Ethernetaansluiting in kantoor, Wifi voor de ruimte.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSigmund
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-07-2024
Hallo allemaal,
ik heb een bedrijfsruimte gehuurd waar ethernetpoorten aanwezig zijn.
het gebouw heeft al een internet abbo, dus ik zou een router kunnen aansluiten, ik zie ook collega's die dit doen.
maar nu ontvang ik klanten en wil ik geen grote router hebben staan en ik wil ook geen los kastje neerzetten met een router erin.

zijn er kleine opties waarmee ik alsnog wifi zou kunnen creëren vanuit een ethernetpoort?

dank!

groet

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSigmund
*knip*. Klakkeloos ChatGPT antwoorden posten voegt niet zoveel toe.

[ Voor 93% gewijzigd door rens-br op 29-09-2023 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@DrSigmund zou je wat foto's kunnen posten van de situatie, dan kunnen we je een stuk beter adviseren.

Zou je verder ook even kunnen aangeven wat je zelf al gevonden hebt?

[ Voor 25% gewijzigd door rens-br op 29-09-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSigmund
ik zal vanmiddag fotos toevoegen, mini routers heb ik net gevonden, wist niet dat die bestonden. zoals de TP-link AC750.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-06 19:23
DrSigmund schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:43:
...
zijn er kleine opties waarmee ik alsnog wifi zou kunnen creëren vanuit een ethernetpoort?

...
Ja, dat kan.
Zo'n apparaat noemen we een Access Point, ookwel afgekort met AP.
Eenvoudige APs kan je als consument al in winkels komen, zoals MediaMarkt of andere electronicazaken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Routers koppelen twee verschillende netwerken aan elkaar (in een thuissituatie: je thuisnetwerk aan het internet), en zeker de zakelijke doen zelden iets met WiFi. Is je bedoeling om een apart (draadloos) netwerk te creeeren waarmee je klanten toegang tot internet hebben maar niet tot jouw eigen device(s) in de ruimte, of die van andere aanwezigen in het pand?

Of gaat het erom om zelf draadloos toegang te krijgen tot hezelfde netwerk als bedraad aanwezig is? In dat geval heb je nadrukkelijk niet een router nodig maar zoals hierboven genoemd wordt een Access Point (AP). Die breidt een bedraad netwerk draadloos uit.

Bij vragen als dit helpt het altijd als je duidelijk bent over wat je wilt bereiken - vooral als je zelf niet zo thuis in de materie bent.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 29-09-2023 12:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSigmund
Hallo @dion_b en @GarBaGe , een AP dus. ik wil idd alleen zelf op mijn wifi apparaten kunnen werken via de ethernet poort.
een AP zou dus moeten werken.

hebben jullie tips welke goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DrSigmund schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:38:
Hallo @dion_b en @GarBaGe , een AP dus. ik wil idd alleen zelf op mijn wifi apparaten kunnen werken via de ethernet poort.
een AP zou dus moeten werken.

hebben jullie tips welke goed is?
Ja, meerdere honderden types.

Welke *voor jou* goed is hangt af van dingen als budget, wensen tav beheer, verwachte prestaties, specificaties van apparaten waar je het mee wilt verbinden en zo te horen omvang en uiterlijk. Ook relevant gezien je een ruimte huurt is wat je wel en niet mag doen qua gaten boren, dingen installeren etc, en omgekeerd wat beheerder van het gebouw voor jou kan doen.

Wil je in een zakelijke omgeving iets dat aan de muur kan hangen en 'just works', dan kun je kijken naar een Aruba InstantOn of (iets goedkoper, maar iets omslachtiger qua installatie) TP-Link Omada EAP. Exact welke beste keus is hangt af van antwoord op de punten hierboven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
Met hetzelfde gemak als een AP inprikken, prik je een draadlozerouter in. Voordeel is dat je minder overlast kunt hebben van anderen in het bedrijfspand, je segmenteert dan 'binnen' en 'buiten'.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:04
Zou niet alleen een accespoint gebruiken. Maar een router met accespoint. Dit met op het oog wat @ChaserBoZ_ al aangeeft. Dan scherm je eigen netwerk af van de rest van het pand.

En dan is een "los" kastje gewoon een optie. Met een beetje slim positioneren moet het ding bijna niet opvallen.

[ Voor 24% gewijzigd door RonnieKo op 29-09-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
Ik denk dat TS over een kleine ruimte beschikt , en liefst een zo esthetisch mooie oplossing ziet
Dan stel ik een Asus ZenWifi AX voor ... (eventueel een Mini)

Deze lijkt op een luidspreker en kan je prima bovenop een kast zetten....(hoe hoger hoe beter)
Dan heb je vermoedelijk wel een lange patchkabel nodig en een mooi kabelgootje

(zonder te weten hoe het daar geregeld is, zou ik een Accespoint afraden ivm potentiele security.. in dit geval wil je net wel een router)

[ Voor 11% gewijzigd door ijske op 29-09-2023 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ijske schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:25:
[...]

(zonder te weten hoe het daar geregeld is, zou ik een Accespoint afraden ivm potentiele security.. in dit geval wil je net wel een router)
Dit is juist bij uitstek wat we wel moeten weten voor een goed advies. Misschien heeft iedere ruimte al een eigen port-based VLAN waardoor verkeer afgeschermd is van andere huurders. Of eigenaar van het gebouw heeft een consumentenrouter in de meterkast slingeren en de iedereen ziet alles en de buren zijn cybercrimineel...

Oslik blyat! Oslik!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
dion_b schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 22:10:
[...]

Dit is juist bij uitstek wat we wel moeten weten voor een goed advies. Misschien heeft iedere ruimte al een eigen port-based VLAN waardoor verkeer afgeschermd is van andere huurders. Of eigenaar van het gebouw heeft een consumentenrouter in de meterkast slingeren en de iedereen ziet alles en de buren zijn cybercrimineel...
Inderdaad, meer info is handig. De switchpoorten zouden zomaar beperkt kunnen zijn tot 1 Mac adres. (zo deed ik dat). Zo kunnen ze vrij simpel een aantal netwerkaanvallen/ongemakken blokkeren (Mac flooding, dhcp pool leegtrekken etc).

In zo'n geval is een router vereist zelfs.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Als het “mooi” moet zijn kun je ook overwegen een Unifi Dream Machine of Router van Ubiquiti te nemen.
Is router, access point en switch in een en beter dan menig paar tientjes consumenten ding. Heb je gelijk de optie tot een afgeschermd gastennetwerk en wat lichtere firewall functies.

Nooit en te nimmer zomaar een endpoint zoals een “dom” AP of PC in een willekeurig netwerk hangen. Feitelijk behoor je alles achter die netwerk poorten als niet vetrouwd te beschouwen.

I reject your reality and substitute my own

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:58
Mikrotik hap (lite) die zijn lekker klein :) en als die ethernet poorten poe uitpoepen kun je hem daar misschien ook mee voeden.

[ Voor 48% gewijzigd door powerboat op 30-09-2023 08:14 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:07

FreakNL

Well do ya punk?

Leuk dat er ethernetpoorten zijn maar waar gaat dat heen? Is er sprake van Port en/of cliënt isolatie? Hoeveel poorten heb jij? De TS is te onduidelijk.

@ChaserBoZ_ en @RonnieKo geven het beste antwoord icm de minieme info..

Maar zomaar weer een WiFi netwerk de lucht intrappen ben ik ook niet voor. Kan er niet veel beter centraal een gastennetwerk geregeld worden? Gezien het een (volgens mij) een bedrijfspand is met meerdere units…

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 30-09-2023 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-06 12:50

The Zep Man

🏴‍☠️

Iets serieuzer:
Zoals genoemd moet er meer informatie gegeven worden voordat een nuttig antwoord kan worden gegeven. Anders is elk antwoord speculatie, en heeft het niet veel toegevoegde waarde.

[ Voor 28% gewijzigd door The Zep Man op 30-09-2023 08:26 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb het gevoel dat TS weinig affiniteit heeft met netwerken en vooral een elegante oplossing wil. Ik zou dus geen Ubiquity/ Microtik/Omada/etc gaan aanraden. In plaats daarvan beter een all in one die doet wat er minimaal nodig is.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
DrSigmund schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:43:
Hallo allemaal,
ik heb een bedrijfsruimte gehuurd waar ethernetpoorten aanwezig zijn.
het gebouw heeft al een internet abbo, dus ik zou een router kunnen aansluiten, ik zie ook collega's die dit doen.
Even inhakend op het laatste. Als er tig mensen een eigen wireless router neerzetten wordt het erg druk in de ether.

Kun je on meer vertellen over je bedrijfsruimte? Is het een ruimte in een gebouw waar kleine (eenmans-) en startups etc een ruimte kunnen huren? Wat is er voor beleid m.b.t. tot aansluiten van eigen apparatuur door de verhuurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSigmund
ik ben er dinsdag weer, foto komt dus .. maar niet conform belofte ;)
had even moeten wachten met posten.
Pagina: 1