Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:09
Ik heb een vraag mbt schaduw van een boom en het nut van optimizers.

Betreft 6 Jinko 435w Neo-N type panelen met Goodwe 2500-XS omvormer.

De zonnepanelen komen op het platte dak van een dakkapel in een /\ opstelling, waarbij de /-zijde naar het noorden en het dak is gericht, en de \-zijde naar het zuiden ( (hellingshoek circa 20 graden) , zie foto met tekeningen). Dit om plaatsing van 6 panelen mogelijk te maken. Daarnaast komen er nog 2 panelen op het schuurtje.

Nu is geadviseerd om voor de panelen met helling naar het noorden en dak toe optimizers te gebruiken, maar niet voor de panelen met helling naar het zuiden.

Op het zuid-oosten staat wel een hoge boom, die van september tot medio april schaduw geeft rond het middaguur. Is het verstandig ook voor de 3 panelen met vlak naar het zuiden optimizers in te zetten, of gaat dat weinig opleveren?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s57v9yT-4tEwkxVXF5TnVOWCJcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RadTV0YMvbLBNEFZrm5EC59.jpg?f=fotoalbum_large

De zon vanaf de dakkapel bekeken in maart en september:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQI4Lt5qXI9gwYWal5FrVmJuC6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qAJGLfT3oyUW72fuGJ4n4EpB.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de volledigheid:
- Jaarverbruik 2000 kWh
- Verwachtte opbrengst +-2600 kWh
- Offerte voor bovenstaande en nog 2 panelen met aparte omvormers op het schuurtje €4550, €4710 indien de extra optimizers geplaatst worden.
- Panelen op het schuine dak is niet mogelijk vanwege beperkingen vanuit de VVE

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
De gekozen omvormer heeft 1 tracker. Daarom moeten er optimizers op de slechter presterende noord panelen.

Ik vind dit een pruts oplossing…

Dit is een situatie voor bijvoorbeeld APSystems micro’s. Of het duurdere Enphase.

Met welk systeem zouden de 2 losse panelen worden uitgerust?

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 29-09-2023 10:35 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Pepper92
Ronald schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:34:
De gekozen omvormer heeft 1 tracker. Daarom moeten er optimizers op de slechter presterende noord panelen.

Ik vind dit een pruts oplossing…

Dit is een situatie voor bijvoorbeeld APSystems micro’s. Of het duurdere Enphase.

Met welk systeem zouden de 2 losse panelen worden uitgerust?
Een andere omvormer met2 trackers zou beter werken?

De panelen op het dakje worden uitgerust met micro omvormers van solar epic en worden apart op het stroomnet in huis aangesloten.

[ Voor 14% gewijzigd door Pepper92 op 29-09-2023 14:24 ]

• Ronald
Solar Epic?

Zoek zoek... https://duckduckgo.com/?t...pic+micro+inverter&ia=web
Nope, ga ik niet blij van worden.

Dit is de omvormer die je nu op offerte hebt: https://www.solar-outlet....ormer-dc-switch-wifi.html
3x optimizer: https://www.solar-bouwmar...ers-ts4-a-optimizing.html

De werking van Tigo's is al in zekere zin beperkt, ze kunnen niet oneindig verschil opvangen

2 MPPT omvormer: https://www.solar-bouwmar...omvormers-gw3000d-ns.html
Kost zelfde... Wel is de G3 editie nodig, die heeft lagere minimum tracker spanning. dat is met strings van 3 relevant.

En dan heb je alsnog micro's nodig voor de schuur... Nu waarschijnlijk zonder monitoring.

Voor mij is dit gewoon niet de juiste oplossing....

De juiste oplossing is hier Micro's, voor alle 8 panelen. (Speciaal voor de forum leden die denken dat ik anti-micro ben: Nee dat ben ik niet... mits het de juiste oplossing is)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Pepper92
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik zal vanmiddag even bellen en dit voorleggen.

Mbt monitoring van de panelen op het schuurtje was wel aangegeven dat ik het met een app zou kunnen monitoren, maar daar heeft hij het fijne niet over verteld.

[ Voor 48% gewijzigd door Pepper92 op 29-09-2023 14:51 ]

• Ronald
Stuur hem dan gelijk weg van een product waar ik niets over kan vinden :-) (De Epic solars)

Wil installateur alleen dat? De markt is inmiddels niet meer oververhit, dus installateurs mogen weer werken voor hun geld... Kies dan een ander

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 29-09-2023 14:51 ]

• Pepper92
Even contact gehad.

Hij staat wel duidelijk achter zijn oplossing, maar komt vanmiddag met een alternatief voorstel voor een solar edge systeem

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:21

Smoke

Maverick Reploid

SolarEdge gaat dit ook niet oplossen, zeker niet met die orientaties... Ik hoop dat hij de Designer gebruikt want die zal een mooie grote waarschuwing gaan geven.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-11 08:07
... en meestal negeren ze dat volkomen waarna er hier een topic geopend wordt. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En als je nu eens dual betonvoeten gebruikt? Die van 7 graden ofzo (of 10 als je minder wilt wassen)
https://www.sun-solar.nl/.../montage-systemen/page/2/
Ook de windkap gebruiken om ze onderling te verbinden aan de achterkant.

Dan past het wel op een stringomvormer met 1 mppt zonder de optimizers want dan kijkt het allemaal dezelfde kant op
De 2 op het schuurtje, nog altijd micro omvormers

Hoymiles is ook een merk micro omvormer... genoeg over te vinden hier op tweakers

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-09-2023 15:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Pepper92
AUijtdehaag schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:57:
En als je nu eens dual betonvoeten gebruikt? Die van 7 graden ofzo (of 10 als je minder wilt wassen)
https://www.sun-solar.nl/.../montage-systemen/page/2/
Ook de windkap gebruiken om ze onderling te verbinden aan de achterkant.

Dan past het wel op een stringomvormer met 1 mppt zonder de optimizers want dan kijkt het allemaal dezelfde kant op
De 2 op het schuurtje, nog altijd micro omvormers

Hoymiles is ook een merk micro omvormer... genoeg over te vinden hier op tweakers
Misschien een goede oplossing. Zit vanuit VVE een beetje vast aan maximale hellingshoek / hoe ver het boven de dakrand uit mag komen, maar met 5 ipv 6 panelen in andere rotatie kunnen ze wel allemaal een zuid-oriëntatie krijgen. Dan kan het dus allemaal denk ik in 1 string zonder optimizers?

Is natuurlijk ook een stukje goedkoper.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
klopt

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
Pepper92 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:06:
Even contact gehad.

Hij staat wel duidelijk achter zijn oplossing, maar komt vanmiddag met een alternatief voorstel voor een solar edge systeem
Ja want na 2 jaar zit hij niet met de gebakken peren... Ik ga geen positieve mening geven als een product niet op de eerste 3 pagina's van de zoekresultaten staat.

Wij van WC-Eend.... ?

--

SolarEdge gaat hem niet worden... Echt niet.

--

Er zijn ook jetsers van 500 en meer watt. Dan is 5 stuks portrait niet zo erg ;-) Die zijn zo groot dat je het zelfde oppervlak vol legt.

Check wel of beton qua gewicht kan.

• Pepper92
@Ronald @smoke1235 @Señor Sjon bedankt voor jullie input!

Er kunnen met een beton-onderstel blijkbaar wel 6 panelen met oriëntatie zuid op het dak gelegd worden, dus dat gaan we doen. Qua gewicht lijkt dit niet veel extra te worden - het eerder beoogde frame moest ook verzwaard worden met stenen en qua constructie zou dat moeten kunnen.
Pagina: 1