Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies bij het verduurzamen dmv zonnepanelen / warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dannzyx
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-11 08:35
Goedeavond,

We hebben sinds kort besloten toch nog minimaal 5 jaar in dit huis te blijven wonen. Het goedkope energie contract is juli 2024 afgelopen dus we zijn ons gaan orienteren op verduurzaming van de woning.
In eerste instantie wilden we gaan voor zonnepanelen + een warmtepomp installatie en een extra airco op zolder maar na wat wisselende adviezen heb ik geen flauw idee meer wat het beste is voor onze situatie.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liM05614ArT28AK_CDWIKc52ZdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JxkS1WjhTToaYF1ZVsZwWOCI.png?f=fotoalbum_large
Huis
Bouwjaar: 2011
Woonoppervlakte: +/- 180m2
Verwarming: overal vloerverwarming, behalve +/- 15m2 in de uitbouw
Uitbouw: in 2021 is de garage geisoleerd en bij het huis getrokken, deze wordt verwarmd d.m.v. een airco omdat de vloerverwarming niet doorgetrokken kon worden.
Beschikbare (dak)ruimte
Zo'n 40m2
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
Stroom: 9000+ kwh (elecktrische auto)
Gas: 1700 m3
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 Fase
Budget en doel
Dak volleggen, en het liefst de overkapping ook om eventuele grotere auto en warmtepomp deels te kunnen dekken.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik ga weinig zelf doen. Het liefst alles laten doen behalve het uitgraven van de kabel naar de overkapping (indien nodig).
Bijhouden van data
Zolang ik het uit kan lezen via de slimme meter (homewizard p1) zal ik hier weinig mee gaan doen.
Reeds verkregen offertes
Ik heb geprobeerd bedrijven te zoeken die alles kunnen (panelen, warmtepomp, airco) maar die zijn er maar weinig in de buurt. Heb dus ook wat offertes opgevraagd die enkel de panelen komen leggen en een aparte voor de aircos.

Zonneplan €10.799,00 - 10.125 Wp - €/Wp 1,06
  • 25x DMEGC 405wp
  • Zonneplan omvormer (one)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuAnBX6DQlHoMvhS0T1qtgrsk0Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2zYOWDDrr10XF3oq5jRDqN3b.png?f=user_large

Coolblue (serieel) €9.746 - 9.840 Wp - €/Wp 0,99
  • 24x Suntech Ultra V Mini 410
  • 1x Growatt MOD 9000 TL3-X omvormer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNqEd4DIEH8xSVxZuKvaIQdLPv4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wcwxbCicVV74dMsLcLSxcDwo.png?f=user_large

Coolblue (micro omvormers) €13.208 - 10.660 Wp - €/Wp 1,23
  • 26x Suntech Ultra V Mini 410
  • 26x Enphase IQ8+ micro omvormers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cSOTLsMQib37WiPNxYz2Ku-DEA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FuAZlWCPZ5yzYwBLzHVmfjMR.png?f=user_large

Aarde.nl €12.790 - 8700 Wp - €/Wp 1,47
  • 20x TW Solar 435Wp
  • 1x SolarEdge SE-7k
  • 20x S-440 Optmizer
Heeft het dak van de buren gepakt...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuAE6Mx1p-Wx6lpjwrIbM_empKo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IV5u1SrNCLNWBtlKqmlyKdbp.png?f=user_large

D-Edge €14.161 - 10560 Wp - €/Wp 1,34
Lokale partij, heeft vrijwel alle huizen in de straat gedaan.
  • 20x REC 405wp Twinpeak5 Black
  • 6x REC 410wp Twinpeak5
  • Omvormer SE8k
  • 26x S-440 Optmizer
Regio
Waalwijk, Noord Brabant
Warmtepomp
De enige partij die mij een hybride warmtepomp kon aanbieden was d-edge:
- Elga Ace binnen- en buitenunit 4 kW a €6.364 ex btw.
Airco
In eerste instantie wilde we een airco op overloop op zolder, met de gedachte dat deze de zolder + 1e verdieping redelijk zou kunnen koelen.
De installateur die bij ons de verbouwing heeft gedaan in 2021 heeft dit afgeraden en stelt voor om een airco op onze slaapkamer op zolder te plaatsen en een extra airco op een slaapkamer op de eerste verdieping.
Warmtepomp of toch niet?
Wij dachten dat we erg veel baat zouden gaan hebben bij een L/W warmtepomp op zolder (minder gas) maar de installateur raad het af. Die stelt voor een extra Mitsubishi electric 7kw ef te plaatsen in de woonkamer en kleinere 3/5kw op de zolder en 1e verdieping. Dan zouden we de vloerverwarming af en toe aanzetten en het gas alleen nog gebruiken voor tap.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:19
De coolblue en zonneplan offertes zijn beide okay.

Wat betreft warmtepomp: je hebt overal vloerverwarming.

Dat is de gouden standaard voor een full electric warmtepomp. Absoluut geen hybride overwegen of aan laten smeren.

Wel is er goede kans dat je wat aan de verdelers en leidingen moet doen. Die moeten met de ongeveer 9kW (afgeleid uit je gasverbruik met Koevlaas formule) benodigd vermogen minimaal 28mm staal of 32mm PEX zijn vanaf de warmtepomp.

Verdeler(s) moeten gesloten verdeler(s) worden - zonder pomp.

Een huis met volledige vloerverwarming ga je niet verwarmen met airco’s, dat is een stap terug in comfort.

Met de warmtepomp kun je de vloeren beperkt koelen.

Blijkt dat onvoldoende, overweeg dan voor de relevante ruimtes airco’s

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• dannzyx
Ronald schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 06:44:
De coolblue en zonneplan offertes zijn beide okay.

Wat betreft warmtepomp: je hebt overal vloerverwarming.

Dat is de gouden standaard voor een full electric warmtepomp. Absoluut geen hybride overwegen of aan laten smeren.

Wel is er goede kans dat je wat aan de verdelers en leidingen moet doen. Die moeten met de ongeveer 9kW (afgeleid uit je gasverbruik met Koevlaas formule) benodigd vermogen minimaal 28mm staal of 32mm PEX zijn vanaf de warmtepomp.

Verdeler(s) moeten gesloten verdeler(s) worden - zonder pomp.

Een huis met volledige vloerverwarming ga je niet verwarmen met airco’s, dat is een stap terug in comfort.

Met de warmtepomp kun je de vloeren beperkt koelen.

Blijkt dat onvoldoende, overweeg dan voor de relevante ruimtes airco’s
Full electric hebben we het over gehad inderdaad, maar volgens de installateur zijn de buizen (16mm) daar eigenlijk net te klein voor en liggen de buizen in de vloer niet in de optimale afstand van elkaar.
Een van de buren heeft er vorig jaar ook naar gekeken maar heeft toen gekozen voor de hybride variant omdat het qua isolatie net aan was.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:51

Aardedraadje

Met kabelschoen

dannzyx schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:10:
[...]

Full electric hebben we het over gehad inderdaad, maar volgens de installateur zijn de buizen (16mm) daar eigenlijk net te klein voor en liggen de buizen in de vloer niet in de optimale afstand van elkaar.
Een van de buren heeft er vorig jaar ook naar gekeken maar heeft toen gekozen voor de hybride variant omdat het qua isolatie net aan was.
De onderlinge afstand van de buizen in de vloer mag geen probleem zijn. Anders zou je het nu ook niet warm krijgen. Welke temperatuur vloeit er nu je vloer in? Dat mag sowieso nooit te hoog zijn.

Warmtepomp heeft vrij weinig te maken met isolatie en alles met warmteverlies van het huis dat in balans staat met afgiftevermogen bij lage temperaturen, en vermogen dat de WP op kan wekken.

Het enige dat mogelijk roet in het eten kan gooien in jouw situatie, zijn de 16mm-buizen.

[ Voor 4% gewijzigd door Aardedraadje op 29-09-2023 16:26 ]

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:05
Waarschijnlijk heeft de installateur weinig zin in een full-electric of is iets te onbekend met de materie.

Net aan qua isolatie in een woning van 2011? In 99% van de gevallen onzin.

16mm buizen (in de vloer) in een woning van 2011 die op 15 cm afstand liggen hebben een aanvoertemperatuur nodig van ca. 35C om nog ca. 65watt/m2 afgiftevermogen te hebben...

Een woning van 2011 heeft (bouwbesluit 2010-2015) een warmteverlies van ca. 50w/m2.
(Bouwbesl. 2005-2009 ca 60watt/m2)

Met andere woorden;
Bij norm-buitentemperatuur (-8C -10C) zou je warmtepomp water van 35C moeten kunnen maken indien je 24/7stookt op 20C in de woning.

Long story short;
Afgiftesysteem is hoogstwaarschijnlijk in orde in de basis (event. andere vv-verdeler nodig).

Uitdaging kan zijn het distributiesysteem (de leidingen vanaf de WP naar de verdeler(s).)
(Maar met een beetje oplossingsgericht denken is daar veelal een oplossing voor te vinden).

Zoals @Ronald ook zegt, zon woning met aircos gaan verwarmen is gewoon zonde.

Wij zijn ook in die regio actief, mocht je interesse hebben stuur je maar een PB.

2050vandaag, waarom wachten?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:44
1700 kuub voor een woning uit 2011 is best veel.
Hoe komt het dat dat verbruik zo hoog is, weet je dat?
Wanneer je een groot huishouden met langdouchers hebt kan het zijn dat een groot deel naar warm water gaat, in dat geval kun je ook een douche wtw overwegen bijvoorbeeld.

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:07
heb je al eens op https://www.solar-bouwmarkt.nl/ gekeken wat al het materiaal kost voor de zonnepanelen volgens mij doen ze ook installatie bemiddeling. Dus dan kun je ook zorgen dat zowel de prijs van arbeid en materiaal normaal zijn en niet dat ze bijvoorbeeld ook nog een extra marge bovenop materiaal doen om gewoon extra te verdienen.

En waarom kunnen ze bij coolblue serieel maar 24 panelen op het dak kwijt en als ze enphase doen in een keer 25 en als er 25 passen dan zouden er volgens de foto ook 28 panelen moeten passen.

Voor de overkapping die zou ik zelf gewoon max vol leggen, ik heb bijvoorbeeld op 5,2m bij 3,4m 9 panelen liggen met valk schans triple. Dus waarschijnlijk kun je met goed passen wel meer dan 26 panelen kwijt dan hier bij de offertes wordt opgegeven. Hoe meer panelen hoe beter toch omdat je nu aangeeft al 9000 kwh verbruik te hebben, met een all electric WP zou je daar nog eens 2400 tot 3500 kwh bij moeten optellen.

https://bettyskitchen.nl

• dannzyx
ASW1 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:42:
1700 kuub voor een woning uit 2011 is best veel.
Hoe komt het dat dat verbruik zo hoog is, weet je dat?
Wanneer je een groot huishouden met langdouchers hebt kan het zijn dat een groot deel naar warm water gaat, in dat geval kun je ook een douche wtw overwegen bijvoorbeeld.
2 volwassen en 3 kinderen, langdouchers en veelbadders. We koken op inductie dus het verbruik is puur CV.
aegis schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:13:
heb je al eens op https://www.solar-bouwmarkt.nl/ gekeken wat al het materiaal kost voor de zonnepanelen volgens mij doen ze ook installatie bemiddeling. Dus dan kun je ook zorgen dat zowel de prijs van arbeid en materiaal normaal zijn en niet dat ze bijvoorbeeld ook nog een extra marge bovenop materiaal doen om gewoon extra te verdienen.

En waarom kunnen ze bij coolblue serieel maar 24 panelen op het dak kwijt en als ze enphase doen in een keer 25 en als er 25 passen dan zouden er volgens de foto ook 28 panelen moeten passen.

Voor de overkapping die zou ik zelf gewoon max vol leggen, ik heb bijvoorbeeld op 5,2m bij 3,4m 9 panelen liggen met valk schans triple. Dus waarschijnlijk kun je met goed passen wel meer dan 26 panelen kwijt dan hier bij de offertes wordt opgegeven. Hoe meer panelen hoe beter toch omdat je nu aangeeft al 9000 kwh verbruik te hebben, met een all electric WP zou je daar nog eens 2400 tot 3500 kwh bij moeten optellen.
Daar heb ik nog niet gekeken nee, ben begonnen met het aanvragen van offertes bij de voor mij bekende partijen maar ik zal daar vanavond eens gaan checken. Thx!
Da's een goeie van Coolblue idd, was me nog niet opgevallen, zal het morgen meteen navragen.

Dan twijfel ik nog over optimizers, micro-omvormers of serieel. Maakt het nog uit in mijn geval?

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-11 19:06
Veelbaders, langdouchers... dat vraagt om een flink SWW vat van minimaal 350 tot 400 liter, anders krijgt iemand gegarandeerd een koude douche of bad, een extra e-boiler in de keuken kan wel eens handig zijn, heb je in een paar tellen heet water van 65°...of een combi Quooker.
Met meer dan 10Kwp op het dak wil je en hoef je niet zuinig aan te doen.

Geen schaduw op het dak? dan geen elektronische poes-pas onder de panelen of bij de omvormer, dus serieel.

[ Voor 37% gewijzigd door natural colour op 01-10-2023 16:30 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• ASW1
Ik vermoed dat een flink deel van die 1700 kuub idd opgaat aan warm water.
Als je wilt verduurzamen is kun je het ook als een uitdaging zien om dat warmwaterverbruik naar beneden te krijgen, want het kost echt een enorm pak energie.
Hoeveel kuub gas per maand gaat er doorheen in de zomer, weet je dat?

Maar zeker een douche WTW nemen, daar bespaar je niet alleen een hoop warm water mee maar daaardoor hoef je ook een minder groot voorraadvat te hebben. Voor een bad heeft een WTW overigens geen zin; dat is een enorme hoeveelheid warmte die je direct in het putje laat lopen (en in je voorraadvat moet hebben zitten om dat bad te vullen).

Er bestaat ook een systeem met een enorme voorraadzak voor vuil water in de kruipruimte waarna een warmtepomp de warmte eruithaalt voordat het het riool in gaat, ben alleen even kwijt wat de naam was en of dit alleen voor warmwaterbereiding of ook voor verwarming was.

[ Voor 12% gewijzigd door ASW1 op 01-10-2023 17:44 ]

• dannzyx
natural colour schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:14:
Veelbaders, langdouchers... dat vraagt om een flink SWW vat van minimaal 350 tot 400 liter, anders krijgt iemand gegarandeerd een koude douche of bad, een extra e-boiler in de keuken kan wel eens handig zijn, heb je in een paar tellen heet water van 65°...of een combi Quooker.
Met meer dan 10Kwp op het dak wil je en hoef je niet zuinig aan te doen.

Geen schaduw op het dak? dan geen elektronische poes-pas onder de panelen of bij de omvormer, dus serieel.
We hebben idd een Quooker in de keuken en een kleine boiler in de overkapping.
ASW1 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:41:
Ik vermoed dat een flink deel van die 1700 kuub idd opgaat aan warm water.
Als je wilt verduurzamen is kun je het ook als een uitdaging zien om dat warmwaterverbruik naar beneden te krijgen, want het kost echt een enorm pak energie.
Hoeveel kuub gas per maand gaat er doorheen in de zomer, weet je dat?
Dit is het verbruik van de afgelopen maanden;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMOlYqaOlXUWPkeJkZ1Rl_-TzyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AXV7dMfPrdEEF9xUAx6wjMwz.png?f=fotoalbum_large

• ASW1
In juli wat afwezigheid waarschijnlijk, verder zo rond de 25 kuub in de zomermaanden voor warmwater.
In de wintermaanden is dat wat meer omdat het leidingwater dan kouder is en dus meer opgewarmd moet worden.
Denk dat ergens tussen de 20 en 25% van je gasverbruik naar warmwaterbereiding gaat.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik vind 1700m3 echt veel voor jouw woning, ik zou eerder rond de 1300-1400 verwachten hooguit.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• dannzyx
Sport_Life schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 23:01:
Ik vind 1700m3 echt veel voor jouw woning, ik zou eerder rond de 1300-1400 verwachten hooguit.
Kan er misschien mee te maken hebben dat we verwarming nooit uitzetten, hij gaat op 21 in november ongeveer en pas weer naar 16 ergens in rond april.
Pagina: 1