Vraag

• Tycor
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-03 12:16
Hallo dames en heren,

Mijn vader wilde een impulsieve aankoop doen door een Smartwatch te kopen. Een Guard Pro Ultra om precies te zijn en bij elektronische aankopen voor apparaten wil hij mij weleens advies vragen of iets een geschikt product is of niet. (Let op, mijn vader is vrij digibeet.)

Figuurlijk schoot ik zijn idee meteen neer, want hij is het type dat regelmatig z'n telefoon thuis vergeet als hij het huis uit gaat. En zelf ben ik niet het type dat horloges draagt, laat staan smartwatches. En zelf ben ik niet bekend met het fenomeen smartwatches. Naar mijn idee is dat een apparaat op je pols, waarbij je je smartphone alsnog op zak moet hebben om de Smartwatch telefoonfuncties uit te laten oefenen.
Met dit beeld dat ik van een smartwatch heb, is een smartwatch een onpraktisch apparaat want je als je toch al je smartphone op je lijf hebt, waarom zou je ook nog eens een smartwatch aanschaffen?

Hier heb ik jullie hulp/inzicht bij nodig, want het is niet zo dat ik mijn vader z'n idee per se wilde afschieten.
Ik heb gelezen dat er smartwatches zijn waarbij een SIM-kaart nodig is voor bepaalde functies. Bluetooth voor andere functies.

Wat zijn de benodigdheden die je smartwatch moet hebben om verbinding te maken met internet?

- Ik ga ervanuit dat er een wifi sensor in moet zitten om in in ieder geval buitenshuis gebruik te maken van internet.

- Als je gebruik wilt maken van internet zonder wifi tot je beschikking, bestaat dat überhaupt al? Zo ja, hoe werkt dat?

- Wat voor bereik moet de smartwatch hebben ten opzichte van je smartphone om welke functie te laten functioneren? Dat geldt dan voor zowel bluetooth als internetverbinding.

- Mijn vader is een Android-gebruiker, dus moet ik nog rekening houden met het feit dat zijn telefoon wat ouder is en sommige apps geen update ondersteuning meer hebben om het te kunnen synchroniseren met z'n smartwatch?

- Ik heb begrepen dat je gebruik kunt maken van SIM-kaarten in smartwatches, maar naar mijn idee krijg je toch maar 1 simkaart van je provider tot je beschikking. Weet iemand van jullie daar meer over?

Ik voelde me achteraf een beetje lullig om mijn reactie naar mijn vader toe en daarom hoop ik dat jullie mijn algemene kennis m.b.t. smartwatches kunnen bijschaven, zodat ik op z'n minst mijn vader iets meer kan ondersteunen in z'n stille wens naar een smartwatch.

Ik wens jullie een fijne avond!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:57
Voor smart watches met SIM kaarten kun je het beste contact opnemen met de provider van je vader, die ondersteunde modellen zijn beperkt, echter dan kun je wel gesprekken opnemen met het andere apparaat zonder deze in de buurt te hebben. Beide hebben dan hun eigen sim kaart.
Bijvoorbeeld: https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/multisim.htm

Verder, smart watches kunnen soms wel integreren met telefoons, maar echt als volledige vervanger wordt lastig (er is wat chinees spul die zegt dat te kunnen, maar of dat voor je vader de makkelijkste weg is). Bij het integreren kom je dan vaak uit bij een Samsung Smartwatch met een Samsung telefoon, of een Apple Watch met een Apple iPhone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Als de Android telefoon van je vader niet ouder is dan 6 jaar (minimaal Android 8 ) dan zou synchroniseren niet een probleem moeten zijn. Is de telefoon wel te verouderd dan is het beter om eerst eens een nieuwe telefoon te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou eerst aan je vader vragen wat hij van een Smartwatch verwacht. De meeste smartwatches met eSim werken alleen met bepaalde providers. En de standby tijd van deze smartwatches is ook beperkt. Als hij dus niet regelmatig z'n horloge oplaad dan heeft hij er weinig aan.

De door jouw genoemde Smartwatch is een relatief simpel apparaat welke een telefoon nodig heeft om te synchroniseren.

Persoonlijk zou ik eerder iets kopen van een bekend chinees merk zoals Xiaomi. Dan kun je er ook makkelijker andere bandjes voor kopen etc. Bijv. deze https://www.mi.com/nl/product/mi-watch/