Vraag

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 19:30
Hi

Ik heb even wat advies nodig m.b.t. een nieuwe camera.

Ik heb momenteel een Nikon D500 en Nikon 200-500 lens en nog twee andere Nikon objectieven voor wat dichtbij werk. Ik kan best een redelijk plaatje schieten en gebruik het namelijk voor vogelfotografie. Niet eens voor de perfecte plaat maar meer voor naslagwerk/waarneming.

Nu wil ik zakelijk meer gaan doen met video op social media (minder met fotografie). Momenteel bestaat dit voornamelijk uit foto's over mijn werk. Maar ik zou graag meer met video aan de gang willen gaan. Content maken over mijn dagelijkse werkzaamheden, product videos en af en toe een plaat.

De D500 heb ik weinig over te klagen. Camera kan meer dan dat ik kan. Maar deze is niet zo fijn voor video i.v.m. de focus. Ik gebruik een extern scherm voor focus peaking.

Ik zoek dus een nieuwe camera voor voornamelijk videomateriaal.
Objectief moet verwisselbaar zijn omdat ik er ook een telelens op wil hangen voor de hobby.
4k en goeie autofocus spreken voor zich.
Verder heb ik weinig ervaring met video materiaal, maar dit zal voornamelijk gericht worden op social media.
Hierin heb ik dus een stuk advies nodig.

Ik heb een lichte voorkeur voor een Sony systeemcamera.
Volgens reviews komt de ZV-E10 er goed uit de test. Maar ik denk dat bijvoorbeeld de autofocus (bij foto) minder goed is dan de D500? Of kan ik dan beter voor de A7C gaan?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwennie
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-09 13:57
De ZV-E10 is absoluut geen slechte camera, maar wel vooral gericht op vloggen. Houd er rekening mee dat deze alleen een LCD heeft en geen viewfinder, aangezien je ook foto's ermee wil maken.

Ik maak al jaren geen foto's meer, maar vond een viewfinder altijd een stuk fijner werken.

De autofocus zal over het algemeen minder goed zijn dan de A7C, maar beter dan de D500. De A7C heeft een fullframe sensor met IBIS en is weather-sealed; de ZV-E10 een APSC-sensor zonder IBIS en is niet weather-sealed. In hoeverre maakt je dit uit?

Aangezien je je bezig houdt met vogelfotografie lijkt me IBIS geen overbodige luxe (tenzij je alleen op statief schiet). Blijkbaar duurt het bij de ZV-E10 lang om de buffer te legen, dus als je die 11 fps aantikt zul je even moeten wachten voordat je weer kunt schieten.

Daarnaast heb je al enkele Nikon (tele)lenzen. Ben je van plan om deze met een Nikon F-Sony E converter te gebruiken of wil je nieuwe lenzen hiervoor aanschaffen?

Heb je al nagedacht over hoe je video setup ongeveer wordt (camera/lichtopstelling) en hoe je audio wil gaan opnemen?

Je zou altijd nog de keuze kunnen maken om de D500 te houden voor foto en de ZV-E10 aanschaffen voor video. Zolang je geen snelle actiemomenten hoeft te filmen heb je weinig last van de rolling shutter waar de ZV-E10 om bekend staat.

Als je één camera wilt gebruiken zou ik voor de A7C gaan omdat deze net iets meer allround is.

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-09 21:39
Heb je ook een budget?

Bekijk ook eens de Sony A6700. Is een apsc camera, wat praktisch is voor telefotografie. Schijnt zeer goede videokwaliteit te leveren, en is het meest recente apsc model van Sony.

Dit zie je vooral terug in de nieuwe AI chip, processor en grip (voor een Sony apsc vrij diep, dus comfortabeler).

Maargoed, zit ook weer aardig aan de prijs

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
De A7C is een topcamera, alleen een beetje overkill voor wat video's op sociale media.
Daarbij moet er nog een full frame lensje bij natuurlijk.

Moeilijk te zeggen of de autofocus 'minder goed' is dan de D500. Wat is minder? Alle autofocussen stellen scherp. Maar sommigen kunnen dat bij meer schemering, sommigen kunnen een onderwerp volgen en sommigen zelfs gezichten of vogels herkennen. Maar bij elke camera geldt 'als het scherp is, is het scherp'. Het is niet zo dat een camera met 'mindere' autofocus minder scherpe foto's aflevert.

Ik zou even kijken wat je aan specs en budget hebt. Een voorzetje:
Systeemcamera, je hoeft niet bij Nikon te blijven, beeldstabilisatie;
Externe microfoon? 4K nodig? Wat wordt de resolutie op die Sociale Media?
Draagbaar? Heb je er graag nog wat lenzen (meervoud) bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 19:30
Dank voor de info allen!

Ik heb ook nog wat advies gekregen van bekenden. En die geven allemaal A7 IV aan voor wat ik wil.

En heb besloten om mijn huidige spullen te verkopen/in te ruilen. Op basis van jullie informatie ism de adviezen die ik kreeg.

Ik denk dat ik voor de A7 IV ga.
Waarom:
Qua video kan die alles en meer wat ik wil. En daarnaast kan ik hem ook nog gebruiken voor de hobby. Prima allround camera als ik zo lees.
Ik zie het niet zitten om toch best een bedrag uit te geven aan een tweede camera voor puur en alleen video. En de D500 met 200-600 objectief voor de vogel hobby. Dan maar alles de deur uit en overstappen. Er loopt nu ook best een aantrekkelijke inruilactie.

Autofocus op vogels is een mooie plus. En schijnt ook goed te werken.

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-09 21:39
timskiej schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:06:
Dank voor de info allen!

Ik heb ook nog wat advies gekregen van bekenden. En die geven allemaal A7 IV aan voor wat ik wil.

En heb besloten om mijn huidige spullen te verkopen/in te ruilen. Op basis van jullie informatie ism de adviezen die ik kreeg.

Ik denk dat ik voor de A7 IV ga.
Waarom:
Qua video kan die alles en meer wat ik wil. En daarnaast kan ik hem ook nog gebruiken voor de hobby. Prima allround camera als ik zo lees.
Ik zie het niet zitten om toch best een bedrag uit te geven aan een tweede camera voor puur en alleen video. En de D500 met 200-600 objectief voor de vogel hobby. Dan maar alles de deur uit en overstappen. Er loopt nu ook best een aantrekkelijke inruilactie.

Autofocus op vogels is een mooie plus. En schijnt ook goed te werken.
Zeker een zeer goede camera.

Heb je ook de A7Cii bekeken? Zelfde sensor als de A7iv, maar extra de AI-chip en 7 stops IBIS ipv 5.

Verder nog wat kleine verschillen zoals de EVF en body an sich natuurlijk. Maar wellicht ook het overwegen waard.

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Pagina: 1