Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CL80
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 25-10-2023
Hoi, ik ben eigenlijk al jaren bezig met bewuster omgaan met energie, maar de aanpassingen die ik deed waren altijd vrij basic (radiatorfolie, radiatorventilatoren, thermostaat lager, korter douchen). Nu ik in een nieuw huis woon met goede isolatie en vloerverwarming heb ik besloten dat ik me toch wel iets meer wil verdiepen in op een zuinige manier met energie omgaan, maar ik moet zeggen: ik vind het allemaal best complex.

Mijn situatie:
-Een goed geisoleerd huis uit 2014
-Vloerverwarming op gas met een verdeler van Riho en een pomp van Biral (MX 12-4)
-HR-ketel Nefit Proline HRC 24
-Thermostaat Cenvax VAG 5000 waarvan de daadwerkelijke thermostaat is door een simpele Honeywell Round aan-uit schakelaar

Nu zijn er natuurlijk allerlei aanpassingen te bedenken, maar ik wilde in ieder geval beginnen met de basis goed te krijgen: de hardware. Waar ik tijdens het verdiepen in mogelijkheden onder meer achterkwam (correct me if I'm wrong) is dat:
a) je op een modulerende HR-ketel het beste een modulerende thermostaat kunt zetten (en dus niet de Honeywell)
b) Cenvax VAG 5000 niet heel goede reviews krijgt
c) een Nefit-ketel het best werkt met een Nefit-thermostaat

Om het meest uit mijn ketel te halen lijkt het mij dus een goede stap om de Honeywell Round te vervangen door bijvoorbeeld een Nefit Moduline 1010. Aangezien dit voor mij alleen vrij nieuw is, heb ik twee vragen:

1. Is dat inderdaad de juiste conclusie?
2. Als onderdeel van de Cenvax VAG 5000 is er een voedingseenheid VS 5550 (https://www.wasco.nl/artikel/8280700) op mijn ketel aangesloten. Ik weet niet goed wat dat doet. In hoeverre zorgt dit voor conflicten wanneer ik mijn Honeywell (die neem ik aan ook niet met de voedingseenheid communiceert) vervang door
een Nefit thermostaat?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden:)

Beste antwoord (via CL80 op 30-09-2023 13:24)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-06 21:52
haal die voeding eenheid ertussenuit. die hoorde bij de oude regeling. aansluitpunt voor diverse sensoren
om weersafhankelijk te kunnen stoken. dat was leuk toen gas nog goedkoop was en het systeem nog werkte. nu is het een stukje oude installatie wat waarschijnlijk geen enkele functie meer heeft...
((mocht hij toch nog ergens op aangesloten zitten waarvan je denkt hee waar is dat voor gooi een foto
op internet en ik help je wel met wat je ermee moet doen. ja ik ben tegenwoordig fel tegen die dingen)
en let op dat je even overal de spanning afhaalt als je deze gaat verwijderen ook van je cv ketel.

de thermostaat kan gewoon rechtstreeks aan de ketel. on off moet op de groene uitgang eerste blokje.
straks als je de nefit moduline m1010 installeert moet deze op het oranje blokje. (en de on/of eraf)
verder haal de stroom van ketel er even af als de draden en/of thermostaat verwisselt. (2 redenen voor)
de ketel geeft zelf ook iets aan stroom. en moet opnieuw opstarten om de thermostaat te herkennen.
(check even de installatie handleiding mocht mijn verhaal niet duidelijk genoeg zijn staat het nog beter in uitgelegd.)

en ja je ketel brandt rustiger en beter met een nefit thermostaat. hij gaat dan netjes moduleren
als alternatief kan je ook een opentherm module en een honnywel round modulerent halen maar
eigenlijk is deze setup minder goed dan een moduline 1010. die 10101 is er voor gemaakt zeg maar.
(maar je kan ook z,n kw begrenzen en on/off stoken soms kom je daarmee prima weg soms ook niet)

waarschijnlijk kom je hier in de toekomst wel terug voor een zone regeling. maar ik snap dat wilt beginnen
bij een goede basis en dan eens kijken wat er echt nodig is. heb je boven radiatoren bijvoorbeeld ?
of is alles vloerverwarming dan heb je meer kans van slag met een enkele kamerthermostaat.

[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 30-09-2023 09:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• miciel
haal die voeding eenheid ertussenuit. die hoorde bij de oude regeling. aansluitpunt voor diverse sensoren
om weersafhankelijk te kunnen stoken. dat was leuk toen gas nog goedkoop was en het systeem nog werkte. nu is het een stukje oude installatie wat waarschijnlijk geen enkele functie meer heeft...
((mocht hij toch nog ergens op aangesloten zitten waarvan je denkt hee waar is dat voor gooi een foto
op internet en ik help je wel met wat je ermee moet doen. ja ik ben tegenwoordig fel tegen die dingen)
en let op dat je even overal de spanning afhaalt als je deze gaat verwijderen ook van je cv ketel.

de thermostaat kan gewoon rechtstreeks aan de ketel. on off moet op de groene uitgang eerste blokje.
straks als je de nefit moduline m1010 installeert moet deze op het oranje blokje. (en de on/of eraf)
verder haal de stroom van ketel er even af als de draden en/of thermostaat verwisselt. (2 redenen voor)
de ketel geeft zelf ook iets aan stroom. en moet opnieuw opstarten om de thermostaat te herkennen.
(check even de installatie handleiding mocht mijn verhaal niet duidelijk genoeg zijn staat het nog beter in uitgelegd.)

en ja je ketel brandt rustiger en beter met een nefit thermostaat. hij gaat dan netjes moduleren
als alternatief kan je ook een opentherm module en een honnywel round modulerent halen maar
eigenlijk is deze setup minder goed dan een moduline 1010. die 10101 is er voor gemaakt zeg maar.
(maar je kan ook z,n kw begrenzen en on/off stoken soms kom je daarmee prima weg soms ook niet)

waarschijnlijk kom je hier in de toekomst wel terug voor een zone regeling. maar ik snap dat wilt beginnen
bij een goede basis en dan eens kijken wat er echt nodig is. heb je boven radiatoren bijvoorbeeld ?
of is alles vloerverwarming dan heb je meer kans van slag met een enkele kamerthermostaat.

[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 30-09-2023 09:06 ]

• CL80
Dag Miciel, bedankt voor het uitgebreide antwoord. Dit was wel een beetje wat ik hoopte te horen.

Ik ga de voedingseenheid er sowieso tussenuit halen en de thermostaat direct op de ketel aansluiten. Dat lijkt me een heel haalbaar klusje:) Ik heb nog even goed naar de voedingseenheid gekeken en zie dat er vijf snoeren verbonden zijn (zie foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A44t9Kww_YONb3lzGlQBPUisyo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMtgIdWdvot9IfkCcBizLYbX.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij gaat het om de stekker (zwart, rechts), de verbinding met de thermostaat, de verbinding met de ketel, de verbinding met een sensor op één van de leidingen (aanvoer?) en dan nog de buitenopnemer. In feite is het dus, als ik je goed begrijp, vooral een kwestie van de verbinding met de thermostaat loskoppelen en die weer aansluiten op de ketel.

Qua thermostaat twijfel ik nog een beetje tussen de Moduline 1010 en de Moduline 2050. Voor mij zit de overweging vooral in het automatische dag-nacht-programma. Het is toch wel handig als de verwarming 's avonds automatisch een paar graden lager gaat.

Ik heb boven inderdaad radiatoren en wil me in de toekomst dan ook gaan verdiepen in zoneregeling. Ik denk dat dat bij ons niet zo heel complex is. We hebben een klein huis met boven maar twee kamers en een badkamer. Maar aangezien we er pas in mei zijn komen wonen, heb ik ook geen idee wat het huis in de winter doet. Ik denk dat het dan ook eerst een beetje kijken is hoe warm/koud het überhaupt wordt.

Verder heb ik wel al een paar kleine aanpassingen gedaan. Ik heb een pompschakelaar (Eco pump switch HY-02) gekocht en wat instellingen veranderd. In dat laatste moet ik me eigenlijk nog wat beter verdiepen. Voor de mengregeling van de verdeler heb ik de aanvoertemperatuur nu op 30 graden gezet en de maximale temperatuur van de ketel op 60 graden. De ketel stond al ingesteld op een maximaal vermogen van 50%. Geen idee of dat een goed resultaat oplevert, dat zijn van die dingen waar ik me eigenlijk nog iets meer in moet verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
CL80 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:16:
Dag Miciel, bedankt voor het uitgebreide antwoord. Dit was wel een beetje wat ik hoopte te horen.

Ik ga de voedingseenheid er sowieso tussenuit halen en de thermostaat direct op de ketel aansluiten. Dat lijkt me een heel haalbaar klusje:) Ik heb nog even goed naar de voedingseenheid gekeken en zie dat er vijf snoeren verbonden zijn (zie foto).

Volgens mij gaat het om de stekker (zwart, rechts), de verbinding met de thermostaat, de verbinding met de ketel, de verbinding met een sensor op één van de leidingen (aanvoer?) en dan nog de buitenopnemer. In feite is het dus, als ik je goed begrijp, vooral een kwestie van de verbinding met de thermostaat loskoppelen en die weer aansluiten op de ketel.
bedankt voor de foto ik zie verder ook geen enkel punt om deze nog te laten zitten. soms worden ze nog gebruikt om de vloerverwarmings pomp aan te sturen maar dat is bij jouw niet van toepassing.
verder je kan de onderdelen benoemen. je snapt wat de bedoeling is. je komt er volgens mijn wel uit.
Qua thermostaat twijfel ik nog een beetje tussen de Moduline 1010 en de Moduline 2050. Voor mij zit de overweging vooral in het automatische dag-nacht-programma. Het is toch wel handig als de verwarming 's avonds automatisch een paar graden lager gaat.
ja dat is een overweging sommige mensen vinden het fijn als het bij de avond een beetje afkoelt en bij de ochtend weer warm wordt. de badkamer is dan op temperatuur etc. kwa besparing ? scheelt het iets.
Ik heb boven inderdaad radiatoren en wil me in de toekomst dan ook gaan verdiepen in zoneregeling. Ik denk dat dat bij ons niet zo heel complex is. We hebben een klein huis met boven maar twee kamers en een badkamer. Maar aangezien we er pas in mei zijn komen wonen, heb ik ook geen idee wat het huis in de winter doet. Ik denk dat het dan ook eerst een beetje kijken is hoe warm/koud het überhaupt wordt.
een zone regeling is wel te doen, maar ik begrijp ook dat je het even aan wilt kijken.
een zone regeling is vrij duur om aan te schaffen. en een berg werk om te instaleren.
dus inderdaad het idee/advies om eerst een winter het aan te kijken is verstandig.
Verder heb ik wel al een paar kleine aanpassingen gedaan. Ik heb een pompschakelaar (Eco pump switch HY-02) gekocht en wat instellingen veranderd. In dat laatste moet ik me eigenlijk nog wat beter verdiepen. Voor de mengregeling van de verdeler heb ik de aanvoertemperatuur nu op 30 graden gezet en de maximale temperatuur van de ketel op 60 graden. De ketel stond al ingesteld op een maximaal vermogen van 50%. Geen idee of dat een goed resultaat oplevert, dat zijn van die dingen waar ik me eigenlijk nog iets meer in moet verdiepen.
opzich 12 kw wel prima. je kan het helemaal uitrekenen als je wilt. en nog lager gaan zitten. hou wel iets reserve aan 1 a 2 kw. daarnaast moduleert toch wel iets terug op basis van zijn eigen retour temp maar hij is met on/off wel minder zuinig ik ben daarom ook blij dat je naar een modulerende nefit thermostaat wilt. dan is je ketel nog weer zuiniger. een modulerende thermostaat communiceert met je ketel over aanvoer temp en retour temp kw vermogen. en de woonkamer temp als derde refentie. waardoor die zuinig brandt.

vloer temperatuur 30/35 graden dat maakt niet zo gek veel uit. ja het is weer een kleine besparing. maar mocht het bij kou oncomfortabel zijn mag die terug naar 35 graden. hoef je geen kou te leiden. maar misschien kom je met 30 graden wel prima weg. ketel temp 60 graden is prima als hij nog start.

sommige nefit ketels hebben een vrij hoge start temp. en kunnen daarom beter op 65 graden staan.
of nog hoger. zolang je ketel gewoon goed opstart kan je het laten staan schiet hij in storing of gaat hij aan/uit/aan/uit dan moet je de maximale temperatuur verhogen. de moduline thermostaten geven zelf
door aan de ketel hoeveel kw en welke temperatuur. en zijn erop gebaseerd om zuinig te branden.

ps vergeet niet om je radiatoren een beetje in te regelen. met je hand dus voelen, worden ze boven goed warm en onderaan wat kouder. en als tweede je zou zelfs je vloerverdeler iets kunnen knijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CL80
Hoi Miciel, wederom bedankt voor je reactie. Dit lijkt me een prima start om energie te besparen. Wat betreft de thermostaat moet ik me misschien nog iets meer in eventuele besparingen verdiepen. We zijn in ieder geval tot de conclusie gekomen dat een automatische dag/nacht-schakelfunctie voor ons misschien niet eens heel handig is. Ik bestel dus sowieso de Moduline 1010.