Waterleidingen gelegd in kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gvaneeten
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 29-11-2023
Tijdens onze verbouwing ivm nieuwe keuken heeft het klusbedrijf nieuwe waterleidingen door de kruipruimte getrokken. Deze zijn vastgemaakt aan de rioleringsbuis en liggen op elkaar (2x koudwater, 1x warmwater). Ik vermoed dat deze uitvoering niet voldoet aan de wettelijke eisen.

- Bevestiging zou met beugels moeten of geldt dat alleen voor koperen leidingen?
- Warm en koude leiding mogen niet tegen elkaar leggen (of geldt dit alleen voor een warme CV leiding?)

Zie foto. Wie kan hier iets over zeggen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDg92veUK785Z4JXGHsHAGVhX98=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/byHSMJbDgfPAIRpH59QD8daE.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door gvaneeten op 28-09-2023 16:53 ]

Alle reacties

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:25

BCC

Beugelen zou netter zijn, warm en koud gescheiden lijkt me (zeker gezien de lengte) wel een issue. Ik denk niet dat hier direct wettelijke eisen voor zijn.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Warm en koud mogen inderdaad niet tegen elkaar i.v.m legionellavorming. Wel mogen geïsoleerde varianten tegen elkaar.
Deel van het bouwbesluit waar dit staat:
https://rijksoverheid.bou...ewijs/hfd6/afd6-3/art6-12

[ Voor 37% gewijzigd door pagani op 28-09-2023 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:49
Volgens mij mogen warm en koud wel tegen elkaar. Omdat warm nooit lang warm blijft. Tegen cv niet, omdat cv wel lang warm blijft.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
Beetje jammer dit. Van die witte leiding is ook een versie beschikbaar waar de isolatie al omheen zit. Die hadden ze beter kunnen gebruiken voor warm water. Zoiets:

https://www.bol.com/nl/nl...rol-50m/9300000020749505/

[ Voor 30% gewijzigd door Nickname55 op 28-09-2023 21:23 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Nickname55 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:19:
Beetje jammer dit. Van die witte leiding is ook een versie beschikbaar waar de isolatie al omheen zit. Die hadden ze beter kunnen gebruiken voor warm water. Zoiets:

https://www.bol.com/nl/nl...rol-50m/9300000020749505/
Warmwater leiding wil je zeker niet isoleren. Dit doe je alleen voor CV om rendement te verhogen door warmteverlies te beperken. Drinkwaterleiding dient zo snel mogelijk weer af te koelen ivm legionella.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
colvano schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:46:
[...]

Warmwater leiding wil je zeker niet isoleren. Dit doe je alleen voor CV om rendement te verhogen door warmteverlies te beperken. Drinkwaterleiding dient zo snel mogelijk weer af te koelen ivm legionella.
Dit dus.

Het is zeker niet de netste oplossing, maar als je de warmwater leiding aan de andere kant van de afvoerbuis zou vast maken ben je er al.

Alternatief is beugelen met stokeinden aan je vloer (bovenkant dus), of iets op het zand maken met beugeltjes. Zo heb ik het bij mij thuis in ieder geval gedaan. Plankjes onder de vloer met beugels, en die plankjes weer vast gelegd met wat stukken puin die er nog lagen.

Zou het niet spannender maken dan het is, maar als het niet goed voelt kun je altijd even het klusbedrijf vragen hoe of wat.

Waarom eigenlijk 2 koud water leidingen? Kon je niet af met een T-Stuk? Of komen ze beide van een dikkere leiding af en heb je 2 punten die veel water vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-06 10:14
Op zich niets mismee. Alleen ik zou het niet aan het riool vast gemaakt willen hebben. Is er iets met het riool dan heb je alsnog een uitdaging. Dan had ik de boel toch wat gescheiden van elkaar willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:38
Hier zou ik niet mee akkoord gaan. Leuk dat je warm water lekker snel afkoelt, maar niet zo leuk dat een deel van die warmte in de koud water leidingen gaat. En daarom mag dit dus niet. Je waterverbruik gaat wat omhoog want als je een glas water uit de kraan haalt terwijl je eerder warm water hebt verbruikt laat je de kraan langer lopen. Daarnaast verhoogt het de kans op legionella in de koud water leiding.
Pagina: 1