Houten schuur isoleren en binnenkant afwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lies09
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-07 16:18
Beste lezer,

Wij hebben een houten schuur laten plaatsen met Douglashout aan de buitenkant. De schuur staat op dikke betonnen platen (circa 20 cm dik). Het ene gedeelte van de schuur is bedoeld als opslag en het andere gedeelte krijgt de bestemming kantoor. Echter is de schuur van binnen nog niet dichtgemaakt/afgewerkt. Dat gaan we zelf doen, maar voordat we beginnen hebben we nog wat vragen. Hopelijk kan iemand mij helpen om deze vragen te beantwoorden:

1: Verticaal of horizontaal de OSB platen tegen de muren? Goed om te weten: het plafond kent balken overdwars en deze willen we zichtbaar houden (optisch groot houden). Het dak is namelijk al wel geïsoleerd.
2: OSB platen schroeven of met een spijker schietpistool vastzetten?
3: OSB platen met of zonder mes/groef? En als we kiezen voor mes/groef, dan rondom of alleen de lange kanten? Wat zijn de voordelen/nadelen?
4: Hoe ver van de grond (betonplaten) starten met OSB platen ivm optrekken vocht? Of niet nodig om hier rekening mee te houden?
5: En sluit je de OSB platen direct aan tegen het plafond of moet je daar een luchtkier behouden?
6: Er zit dampopen (?) folie (blauw folie) tussen de rabatplanken en het regelwerk (het folie zit dus direct tegen het hout aan zonder regelwerk tussen de rabatdelen en het folie). Moet ik dan eerst horizontale latten plaatsen voordat ik er isolatie tegenaan doe waardoor de isolatie niet tegen het blauwe folie aankomt? Zo ja, hoeveel cm lucht moet ertussen blijven?
7: Na de isolatie (ik denk steenwol voor het kantoor en dun isolatiemateriaal voor het schuurgedeelte. Het schuurgedeelte is wat ons betreft niet nodig om te isoleren, maar doordat het kantoor eraan zit ontstaat mogelijk anders alsnog een “kou brug”) moet er dan dampremmende (?) folie tegenaan worden gezet alvorens ik de OSB platen er tegenaan zet?
8: Zoals al aangegeven is de vloer een betonnen plaat. Deze willen we tot op zekere hoogte ook nog gaan isoleren voor het kantoorgedeelte. Welk materiaal adviseren jullie op de betonnen platen te leggen om kou en vocht tegen te gaan alvorens we laminaat neerleggen?

Veel dank alvast voor het meedenken en jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:40

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Dit heb ik bij de bijkeuken van mijn vorige woning ook gedaan :)

De constructie van buiten naar binnen:

douglas, zweeds rabat afwerking.
rachelwerk
dampopen folie
constructie van houten balken 150x60 buitenzijde
binnen de balken 140mm harde glaswol platen
dampdichte folie
OSB platen (mes/groef); vastgezet met 4x50 Torx schroeven op de balken
gipsplaten om het strak te zetten

1. Mijn voorkeur was staand zetten, maar het kan/mag allemaal. Zolang je het maar goed vast zet.
2. Ook weer voorkeur. Schroeven zijn mijn voorkeur, omdat die gecontroleerder de platen opklemmen en je gecontroleerd de kop net in het hout krijgt voor vlakke afwerking.
3. Met een mes/groef sluiten de platen strak aan, zonder gaat dat never nooit. Is ietsjes duurder, dus ook weer een voorkeur.
4. Een of twee cm kan geen kwaad, maar de dampdichte folie iets terugslaan over de plaat zorgt dat je deze op de grond kunt zetten. Of de onderkant +voo/achter 2cm voorzien van een likje rubbercoating.
5. Met een dampdicht folie doet een luchtkier (spouw?) niks meer. Gewoon lekker aansluiten / afwerken naar eigen inzicht :)
6. Mag tegen de folie aan, die is toch overal dampopen dus het verdampt wel als er vocht tussen zou zitten. Er doorheen is uiteraard een ander verhaal, dus voorzichtig ;)
7. Is het veel werk om de hele schuur te isoleren? Welke m² denk je aan? Het is in alle opzichten beter om gelijk mee te pakken. Het je later een bijna-klaar aanleunwoning voor je ouders bijvoorbeeld. Mocht je toch enkel het kantoor den, zou ik de tussenwand volledig isoleren zoals de andere wanden en aan de schuurzijde dampopen folie, kantoorzijde dampdicht folie doen. Pir heb je niet veel dikte van nodig om goed te isoleren.
8. Begin met een dichte coating op het beton om te voorkomen dat er vocht doorheen komt. Dan EPS of liever nog PIR platen er op (drukvast) en afwerken met OSB plaat. Die laatste eventueel op balkjes die op het beton rusten (onderzijde tot halverwege met rubbercoating ingesmeerd). Op de OSB kun je dan weer een ondervloer en laminaat kwijt.

De dampdichte folie binnen zorgt dat de OSB niet vochtig wordt aan de muurzijde.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lies09
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-07 16:18
Hi @Waterbeesje,
Dank voor je snelle reactie! Veelal is het duidelijk, maar ik heb toch nog een paar vragen :-).

Je geeft aan bij punt 7 dat je dampopenfolie aan de schuurzijde zou doen en dampdichte aan de kantoorzijde.
Heeft dat te maken dat je daarbij uitgaat dat ik die ruimte ook zou verwarmen? De kantoorzijde heeft in ieder geval een draai-kiep raam.
Aan de schuurzijde zit verder geen raam, behalve een deur. Of is het mogelijk om dat ook gewoon overal dampdichte folie te plaatsen tussen de OSB platen en het isolatiemateriaal (dat worden dan PIR platen)?
Dan zit ik ook safe toch met eventueel vocht en schimmel etc. tussen de muren? Of wordt het dan in het schuurgedeelte (omdat daar verder geen ventilatie/raam zit) het een 'broeikas'?

De schuur is circa 2,50 m breed, 6m lang en 2,80m hoog. Dus niet 'aanleunwoning' waardig ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Als je aan 2 zijden van een wand dampdichte folie gebruikt, ga je daartussen het vocht opsluiten. Dan krijg je juist schimmelvorming.

De opbouw van de tussenmuur met dampopen folie aan de schuurzijde, was met de gedachte dat de schuur onverwarmd en ongeïsoleerd zou blijven. Dan bouw je die qua dichting precies hetzelfde op als de buitenwand. Daarmee maakt het ook niet meer uit dat de temperatuur in de schuur naar het vriespunt zakt terwijl het kantoor behaaglijk is.

Als je de complete schuur gaat isoleren, pak je uiteraard de hele isolatieschil buitenom en hoeft de tussenwand niet bijzonder te zijn. Gewoon een raamwerk van ribben 40x60, daartussen steenwol (geluidsdempend) en 12mm OSB daar tegenaan zodat je een kastje kunt ophangen. Dan afwerken met jouw favoriete methode.

m.b.t. aanleunwoning: op 2,5x6 meter heb je een perfecte aanleunwoning. Badkamer met inloopdouche en WC, kleine spoelkeuken van 4 kastjes breed er in, 2 kasten, TV, bed en bank in de woonkamer en je bent voorzien. Toegegeven, het is niet groot in vergelijking met een volwaardig huis maar menig student zou er jaloers op zijn.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 17:07

bonzz.netninja

Niente baffi

Lies09 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:48:

8: Zoals al aangegeven is de vloer een betonnen plaat. Deze willen we tot op zekere hoogte ook nog gaan isoleren voor het kantoorgedeelte. Welk materiaal adviseren jullie op de betonnen platen te leggen om kou en vocht tegen te gaan alvorens we laminaat neerleggen?
Zelfde constructie hier. Opgemetselde schuur met bovenkant hout, onderkant stenen en betonnen plaatje direct op het zand.

Ik heb de muren geisoleerd met pir+osb platen, zonder groef, en met mooi pur ertussen. Plafond PIR+gips. Her en der wat ventilatiegaten in daklijst om vochtinstluiting te voorkomen.

De vloer heb ik niks mee gedaan, en daar heb ik enorme spijt van. Het is in de winter niet aangenaam. Het kleine 500w. kacheltje houd het hier wel 20 graden maar toch zit je een partij kapot te vriezen omdat de benen en voeten gewoon snoei koud worden. Ik zou dus echt veel aandach besteden aan goede vloerisolatie.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vloer kan worden:
Op het waterdicht gecoate beton ribbetjes van 40/60 in hoge richting, hoh 30cm, zwevend of evt met iets als Tixophalt vastlijmen aan de vloer.
6cm pir platen er tussen
18mm osb er op, daarop jouw favoriete vloerafwerking.

Daar kun je een auto op parkeren als het moet en voelt lekker warm aan.

Je kunt er zelfs elektrische vloerverwarming in verwerken (hoewel het onzuinnig stookt, maar ik gok dat een ventilatorkachel of elektrische olieradiator het alternatief is?). Beter is een airco-verwarming met hoge cop uiteraard :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 17:07

bonzz.netninja

Niente baffi

Waterbeesje schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:37:
Vloer kan worden:
Op het waterdicht gecoate beton ribbetjes van 40/60 in hoge richting, hoh 30cm, zwevend of evt met iets als Tixophalt vastlijmen aan de vloer.
6cm pir platen er tussen
18mm osb er op, daarop jouw favoriete vloerafwerking.

Daar kun je een auto op parkeren als het moet en voelt lekker warm aan.

Je kunt er zelfs elektrische vloerverwarming in verwerken (hoewel het onzuinnig stookt, maar ik gok dat een ventilatorkachel of elektrische olieradiator het alternatief is?). Beter is een airco-verwarming met hoge cop uiteraard :)
Die ribbetjes lijkt mij niet nodig. Als je gewoon platen pir op dat beton legt en daarop osb, dan is dat al voldoende. Je kan zelfs in het kantoor weg komen met 12mm osb denk ik.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

bonzz.netninja schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:48:
[...]

Die ribbetjes lijkt mij niet nodig. Als je gewoon platen pir op dat beton legt en daarop osb, dan is dat al voldoende. Je kan zelfs in het kantoor weg komen met 12mm osb denk ik.
De PIR plaat is inderdaad draagkrachtig genoeg om een bureau met stoel en een boekenkast neer te zetten. Ze leggen er zelfs complete betonvloeren van 10cm bovenop.
De ribben in mijn voorstel zijn vooral om de OSB platen goed te fixeren en te voorkomen dat het gaat kraken bij het lopen (heb ik zelf een hekel aan, zodoende). En ik houd van overdimensioneren: een kast die gevuld 350kg weegt wil ik liefst ook kwijt kunnen.
Mijn vorige huis had 100 jaar oude planken met evenoude balken op de verdieping en als de kinderen aan het rennen waren klonk het soms of de boel zo naar beneden kon komen :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1