Upgrade advies moederbord + RAM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:35
Op dit moment gebruik ik een gamepc met Amd Am4 platform om mee te simracen. Overall is het best een lekker lopend systeem, maar ik overweeg toch sterk om naar een 7800X3d te upgraden. Hoofdreden hiervoor is dat ik toch lichtjes CPU limited ben, en mijn systeem bij het spel wat ik speel (ACC) soms wat instabiel is.

Het systeem wat ik nu heb:
  • Fractal Design Meshify 2 Compact
  • Moederbord: ASUS ROG STRIX B550-E GAMING incl laatste bios
  • CPU: AMD Ryzen 7 5800X
  • GPU: Nvidia 4090
  • RAM: G.Skill 32 GB DDR4-3600 Kit
  • Opslag: 2x WD Blue SN550 NVMe, 2 TB SSD
  • Voeding: Corsair RM850x PSU
  • Monitoren: 3x 32 Inch Asus 165 Hz schermen
Mijn keuze voor de CPU is wel gemaakt, dat moet een 7800X3D worden. Die kan mijn 4900 RTX voldoende bijbenen en is een goede combi blijkt uit diverse testen.

Ik zou graag wat feedback wensen bij de keuze van het moederbord en bijpassend geheugen
Voor het Am5 platform zie ik twee grove lijnen tussen een B650 en X670 chipset. En daaromheen zijn er nog veel keuzes te maken.

Wat is je budget?
Maximaal 1000 - 1200 euro voor CPU, moederbord en 32 Gb RAM
Systeem gebruik ik echt alleen voor gaming en ik veel extra poespas die op sommige moederborden zitten heb ik misschien niet nodig.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een voorkeur om niet weer voor een Asus moederbord gaan. Reden, voor mijn gevoel is bij hun de QVL lijst kleiner dan bij bijvoorbeeld een Gigabyte.

Wat het bij mij ook uitdagender maakt is dat ik een Noctua NH-D15 als CPU koeler gebruikt. In mijn huidige opstelling heb ik daarom low profiles RAM modules gebruikt omdat anders de CPU koeler niet geplaatst kon worden.

Dat maakt de uitdaging nog lastiger. Zoekende naar een setje QVL RAM die ook nog eens Low profile is en liefst met laagst mogelijke timings. :) Dat is best een zoektocht. En deze zoektocht moet je afstemmen op het moederbord, kies je opeens een ander moederbord, dan kan de QVL weer anders zijn.

Moederborden waar ik tot op heden naar zit te kijken
  • Gigabyte B650 Gaming X AX
  • Gigabyte B650 AORUS ELITE AX
  • GIGABYTE X670 AORUS Elite AX
Ik neig nu naar de eerste variant, omdat die 60 euro goedkoper is en ik volgens mij geen features mis. Maar ik sta open voor alle alternatieven.

Dat brengt mij bij de keuze voor het RAM

Stel dat ik de QVL lijst pak van de B650 Gaming X.
https://www.gigabyte.com/...12/support#support-memsup

Als ik daarin kijk naar het 6000 Mhz geheugen wat EXPO ondersteund, dan blijven er maar 9 setjes over. De ADATA setjes heb ik dan niet meegenomen omdat ik die niet kan vinden op tweakers. Als ik naar die 9 setjes ga kijken, dan zit er ook nog wat dubbelingen bij (16/32 kits en met of zonder LEDS). Uiteindelijk heb ik dan keuze uit twee setjes.
  • F5-6000J3038F16GX2-TZ5N
  • KF560C36BBEK2-32
De eerste heeft als voordeel dat deze iets sneller is. 10 Ns true latency ipv 12 Ns. De tweede heeft als voordeel dat deze maar 34.9 mm hoog is ipv 44. Geen idee hoe belangrijk die 2 Ns is.

Mijn huidige Ripjaws ram is 42.9mm hoog. Dus misschien past die 44mm dan ook nog wel net icm de CPU cooler.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Hmmm ik ben weer wat verder op onderzoek gegaan en wat nieuwe inzichten op gedaan.

Ik overweeg nu toch om een X670 bord te kopen ipv een B650, vooral vanwege een PCIe 5.0 x16 slot. Als er in de toekomst een overvolger komt van die RTX 4900, dan kan ik die wel eens nodig hebben toch? Dan wil ik niet weer een moederbord moeten vervangen.

Daarmee valt de Gigabyte wel direct af, want die heeft wel relatief betaalbaar X670 bord, maar die heeft als enige geen PCIe 5.0 x16 slot. Waardoor mijn huidige voor moederbord toch maar weer neigt naar een Asus bord.
ASUS TUF Gaming X670E-Plus WiFi

Helaas is de QVL lijst voor 6000 Mhz geheugen met merken die in NL verkocht worden wel weer heel erg beperkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBYOf0GpfzNxjzvUAaYxXhV5Wh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aLZ7cjMNHLxRAw7khkkibDqF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit nu te dubben tussen twee setjes waarvan de één iets sneller is (10Ns) maar wel 44 mm hoog is. En de ander die 12 Ns is maar 33 mm hoog. Die 44mm hoogte kan wel eens problematisch worden icm met mijn Noctua koeler.

Ik heb te weinig kennis hoeveel ik in de praktijk merk van die 2 extra Ns. Is dat echt merkbaar in performance of is dat echt te verwaarlozen en moet ik gewoon lekker die 12 Ns kit kopen. :)
F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR
F5-6000J3636F16GX2-FX5

Dan zou de totaal set als volgt zijn:
AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed
ASUS TUF Gaming X670E-Plus WiFi
F5-6000J3636F16GX2-FX5

[ Voor 3% gewijzigd door GAEvakYD op 01-10-2023 14:40 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:21
Ik neem aan dat je met de 4090 niet op 1080p gamed. Voor hogere resoluties zou je ook prima voor een 5800x3d kunnen gaan.

Heb zelf een xtx met een 5800x3d. De overstap vanaf mijn 5800x was meer dan behoorlijk, en zeker in ACC een zeer groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:59
@GAEvakYD
Dit is gewoon geld weggooien als je het aan mij vraagt. Zou eerst even wat testjes draaien wat de invloed van de 5800x op je prestaties.
Zou eerder gaan voor een upgrade naar een 5800x3d. 5800X verkopen voor 150 euro, 250 bijleggen en klaar.

Eigenlijk is je huidige systeem te goed om te upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
meljor schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:58:
Ik neem aan dat je met de 4090 niet op 1080p gamed. Voor hogere resoluties zou je ook prima voor een 5800x3d kunnen gaan.

Heb zelf een xtx met een 5800x3d. De overstap vanaf mijn 5800x was meer dan behoorlijk, en zeker in ACC een zeer groot verschil.
Klopt ik speel in triple 4k.
Ik heb ook naar de 5800x3d zitten kijken maar uiteindelijk toch de keuze gemaakt voor Am5. Ik had een leuke meevaller en kon de oude set moederbord + ram + cpu best leuk doorverkopen. Nu uiteindelijk ongeveer 475 moeten bijleggen voor deze combinatie, kwam door de doorverkoop en cashback van Asus.
  • ASUS TUF Gaming X670E-Plus WiFi
  • AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed
  • F5-6000J3038F16GX2-FX5
Gek genoeg stond dit geheugen niet op de QVL lijst. Maar uiteindelijk zag ik bij GSkill op de website dat ze bij de RAM modules zelf vermelden op welke moederborden ze prima werken.
Bijvoorbeeld:
https://www.gskill.com/qv...5-6000J3038F16GX2-FX5-QVL

Bleek ook super easy om die EXPO settings aan te passen. Was allemaal plug and play. Ook wel verrassend dat er een firmware op het moederbord zat van eind augstus. Waardoor hij de CPU en Ram ook direct herkende, maar wel even de laatste firmware erop gezet.

Morgen eens kijken of die EXPO profielen veel uitmaken. Ik zag een EXPO 1, EXPO 2 en EXPO tweaked profile. Bij andere modules zie ik mensen posten dat ze dan van 6000 Mhz nog naar 6300 gaan. Maar dan moet de boel wel stabiel draaien.

Ik kan morgen hopelijk wat testen doen met ACC en zal indien gewenst de uitkomst laten weten. Maar tijdens voorgaande maanden merkte ik dat ik best CPU limited, dus ben benieuwd.

[ Voor 8% gewijzigd door GAEvakYD op 03-10-2023 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:59
@GAEvakYD
Kijk, die info stond niet in je post. Dan snap ik wel dat je voor AM5 bent gegaan.
Pagina: 1