Vraag

• Rogier1812
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-02-2024
Mijn vraag
...ik ben op zoek naar iets simpels wat ik over de bedrading kan hangen om mijn amperage/wattage van mijn buitenunit te meten. Nu had ik dit gevonden hier op tweakers “ Aeon labs HEM” maar die zijn nergens meer te koop. Ome Ali heeft ook wel wat maar als ik dan bij de recensies kijk is het vaak ook niks. Wie heeft een idee? Want ik wil niet zo’n smart meter tussen de bedrading gaan maken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je zoekt een ampere-tang. Ze zijn er al voor rond de 50 euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aa-tjUuTMGTavjxeqDxQkiI0vME=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ojrwOHuoxSfbPSrk8eKzkijR.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 28-09-2023 18:20 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:32
Ow sorry maar dit doet een beetje pijn. Je wilt stroom (in Ampere) en spanning (in Volt) meten.

Wat wil ie eigenlijk bereiken? Continu meten met geschiedenis of gewoon op momenten. Voor dat laatste is een simpele stroomtang natuurlijk prima.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:44
Alternatief als je nog een plekje in de meterkast hebt is een verbruiksmeter van Homewizard wellicht een optie. Zowel in 1 fase als in 3 fase te verkrijgen. Leest uit via WiFi en zit een mooie App bij, logt ook alles per dag/week/maand. P1 meter etc hebben ze ook.

Heb er eentje voor de opbrengst van de zonnepanelen, en werkt echt heerlijk. Ook gewoon in HA uit te lezen.

https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 12:45
Microkid schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:19:
Je zoekt een ampere-tang. Ze zijn er al voor rond de 50 euro.
[Afbeelding]
Ook dan moet je weten hoe die gebruikt moet worden. Zomaar om de kabel hangen |:(

@Verwijderd Als je iets wilt meten, moet je eerst bedenken WAT je wilt weten..

[ Voor 8% gewijzigd door Stef012 op 28-09-2023 18:31 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor eenmalig kan een stroomtang maar die zal alleen de stroom laten zien, niet het wattage.

Voor permanent een monitor als HomeWizard, Shelly, Modbus meter of gewoon een DIN meter al naar gelang wat de eisen zijn qua integratie en software (if any). Deze doen allemaal(/meeste) ook vermogen (Watt) en kunnen ook energie bijhouden((k)Wh).

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 13:21
Septillion schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:04:
Voor eenmalig kan een stroomtang maar die zal alleen de stroom laten zien, niet het wattage.

Voor permanent een monitor als HomeWizard, Shelly, Modbus meter of gewoon een DIN meter al naar gelang wat de eisen zijn qua integratie en software (if any). Deze doen allemaal(/meeste) ook vermogen (Watt) en kunnen ook energie bijhouden((k)Wh).
VxA=W

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:58
Bij powerfactor 1, ja. Bij afgerond alles wat geen gloeilamp is, dus nee.

• WEBGAMING
Die tang staat als het goed is op de wisselstroom stand, dus dat is al opgelost.

• Septillion

Septillion

Bij DC, ja. Bij AC geldt alleen V x A = VA, dat is niet perse W ;)

• Rogier1812
xFeverr schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:24:
Ow sorry maar dit doet een beetje pijn. Je wilt stroom (in Ampere) en spanning (in Volt) meten.

Wat wil ie eigenlijk bereiken? Continu meten met geschiedenis of gewoon op momenten. Voor dat laatste is een simpele stroomtang natuurlijk prima.
Ik zal het beter formuleren 😊. Ik wil het vermogen weten wat de buitenunit trekt. Een amperetang is wel leuk maar dan moet ik als de buitenunit aanslaat zorgen dat ik in de meterkast de tang om de fase heb zitten. Dat vind ik onhandig. Wat ik al zei ik had deze gezien “ Aeon labs HEM” dat is hartstikke handig maar niet meer te koop. De kWh meter van homewizard moet ik weer tussen de kabel plaatsen en dat wil ik voorkomen.

• WEBGAMING
Het gaat over een ampere tang he, die daadwerkelijk meet wat er gebeurt. Als je de spanning weet, kan je prima zo simpel rekenen. De rest gebeurt gewoon al in de tang.

[ Voor 39% gewijzigd door WEBGAMING op 28-09-2023 19:16 ]

• WEBGAMING
https://www.slimmedingen....ter-gen5-3-clamp-60a.html

Geen ervaring mee hoor, gewoon even gegoogled op Home energy meter. :9

[ Voor 36% gewijzigd door WEBGAMING op 28-09-2023 19:20 ]

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:52
Rogier1812 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:16:
[...]

Ik zal het beter formuleren 😊. Ik wil het vermogen weten wat de buitenunit trekt. Een amperetang is wel leuk maar dan moet ik als de buitenunit aanslaat zorgen dat ik in de meterkast de tang om de fase heb zitten. Dat vind ik onhandig. Wat ik al zei ik had deze gezien “ Aeon labs HEM” dat is hartstikke handig maar niet meer te koop. De kWh meter van homewizard moet ik weer tussen de kabel plaatsen en dat wil ik voorkomen.
Die HEM heeft een mogelijk gigantische afwijking doordat je de spanning vast insteld. Hoe had jij je dit voorgesteld met die klemmen? Toch niet om de hele kabel heen? CT-klemmen moeten per draad. Dan zit je sowieso in de groepenkast of in het apparaat zelf als er ruimte is (plus gat voor draden uit behuizing brengen)

• Rogier1812
Ricko1 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:29:
[...]

Die HEM heeft een mogelijk gigantische afwijking doordat je de spanning vast insteld. Hoe had jij je dit voorgesteld met die klemmen? Toch niet om de hele kabel heen? CT-klemmen moeten per draad. Dan zit je sowieso in de groepenkast of in het apparaat zelf als er ruimte is (plus gat voor draden uit behuizing brengen)
Maar dat is wel makkelijker dan met de tang erbij gaan staan. Ik zag dat je de hem gewoon over de fase draad doet kastje ernaast en klaar. Zoiets zoek ik.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:06

paQ

sja een HW wifi meter ervoor is by far het handigst. dan kun je ook een heel seizoen bijhouden.
Je warmtepomp zal 'elk moment' wat anders aan vermogen opnemen als hij gaat moduleren.
Dus wat heb je er dan aan om van 1 moment het vermogen te weten?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Rogier1812
paQ schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:50:
sja een HW wifi meter ervoor is by far het handigst. dan kun je ook een heel seizoen bijhouden.
Je warmtepomp zal 'elk moment' wat anders aan vermogen opnemen als hij gaat moduleren.
Dus wat heb je er dan aan om van 1 moment het vermogen te weten?
Maar ik las ergens anders op het forum dat dat weer niet goed( kan ) zijn voor de WP . Dat die ten alle tijden rechtstreeks op een automaat moet zitten. Zonder iets ertussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:05

BHQ

Wellicht doet een Shelly EM wat je zoekt?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:06

paQ

Rogier1812 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:27:
[...]

Maar ik las ergens anders op het forum dat dat weer niet goed( kan ) zijn voor de WP . Dat die ten alle tijden rechtstreeks op een automaat moet zitten. Zonder iets ertussen.
:?
Waarom zou dat niet goed zijn?
Het is gewoon een stroommeter, verder niets.

Die klemmetjes die je aanhaalt had je ooit ook van Smappee enzo. Foutmarge bij 10A kan zomaar 150W zijn. Waarom zou je het zo willen meten?

Haal de waarde of direct uit je warmtepomp (modbus bijv) of meet het voor de warmtepomp, direct na je automaat.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Rogier1812
Wat voor buitenunit is het? Van een airco?
MHI kun je met een esp module uitlezen en het verbruik "schatten" aan de hand van stroom uitlezing

Of een warmtepomp?
Heeft die geen modbus aansluiting waar meer informatie uitgehaald kan worden (ook met een esp en rs485).

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rogier1812
AUijtdehaag schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:41:
@Rogier1812
Wat voor buitenunit is het? Van een airco?
MHI kun je met een esp module uitlezen en het verbruik "schatten" aan de hand van stroom uitlezing

Of een warmtepomp?
Heeft die geen modbus aansluiting waar meer informatie uitgehaald kan worden (ook met een esp en rs485).
Het gaat om de buitenunit van een wp. Ik had gekeken naar een modbus maar die kost 500€ voor een daikin. Dat vind ik nogal kostbaar. Heb nu de shelly em besteld en ga eens kijken wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:55
Ligt er waarschijnlijk ook aan welke warmtepomp. Er zijn genoeg warmtepompen die niet meteen aan een automaat hoeven (die van mij zit gewoon in een stopcontact, aparte groep dat wel), en dan kun je prima af met een plug.
Maak het jezelf niet onnodig moeilijk en duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:50
Ik gebruik zelf de HW 1 fase meter voor lucht water warmtepomp. Ik kan het actuele verbruik zien, maar ik gebruik hem met name voor het finetunen van de warmtepomp. Je ziet namelijk heel goed hoeveel schakelingen je warmtepomp heeft op een dag, op basis daarvan ben ik de stooklijn en temperaturen gaan aanpassen zodat ik mooiere langere runs behaal. Ik kwam door de meting er achter dat de zonneklep tussentijds sloot waardoor de warmtepomp abrupt moest stoppen, ook aangepast door een vertraging op de klep te zetten. Daarnaast geeft het inzicht in dagen en daardoor andere buitentemperaturen zodat je weer kan finetunen. Zo stond die perfect boven de 10 graden, maar kreeg ik het niet meer warm onder de 10 graden. Het laatste resultaat wat ik gebruik is dat ik redelijk kan zien hoe der verhouding gasbesparing versus warmtepomp verbruik is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:47
Rogier1812 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:16:
De kWh meter van homewizard moet ik weer tussen de kabel plaatsen en dat wil ik voorkomen.
Je bent jezelf in gruwelijke bochten aan het wringen met oplossingen die minder makkelijk zijn dan een din module tussen de installatie automaat en de afgaande bedrading te plaatsen.

De kWh meter is de geëigende manier.. Alle andere oplossingen zijn echt lastiger.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:34
WEBGAMING schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:16:
Het gaat over een ampere tang he, die daadwerkelijk meet wat er gebeurt. Als je de spanning weet, kan je prima zo simpel rekenen. De rest gebeurt gewoon al in de tang.
Sorry, maar dit is echt niet waar. Als je alleen de stroom meet, kun je niet weten wat het faseverschil is met de spanning. En dat MOET je weten om het product van V en A om te rekenen naar W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SPKjylxSLkmYDZGnit6fwtRr1o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jCRn2B4dlFioVyjI0SqFSlHP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
Ik heb nu zo’n meetapparaat wat om de fase draad zit. Werkt goed. Kan het realtime aflezen. Dit is toch wel een goede indicatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Gezien je ook het voltage hebt zit hij niet alleen om de fasedraad neem ik aan maar voedt je hem ook netspanning. Correct?

Dit moet overigens dan echt dezelfde fase zijn als waar de verbruiker op aangesloten zit. Anders zijn de resultaten voor vermogen kolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
Septillion schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:05:
Gezien je ook het voltage hebt zit hij niet alleen om de fasedraad neem ik aan maar voedt je hem ook netspanning. Correct?

Dit moet overigens dan echt dezelfde fase zijn als waar de verbruiker op aangesloten zit. Anders zijn de resultaten voor vermogen kolder.
Ja de verbruiker en het meetinstrument zitten op dezelfde fase aangesloten.
Pagina: 1