Klein en stil pc’tje voor Sims 4 en dergelijke

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Ik ben op zoek naar een klein pc’tje dat mooi in de hoek van een bureau kan staan. Dit om het een beetje een modern gevoel te geven, want een gigantische ATX-kast vind ik een beetje ouderwets overkomen.

Belangrijkste is video’s kijken op YouTube met tientallen tabs open, een beetje old skool games spelen en ook The Sims 4 en misschien soortgelijke games als die bestaan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Absolute grens is €500, dus inclusief assemblage en verzendkosten en zo. In het geval van een NUC kan ik zelf de boel er wel in prikken, maar in het geval van een zelfbouw pc moet de winkel alles inbouwen. Budget is eigenlijk €400, maar ik wil wel wat bijleggen als dat echt helpt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Monitor en speakers en ramplank en zo is er wel, gaat echt puur om de pc. Windows-licentie hoeft ook niet.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

16GB RAM en 500GB SSD is vast wel voldoende. Een 5 jaar oude iGPU doet Sims 4 ook zonder problemen, maar ik weet niet of er soortgelijke games zijn die wat meer vragen.

Zou geweldig zijn als een opvolger als Sims 5 ook kan, maar dat is nu natuurlijk nog niet te zeggen. Iets van ruimte over qua grafische capaciteit zou echter wel leuk zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Een Intel NUC lijkt me wel wat.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Klein en stil zou erg leuk zijn. Als het groot moet is een laptop een betere keuze dan een pc.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Nee.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Wat zou jij doen? NUC zoeken op V&A? Of is er nog iets anders leuks te vinden? Ik zag dat Gigabyte en Asus ook dingen hebben, maar dat ziet er net iets minder mooi uit dan de NUC’s, vandaar dat ik eigenlijk alleen naar de laatste heb gekeken. De persoon waarvoor de pc is wil liever geen laptop, anders had ik naar een laptop met Ryzen APU gezocht.

Ik hoop dat iemand nog iets leuks weet. Alvast bedankt!

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:36
Iets als dit? Is iets groter dan een NUC, maar wel veel kleiner dan een gewone PC.
Kost net geen € 400, een NUC kan ook, maar is vermoedelijk wel iets duurder.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Tray€ 121,97€ 121,97
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 149,90€ 149,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 46,90€ 46,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-16GRS€ 32,74€ 32,74
1Solid state drivesLexar NM710 1TB€ 44,90€ 44,90
Totaal€ 396,41

Edit: Een NUC kost 5 euro meer, maar is ook grafisch wat minder sterk:

1BarebonesIntel NUC 12 Pro Kit NUC12WSKi3 (EU-stroomkabel)€ 324,10€ 324,10
Totaal€ 401,74

[ Voor 26% gewijzigd door LievenD op 28-09-2023 17:54 ]

• Ample Energy
  • Nu online
LievenD schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:56:
Iets als dit? Is iets groter dan een NUC, maar wel veel kleiner dan een gewone PC.
Kost net geen € 400, een NUC kan ook, maar is vermoedelijk wel iets duurder.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Tray€ 121,97€ 121,97
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 149,90€ 149,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 46,90€ 46,90
Totaal€ 396,41

Edit: Een NUC kost 5 euro meer, maar is ook grafisch wat minder sterk:

1BarebonesIntel NUC 12 Pro Kit NUC12WSKi3 (EU-stroomkabel)€ 324,10€ 324,10
Totaal€ 401,74
toon volledige bericht
Dankjewel!
Tja, de kast is niet de meest sexy kast, maar een Ryzen 5 voor iemand die vnl. UT’99 speelt is niet verkeerd. Weet je tenminste zeker dat het gaat werken, haha. Leuk. Ik ga er een nachtje over slapen!

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De bottleneck in spelletjes gaat de IGP zijn, en voor desktops hebben de 5600G/5700G op dit moment (nog steeds) de krachtigste IGP. Dat zou dan ook mijn voorkeur zijn.

Enige uitzondering zijn de kant-en-klaar mini-PC's met een Ryzen 6800H/U / 7800H/U en varianten (mobiele APU's met RDNA2/RDNA3-IGP's), die zijn grafisch ontzettend sterk, maar die kosten allemaal ver boven de 500 euro.

In de X300 kun je later geen discrete videokaart zetten, maar geldt voor elke mini-PC. Verder is het inderdaad een leuk ding. Samen met de 5600G ook nog héél zuinig voor de kracht die erin zit.

Ik zou trouwens ook 32GB overwegen. Toegegeven, meer dan 16GB is flink overkill voor wat oldskool-games, maar het kost echt geen reet meer en goedkoper dan nu gaat DDR4 denk ik ook niet meer worden. Voor 30 euro garandeer je wel dat je dit ding over 8 jaar nog steeds goed kan gebruiken, al zal dat met 16GB ook nog wel meevallen. Beetje een kristallen-bol-keuze natuurlijk.

[ Voor 27% gewijzigd door bwerg op 28-09-2023 20:37 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Ample Energy
  • Nu online
bwerg schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:34:
De bottleneck in spelletjes gaat de IGP zijn, en voor desktops hebben de 5600G/5700G op dit moment (nog steeds) de krachtigste IGP. Dat zou dan ook mijn voorkeur zijn.

Enige uitzondering zijn de kant-en-klaar mini-PC's met een Ryzen 6800H/U / 7800H/U en varianten (mobiele APU's met RDNA2/RDNA3-IGP's), die zijn grafisch ontzettend sterk, maar die kosten allemaal ver boven de 500 euro.

In de X300 kun je later geen discrete videokaart zetten, maar geldt voor elke mini-PC. Verder is het inderdaad een leuk ding. Samen met de 5600G ook nog héél zuinig voor de kracht die erin zit.

Ik zou trouwens ook 32GB overwegen. Toegegeven, meer dan 16GB is flink overkill voor wat oldskool-games, maar het kost echt geen reet meer en goedkoper dan nu gaat DDR4 denk ik ook niet meer worden. Voor 30 euro garandeer je wel dat je dit ding over 8 jaar nog steeds goed kan gebruiken, al zal dat met 16GB ook nog wel meevallen. Beetje een kristallen-bol-keuze natuurlijk.
Een aantal jaar terug had ik een pc met een i5 neergezet en die kon The Sims 4 op de IGP wel aan. Dat is verreweg de zwaarste game die wordt gespeeld. Verder spelen ze UT’99 met mij en dingen als GTA: San Andreas. Mooiste zou eigenlijk gewoon de smartphone op een dockingstation aansluiten zijn, haha.
* Ample Energy huilt in Windows 10 Mobile :+

Als zo’n 6800/7800 ook meteen GTA5 en The Sims 5 aan kan zou dat wel een leuke optie zijn.

Bedankt voor de tip m.b.t. het geheugen. Het is nu belachelijk goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een APU zoals de 6800U kan praktisch alle games wel aan (al dan niet op low) behalve de allerzwaarste recente games. Sims-achtige spellen en GTA 5 moet zeker lukken.

• Ample Energy
  • Nu online
Tja, voor The Sims 5 verwachten ze dat je het met een 1060 wel kunt draaien. Maar dan moet ik aan de zelfbouw en als er dan een keer wat mee is kan je dan dat hele ding weggooien…

Bij zelfbouw is de bang for the buck wel het beste en dan is 100% van alle wensen en dromen haalbaar maar de kans is mij te groot dat er iets stuk gaat en men de komende 5-6 jaar zonder pc zit.

Nog maar even kijken wat de IGP’s tegenwoordig doen, want zelfbouw is helaas echt geen optie.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Zelfbouw is m.i. juist beter repareerbaar dan kant-en-klaar. Bij een X300 vervang je bijvoorbeeld zo een kapotte CPU, SSD of geheugenmodule, bij een minisforum ga je de CPU niet vervangen. SSD en geheugen misschien, afhankelijk van het precieze model, maar bij sommige mini-PC's zit het geheugen ook vastgesoldeerd.

Nou is de CPU niet het onderdeel dat het snelst stuk gaat maar de laatste jaren zie ik het zo nu en dan toch wel gebeuren.

• Ample Energy
  • Nu online
bwerg schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:05:
Een APU zoals de 6800U kan praktisch alle games wel aan (al dan niet op low) behalve de allerzwaarste recente games. Sims-achtige spellen en GTA 5 moet zeker lukken.
Ja, GTA5 is blijkbaar geen enkel probleem. Wat ziet dat er onderhand gedateerd uit, haha. Heb dat altijd op de 360 gedaan, dus snap het wel. Toch knap wat ze konden met o.a. 0.5GB RAM.

Ik zit net de trailer van TS5 te kijken en dat ziet er wel weer prachtig uit. Misschien is dat ook leuk op Low.

• Ample Energy
  • Nu online
bwerg schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:12:
Zelfbouw is m.i. juist beter repareerbaar dan kant-en-klaar. Bij een X300 vervang je bijvoorbeeld zo een kapotte CPU, SSD of geheugenmodule, bij een minisforum ga je de CPU niet vervangen. SSD en geheugen misschien, afhankelijk van het precieze model, maar bij sommige mini-PC's zit het geheugen ook vastgesoldeerd.

Nou is de CPU niet het onderdeel dat het snelst stuk gaat maar de laatste jaren zie ik het zo nu en dan toch wel gebeuren.
Ja, maar dan moet je wel al die onderdelen gaan bestellen en na gebruik weer terugsturen en dat vind ik niet zo netjes. En over 1-2 jaar is de kans dat onderdelen voor een klein pc’tje nog leverbaar zijn klein. Ik heb een keer een mini-ITX pc neergezet en die had na 2 jaar problemen. Dan kost een moederbord ineens 400 euro en is het nog maar de vraag of het wel het moederbord is. De CPU was bij aanschaf €150, maar na een jaar uit de handel te zijn geweest was die €300. Webshops geven uiteraard 0,0 ondersteuning en hebben 0,0 expertise in huis, want alles om de kosten te drukken. Daarnaast woon ik niet in de buurt en kost het qua tijd ook vele weken om dan iets kleins te troubleshooten.

Zelfbouw is op de dag van aankoop bij een systeem dat perfect werkt goedkoop, maar bij het minste of geringste kost het je 10 keer zo veel als iets met garantie en ondersteuning. Bovendien wil ik iets leuks regelen voor iemand en niet bij problemen moeten aangeven dat we na een half jaar wel gaan zien of ze de komende jaren geen pc hebben en weer opnieuw moeten beginnen met sparen.

Bij een NUC of iets dergelijks stuur je gewoon het hele ding terug.

• Ample Energy
  • Nu online
Laptops zijn ook best in prijs gezakt, zeg. Blijkbaar heb je al mooie laptops met een i5 voor €400. Nieuw inclusief garantie en levering.
Ik moet toch maar eens langs om te zien of een laptop echt geen optie is. Misschien met een USB-startknop en dat ding lekker aan de kant. En een versie met Ryzen zou helemaal leuk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ample Energy schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:53:
Laptops zijn ook best in prijs gezakt, zeg. Blijkbaar heb je al mooie laptops met een i5 voor €400. Nieuw inclusief garantie en levering.
Die prijsklasse bestaat altijd al wel, stel je er wel op in dat alles van het allergoedkoopste plastic is, dat het scherm en de accu absolute crap zijn, dat de fans/koeling ruk zijn, dat het geheugen en de SSD een stuk minder presteren (hoeveelheid geheugen/opslag let de gemiddelde mediamarkt-koper op dus dat moet goed zijn, maar latencies, bandbreedte, cachegrootte etc. niet).

Als het puur voor de specs is kan het wel, en als je het met externe monitor, toetsenbord en muis gebruikt nog beter. Maar weet wel waar op te letten als je echt een bodemprijs zoekt.

[ Voor 6% gewijzigd door bwerg op 28-09-2023 22:00 ]

• Ample Energy
  • Nu online
bwerg schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:58:
[...]

Die prijsklasse bestaat altijd al wel, stel je er wel op in dat alles van het allergoedkoopste plastic is, dat het scherm en de accu absolute crap zijn, dat de fans/koeling ruk zijn, dat het geheugen en de SSD een stuk minder presteren (hoeveelheid geheugen/opslag let de gemiddelde mediamarkt-koper op dus dat moet goed zijn, maar latencies, bandbreedte, cachegrootte etc. niet).

Als het puur voor de specs is kan het wel, en als je het met externe monitor, toetsenbord en muis gebruikt nog beter. Maar weet wel waar op te letten als je echt een bodemprijs zoekt.
Ik waardeer je reactie ontzettend, hoor, want ik heb nog geen echt onderzoek gedaan en moet mijn enthousiasme even temperen voordat ik een overhaaste beslissing neem. Maar inderdaad, de monitor en verdere randapparatuur is reeds aanwezig en dus is het alleen even kijken of de SSD en het RAM en zo wel voldoen. Maar hou hem dichtgeklapt en aan de kant en het klinkt als een heel goede deal. Plastic fantastic en zo :P
En altijd? De eerste generaties laptops met i3 waren al een pak duurder, laat staan de i5’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Nu online
Edit: nee, helaas kan een zelfbouw pc echt niet.

[ Voor 98% gewijzigd door Ample Energy op 29-09-2023 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:36
Misschien dit als laptop? Lijkt een van de betere deals tot € 500.

#CategoryProductPrijs
1LaptopsLenovo IdeaPad 3 15ABA7 (82RN00DPMH)€ 479,-

• Ample Energy
  • Nu online
LievenD schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:10:
Misschien dit als laptop? Lijkt een van de betere deals tot € 500.

#CategoryProductPrijs
1LaptopsLenovo IdeaPad 3 15ABA7 (82RN00DPMH)€ 479,-
Ja, die is erg leuk, thanks. Met een extra 8GB module ook precies €500 inclusief verzending.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• forodrova
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-08 13:29
Ik hou er altijd van om nieuw aan te schaffen ook ivm garantie. Maar in jouw prijsklasse is vraag en aanbod niet een optie? Om maar even wat te noemen: https://tweakers.net/aanb...e-pc-stil-snel-klein.html.

CPU Ben ik niet geheel van onder de indruk maar er zit wel een Nvidia 2080 in. En zo zijn er nog wel wat opties bij de tweakers vraag en aanbod.

Edit: extra opties
Of iets groter maar https://tweakers.net/aanb...-1660-super-16gb-ram.html.

Goedkoper, en kleine harde schijf maar hij zegt nog wel in de garantieperiode https://tweakers.net/aanb...4acn6-gtx-1650-super.html.

[ Voor 51% gewijzigd door forodrova op 30-09-2023 11:39 . Reden: Toevoegen v&a opties ]

Boo!

• Ample Energy
  • Nu online
forodrova schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:32:
Ik hou er altijd van om nieuw aan te schaffen ook ivm garantie. Maar in jouw prijsklasse is vraag en aanbod niet een optie? Om maar even wat te noemen: https://tweakers.net/aanb...e-pc-stil-snel-klein.html.

CPU Ben ik niet geheel van onder de indruk maar er zit wel een Nvidia 2080 in. En zo zijn er nog wel wat opties bij de tweakers vraag en aanbod.

Edit: extra opties
Of iets groter maar https://tweakers.net/aanb...-1660-super-16gb-ram.html.

Goedkoper, en kleine harde schijf maar hij zegt nog wel in de garantieperiode https://tweakers.net/aanb...4acn6-gtx-1650-super.html.
Zo hé, die met die 2080 is wel wat voor mij :+

Ik overweeg nog even een laptop met garantie van V&A te halen, maar zelfbouw zonder garantie is echt geen optie. Ik woon ver van de ontvanger vandaan en heb echt geen tijd om te troubleshooten. Het moet gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Nu online
We zijn voor een laptop met Ryzen 5 en 3 jaar garantie gegaan.
Een NUC had niet echt goedkoper geweest en ik verwacht dat een AMD processor grafisch net wat sterker is dan een Intel processor.

Pagina: 1