Dual GPU, welke kaart boven ivm wamte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Topicstarter
Ik heb sinds kort een 4090 van GigaByte tot mijn beschikking en deze is watergekoeld dmv een 360mm radiator. Helemaal perfect en blijft heerlijk koel.

Nu wil ik eigenlijk mijn oude 3090 ook in mijn kast plaatsen. Dat is allemaal nogal krap en moet sowieso een andere PSU. Maar ben nog steeds hardop aan het denken wat het handigst is.

Ik dacht ooit met een riser cable verder te komen maar dat past niet als je ook een kaart horizontaal hebt. Kortom, ze moeten beiden gewoon in een PCI slot.

Nu zijn er moederborden met wat meer ruimte tussen slot 1 en 2 maar de ruimte tussen mijn kaarten is ongeveer een centimeter, wellicht wat minder afhankelijk van welke kaart in slot 1 zit.

Mijn vraag is welke kaart ik het beste in slot 1 kan plaatsen qua warmte, mijn CPU heeft ook aan AIO cooler dus daar is veel ruimte waar de warme lucht heen kan. Dus zelf denk ik dat de 3090 het best in het bovenste slot kan en dat ik in het BIOS gewoon het tweede slot met de 4090 instel als primary.

Heb eerder de snelste van de 2 (2080Ti + 1070) in het tweede slot gehad en dat werkte prima. Nu doe ik wel af en toe een game maar de reden van de 2 GPU's is het feit dat ik momenteel wat render software aan het testen ben.

Denk ik gooi mijn gedachtenkronkels ff in de groep.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Alle reacties

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:41

HugoBoss1985

Xenotech

Even puur over de videokaarten:

Is de 3090 luchtgekoeld?

Zo ja;

Vloeistofgekoelde videokaart boven.
Luchtgekoelde videokaart onder.
Op deze manier verstikt de luchtgekoelde videokaart niet
Daar heeft de vloeistof gekoelde kaart geen last van i.v.m. (full cover?) waterblok).
De bovenste kaart heeft het natuurlijk altijd zwaarder omdat deze al dicht op de andere kaart zit en ook nog de warmte daarvan meepakt.

[ Voor 30% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-09-2023 12:07 ]

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:58:
Even puur over de videokaarten:
Is de 3090 luchtgekoeld?
Ja die is inderdaad gewoon luchtgekoeld.

Ik begrijp jouw logica en zo zat ik eerst ook te denken maar mijn redenatie nu kwam een beetje uit het feit dat de fans van een GPU volgens mij lucht aanzuigen. En hoewel weinig ruimte onder de 3090 als deze bovenaan zit kan de warme lucht wel makkelijker worden afgevoerd doordat daar alle ruimte is.

Zit de 3090 onder dan zit juist de warme lucht wat 'klem' tussen de beide kaarten. De 4090 wordt met renderen iets van 60 graden dus de buitenkant (volledig afgesloten plastic geval) zal qua warmte niet heel boeiend zijn voor de 3090 als die boven zit.

Ik twijfel, maar goed dat was al duidelijk. Zit eigenlijk ook helemaal niet op dit projectje te wachten maar ik vind het echt zonde om de 3090 niet mee te pakken. Die 10000+ CUDA cores helpen serieus qua rendertijden.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:41

HugoBoss1985

Xenotech

OzBoz schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:10:
[...]

Ja die is inderdaad gewoon luchtgekoeld.

Ik begrijp jouw logica en zo zat ik eerst ook te denken maar mijn redenatie nu kwam een beetje uit het feit dat de fans van een GPU volgens mij lucht aanzuigen. En hoewel weinig ruimte onder de 3090 als deze bovenaan zit kan de warme lucht wel makkelijker worden afgevoerd doordat daar alle ruimte is.

Zit de 3090 onder dan zit juist de warme lucht wat 'klem' tussen de beide kaarten. De 4090 wordt met renderen iets van 60 graden dus de buitenkant (volledig afgesloten plastic geval) zal qua warmte niet heel boeiend zijn voor de 3090 als die boven zit.

Ik twijfel, maar goed dat was al duidelijk. Zit eigenlijk ook helemaal niet op dit projectje te wachten maar ik vind het echt zonde om de 3090 niet mee te pakken. Die 10000+ CUDA cores helpen serieus qua rendertijden.
Ik had ook niet echt rekening gehouden met de oriëntering van de 4090 radiator... daar komt ook flink wat warmte vanaf en deze heeft natuurlijk ook wel koele lucht nodig.
Wat dat betreft is deze onderop, als intake, in je case (ik ga ervanuit dat je een flinke behuizing hebt waarbij dit kan?) het beste voor die radiator.
Maargoed dan wordt de 3090 daardoor ook opgewarmt.
Met de 4090 radiator bovenop, als outtake, zal deze het moeilijk hebben door alle warme lucht in de behuizing (inclusief die van de 3090).

Misschien even kijken wat andere forum leden zeggen.

Het wordt zowieso een hot box (waar ook wat warmte vanaf komt) waar je u tegen gaat zeggen. :P

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:14:
Het wordt zowieso een hot box waar ook wat warmte vanaf komt waar je u tegen gaat zeggen. :P
Haha ja dat was ook met 2080Ti en 1070 zo. Die radiator is een goed punt maar ik wil eigenlijk die 4090 radiator bovenin de kast zetten en dan de warme lucht uit de kast blazen (is nu aan voorzijde als intake).

Dan vervang ik mijn corsair AIO voor de CPU door eentje van 280mm van Artic, die gaat dan aan de voorzijde als intake. Dan laat ik die fans gewoon sowieso wat harder lopen, schijnen verder erg stil te zijn dus dat is prima.

Daarmee los ik ook het feit op dat ik nu 2x 360mm radiators in mijn kast heb en dat eigenlijk niet echt goed past. Nou het past wel maar omdat de radiator bovenaan ook zo groot is moet die van de GPU zakken en daardoor kan ik 2 HHD bays niet gebruiken die in de ruimte onderaan zitten. Die liggen nu dus doodleuk in hun bays boven de voeding. Dus door de shuffle kan ik die dan ook weer op hun plek leggen.

Sowieso is dat slimmer, die CPU radiator voor omdat tijdens het renderen wanneer de GPU's 100% druk zijn de CPU toch uit z'n neus zit te vreten.

Ik heb een Phantek Evolve X en dat is eigenlijk een hele ruime kast met veel mogelijkheden maar dat viel toch tegen toen ik die tweede 360mm radiator kwijt moest. Maar qua volume is er vooral nog steeds veel leeg dus ik denk dat met wat aanpassen van de fan speeds de warmte ook vrij snel naar buiten kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
De verbouwing is achter de rug en ik dacht, laat ik nog even mijn bevindingen posten.

Uiteindelijk heb ik de CPU voorzien van een Artic Freezer II met 280mm radiator die aan de voorkant zit als intake. De AIO 4090 heb ik verticaal gemonteerd en gaat via PCI riser cable naar PCI 2. De 3090 hangt daardoor vrij en zit in het eerste slot. Radiator van de 4090 is nu de outtake helemaal bovenin.

De temperatuur is echt heel erg netjes in de kast. De 3090 komt op zo'n 75 graden, de 4090 rond de 50 en de CPU zit op zo'n 70 onder load. Beter dan ik eigenlijk had verwacht en na een hoop gefrunnik ziet het er ook nog eens clean uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meYq29XdZkpHGpvAd4t5H2tQ-q4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5A9piU1RZHv6gpxM8mNxQmJD.jpg?f=fotoalbum_large

Die luiaard heb ik van mijn nichtjes gekregen dus die mocht de slang in.

Pagina: 1