Op dit moment gebruik ik een gamepc met Amd Am4 platform om mee te simracen. Overall is het best een lekker lopend systeem, maar ik overweeg toch sterk om naar een 7800X3d te upgraden. Hoofdreden hiervoor is dat ik toch lichtjes CPU limited ben, en mijn systeem bij het spel wat ik speel (ACC) soms wat instabiel is.
Het systeem wat ik nu heb:
Ik zou graag wat feedback wensen bij de keuze van het moederbord en bijpassend geheugen
Voor het Am5 platform zie ik twee grove lijnen tussen een B650 en X670 chipset. En daaromheen zijn er nog veel keuzes te maken.
Wat is je budget?
Maximaal 1000 - 1200 euro voor CPU, moederbord en 32 Gb RAM
Systeem gebruik ik echt alleen voor gaming en ik veel extra poespas die op sommige moederborden zitten heb ik misschien niet nodig.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een voorkeur om niet weer voor een Asus moederbord gaan. Reden, voor mijn gevoel is bij hun de QVL lijst kleiner dan bij bijvoorbeeld een Gigabyte.
Wat het bij mij ook uitdagender maakt is dat ik een Noctua NH-D15 als CPU koeler gebruikt. In mijn huidige opstelling heb ik daarom low profiles RAM modules gebruikt omdat anders de CPU koeler niet geplaatst kon worden.
Dat maakt de uitdaging nog lastiger. Zoekende naar een setje QVL RAM die ook nog eens Low profile is en liefst met laagst mogelijke timings.
Dat is best een zoektocht. En deze zoektocht moet je afstemmen op het moederbord, kies je opeens een ander moederbord, dan kan de QVL weer anders zijn.
Moederborden waar ik tot op heden naar zit te kijken
Dat brengt mij bij de keuze voor het RAM
Stel dat ik de QVL lijst pak van de B650 Gaming X.
https://www.gigabyte.com/...12/support#support-memsup
Als ik daarin kijk naar het 6000 Mhz geheugen wat EXPO ondersteund, dan blijven er maar 9 setjes over. De ADATA setjes heb ik dan niet meegenomen omdat ik die niet kan vinden op tweakers. Als ik naar die 9 setjes ga kijken, dan zit er ook nog wat dubbelingen bij (16/32 kits en met of zonder LEDS). Uiteindelijk heb ik dan keuze uit twee setjes.
Mijn huidige Ripjaws ram is 42.9mm hoog. Dus misschien past die 44mm dan ook nog wel net icm de CPU cooler.
Het systeem wat ik nu heb:
- Fractal Design Meshify 2 Compact
- Moederbord: ASUS ROG STRIX B550-E GAMING incl laatste bios
- CPU: AMD Ryzen 7 5800X
- GPU: Nvidia 4090
- RAM: G.Skill 32 GB DDR4-3600 Kit
- Opslag: 2x WD Blue SN550 NVMe, 2 TB SSD
- Voeding: Corsair RM850x PSU
- Monitoren: 3x 32 Inch Asus 165 Hz schermen
Ik zou graag wat feedback wensen bij de keuze van het moederbord en bijpassend geheugen
Voor het Am5 platform zie ik twee grove lijnen tussen een B650 en X670 chipset. En daaromheen zijn er nog veel keuzes te maken.
Wat is je budget?
Maximaal 1000 - 1200 euro voor CPU, moederbord en 32 Gb RAM
Systeem gebruik ik echt alleen voor gaming en ik veel extra poespas die op sommige moederborden zitten heb ik misschien niet nodig.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een voorkeur om niet weer voor een Asus moederbord gaan. Reden, voor mijn gevoel is bij hun de QVL lijst kleiner dan bij bijvoorbeeld een Gigabyte.
Wat het bij mij ook uitdagender maakt is dat ik een Noctua NH-D15 als CPU koeler gebruikt. In mijn huidige opstelling heb ik daarom low profiles RAM modules gebruikt omdat anders de CPU koeler niet geplaatst kon worden.
Dat maakt de uitdaging nog lastiger. Zoekende naar een setje QVL RAM die ook nog eens Low profile is en liefst met laagst mogelijke timings.
Moederborden waar ik tot op heden naar zit te kijken
- Gigabyte B650 Gaming X AX
- Gigabyte B650 AORUS ELITE AX
- GIGABYTE X670 AORUS Elite AX
Dat brengt mij bij de keuze voor het RAM
Stel dat ik de QVL lijst pak van de B650 Gaming X.
https://www.gigabyte.com/...12/support#support-memsup
Als ik daarin kijk naar het 6000 Mhz geheugen wat EXPO ondersteund, dan blijven er maar 9 setjes over. De ADATA setjes heb ik dan niet meegenomen omdat ik die niet kan vinden op tweakers. Als ik naar die 9 setjes ga kijken, dan zit er ook nog wat dubbelingen bij (16/32 kits en met of zonder LEDS). Uiteindelijk heb ik dan keuze uit twee setjes.
- F5-6000J3038F16GX2-TZ5N
- KF560C36BBEK2-32
Mijn huidige Ripjaws ram is 42.9mm hoog. Dus misschien past die 44mm dan ook nog wel net icm de CPU cooler.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.