Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• BobbiB
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 26-12-2024
Hopelijk kunnen jullie mij adviseren of de goede richting op sturen.

Sinds even wordt het water uit mijn douchekraan moeilijk warm en wisselt deze in temperatuur. Dit is iets wat volgens mij steeds een stapje erger wordt en gezien ik een onderhoudscontract heb op mijn cv-ketel heb ik een afspraak gemaakt met een monteur om hier naar te laten kijken.

Voor mijn afspraak belde de monteur mij op dat hij vermoed dat dit probleem zich niet voordoet in de ketel maar in de thermostaat van de douche. Dat verhaal klonk voor mij heel logisch en heb ik de thermostaat douche vervangen voor een nieuwe. Helaas bleek anders en werd mijn water nog steeds afwisselend warm/koud en leek ook langzaam erger te worden.

Ik heb daarop alsnog een afspraak gemaakt met de monteur en is concludeerde bij zijn bezoek dat het probleem zat in de waterbesparende douchekop. Op het moment zelf klonk mij dit ook heel logisch, zeker omdat hij liet zien dat wanneer ik de douchekop van de slang draaide het water wel warm werd.

Omdat de monteur langs is geweest en het niet aan de ketel leek te liggen moest ik dit bezoek betalen.

Ik heb daarop een nieuwe douchekop aangeschaft, maar hier bleef het probleem dat de temperatuur wisselde. Ik heb ook een hele oude douchekop van een vriend geleend zodat ik zeker weet dat er geen waterbesparende functie op zit, maar mocht ook niet baten.

Inmiddels word ook het water bij de keuken (een verdieping onder de cv ketel) ook heel moeilijk warm. Gister ben ik gestopt de timer 4 minuten aangaf en het water nog steeds koud aanvoelde.

Wanneer ik de kraan bij wastafel samen met de doucheer open draai (en dus veel meer warm water vraag) gaat dit wel goed.

Ik kan nu weer een afspraak maken met een monteur, maar wanneer weer blijkt dat het probleem niet in de cv-ketel ligt ga ik opnieuw weer kosten maken.

Nu lijk ik op alle leidingen na alles uitgesloten te hebben van dit probleem, maar hoop ik op wat wijsheid van jullie en jullie nog een goed idee hebben?

Dank alvast voor het lezen!

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:51
Keukenkraan open met heet water en kijken wat er bij de ketel gebeurt. Moeilijker is het niet.

En ja, je temperatuur kan flink fluctueren met een waterbesparende douchekop, maar zolang het water niet warm is vraagt de thermostaat 100% warmwater, dus aan de flow mag het niet liggen.

Welke ketel heb je?

• BobbiB
Wow. Dank voor je snelle antwoord! Ik meld vanavond als ik thuis ben direct het type ketel. Het lastige is is dat het er eentje is zonder display. Dus je ziet alleen twee groene ledjes aan de voorkant dat hij aanstaat (als ik het goed heb, ik valideer nog even :) )

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:01

Aardedraadje

Met kabelschoen

Klinkt mogelijk als een defecte doorstroomsensor, registreert te weinig flow en schakelt dus niet in, of steeds in en uit. Want als je veel warm water vraagt gaat het blijkbaar (nog?) wel goed.

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:06
Heb je iets veranderd in je huis? Iets wat er misschien totaal niet mee te maken heeft?

Wanneer had je nog wel gewoon warm water en wanneer niet meer? Wat is er veranderd?

Mocht het probleem wel in de ketel liggen, dan kun je voor die niet-uitgevoerde reparatie een creditfactuur vragen.
De monteur heeft het probleem beter moeten onderzoeken en kan dat niet bij jou als consument neerleggen.
Succes!

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

• BobbiB
De Tzerra M 28c CW4
Aardedraadje schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 23:03:
Klinkt mogelijk als een defecte doorstroomsensor, registreert te weinig flow en schakelt dus niet in, of steeds in en uit. Want als je veel warm water vraagt gaat het blijkbaar (nog?) wel goed.
Zoals jij dit beschrijft lijkt mij dit heel logisch. Als ik genoeg warm water vraag blijft hij warm, vraag ik iets minder warm water wisselt hij tussen warm en koud en vraag ik te weinig krijg ik geen warm water meer. Naar mijn gevoel moet ik elke week meer warm water vragen om nog warm water te krijgen.
Chewmonkey schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 23:59:
Heb je iets veranderd in je huis? Iets wat er misschien totaal niet mee te maken heeft?

Wanneer had je nog wel gewoon warm water en wanneer niet meer? Wat is er veranderd?

Mocht het probleem wel in de ketel liggen, dan kun je voor die niet-uitgevoerde reparatie een creditfactuur vragen.
De monteur heeft het probleem beter moeten onderzoeken en kan dat niet bij jou als consument neerleggen.
Succes!
Dat klinkt heel makkelijk: ik heb niets veranderd, maar het enige wat ik mij kan bedenken wat hier in de buurt komt is dat ik vorig jaar (november 2022) n.a.v. bespaar tips de temperatuur in de ketel heb laten verlagen. Het is dan in tot vorige maand prima gegaan of in elk geval niet door mij opgevallen.

Het klopt inderdaad dat als blijkt dat het aan de ketel ligt ik een creditfactuur krijg voor het eerdere bezoek, maar ik zou willen uitsluiten dat ik zelf nog iets buiten de ketel mis wat de oorzaker zou kunnen zijn.

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

BobbiB schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 07:53:

Dat klinkt heel makkelijk: ik heb niets veranderd, maar het enige wat ik mij kan bedenken wat hier in de buurt komt is dat ik vorig jaar (november 2022) n.a.v. bespaar tips de temperatuur in de ketel heb laten verlagen. Het is dan in tot vorige maand prima gegaan of in elk geval niet door mij opgevallen.
Heb je alleen de temperatuur van je verwarming verlaagd, of ook van het tapwater? In principe is het niet de bedoeling om tapwatertemperatuur (te ver) te verlagen.

• BobbiB
Aardedraadje schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 08:19:
[...]

Heb je alleen de temperatuur van je verwarming verlaagd, of ook van het tapwater? In principe is het niet de bedoeling om tapwatertemperatuur (te ver) te verlagen.
Dat is een goede. Ik heb de monteur tijdens de jaarlijkse check gevraagd om naar aanleiding van mijn bevindingen de temperatuur van de ketel te verlagen. Onwetend dat ik ben dat er dit twee losse circuits zijn. Al zou je wellicht mogen verwachten dat de monteur dan met deze vraag wel de juiste aanpassing maakt.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:34
BobbiB schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 08:49:
[...]

Dat is een goede. Ik heb de monteur tijdens de jaarlijkse check gevraagd om naar aanleiding van mijn bevindingen de temperatuur van de ketel te verlagen. Onwetend dat ik ben dat er dit twee losse circuits zijn. Al zou je wellicht mogen verwachten dat de monteur dan met deze vraag wel de juiste aanpassing maakt.
normaal zijn het inderdaad twee losse cirquits. maar ik twijfel daar dus ook aan.
zet je cv eens op 65 graden en je warm water ook op 65 graden. en wat gebeurt er dan ?

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 22:20
Ik heb ook iets dergelijks gehad met een tzerra.
Moest de kraan steeds warmer zetten, soms uit en weer aanzetten voor warm water. Uiteindelijk helemaal geen warm water meer.

Conclusie toen was kapotte flowmeter en 3wegklep. Na deze vervangen te hebben werkte alles weer perfect.

Your time as a student is the best time of your life

• BobbiB
miciel schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 08:58:
[...]
normaal zijn het inderdaad twee losse cirquits. maar ik twijfel daar dus ook aan.
zet je cv eens op 65 graden en je warm water ook op 65 graden. en wat gebeurt er dan ?
Dat kan ik helaas niet zelf doen. Er zit geen bedieningspaneel op, en het wijzigen van de temperatuur moet dan met zo'n dongle aan je laptop. Maandag ga ik dat vragen aan de monteur.
PeetR schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:01:
Ik heb ook iets dergelijks gehad met een tzerra.
Moest de kraan steeds warmer zetten, soms uit en weer aanzetten voor warm water. Uiteindelijk helemaal geen warm water meer.

Conclusie toen was kapotte flowmeter en 3wegklep. Na deze vervangen te hebben werkte alles weer perfect.
Dit klinkt heel erg als wat ik ervaar. Fijn dat je dit deelt!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 16:50

Glewellyn

is er ook weer.

BobbiB schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:11:
[...]
Dat kan ik helaas niet zelf doen. Er zit geen bedieningspaneel op, en het wijzigen van de temperatuur moet dan met zo'n dongle aan je laptop. Maandag ga ik dat vragen aan de monteur.
Zitten er links naast de ledjes niet twee wieltjes waarmee je de temperatuur kan instellen? Die zie ik in de handleiding staan.

*zucht*

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-11 15:58
BobbiB schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:11:
Welke thermostaat heb je? Met een Remeha qSense of iSense zou je de ketelinstellingen via het installateursmenu op de thermostaat moeten kunnen aanpassen (parameter 2 is SWW temperatuur). Dat werkt in elk geval zo bij de Tzerra Plus en volgens de handleiding van de Tzerra M zou het ook moeten kunnen met een "daarvoor geschikte regelaar". De servicetool van Remeha is ook niet meer dan een qSense met een extra kabeltje.

Het zou overigens ook nog kalk in de leidingen kunnen zijn, of een verstopte platenwisselaar. Komt er sowieso minder water uit de warme kraan als je hem "normaal" opendraait? Anders zou ik mijn geld inderdaad ook zetten op de flowsensor en/of de driewegklep. De ketel zal al rond de 10 jaar oud zijn schat ik, dus dat zou best kunnen.
Glewellyn schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:45:
Zitten er links naast de ledjes niet twee wieltjes waarmee je de temperatuur kan instellen? Die zie ik in de handleiding staan.
Dat is de Tzerra Plus. De Tzerra M had die wieltjes nog niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Vistajevski op 30-09-2023 09:54 ]

• BobbiB
Ik heb inderdaad een Remeha iSense en ben met de pincode die ik online gevonden heb in het installateursmenu gekomen. Parameter 1 is 70 (neem ik aan graden) en parameter 2 (de SWW waarde) is 60. Als ik het goed begrijp zou dat goed moeten staan toch?

Verkalking heb ik ook nog even door mijn hoofd laten gaan, maar dan zou het niet zo snel achteruit moeten gaan vermoed ik.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

BobbiB schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:36:
Ik heb inderdaad een Remeha iSense en ben met de pincode die ik online gevonden heb in het installateursmenu gekomen.
Dat scheelt je in vervolg kosten om iemand te laten komen die een pincode invoert en wat waardes kiest die jij vraagt.

You earned }:O award!

Pincode nog even delen misschien als iemand dit topic ooit vindt?

★ What does that mean? ★

• BobbiB
Goeie. Ik wist niet of dat zomaar mocht. De pincode is 0012

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

60 graden voor tapwater is een prima temperatuur.

Ik zie dat ondertussen iemand anders met een soortgelijk probleem, mijn vermoeden van flowsensor bevestigt. Ik zou het dus daar (laten) zoeken.

En als dat het probleem is, even kijken of je gemaakte kosten i.v.m. verkeerd advies, vergoed kan krijgen.

• Vistajevski
BobbiB schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:45:
Goeie. Ik wist niet of dat zomaar mocht. De pincode is 0012
Het is jouw ketel, dus waarom zou het niet mogen? Bij Remeha is de code altijd 0012, tot op de dag van vandaag. Mocht je de handleiding kwijt zijn, voor jouw ketel kun je die hier nog vinden: https://www.geaskb.nl/wp-...c-Service-handleiding.pdf. Remeha zelf heeft hem niet meer op de site staan. Parameterwaarden staan op pagina 57 en verder. Er staat ook bij welke parameters je niet aan moet komen.

Wat de oorzaak betreft: dat kan nog steeds van alles zijn, maar het is wel duidelijk dat het in de ketel moet zitten. De Tzerra heeft een (zeer lage) tapdrempel van 1,2 liter/minuut voor warm water. Hij zou het dus ook met een spaardouche gewoon moeten doen. Dat hij wel werkt als je de kraan vol open zet is nogal wiedes, maar dat is geen oplossing. Die monteur moet dus gewoon terugkomen en zijn werk doen.

Anekdote: ik had bij mijn oude Tzerra Plus 39c in het begin het probleem dat de ventilator een tamelijk hard fluitend geluid maakte in laaglast. Oplossing van de monteur: minimale vermogen hoger zetten naar 10kW. Toen floot hij inderdaad niet meer, maar ik heb hem wel terug laten komen en de gasstraat laten vervangen.

• azteke
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-10 13:01

azteke

King

Zeer waarschijnlijk niet gerelateerd omdat het niet in je beschrijving staat, maar heb je toevallig een zonneboiler? Wij hadden vergelijkbare symptomen. Het bleek toen aan het mengventiel/thermostaat te liggen. Het water in de boiler was niet warm genoeg waardoor de CV bij moest springen. Er zat echter kalk in waardoor de CV niet meer goed aansloeg.

CMDR azteke || You never get a second chance to make a first impression...

• BobbiB
azteke schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:08:
Zeer waarschijnlijk niet gerelateerd omdat het niet in je beschrijving staat, maar heb je toevallig een zonneboiler? Wij hadden vergelijkbare symptomen. Het bleek toen aan het mengventiel/thermostaat te liggen. Het water in de boiler was niet warm genoeg waardoor de CV bij moest springen. Er zat echter kalk in waardoor de CV niet meer goed aansloeg.
Dat heb ik niet, maar dank voor de optie.

Ik word er gelukkig van jullie advies en hulp, dat overtuigd mij dat ik er goed aan doe de monteur terug te laten komen. Jullie maken mijn zaterdag (en de rest van de week :)).

• Vistajevski
Wat ik zelf nog zou proberen, om de hypothese te controleren dat het inderdaad een flow-probleem is: zet (alleen) de warmwaterkraan bij de wastafel zo ver open dat hij 1,5 - 2 liter per minuut levert (even meten met een timer en een emmer met maataanduiding) en kijk of hij dan koud blijft. Dat is wel een goede indicatie dat de ketel niet opwarmt zoals hij zou moeten. Naar de keukenkraan liggen vaak wat dunnere leidingen. Dat je daar helemaal geen warm water meer krijgt als je die alleen opendraait is overigens ook al een goede indicatie. Hoeveel liter levert dat tappunt als het vol open staat?

Verder vroeg ik mij af: heeft de monteur wel naar de ketel gekeken (open gehad, gemeten, etc.), of alleen naar de douche? Zijn idee om eerst de thermostaat van de douche te checken was wel logisch, maar daarna kom je toch bij de ketel uit. Ook met een spaardouche hoor je een redelijk stabiele temperatuur te krijgen met een thermostaatkraan. Hooguit gaat de ketel dan pendelen bij warmwatervraag.

[ Voor 8% gewijzigd door Vistajevski op 30-09-2023 11:55 ]

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:34
De simpelste manier om te controleren of de drieweg klep nog goed functioneert is alsvolgt.

In de keuken de warm kraan open zetten, vervolgens bij de cv ketel de leidingen voelen die naar de radiatoren gaan, die mogen niet warm zijn . Is dit wel het geval dan is de drieweg klep defect, anders is het vermoedelijk de flow sensor

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

BobbiB schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:45:
Goeie. Ik wist niet of dat zomaar mocht.
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. :o

★ What does that mean? ★

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-11 18:30
De code 0012 staat gewoon in de gebruikershandleiding van Remeha. Dus dat lijkt me niet erg geheim.

De Tzerra heeft een "tapwatercartridge" die in het onderhoudsschema vervangen hoort te worden. Dat is gedoe, want hij zit achter de CV-WW warmtewisselaar, en de monteur zal de installatie (of de ketel) moeten aftappen om die los te halen. Misschien dat die monteur het daarom liever niet doet.

Volgens mij zit het bewegende deel van de flowsensor in die tapwatercartridge. Er buiten op zit een hall-sensor.

• BobbiB
Vistajevski schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:54:
Wat ik zelf nog zou proberen, om de hypothese te controleren dat het inderdaad een flow-probleem is: zet (alleen) de warmwaterkraan bij de wastafel zo ver open dat hij 1,5 - 2 liter per minuut levert (even meten met een timer en een emmer met maataanduiding) en kijk of hij dan koud blijft. Dat is wel een goede indicatie dat de ketel niet opwarmt zoals hij zou moeten. Naar de keukenkraan liggen vaak wat dunnere leidingen. Dat je daar helemaal geen warm water meer krijgt als je die alleen opendraait is overigens ook al een goede indicatie. Hoeveel liter levert dat tappunt als het vol open staat?

Verder vroeg ik mij af: heeft de monteur wel naar de ketel gekeken (open gehad, gemeten, etc.), of alleen naar de douche? Zijn idee om eerst de thermostaat van de douche te checken was wel logisch, maar daarna kom je toch bij de ketel uit. Ook met een spaardouche hoor je een redelijk stabiele temperatuur te krijgen met een thermostaatkraan. Hooguit gaat de ketel dan pendelen bij warmwatervraag.
Slim om zo te meten, goeie tip. In de keuken geeft mijn kraan 6 liter water per minuut en blijft nu zelfs na 5 minuten open staan koud.

De monteur heeft alleen de kap eraf gehaald zijn dongle / toolkit aan de ketel gehangen en geconcludeerd dat de douche te weinig warm water opvraagt en daardoor niet aanslaat.
Ramon_1984 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:15:
De simpelste manier om te controleren of de drieweg klep nog goed functioneert is alsvolgt.

In de keuken de warm kraan open zetten, vervolgens bij de cv ketel de leidingen voelen die naar de radiatoren gaan, die mogen niet warm zijn . Is dit wel het geval dan is de drieweg klep defect, anders is het vermoedelijk de flow sensor
Goeie controle. De keuken kraan volledig op warm, geeft ongeveer 6 liter water per minuut geeft na 5 minuten nog steeds koud water. Alle uitgaande leidingen blijven koud, dus zowel die van de cv als van het tapwater. Dat sluit denk ik ook direct de verkalking in de leidingen uit, want de uitgaande leiding van het tapwater moet dan in elk geval warm aanvoelen.

• Vistajevski
Dat lijkt inderdaad op een defecte turbine in de tapwatercartridge (het mechanische deel van de flowmeter), ook omdat de ketel zelf kennelijk geen storing aangeeft. Dat levert precies de problemen op die jij beschijft.

• BobbiB
Zo! Mijn ketel doet het weer en heeft nog twee bezoeken van de monteur gekost. Uiteindelijk zijn zowel de flowmeter en 3wegklep vervangen wat door meerdere ook al is geroepen.

Ik ben in elk geval weer heel blij dat ik zorgeloos warm kan douchen. Dank nog eens voor alle hulp.

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

BobbiB schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:44:
Zo! Mijn ketel doet het weer en heeft nog twee bezoeken van de monteur gekost. Uiteindelijk zijn zowel de flowmeter en 3wegklep vervangen wat door meerdere ook al is geroepen.

Ik ben in elk geval weer heel blij dat ik zorgeloos warm kan douchen. Dank nog eens voor alle hulp.
Ik zou ze dan alsnog ook een bericht sturen ivm de eerste afspraak, waar je een factuur voor hebt gehad, omdat het probleem uiteindelijk toch niet aan de douchekop bleek te liggen.
Maar, fijn dat het is opgelost!

Mijn reviews al gezien?

• Vistajevski
BobbiB schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:44:

Mooi! Kostte het veel moeite om de monteur nog een keer langs te laten komen? Ik ben nog wel benieuwd wat er mis was met de driewegklep waarom die ook vervangen is. Of kwam dat pas aan het licht na het vervangen van de flowsensor?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-11 15:20

Sebazzz

3dp

De kans dat het aan de thermostaatkraan kon liggen is ook niet hoog, de meeste thermostaatkranen zijn themostatisch - wat wil zeggen dat je hem kalibreert tegen een temperatuur met een schroef maar dat hij niet zelf actief meet.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• BobbiB
Vistajevski schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:50:
[...]

Mooi! Kostte het veel moeite om de monteur nog een keer langs te laten komen? Ik ben nog wel benieuwd wat er mis was met de driewegklep waarom die ook vervangen is. Of kwam dat pas aan het licht na het vervangen van de flowsensor?
Sorry voor mijn late antwoord. Ik krijg geen notificaties bij een nieuw bericht (mijn probleem).

De tweede monteur heeft heel snel deze driewegklep vervangen, eerlijk gezegd heeft hij dat niet heel duidelijk gemotiveerd en is uiteindelijk ook vergeten om een kap terug te plaatsen in de ketel waardoor deze zichzelf verstikte met vervuilde lucht. De laatste monteur was daar niet erg enthousiast over.

Het terugbetalen van de factuur brengt nog wat onenigheid met zich mee. De partij waar ik de ketel in onderhoud heb is stellig dat het probleem nog niet aanwezig was bij het eerste bezoek van de monteur en dat mijn douchekop toen stuk was. Inmiddels doet deze het op magische wijze weer perfect na de (echte) reparatie van de ketel ;-).

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:51
Foute diagnose, kap vergeten terug te plaatsen, daarna moeilijk doen over een factuur voor de foute diagnose...
Het zal een papiertje hebben zodat het aan de gasketelwet voldoet, maar dit is wederom een voorbeeld waarom die gasketelwet helemaal niks oplost en er alleen maar gekomen is door lobbywerk van Techniek Nederland.
Pagina: 1