Vochtpercentage kelder omlaag krijgen

Pagina: 1
Acties:

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-08 10:11
Beste Tweakers,

Ik woon in een ouder huis, gebouwd in 1967, dat volledig onderkelderd is. De kelder zit half onder, half boven de grond. In één van de kelder ruimtes, wil ik mijn bureau onderbrengen. Deze ruimte (20 m²) heeft 2 ramen die je volledig kan openen alsook een grote radiator.
Ik heb een Shelly H&T sensor gekocht en deze meet een gemiddeld vochtpercentage van 70 à 75%. Mometeel bedraagt de temperatuur 19.5°C zonder radiator aan te schakelen.

Gezien ik frequent thuiswerk, en dus heel wat tijd in deze ruimte zal besteden, had ik deze graag zo gezond mogelijk gemaakt. Online las ik dat de ideale luchtvochtigheidsgraad in huis tussen de 40 en de 60 procent zou moeten liggen, en een te hoge luchtvochtigheid erg ongezond is.

D.m.v. natuurlijke ventilatie, ben ik er al in geslaagd om het vochtpercentage tot 66% te krijgen, maar lager lijkt niet te lukken.

Vorige week heb ik een Clean Air Optima CA-703 aangekocht welke geschikt zou zijn voor ruimtes tot
20 m². Echter heb ik dit toestel vandaag teruggestuurd want het lijkt niets te doen. Het vochtpercentage gaat niet naar beneden terwijl dit toestel hele dagen stond te draaien.

Hoe zouden jullie dit structureel aanpakken?

Foto's ter illustratie: https://imgur.com/a/zLgeGj1

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:35
Zolang je niet stookt ventileren.
Op het moment is de buitenlucht vrij vochtig dus dan heb je er binnen ook last van.
Ik heb binnen op het moment rond de 65% en kom er amper onder.
Is al een hele verbetering aangezien ik een paar weken terug regelmatig richting de 80% en zelden onder de 70%.

Edit: buiten 63%
Binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMD58hKNnImWbCd7elTHELkAqoQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RCVRYCZXJbjOhNTlTrM13pGW.png?f=fotoalbum_large

Ik kan 2 deuren open zetten en 3 ramen, alleen de voordeur is nu dicht de rest staat wagenwijd open.

[ Voor 45% gewijzigd door Ad de Jong op 28-09-2023 14:39 ]

Mijn profiel op Discogs

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Dat die ontvochtiger niet veel doet, verbaast mij niet. Volgens specificaties is de capaciteit 0,7 liter per dag bij 30 graden.
Bij 20 graden blijft daar naar schatting nog de helft van over, want vrijwel alle ontvochtigers doen niets meer bij 5 graden.
Ontvochtigers zijn leuk in een ruimte waar veel vocht wordt geproduceerd om het dan tot een natuurlijk niveau terug te brengen. Voor het overige is het dweilen met de kraan open.
Dat natuurlijk niveau wordt vnl. bepaald door de luchtvochtigheid buiten en de temperatuurverschillen tussen binnen en buiten.

Maar ik vind 66% RV niet slecht deze tijd van het jaar en dan ook nog in een kelder.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• ramonweb
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:29
"Ventilatie kelder"

[ Voor 11% gewijzigd door ramonweb op 28-09-2023 15:18 ]

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
66% voor deze tijd van het jaar is binnenshuis niet vreemd hoor, al helemaal niet in een kelder. De buitentemperatuur ligt nog vrij hoog en de lucht is vrij vochtig. Bij mij ligt de luchtvochtigheid in de woonkamer momenteel rond dezelfde waarde en het is hier zelfs nog wat warmer dan bij jou in de kelder.

Een ontvochtiger doet sowieso niets als de ramen open staan, dan bepaalt de situatie buiten ook grotendeels de situatie binnen. Pas als het kouder wordt en je de ramen dichthoudt met de ontvochtiger aan ga je effect merken (maar waarschijnlijk ook niet veel met zo'n klein apparaat).

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Zelfde situatie hier in huis. Kelder is ook deels "boven de grond" met een raam in elke kamer. Vochtigheid kelderruimtes is vrijwel altijd ongeveer gelijk.

Badkamer begane grond 22,9 graden, 65%
Werkkamer kelder, 21,7 graden, 66%

Prima dus, ga me hier niet druk om maken.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
dotacom schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:31:
Online las ik dat de ideale luchtvochtigheidsgraad in huis tussen de 40 en de 60 procent zou moeten liggen, en een te hoge luchtvochtigheid erg ongezond is.
Dat een hoge luchtvochtigheid an sich ongezond zou zijn is denk ik niet het geval. Er zijn tal van plekken ter wereld (o.a. in de tropen) waar de relatieve luchtvochtigheid varieert tussen de 60% en 90% en daar sterven volgens mij geen mensen aan.
Echter, een luchtvochtigheid hoger dan 60 procent in huis zou mogelijk tot schimmelvorming kunnen leiden. De sporen van die schimmels kunnen dan wel een lastigheidje opleveren, zeker wanneer je astmatisch bent aangelegd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Zoals gezegd is de vochtigheid nu overal boven de 60% en dan kan het op een plek waar het 2 graden koeler is dan de buitenlucht makkelijk een relatieve luchtvochtigheid van 70% opleveren.

Dat is in het 'tussenseizoen' heel normaal. De buitenlucht is nu simpelweg vochtig.

In de zomer is de luchtvochtigheid van de buitenlucht meestal een stuk lager, en kun je bij voldoende ventilatie en als de woning geen vochtproblemen heeft makkelijk een lage luchtvochtigheid bereiken.

In de winter wanneer er gestookt én voldoende geventileerd wordt, is de luchtvochtigheid normaal gesproken ook heel laag (vaak zelfs 'te laag'). Want je voert dan de hele dag door koude buitenlucht aan die maar weinig vocht kan bevatten en die je vervolgens gaat verwarmen naar een temperatuur waarbij de lucht veel meer vocht kan opnemen. Doordat die opgewarmde lucht zo makkelijk vocht kan opnemen, zal dat ook gebeuren. En vervolgens wordt die verwarmde lucht weer naar buiten geventileerd. En dat gaat alsmaar door, waardoor de luchtvochtigheid in een ruimte/woning erg ver kan dalen, indien er geen grote bronnen van vocht zijn.

Om zelf redelijk goed te kunnen bepalen of je kelder geen vochtproblemen heeft, moet je nog een paar weken wachten tot het stookseizoen echt begonnen is. Dan de ruimte middels de radiator op een aangename temperatuur stoken (voor meerdere dagen) + zorgen voor 'normale' ventilatie in de ruimte.
De luchtvochtigheid moet dan dalen tot 'goede' waarden en tot iets onder de luchtvochtigheid van de buitenlucht.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-08 10:11
Op welke tijdstippen is het aangewezen om de kamer te verluchten? Ik merk als ik dit 's ochtends doe, dat de buitenlucht nog te vochtig is. Dus beter rond de middag dan? Bestaat er een app waarmee je de luchtvochtigheid buiten kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:43

Rmg

dotacom schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:48:
Op welke tijdstippen is het aangewezen om de kamer te verluchten? Ik merk als ik dit 's ochtends doe, dat de buitenlucht nog te vochtig is. Dus beter rond de middag dan? Bestaat er een app waarmee je de luchtvochtigheid buiten kan zien?
Elke weer app/site heeft wel op een of andere manier luchtvochtigheid ergens.

Buienradar heeft een luchtvochtheidskaart: https://www.buienradar.nl...zondheid/luchtvochtigheid
https://weather.com/weather/today/ geeft het aan in text.

Knmi heeft data https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarnemingen

Buienradar heeft grafieken https://www.buienradar.nl...weerbericht/weergrafieken

Om 3 / 4 uur smiddags begint het afkoelen zo, koude lucht kan minder water vasthouden dus de RV% gaat omhoog.

[ Voor 13% gewijzigd door Rmg op 29-09-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:55
dotacom schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:48:
De luchtvochtigheid in mijn benedenverdieping is nu 73%. Dat is echt best hoog. Maar het is een huis van 2005, goed geïsoleerd met mechanische ventilatie. Dus als zelf dan de RLV zo hoog is, is het gewoon normaal nu.

Als ik 's-avonds op de slaapkamer komt, waar de ramen de hele dag hebben opengestaan, is het dekbed ook klammig.

Ergo; het is gewoon vochtig nu. NIks aan het handje. Als het winter wordt zal dat snel afnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Een hogere luchtvochtigheid in deze periode is dus niet zo'n probleem, omdat de binnen en buiten temperaturen niet enorm uit elkaar liggen. In dat geval is er eigenlijk geen tot weinig kans op condensatie in je huis, wat schimmelvorming kan veroorzaken.

Zodra het kouder wordt buiten, wil je dat de luchtvochtigheid wel omlaag gaat binnen. Dit omdat je door het grotere temperatuurverschil en koudebruggen dus wel oppervlaktes binnen kunnen zijn waar condens kan optreden en dus schimmelvorming kan ontstaan. Zeker in een kelder kunnen de hoeken van een kamer grenzend aan buiten (en zeker achter een kast in de hoek) koude plekken ontstaan. Om dit op te lossen moet je uiteraard voldoende blijven luchten, maar ook zeker voldoende stoken. Ook sowieso verstandig om kasten strak in de hoek tegen matig geïsoleerde buitenmuren te vermijden.
Pagina: 1