Stroomverbruik 'office', browsing etc?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoominPapa
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-09 18:18
Ik zie bij reviews van CPUs en mainboards altijd stroomverbruik idle, en max last. Nooit een indicatie hoeveel er bij dagdagelijkse taken zoals browsen, mails schrijven, enz verbruikt wordt.

Is er iemand hier die een recent (Zen4, Intel 13gen) systeem heeft, en dit wil meten (graag specs erbij vermelden)?

Reden van mijn nieuwsgierigheid: ik zou graag een compact systeem willen bouwen, voorkeur ITX, voor dagelijks gebruik en af en toe een game (GPU max RX 7800XT/RTX4070 level).

Een 'volwaardige' game PC zoals ik er nu eentje heb staan blijkt 120W te slurpen als ik wat zit te browsen en een tekstverwerker heb draaien (5950X, 64GB 3600, 2070S). Idle 70W.

Minisforum heeft mini PCs zoals de HX77G die idle maar 20W nodig hebben, en een game draaien met 185W. Maar wat er tussen ligt kom ik moeilijk te weten. En graag zou ik zelf een systeem met betrouwbare/upgradable componenten bouwen, ipv een Chinese leverancier met dubieuze support.

Meer data nodig dus! Alvast dank voor wie even een stroommeter wil inpluggen en in de gaten houden! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

Ik heb net een nieuwe pc gebouwd met 12th gen intel cpu. Het valt me op dat in de BIOS veel energiebesparende instellingen standaard uit staan. dingen zoals ASPM en andere link state management onderdelen. Je kunt kijken of je moederbord iets als een erp stand heeft, daarmee word dat allemaal aangezet en gebruikt de computer minder energie bij licht gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Hou hierbij ook rekening met je monitor(en). Mijn monitoren bij elkaar verbruiken ongeveer zoveel als de PC tijdens licht gebruik. Maar een van mijn monitoren is wat ouder en gebruikt rond de 50 watt, terwijl het eigenlijk niets bijzonders is verder. Een moderne vergelijkbare monitor zal eerder rond de 25 watt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoominPapa
happysan schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:49:
Hou hierbij ook rekening met je monitor(en).
Ik meet enkel de PC, en heb intern de randapparaten (ik heb nog een BD writer er in, en extra SSDs) zelfs afgekoppeld. Mainboard is overigens een Asus ROG Dark Hero, mogelijk dat daar ook wat stroomslurpers op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoominPapa
Nutral schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:48:
Ik heb net een nieuwe pc gebouwd met 12th gen intel cpu. Het valt me op dat in de BIOS veel energiebesparende instellingen standaard uit staan. dingen zoals ASPM en andere link state management onderdelen. Je kunt kijken of je moederbord iets als een erp stand heeft, daarmee word dat allemaal aangezet en gebruikt de computer minder energie bij licht gebruik.
Goeie tip! Laatst dat ik de BIOS helemaal overlopen heb is al een tijdje geleden. Maar even updaten en kijken wat er gedaan kan worden, maar ik herinner me dit soort makkelijke instelling helaas niet. Wel kan je de Ryzen CPU in ECO mode zetten, maar dat levert helaas niet veel op (idle gaat wel een beetje omlaag).

Intel heeft de reputatie veel stroom te verbruiken, zal eens gaan inlezen over Intel ERP!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk dat men "licht gebruik" niet meet, omdat het zo verschillend is per persoon. Wat ik licht verbruik vindt, is anders dan voor jou. Natuurlijk is dat ook te specificeren wat dan licht gebruik is en dat daarvan dan het verbruik gemeten wordt, maar als het voor iedereen verschillend is, wat zegt dat verbruik dan? Dan krijg je ook discussies "waarom is X of Y niet gebruikt bij test 1, 2 of 3?"

Het minimale en maximale gebruik is veel gemakkelijker te meten en te testen. Dus zie je daar wel cijfers van en 'alles wat er tussenin zit' dus niet, omdat de mogelijkheden en variabelen dan eindeloos zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 29-09-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoominPapa
CH4OS schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:21:
Ik denk dat men "licht gebruik" niet meet, omdat het zo verschillend is per persoon. Wat ik licht verbruik vindt, is anders dan voor jou. Natuurlijk is dat ook te specificeren wat dan licht gebruik is en dat daarvan dan het verbruik gemeten wordt, maar als het voor iedereen verschillend is, wat zegt dat verbruik dan? Het minimale en maximale gebruik is veel gemakkelijker te meten en te testen. Dus zie je daar wel cijfers van en 'alles wat er tussenin zit' dus niet, omdat de mogelijkheiden dan eindeloos zijn.
Klopt helemaal, daarom jammer dat het niet door de reviewers gedaan wordt. Die zouden namelijk een benchmark kunnen samenstellen en publiceren (bijv. scripten van openen van een browser, naar een pagina gaan, office app openen en tekst er in kopieren en opslaan. Het hoeft niet complex te zijn.) Office werk met andere woorden.

Dat dit voor iedereen anders ligt klopt dan nog steeds, maar het geeft wel een indicatie en als het voor een reviewer telkens dezelfde benchmark is kan je ook vergelijkingen maken.

Zelf heb ik een stroommeter gebruikt die het verbruik opslaat, de pieken toont en zo een gemiddelde laat berekenen. Een uur 'office werk' op mijn PC bleek dus nogal wat te kosten!

Voorlopig gebruik ik een mini PC (Minisforum HM80) voor dit werk, en het spaart een hoop (gemiddeld verbruik 35W). Mijn oude Intel NUC was beter, maar helaas veel te luid. Praktisch is dit geswitch tussen twee PCs echter niet leuk, vandaar dat ik naar een nieuw systeem uitkijk, hopelijk in afmeting ergens tussen deze NUC-type en mijn mid tower in. Fractal Terra ziet er leuk uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
MoominPapa schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:30:
[...]

Klopt helemaal, daarom jammer dat het niet door de reviewers gedaan wordt. Die zouden namelijk een benchmark kunnen samenstellen en publiceren (bijv. scripten van openen van een browser, naar een pagina gaan, office app openen en tekst er in kopieren en opslaan. Het hoeft niet complex te zijn.) Office werk met andere woorden.
Dit onderschat je enorm, hierin zitten zoveel variabelen dat dit zeer complex is. Er zijn benchmarks die zich hierop richten, die worden vaak gebruikt in notebook reviews om de duur van de accu te meten. Maar er is simpelweg niet zoiets als "licht" gebruik.

Wat bedoel je trouwens met dat het nogal wat zou kosten, want mijn PC is nu niet echt zuinig ofzo en het gaat over peanuts qua stroomkosten. Niet de moeite waard om aandacht aan te besteden, er is elders meer winst te behalen.

[ Voor 13% gewijzigd door happysan op 29-09-2023 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een beetje typen in word en rondklikken op een website zal gemiddeld dicht tegen idle-verbruik aanliggen. Kijk maar eens naar je CPU-load (grafiekje van taakbeheer of zo), zodra je iets opent of aanklikt springt je CPU heel even wat omhoog maar de meeste taken zijn binnen een (fractie van een) seconde weer klaar, en dan gaat de CPU-load weer naar < 5%.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoominPapa
Helaas niet. Het duurt vele minuten eer het weer naar idle gaat. Windows 10 issue? Ik zou eens Linux moeten proberen.

En helaas zijn de meeste websites tegenwoordig zo volgepakt met animaties, spycookies en andere rommel die voortdurend in de achtergrond bezig zijn. Met uBlock wel tegen te houden, maar dat verbruikt ook wat. Zo zie ik nu op een tab met Youtube dat uBlock al aan >250 geblokkeerde verbindingen zit... Waar is de tijd naartoe dat dit soort rommel niet bestond en alle websites nog gewone tekst en foto's waren, die allemaal op dezelfde server gehost werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MoominPapa schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:00:
Helaas niet. Het duurt vele minuten eer het weer naar idle gaat. Windows 10 issue? Ik zou eens Linux moeten proberen.
Toch is idleverbruik een goede indicatie. Als je voor licht gebruik uitgaat van 75% idle, 25% full load kun je een redelijk beeld krijgen van wat CPU+moederbord A vs B gaat verbruiken. Hoe idle vs full (en alles er tussenin) zich exact verhoudt verschilt per persoon en activiteit; kun je dat meten, dan kun je dat in je model voeren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoominPapa
Interessant idee, als het voldoende nauwkeurig is. Ik ga deze verhouding eens checken met de systemen waar ik toegang toe heb. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Of een laptop voor het lichte werk en daarnaast een game pc?

Voor Office heb je genoeg aan een Chromebook. Maar op een laptop op Windows kan natuurlijk ook.

Maar heb je software problemen uitgesloten? Het naijlen klinkt als een powersetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoominPapa
Ik sluit windows issues of andere software helemaal niet uit. Bijvoorbeeld merk ik dat de Windows built-in antivirus nogal vaak erg veel CPU tijd in beslag neemt. Ik denk eens Linux te installeren, enkel om daar het stroomverbruik te meten, en dan maar weer een verse Windows 10 er op.

Een laptop zie ik niet zitten, ik heb geen portabel toestel nodig en dat kleine ingebouwde scherm zit dan in de weg :-) Is ook een beetje groot om langs je monitor te zetten, zoals ik al vermeldde hoop ik een ITX build te realiseren. En alles op 1 Pc, zodat ik niet hoef heen en weer te switchen zoals nu.
Pagina: 1