2 ramen voormalig toilet + uitgebreide badkamer naar 1 raam

Pagina: 1
Acties:

• andrei90
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-06 15:37
Ik ben bezig met het verbouwen van de badkamer (toilet daar ook aanwezig). Oorspronkelijk waren het toilet en de badkamer gescheiden door een muur en dit was door de vorige bewonders weggehaald zodat er een grote badkamer is geworden. Natuurlijk dat elke ruimte een eigen raam heeft gehad, maar i.v.m. het uitbreiden is er 1 van de 2 dichtgemaakt. De buitenkant hiervan komt onder de carport aan de zijkant van het huis, dus er komt nauwelijks licht zelfs op een zonnige dag. Dit komt ook van het heel kleine raam dat aan de binnenblad bevestigd is, maar ook door de kruis van de gemetselde buitenblad (anti-inbraak stijl).

Ik heb 2 opties bedacht om iets meer licht naar binnen te kunnen krijgen:
1) De kruis van de gemetselde buitenblad (anti-inbraak stijl) verwijderen en de buitenopening net zo breed en hoog maken als de kozijn van het raam. Vervolgens een houten kader maken om de lelijke randen van de bakstenen te verbergen, zodat het erop lijkt dat de kozijn van de binnenblad gewoon doorloopt naar de buitenblad. Hierop kan er met minimale moeite een hor bevestigd worden, natuurlijk aan de buitenkant. Volgens mij kan de kruis makkelijk zonder gevaar weg, klopt dat?
2) De kozijnen van de 2 ramen (dus ook van het dichtgemaakte) weghalen en zowel de binnen- als de buitenblad van de muur tussen de 2 ramen weghalen, inclusief de 2 kruisen (anti-inbraak stijlen). Vervolgens een nieuw breder kozijn, maar met dezelfde hoogte als de 2 oorspronkelijke aanbrengen. Dit zal moeilijker zijn, maar zal een veel beter resultaat opleveren. Gezien dat dit op een draagmuur zal gebeuren, mag dit gewoon zo zonder vergunning? Zo ja, kan dit zonder een nieuwe langere latei i.p.v. de bestaande 2 kortere en zonder extra bevestiging aan de plafond? Ter extra informatie: de afstand tussen deze buitenmuur (draagmuur) en de binnenmuur tegenover van de badkamer (geen draagmuur) is 1,8 m en de vloer van de verdieping is ee NEHOBO vloer.

Ik zou voor optie 2 kiezen, maar als dit te ingewikkeld blijkt te zijn, dan wordt het optie 1.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:29

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

niet om het een of ander...maar zulks werkt een stuk beter met een paar foto's IMHO

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• andrei90
Ik ben niet op het adres, maar ik zal meer duidelijkheid geven met wat foto's van de oorspronkelijke koopadvertentie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9r3ryq1rdpNKOsMdux1KHe3u34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qu2hMXlX1YJvkx32moimQUXC.jpg?f=fotoalbum_large
met zwart het bedekte raam aangegeven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTj7wMYOoKA4PBjvBV2ehMt6FvU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/49wV6PsoQgDLehblHvuoVjgF.jpg?f=user_large
met wit het gedeelte van de buitenmuur aangegeven waar de 2 kruizen te vinden zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P95iXI0xXWWybDSY0OppreYkdp0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AZAUxdhZtHtQ0lCzTCy5n53d.jpg?f=user_large
met geel de weggehaalde muur tussen het voormalige toilet en kleinere badkamer en de voormalige toiletdeur aangegeven

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
als er kruizen in gemetseld staan, kun je er vanuit gaan dat er geen dragende laag boven zit.
In de vorm van een hoekijzer of latei.

Op zich kan je als je netjes sloopt en rij voor rij stenen losbikt prima een groter gat maken, en dit later weer netjes aanhelen met de bewaarde stenen.

Voegmiddel kan je enigszins op kleur mengen zodat er weinig kleurverschil is.

Maar ik zou dit zeker niet doen zonder op zijn minst even door te laten rekenen.
Het zou vergunning plichtig kunnen zijn (dikke kans) en dan is de berekening toch nodig.

In ieder geval goed het carportdak stempelen, zodat die last van de muur af is.

• andrei90
Ik was aan het denken om de stenen door te slijpen waar de zijkanten van het gat komen en dan stuk voor stuk weghalen. Vervolgens de binnenranden hiervan afdekken met een houten frame zodat ik die randen niet meer hoef af te werken. Dan kan ik het gat open hebben zonder nieuwe kruizen.

Het carportdak stempelen zal ook gelden als ik maar 1 van de kruizen weghaal voor het geval dat ik toch voor de optie 1 kies?

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
andrei90 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:05:
Ik was aan het denken om de stenen door te slijpen waar de zijkanten van het gat komen en dan stuk voor stuk weghalen. Vervolgens de binnenranden hiervan afdekken met een houten frame zodat ik die randen niet meer hoef af te werken. Dan kan ik het gat open hebben zonder nieuwe kruizen.

Het carportdak stempelen zal ook gelden als ik maar 1 van de kruizen weghaal voor het geval dat ik toch voor de optie 1 kies?
Je zal een groter gat moeten maken omdat de stenen wel opgevangen moeten worden met een latei.
Als er al een latei zit, zal deze waarschijnlijk niet doorlopen over beide kozijnen en het tussenmuurtje heen.
Dat zullen 2 korte zijn.

Dus je zal boven de kozijnen 3 lagen steen weg moeten halen.
Dan kan je een stalen hoekijzer, of een betonnen latei over de gewenste lenge leggen, en de gevel weer dicht metselen.

Omdat je toch moet wegbreken, zou ik niet met de slijptol aan het werk gaan, breken word netter.

Betonlatei
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Teq28hPASEp1Mfa8jVTXTQStgW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6SGEah0HXb1e2lMedkvk4zA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBpemLdAZYGNyN8vE8-f7xfQFxM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CeetdXIEpi1hY0Occ6SffDa9.jpg?f=user_large

Stalen latei
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcikEMjdNg-F0TQ4fsEqdREQCq8=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/B6U1NEsjgtsqjt3XCuDeE7Vn.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IdjnhmF2V9Agvg8SSwsF2xF-Z4=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/NWY0ao8eWZEQbWNFB1VojP0t.webp?f=fotoalbum_tile

In het binnenblad word zover ik weet alleen een betonnen latei toegepast omdat deze toch uit het zicht komt achter stucwerk.

Er gaat hier niemand zeggen dat je zonder gevaar dat kruis weg kan halen, en het gat groter kan maken, zonder risico op scheuren en dergelijke.
Dat risico bestaat altijd, en posters op tweakers zijn niet aansprakelijk als er wat fout gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 28-09-2023 13:55 ]

• andrei90
Mijn dank is groot voor je uitgebreide toelichting! Ik begrijp nu dat het ingewikkelder is dan ik zelf dacht, maar ik heb dit wel een beetje verwacht. In dit geval ga ik het enige bestaande raam gebruiken en ik zal de risico nemen om de kruis hiervan weg te halen en een houten frame om het gat heen te plaatsen, daarop nog een hor aan de buitenkant. Anders is er te veel gedoe en genoeg licht zoals bij een raam van niet onder een carport zal toch niet komen, dus het licht moet overdag toch altijd aan daar. Wat ik ook van plan ben is om het enkelglas te vervangen door HR++ glas (i.v.m. condensvorming), dit kan simpelweg op maat laten maken en dan kan ik dat zelf vervangen. Vervolgens scharnieren, telescopische uitzetter, tochtstrips aanbrengen en voor een goede sluiting zorgen. Verder is de badkamer ook vorzien van mechanische ventilatie, dus het bestaande raam openen voor toevoerlucht is meer dan voldoende. Wat het dichtgemaakte raam betreft, ga ik de buitenkant mooi afwerken met behulp van de losgehaalde stenen van de kruis van het raam dat blijft zitten.

Ik begrijp het ook dat er niemand gaat zeggen dat ik zonder risico al de bovengenoemde kan doen. Maar ik kan naar aanleiding van jullie advies de grenzen even kennen.

[ Voor 18% gewijzigd door andrei90 op 28-09-2023 16:56 ]

Pagina: 1