Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElineK
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-06 00:03
Als ik naar een live praatprogramma zit te kijken en er komt een muziekoptreden, dan krijg ik zwarte horizontale balken in beeld, boven en onder. Meestal ben ik dan een derde van mijn beeld kwijt, maar vanavond zat ik naar RTL4 te kijken en opeens was ik de helft van het beeld kwijt. Toen het optreden afgelopen was werd het beeld opeens weer normaal. Het logo van RTL4 stond in de bovenste zwarte balk.
Ook bij televisieregistraties van optredens van cabaretiers heb ik soms horizontale balken in beeld aan de boven en onderkant terwijl het zender logo dan half in de bovenbalk staat en half in het beeld.
TV heeft toch eigenlijk altijd een beeldverhouding van 16:9, waarom zenden ze het dan opeens in een andere beeldverhouding uit en schakelen daarna weer over op de normale beeldverhouding? Televisieregistraties in een andere verhouding opnemen dan 16:9 is natuurlijk niet logisch.
Ik begrijp dat films vaak een andere beeldverhouding hebben en dat je daardoor balken in beeld krijgt, en ook als je oude 3:4 content uitzendt je verticale balken aan de zijkant krijgt. Maar waarom is het ook bij gewone eigentijdse tv-programma's?

Beste antwoord (via ElineK op 30-09-2023 22:36)

• InGen10
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07 16:35
Bredere horizontale zwarte balken laten het beeld “filmischer” overkomen.

Verticale balken voor een 3:4 aspectratio geven een ouderwets uiterlijk aan het beeld om een nostalgische indruk te geven.

Beide (en andere) varianten worden volgens mij dus puur gebruikt om een bepaalde sfeer neer te zetten.

Fujifilm X-T5 | X-H1 | XF14mm f2.8 | XF16mm f1.4 | XF35mm f1.4 & f2.0 | XF56mm f1.2 | XF90mm f2.0 | XF18-55 f2.8-4 | Helios 44-2 58mm f2.0 | Viltrox 27mm f1.2 |

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• InGen10
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07 16:35
Bredere horizontale zwarte balken laten het beeld “filmischer” overkomen.

Verticale balken voor een 3:4 aspectratio geven een ouderwets uiterlijk aan het beeld om een nostalgische indruk te geven.

Beide (en andere) varianten worden volgens mij dus puur gebruikt om een bepaalde sfeer neer te zetten.

Fujifilm X-T5 | X-H1 | XF14mm f2.8 | XF16mm f1.4 | XF35mm f1.4 & f2.0 | XF56mm f1.2 | XF90mm f2.0 | XF18-55 f2.8-4 | Helios 44-2 58mm f2.0 | Viltrox 27mm f1.2 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-06 19:30
Het is hip!

Kijk eens naar deze muziekregistratie van iets meer dan 20 jaar geleden op RTL 4.

YouTube: MUSE: Jam + Bliss live on Barend & Van Dorp Channel RTL 4 Oct 8 2001

Alternatieve muziek kwam toen op en zie hoe druk en met de bril van nu over-de-top het opgenomen werd!

In de jaren ertussen was er De Wereld Draait Door waar bands alleen een minuutje mochten spelen.

Alles verandert in de tijd. Ga maar eens Goede Tijden Slechte Tijden kijken. Qua montage en opname lijkt daar heel veel meer moeite en budget in gestoken te worden dan de, laten we zeggen, drie camera punten die elke decor had in de decennia's ervoor.

De enige remedie tegen dit, mocht dit je tegenvallen: Kijk weer eens een goed oud programma terug, met moeite via Stichting Beeld & Geluid of makkelijk via YouTube of een dienst van een omroep. Want wat er was komt nooit meer terug. Dus koester het als je nu nog iets bevalt in het leven!