HDMI 2.1 of DP1.4 voor een 4K 165HZ HDR Monitor?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-06 16:38

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Hi!

Ik zit met het volgende:
Ik heb een Samsung Odyssey Neo G7 31.5” gekocht, welk 4K op 165hz met HDR en 1000 nits ondersteunt.

Nu zat er in de doos een DP kabel geleverd, waarvan ik uit ga dat het DP 1.4 is.

Echter, ik ben gewend op 1440p te spelen en vrijwel altijd vloeiend 144hz aan te tikken. Maar, dat is natuurlijk 1440p.

Nu tik ik bij bijvoorbeeld Rainbow Six: Siege ongeveer 100fps aan op Ultra. Echter, het beeldscherm/frame rate lijkt te stotteren, alsof je op lage FPS speelt.

Daarnaast speel ik nog GTA V Online, en dat is helemaal te janken, maar daar staat GTA om bekend.

Mijn vraag is nu: Komt dit haperen door een onjuiste DP kabel, of is het wennen dat ik 100fps heb ipv 144.

Daarnaast vraag ik mij af of DP1.4 überhaupt wel een correcte kabel is. Wat ik las is dat DP1.4 wel op 4K tot 144hz kan, maar weer gelimiteerde bandbreedte heeft tegenover HDMI 2.1.

Maar, de markt voor HDMI 2.1 is ook weer verwarrend.
Moet ik een speciale HDMI kabel hebben die HDR ondersteunt? En wat ik zo tegenkwam was allemaal maximaal 120hz.

Ik hoor graag jullie advies, meningen en ervaringen.

Hieronder een lijst met hardware van mijn PC:
AMD Ryzen 9 5950x op 4Ghz
64GB DDR4 ram op 3200mhz
MSI RTX 3080Ti 12GB

Uiteraard is de monitor aangesloten op de GPU en niet op het moederbord.

What a terrible day to have eyes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Maar staat het scherm ook op 144Hz?
Gebruik je vsync?

GTA V heeft issues met hele hoge framerates, dat trekt de engine niet, die kun je het beste limiteren op 100.

Je mag er vanuit gaan dat als Samsung een DP kabel meelevert ze dat als geprefereerde aansluiting hebben gemaakt, kijk ook in de OSD of hij wel op DP 1.4 modus staat, veel schermen hebben voor compatibiliteit een schakelaar DP 1.2/1.4.

HDMI 2.x is een rabbit hole, je moet goed uitzoeken welke exacte implementatie je hebt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-06 16:38

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
nelizmastr schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:22:
Maar staat het scherm ook op 144Hz?
Gebruik je vsync?

GTA V heeft issues met hele hoge framerates, dat trekt de engine niet, die kun je het beste limiteren op 100.

Je mag er vanuit gaan dat als Samsung een DP kabel meelevert ze dat als geprefereerde aansluiting hebben gemaakt, kijk ook in de OSD of hij wel op DP 1.4 modus staat, veel schermen hebben voor compatibiliteit een schakelaar DP 1.2/1.4.

HDMI 2.x is een rabbit hole, je moet goed uitzoeken welke exacte implementatie je hebt.
De monitor is ingesteld op 1.4 vanuit de fabriek. Ik zal GTA eens limiteren tot 100fps. Even kijken hoe dat moet.

Het scherm stond in eerste instantie op 165hz. Echter omdat ik bij geen enkele game dit behaal, heb ik besloten tot 120hz te gaan.

Ik heb net via Amazon een HDMI 2.1 kabel van StarTech besteld, die op basis van reviews ook daadwerkelijk 2.1 is en ook echt 4K120, HDR10+ en VRR ondersteunt.

Gezien het feit dat de monitor 2 HMDI aansluitingen heeft en maar 1 DP-aansluitingen, interpreteer ik dat Samsung de monitor voor HDMI heeft ontworpen, als het ware.

Betreft V-Sync. Deze heb ik zowel aan als uit gehad. Ook G-Sync van NVidia geprobeerd (ook al is de monitor niet G-Sync compatibel) en Samsung’s Sync ingeschakeld.
Naar mijn idee werkt het het beste om enkel de game’s V-sync aan te hebben.

What a terrible day to have eyes!