Dag allen,
Graag had ik advies gevraagd betreffende de opzet van een stabiel wifi-netwerk binnenshuis in onze toekomstige nieuwbouwwoning. Er zijn nog geen kabels getrokken of buizen gelegd, dus we kunnen nog alle kanten op (daarom dat ik het nu graag navraag).
Ik heb al heel wat topics doorgenomen en het lijkt mij duidelijk dat ik in onze situatie best opteer voor bedrade access points (i.p.v. mesh netwerk), idealiter aan het plafond bevestigd. Hiervoor dien ik op voorhand de exacte plaats te bepalen, zodat er naar dat exacte punt kabels getrokken zullen worden.
Via de Design Center tool van UniFi kon ik de dekking binnenshuis via enkele access points simuleren - zie foto's hieronder. Ik had daarbij enkele vragen:

Graag had ik advies gevraagd betreffende de opzet van een stabiel wifi-netwerk binnenshuis in onze toekomstige nieuwbouwwoning. Er zijn nog geen kabels getrokken of buizen gelegd, dus we kunnen nog alle kanten op (daarom dat ik het nu graag navraag).
Ik heb al heel wat topics doorgenomen en het lijkt mij duidelijk dat ik in onze situatie best opteer voor bedrade access points (i.p.v. mesh netwerk), idealiter aan het plafond bevestigd. Hiervoor dien ik op voorhand de exacte plaats te bepalen, zodat er naar dat exacte punt kabels getrokken zullen worden.
Via de Design Center tool van UniFi kon ik de dekking binnenshuis via enkele access points simuleren - zie foto's hieronder. Ik had daarbij enkele vragen:
- Hou ik best rekening met de dekking voor 5 GHz, of is 2.4 GHz voldoende (aangevuld met 5 GHz waar het bereik dat toelaat)? Met 2.4 GHz kom ik met één AP per verdiep uit de voeten, maar om overal 5 GHz dekking te voorzien lijk ik best twee APs per verdiep te plaatsen.
- Gelijkaardige vraag voor op de verdieping (met slaapkamers): is 2.4 GHz voldoende, of voorzie ik best 5 GHz dekking in alle slaapkamers?
- In de tool kan ik logischerwijs enkel met UniFi toestellen simuleren, waarbij ik de U6 Lite heb gekozen. In de praktijk kijk ik waarschijnlijk eerder naar iets als een Deco X50 (POE), waarvan ik lees dat deze eenvoudiger te configureren is (ik ben geen netwerk expert) en ook goedkoper uitkomt. Heeft de X50 (of alternatieven) ongeveer hetzelfde bereik/sterkte, of dien ik hier anders te rekenen / simuleren?
- Note: Nog geen rekening gehouden met bereik buiten
- Note: Dragende muur tussen keuken en TV hoek werd getekend als buitenmuur. Deze zal in praktijk iets minder dik zijn en mogelijks iets meer signaal doorlaten...

[ Voor 3% gewijzigd door AdFundum14 op 28-09-2023 18:51 ]