 2x14x430Wp op een grofweg 8kW omvormer kunt hangen.
dan heb je de laagste prijs per Wp.
en dan scoor je grof weg 9000kwh per jaar.
een beetje te veel, maar elk jaar is het iets meer of iets minder, dus dat is gewoon goed. ;)

elke omvormer kun je loggen, maar het verschild wel wat en hoe je wil loggen.
(een losse kWh meter in de meter kast is een optie.
omvormer zelf uitlezen etc etc...)
een SMA logt al wat beter als een growat/solis.
(ik stop ook liever geld in een SMA als een optimizer om eerlijk te zijn.)
ben nu zelf met een fronius bezig, en die heeft er gewoon een extra (opensource) protocol voor die je kunt koppelen met b.v. HA en dan kun je zelfs dingen aansturen er mee.
maar goed, dat moet je zelf uit zoeken, dit is zo persoonlijk.
(ik ga voor de volle fronius, met ohmpilot en HA koppeling, en straks zelfs een batterij van een kWh of 10-20)

edit:
en wacht even tot @Ronald de designer weer aan de praat heeft. d:)b
meer gegevens altijd goed. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 30-09-2023 15:32 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ronald
Luchtfotos zijn lief :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8ihYcX7Sotmgq_go2mMQFTbl4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0fNtgdM2xLnXZBvZnYcsy0IP.png?f=fotoalbum_large

SolarEdge designer is op dit moment stuk en wil het rapport niet opmaken.

15x de 415 Wp versie van deze op Oost: https://www.solar-bouwmar...ame-opop-c-141259003.html
15x https://www.solar-bouwmar...cksheet-zilver-frame.html op west.

Met s500 optimizers aangesloten op SE9K

De reden dat ik deze panelen pak is dat ze minder dan 1050mm breed zijn, daarmee kans dat een installateur er 5 naast elkaar wil leggen.

https://designer.solaredg...fc5c7f47f211?units=METRIC

Zodra hij werkt kun je er de effecten van de bomen in een solaredge systeem mee zien, zie de schaduw verliezen in het opbrengst verlies diagram. Inhoudelijk kan ik nu even niets, het laad nu even niet.

(Dit kun je overigens bij Solar Bouwmarkt aanvragen, ze bemiddelen voor installatie)
Ik vermoed overigens dat een 9kW string omvormer voldoende kosteneffectiever is om wat lagere opbrengst mee te accepteren.

Ik kom er op terug als Designer weer werkt.

• Krijgertje1979
Oilman schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:51:
Schaduw van een boom is niet direct een probleem met een string omvormer, zolang je maar voldoende spanning over hebt van de panelen die wel in de zon liggen. Een onderste rij panelen waar gedurende een deel van de dag schaduw overheen valt is dus prima.

Legplannen is alles op OZO? Of is er een partij die ook nog op WNW wil leggen?
Bij alle partijen is het de bedoeling dat er op beide dakzijdes gelegd wordt. Een enkel dakvlak zou niet voldoende zijn om in de buurt van de 8000kWh te komen die we nastreven

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Onthoud goed dat een hoge boom volledige schaduw geeft voor enige tijd, daar kan een micro-omvormer of optimizer niet aan veranderen. Een string omvormer blijft je beste optie. En wat Ronald zegt, besteed nog een paar honderd aan een SMA omvormer en dan heb je een top systeem.

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNAPNbQA2a7BMe4LtQWge4XldyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e0J4bojCc9BqIvVMeATw2f8o.png?f=fotoalbum_large

Designer doet het weer, @Krijgertje1979
Te zien is dat de schaduw van de bomen veel meer effect op het platte dakdeel heeft dan op het schuine dak... Die ~2,5 meter hoogte verschil en ~2 meter extra afstand telt echt wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJOg02AzpT0bKt3wH6J1u0QJIig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/py1HMHOd4Z2inyBLrnSuYvOq.png?f=fotoalbum_large

Volgens de SolarEdge simulatie is er pak hem beet 6% verlies door de bomen (Schaduw instraling verliezen)
Dat is een verlies dat je sowieso hebt, SolarEdge maakt van schaduw geen zon.

Ondanks de trackers per paneel gaat er nog eens 3% verloren door de schaduw neveneffecten.
Dit is een post die op een string omvormer hoger uit pakt.

Maar hoeveel hoger? dat is lastig te zeggen.

Komt er zoals gebruikelijk op neer dat als je extra panelen (paneelvermogen) kan leggen dat je dat eerst doet... En daarna pas geld gaat steken in slimme systemen.

Pagina: 1