Ernemmer schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:59:
Ik koop de broodjes bij de AH en daar kan je ze gewoon met de hand pakken. Als je dat een beetje netjes doet raak je alleen aan wat je koopt en zelf opeet. En nog als meerdere mensen hetzelfde broodje vastpakken is het imo nog hygiënischer dan de 200 man die per dag die tang vasthebben die nooit schoongemaakt wordt.
Argh, doe dat nou niet. Ja het is misschien hygiënischer voor jou persoonlijk, maar niet algeheel genomen. In een tijd dat hier toch een nadruk op ligt en we voor elkaar willen zorgen (toch?), lijkt me het beste als we de oplossing pakken die het beste is voor de meeste mensen.
Jij raakt misschien dat ene broodje aan wat je eruit haalt en plaatst deze niet terug, maar stel 10 mensen doen dat, hoeveel zouden dat goed doen? En stel 100 mensen doen dat? Het is echt niet zo dat iedereen dit netjes doet. "Ja maar ik doe het netjes" is dus echt geen argument, maar gewoon egoïstisch gedrag omdat het voor jou persoonlijk beter is.
Wel een heel goed punt om aan te geven dat winkels die zaken schoon zouden moeten maken. Tijdens corona werd dat nog wel gedaan, maar sindsdien vrij weinig. En dan niet alleen de grijpers, maar ook dingen als zelfscanners enzo.
Ik zou heel graag willen dat alle winkels het systeem van de Lidl hanteren, want met je handen in de bak met broodjes gaan is echt de minst hygiënische oplossing.
Natuurlijk honderden mensen raken dat grijpertje aan en dat is niet hygiënisch, maar dat is het geval voor vrijwel alles in onze omgeving? Het winkelwagentje of mandje is waarschijnlijk ook zojuist gebruikt door een ander. Ook de handscanner, de pinautomaat, de zelfscanner, de kassa etc. En ook alle andere producten in de winkel zijn echt niet schoon ofzo, die zijn ook door mensen aangeraakt.
Het is heel simpel: Tijdens het winkelen ga je er vanuit dat je handen "besmet" zijn. Je gebruikt de tangen (die er niet voor niets liggen!) om je broodje te pakken en raakt daarbij alleen de tang aan. Niet het broodje zelf en niet andere broodjes in de bak. Je raakt tijdens het winkelen je eten je mond of neus niet aan. Zodra je klaar bent met winkelen en de boodschappen zijn opgeruimd, ga je je handen wassen. Daarna zijn je handen schoon en kun je genieten van het eten.
Mocht je onderweg zijn en even iets te eten gehaald hebben, werkt het hetzelfde, maar kun je met een flesje ontsmetter je handen schoonmaken voor je gaat eten.
Sowieso slim om vaker je handen te wassen, dat scheelt enorm.
[
Voor 5% gewijzigd door
happysan op 28-09-2023 17:20
]