Kan ik deze RAM geheugen gebruiken op mijn laptop?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• livorino
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07-10-2023
Kan ik deze ram [Crucial RAM 16GB DDR4 3200MHz CL22 (or 2933MHz or 2666MHz) Portable Memory CT16G4SFRA32A] gebruiken voor mijn laptop?
...
Mijn laptop is een Lenovo Ideapad 330-17ikb. Het heeft 4 gb ram maar ik zie dat wanneer ik het aanmaak al de helft gebruikt wordt dus ik wilde meer ram kopen. Ik vroeg me af of ik de ram geheugen die ik hierboven aangaf kan gebruiken. Ik weet dat je ram kan underclocken, maar ik wist niet of het bij alles kon. De laptop heeft 1 ram slot en loopt nu op 2166 MHZ. Ik wil alleen weten als ik deze CRUCIAL ram koop, of op mijn laptop goed gaat werken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:57

Nemesizz

Untouchable

Crucial geeft zelf aan dat het RAM compatible zou zijn met de betreffende laptop.

Echter, ik vraag me af of het zoveel nut heeft.

Ten eerste, er zijn ook modules op een lagere frequentie (die ook compatible zijn volgens Crucial), die 3200Mt/s (of Mhz) ga je toch niet halen met die laptop.

Ten tweede, gezien de processor (is een echt low-end niet al te snel model), heeft het helemaal geen zin om heel veel RAM te hebben lijkt me. Ding is en blijft hoe dan ook traag.

Heb zelf ook een low-power laptop , en die redt het prima met 'slechts' 8GB RAM voor de taken wat die aankan. Zware programma's of games (die veel RAM gebruiken) is die hoe dan ook te traag voor.

Lijstje met compatible RAM (al heb je die zelf waarschijnlijk ook al gevonden):
Compatible Crucial geheugen

Staan ook 4GB en 8GB modules tussen, volgens mij moet dat voor zo'n systeem al wel voldoende zijn.
Uiteraard kun je er ook gewoon die 16GB doen, maar lijkt mij overkill.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
Er zit 4GB op het moederbord gesoldeerd. Verder is er 1 slot om uit te breiden. Wat betreft de "zin", Windows 10 loopt gewoon lekkerder met 8GB tegenwoordig, 4GB is aan de krappe kant. Module bijzetten maakt er ook dual channel van, wat bij een IGP die systeemgeheugen steelt een prestatieverbetering geeft.

Prijsverschil tussen 4 en 8GB is verwaarloosbaar, zou dan voor 8GB bijplaatsen gaan. 16GB bijplaatsen kan, is wat duurder, maar vraag me af of dat zin heeft tov 8GB. Is ook maar net wat je met die laptop doet. Snelheid klokt de laptop gewoon terug. Koop gewoon een van de modules uit het linkje hierboven, dan zit je altijd goed.