Nieuwbouw wifi dekking - Vragen bij simulatie

Pagina: 1
Acties:

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-09 18:34
Dag allen,

Graag had ik advies gevraagd betreffende de opzet van een stabiel wifi-netwerk binnenshuis in onze toekomstige nieuwbouwwoning. Er zijn nog geen kabels getrokken of buizen gelegd, dus we kunnen nog alle kanten op (daarom dat ik het nu graag navraag).

Ik heb al heel wat topics doorgenomen en het lijkt mij duidelijk dat ik in onze situatie best opteer voor bedrade access points (i.p.v. mesh netwerk), idealiter aan het plafond bevestigd. Hiervoor dien ik op voorhand de exacte plaats te bepalen, zodat er naar dat exacte punt kabels getrokken zullen worden.

Via de Design Center tool van UniFi kon ik de dekking binnenshuis via enkele access points simuleren - zie foto's hieronder. Ik had daarbij enkele vragen:
  1. Hou ik best rekening met de dekking voor 5 GHz, of is 2.4 GHz voldoende (aangevuld met 5 GHz waar het bereik dat toelaat)? Met 2.4 GHz kom ik met één AP per verdiep uit de voeten, maar om overal 5 GHz dekking te voorzien lijk ik best twee APs per verdiep te plaatsen.
  2. Gelijkaardige vraag voor op de verdieping (met slaapkamers): is 2.4 GHz voldoende, of voorzie ik best 5 GHz dekking in alle slaapkamers?
  3. In de tool kan ik logischerwijs enkel met UniFi toestellen simuleren, waarbij ik de U6 Lite heb gekozen. In de praktijk kijk ik waarschijnlijk eerder naar iets als een Deco X50 (POE), waarvan ik lees dat deze eenvoudiger te configureren is (ik ben geen netwerk expert) en ook goedkoper uitkomt. Heeft de X50 (of alternatieven) ongeveer hetzelfde bereik/sterkte, of dien ik hier anders te rekenen / simuleren?
Simulatie via UniFi tool:
  • Note: Nog geen rekening gehouden met bereik buiten
  • Note: Dragende muur tussen keuken en TV hoek werd getekend als buitenmuur. Deze zal in praktijk iets minder dik zijn en mogelijks iets meer signaal doorlaten...
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/jq8L2kTN/Wifi-dekking-1-AP-2-4-Ghz.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Rh8SRyCD/Wifi-dekking-1-AP-5-Ghz.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rmHsnKQj/Wifi-dekking-2-AP-5-Ghz.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door AdFundum14 op 28-09-2023 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:36
1. + 2. Vergeet 2.4ghz. Is leuk voor de magnetron of andere IoT apparaten. Maar wil je in bed lekker netflixen dan zou ik voor 2x AP's gaan. (Data verbruik gaat alleen verder omhoog.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:33
Heb je geen plattegrond van de bouwer?
Over het algemeen is 1 5ghz ap per verdieping zat mits je deze beetje op logische plek hangt en je huis niet loeigroot is

Simulatie met een tool zou ik niet teveel waarde aan hechten

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

AdFundum14 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:56:
[...]
  1. Hou ik best rekening met de dekking voor 5 GHz, of is 2.4 GHz voldoende (aangevuld met 5 GHz waar het bereik dat toelaat)? Met 2.4 GHz kom ik met één AP per verdiep uit de voeten, maar om overal 5 GHz dekking te voorzien lijk ik best twee APs per verdiep te plaatsen.
  2. Gelijkaardige vraag voor op de verdieping (met slaapkamers): is 2.4 GHz voldoende, of voorzie ik best 5 GHz dekking in alle slaapkamers?
5GHz om twee redenen:

1) 2.4GHz is traag en onbetrouwbaar
2) goede dekking met 5GHz levert meestal (niet altijd, in mijn woning dekt 5GHz beter in een kamer... ) automatisch goede dekking in 2.4GHz op.

Sterker nog: idealiter wil je dekking op 5GHz optimaliseren, dan 2.4GHz zodanig afzwakken dat het exact even goed dekt - maar in een thuissituatie is dat een nuance die zelden echt noodzakelijk is.
  • In de tool kan ik logischerwijs enkel met UniFi toestellen simuleren, waarbij ik de U6 Lite heb gekozen. In de praktijk kijk ik waarschijnlijk eerder naar iets als een Deco X50 (POE), waarvan ik lees dat deze eenvoudiger te configureren is (ik ben geen netwerk expert) en ook goedkoper uitkomt. Heeft de X50 (of alternatieven) ongeveer hetzelfde bereik/sterkte, of dien ik hier anders te rekenen / simuleren?
Qua hardware specs is de Deco X50 PoE nagenoeg identiek aan de U6 Lite (2x2 MIMO in beide banden).

Software verschilt op meerdere vlakken; naast idiot-proof configuratie heeft de X50PoE tov de U6 Lite:

+160MHz kanaalbreedte beschikbaar in 5GHz (hogere snelheid, maar bij meerdere AP's ook sneller overlap van AP's)
- geen echte DFS-support: primary kanaal in 5GHz is altijd 36, ook als 160MHz actief is.

Dat laatste is een relevant verschil als je meerdere AP's per verdieping overweegt: iedere Deco X50 zal in exact zelfde kanaal werken als iedere andere. Dat is voor hun reguliere toepassing - mesh, dus draadloos aangesloten - toch noodzakelijk, maar jij wilt - terecht - bedraden voor optimale prestaties en stabiliteit. Dan is dit een enorme handicap, des te meer als je zoveel AP's overweegt :o

Als je iets makkelijkers wilt dan UniFi waar je dit soort handicap niet hebt, moet je verre blijven van de 'mesh' sets en bijvoorbeeld kijken naar Aruba InstantOn, zoals de AP22. Het is iets duurder dan U6, maar met name het beheer is veel makkelijker: je hebt geen externe controller nodig en onder de motorkap is het toch minimaal zo geavanceerd, en toch kun je net zo makkeljik als Deco instellen.

Te duur? Je zou kunnen kijken naar bijvoorbeeld de TP-Link Archer AX73. Nadeel is dat dit standalone routers zijn die je apart moet instellen (en niet per default als access point ingesteld zijn). Minder optimaal bij meerdere apparaten, zeker omdat je zelf een kanalenplan moet bedenken en correct moet instellen.

Verder is de vraag naar bereik of sterkte niet de juiste: qua zendsterkte is alle WiFi beperkt door zelfde regelgeving (2.4GHz 100mW, 5GHz 200mW of 1W in paar kanalen), dus bereik is identiek, ongeveer 300m met omnidirectionele antennes. Veel belangrijker is de vraag hoe richtingsgevoelig een AP is. De ideale zendt in alle richtingen ongeveer evenveel uit. Een minder ideale kan in sommige richtingen veel sterker zenden, maar betaalt dat door in ander richtingen zwakker te zijn. Bij een point-to-point verbinding juist gewenst, maar in huis (waar je willekeurig rond kunt lopen) nadrukkelijk niet.

Let trouwens op dat optimaliseren voor hoogste snelheid niet altijd beste stabilteit geeft. Beste voorbeeld is kanaalbreedte. 160MHz levert bij perfect signaal twee keer zoveel snelheid op als 80MHz, maar omdat je maximaal zendvermogen hetzelfde is, halveer je tegelijkertijd je signaalsterkte. Dat betekent dat ontvangst storingsgevoeliger is en dekking minder - plus je hebt maar twee 160MHz kanalen beschikbaar in de 5GHz waar je 4 80MHz kanalen hebt. Zodra je meer dan twee AP's hebt in huis die tegelijk gebruikt worden, gaat 160MHz snel slechter presteren dan 80MHz. Dat is waarom Ubiquiti en Aruba ervoor kiezen om hun AP's maximaal op 80MHz te laten werken.
Simulatie via UniFi tool:
  • Note: Nog geen rekening gehouden met bereik buiten
Nieuwbouw? Hoogstwaarschijnlijk betekent dat HR++ glas, wat WiFi-signalen nagenoeg volledig blokkeert. Ik zou er wel rekening mee houden, maar tegelijkertijd staat het nagenoeg los van wat er binnen gebeurt. Je gaat waarschijnlijk outdoor AP(s) nodig hebben. Het is verstandig om dus te zorgen dat je AP's kiest uit een series die ook outdoor devices omvat.
  • Note: Dragende muur tussen keuken en TV hoek werd getekend als buitenmuur. Deze zal in praktijk iets minder dik zijn en mogelijks iets meer signaal doorlaten...
Een betonnen draagmuur zal in de regel in het geheel niets doorlaten, zeker niet als er ook tegels op zitten. Maar ik vind dat de Ubiquiti tool spiegelingen onderschat - ik zou met een AP waar je het op de plaatjes plaatst verwachten dat je zonder meer overal in TV en keuken prima dekking ontvangen. Enige zorg is Bureau, maar je plaatje mist deuren. Voeg deuren toe in die binnenmuren en je merkt - mits ze niet van plaatstaal zijn - waarschijnlijk dat Bureau prima dekking heeft ;) In geval van twijfel zou ik de AP iets verder TV in trekken zodat het in rechte lijn zicht heeft op muur van bureau.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
Bedankt voor jullie reacties!

Ik volg nog even op met een paar vragen:
dion_b schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 01:42:
Een betonnen draagmuur zal in de regel in het geheel niets doorlaten, zeker niet als er ook tegels op zitten. Maar ik vind dat de Ubiquiti tool spiegelingen onderschat - ik zou met een AP waar je het op de plaatjes plaatst verwachten dat je zonder meer overal in TV en keuken prima dekking ontvangen. Enige zorg is Bureau, maar je plaatje mist deuren. Voeg deuren toe in die binnenmuren en je merkt - mits ze niet van plaatstaal zijn - waarschijnlijk dat Bureau prima dekking heeft ;) In geval van twijfel zou ik de AP iets verder TV in trekken zodat het in rechte lijn zicht heeft op muur van bureau.
Allereerst bedankt voor je geweldig leerrijke reactie.

Wat betreft de bureau, lijkt het probleem dat de AP twee muren door moet (toilet zit daartussen) alsook één geluidsdichte deur (maar heb nu een gewone getekend). Ik krijg het signaal alleen sterk genoeg indien ik de AP dicht genoeg richting bureau plaats, maar dan heeft de keuken een blind spot. Tenzij je denkt dat in de keuken dit vanwege reflecties wel goed zal komen?:

PS: De draagmuren zijn opgemaakt uit snelbouwsteen, 14cm dikte.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vmSnxbCR/Wifi-dekking-1-AP-5-Ghz-v2.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fLt9x1hV/Wifi-dekking-1-AP-5-Ghz-v3.jpg

Misschien dan ook even de vraag doortrekken naar de verdieping: daar zijn er meer muren. Ik vermoed dat één AP op gelijkaardige positie hier dus zeker niet zal volstaan, ondanks mogelijkse reflecties, en ik daar al best van twee APs uitga?:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4NFpWntS/Verdiep-1.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nrhQktLx/Verdiep-2.jpg
Verder is de vraag naar bereik of sterkte niet de juiste: qua zendsterkte is alle WiFi beperkt door zelfde regelgeving (2.4GHz 100mW, 5GHz 200mW of 1W in paar kanalen), dus bereik is identiek, ongeveer 300m met omnidirectionele antennes. Veel belangrijker is de vraag hoe richtingsgevoelig een AP is. De ideale zendt in alle richtingen ongeveer evenveel uit. Een minder ideale kan in sommige richtingen veel sterker zenden, maar betaalt dat door in ander richtingen zwakker te zijn. Bij een point-to-point verbinding juist gewenst, maar in huis (waar je willekeurig rond kunt lopen) nadrukkelijk niet.
Duidelijk. Ik vermoed dat de aangehaalde APs (U6 Lite, AP22, DX50) niet zo richtingsgevoelig zijn? Ik probeer hier alvast zelf wat meer over op te zoeken - ik had deze al gevonden m.b.t. UniFy.
Nieuwbouw? Hoogstwaarschijnlijk betekent dat HR++ glas, wat WiFi-signalen nagenoeg volledig blokkeert. Ik zou er wel rekening mee houden, maar tegelijkertijd staat het nagenoeg los van wat er binnen gebeurt. Je gaat waarschijnlijk outdoor AP(s) nodig hebben. Het is verstandig om dus te zorgen dat je AP's kiest uit een series die ook outdoor devices omvat.
Duidelijk!
Qua hardware specs is de Deco X50 PoE nagenoeg identiek aan de U6 Lite (2x2 MIMO in beide banden).

Software verschilt op meerdere vlakken; naast idiot-proof configuratie heeft de X50PoE tov de U6 Lite:

+160MHz kanaalbreedte beschikbaar in 5GHz (hogere snelheid, maar bij meerdere AP's ook sneller overlap van AP's)
- geen echte DFS-support: primary kanaal in 5GHz is altijd 36, ook als 160MHz actief is.

Dat laatste is een relevant verschil als je meerdere AP's per verdieping overweegt: iedere Deco X50 zal in exact zelfde kanaal werken als iedere andere. Dat is voor hun reguliere toepassing - mesh, dus draadloos aangesloten - toch noodzakelijk, maar jij wilt - terecht - bedraden voor optimale prestaties en stabiliteit. Dan is dit een enorme handicap, des te meer als je zoveel AP's overweegt :o

Als je iets makkelijkers wilt dan UniFi waar je dit soort handicap niet hebt, moet je verre blijven van de 'mesh' sets en bijvoorbeeld kijken naar Aruba InstantOn, zoals de AP22. Het is iets duurder dan U6, maar met name het beheer is veel makkelijker: je hebt geen externe controller nodig en onder de motorkap is het toch minimaal zo geavanceerd, en toch kun je net zo makkeljik als Deco instellen.

Te duur? Je zou kunnen kijken naar bijvoorbeeld de TP-Link Archer AX73. Nadeel is dat dit standalone routers zijn die je apart moet instellen (en niet per default als access point ingesteld zijn). Minder optimaal bij meerdere apparaten, zeker omdat je zelf een kanalenplan moet bedenken en correct moet instellen.
De AP22 lijkt in dezelfde prijsklasse te zitten als de U6 lite of X50, dus dat is zeker een optie. Bedankt om er naar te verwijzen.

Tot slot: Klopt het dat de AP22 (of alternatieven) steeds best op het plafond gemonteerd worden, of maakt dit in huishoudelijke situaties minder uit en kan dit bv. ook aan de muur (gezien de reflecties waar je over sprak)? Als ik op gelijkvloers toch voor twee AP's zou opteren, dan kan ik ze mogelijks tegen een muur hangen waardoor ze minder opvallen, vandaar de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@AdFundum14
Alhoewel het inderdaad vervelend is dat de Deco nodes op hetzelfde kanaal zitten hoeft dit niet perse een probleem te zijn.
Als het je lukt om in je nieuwbouw op 1 accesspoint per verdieping uit te komen, dan zul je zo goed als geen storing hebben met de andere accesspoints omdat een nieuwbouw verdieping een echte wifi killer is.
En als die storing er wel is, tja je hebt ook storing als 2 clients op hetzelfde AP zitten, die praten namelijk dan ook op dezelfde frequentie met het AP. In de praktijk is het probleem er vooral in high density omgevingen of clients met veel verrkeer

Ik ben al een tijdje, op papier, fan ben van de aruba instant maar ik heb wat twijfels gekregen vooral vanwege dit topic/deze post . Het lijkt een beetje alsof aruba niet heel goed is in band steering en hun vermogen op hun accesspoints ook op de 5ghz omlaag heeft gezet.

Deco heeft trouwens ook een PoE variant van de X50 namelijk de indoor/outdoor. Wel wat suboptimaal om aan plafond te hangen maar die dingen kunnen wel DFS. Dat moet namelijk want buiten mag je niet in het standaard non-dfs kanaal zitten. Je zou dus een X50 outdoor erbij kunnen overwegen als je op een verdieping extra wilt op een apart kanaal.

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 29-09-2023 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:38:
@AdFundum14
Alhoewel het inderdaad vervelend is dat de Deco nodes op hetzelfde kanaal zitten hoeft dit niet perse een probleem te zijn.
Als het je lukt om in je nieuwbouw op 1 accesspoint per verdieping uit te komen, dan zul je zo goed als geen storing hebben met de andere accesspoints omdat een nieuwbouw verdieping een echte wifi killer is.
En als die storing er wel is, tja je hebt ook storing als 2 clients op hetzelfde AP zitten, die praten namelijk dan ook op dezelfde frequentie met het AP. In de praktijk is het probleem er vooral in high density omgevingen of clients met veel verrkeer
BSS colouring (een van de nieuwe features van WiFi-6) zou hier kunnen helpen - maar ik weet niet of de X50 PoE dat ondersteunt.

Het probleem speelt inderdaad alleen bij veel AP's dicht bij elkaar - maar dat is exact situatie met twee AP's per verdieping.
Ik ben al een tijdje, op papier, fan ben van de aruba instant maar ik heb wat twijfels gekregen vooral vanwege dit topic/deze post . Het lijkt een beetje alsof aruba niet heel goed is in band steering en hun vermogen op hun accesspoints ook op de 5ghz omlaag heeft gezet.
Het probleem met band steering daar is simpelweg dat dekking onvoldoende is - RSSI in 5GHz is op veel plekken lager dan -67dBm dus klopt het dat de AP je client dan op 2.4GHz houdt (en dat is ook bij de Zyxel het geval) - bij goed ontwerp zou je helemaal geen plekken moeten hebben waar 5GHz ontoereikend is (lager dan bijvoorbeeld -67dBm maar in ieder geval -70dBm).

Dat de AP22 minder RSSI levert dan de NAP102 kan: bij multi-AP installatie is hoogste signaalsterkte nadrukkelijk niet het doel, en dat is waar de Aruba apparaten op ingericht zijn. Ik zie sommige locaties waar de rollen omgekeerd zijn, dus ik vermoed dat orientatie van de apparaten een rol gespeeld zal hebben.
Deco heeft trouwens ook een PoE variant van de X50 namelijk de indoor/outdoor. Wel wat suboptimaal om aan plafond te hangen maar die dingen kunnen wel DFS. Dat moet namelijk want buiten mag je niet in het standaard non-dfs kanaal zitten. Je zou dus een X50 outdoor erbij kunnen overwegen als je op een verdieping extra wilt op een apart kanaal.
Hmm, interessant. Zou ik ook eens naar moeten kijken... pas wel op dat de gewone X50 'half' DFS doet, dus altijd 36 primair ook al zit het daarnaast van 52-64. In dat geval pakt het nooit de kanale boven 64 en heb je alsnog altijd overlap met andere AP's. Dat zou hier niet het geval mogen zijn, maar ik zou daar niet blind vanuit gaan.
AdFundum14 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:25:
Bedankt voor jullie reacties!

Ik volg nog even op met een paar vragen:

[...]

Allereerst bedankt voor je geweldig leerrijke reactie.

Wat betreft de bureau, lijkt het probleem dat de AP twee muren door moet (toilet zit daartussen) alsook één geluidsdichte deur (maar heb nu een gewone getekend). Ik krijg het signaal alleen sterk genoeg indien ik de AP dicht genoeg richting bureau plaats, maar dan heeft de keuken een blind spot. Tenzij je denkt dat in de keuken dit vanwege reflecties wel goed zal komen?:
Zeker. Deze tool lijkt reflectie en refractie niet of nauwelijks mee te nemen. Ik heb veel uitdagendere locaties in mijn huis waar ik >150Mbps haal in 5GHz op oudere apparatuur dan dit ondanks een 50cm dikke betonnen draagmuur met enkel een 90cm brede deuropening erin.
PS: De draagmuren zijn opgemaakt uit snelbouwsteen, 14cm dikte.
Niet direct mee bekend mbt WiFi-gedrag. Veilige aanname is dat er niets doorheen gaat en alles er omheen moet gaan.
[q]Misschien dan ook even de vraag doortrekken naar de verdieping: daar zijn er meer muren. Ik vermoed dat één AP op gelijkaardige positie hier dus zeker niet zal volstaan, ondanks mogelijkse reflecties, en ik daar al best van twee APs uitga?:
Wat voor muren? Dat lijken me niet allemaal draagmuren en een lichte gasbeton of gipsplaat-muur gaan signalen wel degelijk door. Ik zou vermoeden dat die enkele AP bij de 'knik' in de gang zou moeten voldoen - maar dit is een wat ongebruikelijk ontwerp dus durf ik dat niet zo stellig te zeggen als bij de keuken. Ik zou bij twee AP's de rechter wat dichter bij eind van de gang plaatsen, dus minder dicht bij de knik en dus de linker AP. Het is in dat geval sowieso noodzakelijk om AP's te nemen die in verschillende kanalen zenden - zelfs BSS colouring gaat je niet helpen als ze zo dicht bij elkaar staan in zelfde ruimte.

Wat zou kunnen helpen: een second opinion van een andere RF planner. Ekahau heeft gratis tools online staan, probeer die eens.
[...]

Duidelijk. Ik vermoed dat de aangehaalde APs (U6 Lite, AP22, DX50) niet zo richtingsgevoelig zijn? Ik probeer hier alvast zelf wat meer over op te zoeken - ik had deze al gevonden m.b.t. UniFy.
Exact. Dat is soort documentatie dat je wilt hebben. Deze drie zijn inderdaad behoorlijk omnidirectioneel.
[...]

De AP22 lijkt in dezelfde prijsklasse te zitten als de U6 lite of X50, dus dat is zeker een optie. Bedankt om er naar te verwijzen.

Tot slot: Klopt het dat de AP22 (of alternatieven) steeds best op het plafond gemonteerd worden, of maakt dit in huishoudelijke situaties minder uit en kan dit bv. ook aan de muur (gezien de reflecties waar je over sprak)? Als ik op gelijkvloers toch voor twee AP's zou opteren, dan kan ik ze mogelijks tegen een muur hangen waardoor ze minder opvallen, vandaar de vraag.
Ik zou juist denken dat iets op ooghoogte op een muur meer opvalt dan iets op plat tegen een plafond...

Maar los daarvan: deze AP's stralen in ongeveer halve bol uit. Dat betekent dat ze prima op een muur kunnen werken. Wel moet je de juiste muur kiezen. Waar ze niet uitstralen is naar achteren. Als je dus kijkt naar je 1 AP beneden situatie van eerste twee plaatjes die je postte, zie je een plek waar je vooral niet op een muur moet plaatsen - plaats je het tegen de buitenmuur, dan heb je een grote 'schaduw' richting het bureau. Plaats je het tegen de kopse kant van de muur tussen keuken en TV, dan straalt het prima uit richting bureau, maar heb je in keuken en bij TV schaduw. Bij de 2AP situatie beneden zou je daarentegen prima beide tegen de buitenmuur in keuken en TV kunnen hangen.

Idem op 1e verdieping: bij 1AP zou geen van de muren goede dekking geven, maar bij 2 AP zou je tegen de buitenmuren (in dit geval 'onder') kunnen hangen.

Waar montage op een muur juist voordeel geeft is als je meer dan een verdieping (bijvoorbeeld: 1e verdieping + zolder, of begane grond + garage) wilt dekken met een AP. Een AP op plafond straalt (by design) vrijwel niet naar boven uit en spiegelingen zullen ook niet zo snel naar boven uitkomen. Een AP aan de muur straalt juist in een vertikale vlak uit, dus rechtstreeks en onrechtstreeks gaat meer naar boven (of beneden) terecht komen. Dat is overigens een negatief gegeven indien er op de andere verdieping een AP zit waar je juist niet mee wilt interfereren :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb zelf een Aruba Instant On AP25 in gebruik en geen problemen met het bereik, ondanks dat het ding met klittenbandstrips aan een balk onder mijn bureau is bevestigd in plaats van aan het plafond of aan de muur. Naar mijn idee is er weinig verschil op dit punt met de Asus RT-AC68U die zich voorheen op min of meer dezelfde plek bevond.

Het enige opvallende is eigenlijk een regelmatige fluctuatie in de overdrachtssnelheid van AP naar client (niet omgekeerd) die ik niet helemaal kan verklaren, hierbij valt de snelheid op een deel van de clients dan bijvoorbeeld terug van 750-850 Mbps naar plusminus 600 op korte afstand. Soms is dit na een herstart van de client weer normaal, soms niet. Een herstart van het AP helpt altijd. In de praktijk merk ik hier echter amper wat van en met wat geluk is het met een software-update een keer verdwenen. Misschien dat ik er met een van de clients ook gewoon te dicht op zit (30-50 cm), maar ik weet niet in hoeverre dat een rol kan spelen.

Overigens was bij mij een AP22 ruim voldoende geweest, maar zo duur was die AP25 toen niet en uiteindelijk kwam het wel goed uit qua plaatsing van de DC IN. Bij de AP22 was dat een probleem geworden i.c.m. het vastbinden aan de balk. (Geen PoE switch hier.)

[ Voor 18% gewijzigd door Commendatore op 29-09-2023 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
dion_b schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:52:
[...]

[...]

Hmm, interessant. Zou ik ook eens naar moeten kijken... pas wel op dat de gewone X50 'half' DFS doet, dus altijd 36 primair ook al zit het daarnaast van 52-64. In dat geval pakt het nooit de kanale boven 64 en heb je alsnog altijd overlap met andere AP's. Dat zou hier niet het geval mogen zijn, maar ik zou daar niet blind vanuit gaan.

[...]
Hmm ik wist niet eens dat de X50 in DFS kanalen werkte door zijn 160mhz breedte. Dat maakt ze bijna vergelijkbaar met de unifi 6 plus / LR ipv lite. (puur wifi dan he).

Dit is de optie mbt kanalen op de X50-Outdoor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhqzFXYmBkyIjImKycnskZgq58k=/620x/filters:strip_exif()/m/383141/1Q5rxi3PEnR9xbgrODa8benznj2m4MW4PDIX1P8lIrXQhXhsa6.png?f=620xauto
5150-5350 == unii 1 & 2 dus het lijkt erop dat dat 36 dan echt uitgaat :)
Alleen wat lomp ap om binnen aan je plafond te hangen.

Aangezien het firmware team schijnbaar dus wel DFS/kennis en certificeringen in huis heeft zou het mooi zijn als hun ap in ethernet backhaul mode DFS gaat gebruiken. Dat ze dat in mesh niet doen snap ik

Uit deze review
TP-Link Deco X50-Outdoor review door Tostie1987

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 29-09-2023 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:23:
[...]

Aangezien het firmware team schijnbaar dus wel DFS/kennis en certificeringen in huis heeft zou het mooi zijn als hun ap in ethernet backhaul mode DFS gaat gebruiken.
Het heeft allereerst met geld te maken: DFS certificering is vereist en kost iets van EUR 25k per ontwerp.

Daarnaast maakt DFS de software complexer, heb je altijd wel apparaten die slecht overweg kunnen met plotselinge kanaalverandering bij radardetectie en je hebt risico op false positives bij drukke radiokanalen ook waar geen echt radar aanwezig is.

Het is op layer 2 zonder meer stabieler om op non-DFS te zitten. Helaas is layer 1 dan vaak een bende. Als je een systeem hebt dat bovenal ingericht is op wireless backhaul waarbij alles alsnog in zelfde kanaal moet zitten, is het niet zo gek om dan maar de complexiteit van DFS achterwege te laten. Bij 5GHz tri-band systemen zie je dat ze het noodgedwongen wel doen. Geheel volgens verwachting laten ze dat weer schieten bij 6GHz tri-band, want dan kunnen ze in 5GHz weer toe met enkel 36.

Een systeem dat echter ontworpen is om met meerdere AP's bedraad te werken en ingericht is op zo efficient mogelijk gebruik maken van RF pakt het anders aan, zorgt juist per default voor verschillende kanalen, neemt de complexere software voor lief en steekt (als het goed is) moeite in het mitigaten van de mogelijke nadelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
Bedankt voor de verdere toelichting allemaal. Wordt ten zeerste geapprecieerd!
dion_b schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:52:
Wat voor muren? Dat lijken me niet allemaal draagmuren en een lichte gasbeton of gipsplaat-muur gaan signalen wel degelijk door. Ik zou vermoeden dat die enkele AP bij de 'knik' in de gang zou moeten voldoen - maar dit is een wat ongebruikelijk ontwerp dus durf ik dat niet zo stellig te zeggen als bij de keuken. Ik zou bij twee AP's de rechter wat dichter bij eind van de gang plaatsen, dus minder dicht bij de knik en dus de linker AP. Het is in dat geval sowieso noodzakelijk om AP's te nemen die in verschillende kanalen zenden - zelfs BSS colouring gaat je niet helpen als ze zo dicht bij elkaar staan in zelfde ruimte.

Wat zou kunnen helpen: een second opinion van een andere RF planner. Ekahau heeft gratis tools online staan, probeer die eens.
De binnenmuren zijn allemaal snelbouwsteen (9cm dik) met bepleistering over.

Ik ben aan de slag gegaan met de Ekahau AI Pro tool. Het is moeilijk om de muren exact te simuleren, maar ik ben momenteel aan de slag gegaan met een draagmuur uit beton (-5dB) en een binnenmuur van dunne baksteen (-3dB).

Op gelijkvloers zou ik mogelijks net met één AP uit de voeten kunnen maar dan kom ik aan -60dBm in de bureau en -65dBm aan de bovenzijde van de keuken (waar ook al eens met de laptop aan de keukentafel gewerkt zal worden).

Als ik Ekahau zelf laat simuleren dan voorziet hij 3 APs maar dat lijkt wat overkill (zie linkerdeel).
  • Note: in middelste en rechtse diagram heb ik zelf een AP toegevoegd, dus daar kloppen de opgegeven kanalen nog niet (staan fixed op 36 en 48).
  • Note: gesimuleerd met de UniFy U6 Lite. De Aruba AP-22 lijkt een net iets betere dekking te geven.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/s2C3Lzs5/GV-Ekahau.jpg

Op de verdieping zou één AP mogelijks ook moeten lukken, maar dan zit ik op -65 tot -68dBm op de uiterste slaapkamers (en nog slechter langs het bed links). Twee APs levert meer dekking, maar dan plaats ik de meest rechtse toch best niet te ver aan het uiteinde van de nachthal. Als ik Ekahau zelf laat doen, dan voorziet hij 4 APs... :+

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/g0mfR2Gt/Verdiep-1-nieuw.jpg

Misschien kies ik er best voor om momenteel gewoon één AP aan het plafond te voorzien, en later indien nodig een AP bij te steken via een UTP-aansluitingspunt in de muur (ik voorzie er in elke ruimte minstens 1)? De veiligere optie lijkt mij echter om toch voor 2 AP aan het plafond per verdiep te gaan (gezien de onzekerheid betreffende wat de muren exact tegenhouden)...
laurens0619 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:38:
Ik zou sowieso (of toch bij voorkeur) voor een PoE AP opteren, omdat ik dan geen extra stopcontact dien te voorzien aan het plafond. De X50 PoE zou dus ook een optie zijn voor meerdere APs op één verdiep binnen?

[ Voor 4% gewijzigd door AdFundum14 op 29-09-2023 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-09 18:46

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Qua basis kom je in de meeste woningen wel uit met 1 AP. Ik merk zelf wel dat ik een zeer matig bereik hab bij de warmtepomp (die ik monitor in Home Assistant) waardoor ik in de garage een extra AP geplaatst heb sinds een half jaar ofzo.

Heb een berging, bijkeuken en garage. De warmtepomp staat in de berging maar die is losstaand geïsoleerd vanaf de woning (lees isolatiemateriaal met aluminium folie) waardoor het bereik richting de AP ongeveer niet bestaand is.

Heb uiteindelijk vrij last minute wat loze leidingen laten leggen in de berging en garage naar de kruipruimte. Je betaal hier weinig voor en ze zijn zeer bruikbaar als je tegen dit soort issues aanloop.
Nu dus 2 AP’s beneden
uitvoering: Ubiquiti UniFi 6 Pro als hoofdunit en uitvoering: Ubiquiti UniFi 6 Lite waar alleen de warmtepomp op draait in de praktijk.
Haal overal in huis > 500Mbit op de wifi :*)
Verder op alle verdiepingen een AP. Hou ook even rekening met eventueel netwerk buiten (veranda, tuinhuis). In de bouwfase heb je dat eenvoudig aangelegd…….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
@dion_b Zou ik nog even je advies mogen vragen als follow-up voor de WiFi dekking in onze nieuwbouw woning?

Ik bekijk momenteel waar onze (enige) access point te plaatsen op het gelijkvloers. Simulatie geeft aan dat ik deze in aan het plafond van een soort open nis (tussen drie muren) zou kunnen hangen; zo hangt deze mooi uit het zicht en krijgt ook onze nabije bureauruimte een mooie dekking. Echter:
  1. Zou dit in de praktijk wel grotere problemen opleveren, bv. mogelijks wegens weerkaatsing van stralen op de muren of dergelijke?
  2. Aan die open nis komt ook een ventilatietoevoer uit (die recht op de access point zou blazen). Zouden dergelijke luchtstromen het signaal kunnen verstoren?
In open nis:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3JJtG8cp/tmp-1.jpg

In leefruimte:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/8PJr9xF9/rmp-2.jpg

Alvast heel erg bedankt _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door AdFundum14 op 29-01-2024 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Luchtstromen zijn alvast geen probleem, tenzij ze extreme temperaturen en/of vocht met zich meebrengen. Als uit de toevoer verwarmde lucht op of net iets boven kamertemperatuur komt, dan is er niets aan de hand.

Verder weerkaatsen muren inderdaad signaal, maar dat is sinds de introductie van MIMO in 802.11n geen nadeel maar juist een voordeel. Zolang de demping niet te hoog is, is dat geen probleem. Als ik de twee simulaties bekijk zie ik bij de tweede beperkt voordeel voor de leefruimte en sterk nadeel voor het bureauruimte, waar signaal vaak door twee muren moet. Ik zou hier als de simulatie enigszins klopt gaan voor de bovenste.

Overigens wil je in 2.4GHz enkel non-overlappende kanalen 1, 6 of 11 gebruiken, 7 is minder handig en gaat - ook binnenhuis - tot veel slechtere prestaties leiden dan netjes niet te overlappen. En in 5GHz werk je het best met kanalen vanaf 52 (zie discussie van afgelopen jaar).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
Bedankt @dion_b, dat helpt weer zeer veel.

Wat luchtstroom met vocht betreft: de ventilatietoevoer is afkomstig van een balansventilatie ("systeem D") met vochtterugwinning. Als er bv. gedouchet wordt, dan zorgt het systeem ervoor dat het vocht gerecupereerd wordt en doorheen de woning verspreid wordt om de luchtvochtigheid op peil te houden.

Is dat wat je verstaat onder problematisch, of moet de use case extremer zijn eer er problemen opduiken? Alternatief zou ik de access point verder weg maar meer in het zicht kunnen hangen (waarbij de connectie naar bureau aanvaardbaar blijft):
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/5tYLh349/tmp-3.jpg

Ook bedankt voor je extra info betreffende de kanalen. Ze staat op de screenshot nog niet juist, maar daar zal ik bij configuratie zeker op letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zolang er geen condensvorming kan plaatsvinden is het goed. Dat betekent dat de vochtige lucht niet warmer mag zijn dan de lucht in de ruimte met AP. Zolang dat het geval is, kan er geen condens vormen en is het veilig.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1