Opstookprotocol vloerverwarming ná het leggen van PVC.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-05 23:54
Beste mede-Tweakers, ik zit met het volgende:

Wij lopen tegen het einde van een verbouwing aan. De aannemer die de vloerverwarming heeft geplaatst werkte alleen wanneer hij in de ochtend zijn bed uit kon komen of in het weekend 1 of 2 uur zin had. Omdat wij met een redelijk strakke planning zitten, en de overige werkzaamheden ook door moeten, is er geen tijd geweest voor een opstookprotocol.

Het betreft 80m2 aan gefreesde sleuven in een broodjesvloer die er al 30 jaar in ligt. Hier liepen ook oude leidingen door van de radiatoren die inmiddels verwijderd zijn. Hier zal de stress wel uit de vloer zijn.
Verder is er een stuk aangebouwd van 15m2. Hier is gefreesd in een cementdekvloer. De vloer is 8 cm dik en heeft 8 weken kunnen drogen voordat de frees er in ging.

Inmiddels is er geëgaliseerd en zijn ze bezig met het leggen van een pvc vloer. De verdeler van de vloerverwarming is aangesloten en er kan gestookt worden. Mijn vraag is; hoe doe ik dat zonder problemen te krijgen met de vloer?

Ik heb al verschillende soorten advies gekregen maar ik ben toch bang dat het mis gaat als ik zomaar iets doe.

Advies 1: Iedere dag 1 of 2 graden warmer zetten totdat de vloer op 38 tot 40 graden staat. Vervolgens volledig uitzetten en na 48 uur normaal gaan stoken.

Advies 2: Iedere dag 1 graad warmer zetten tot ongeveer 38 tot 40 graden en daarna langzaam weer afbouwen.

Advies 3: Stoken naar 17 tot 19 graden en dit continu houden gedurende het winterseizoen. (opstookprotoctol dus eigenlijk overslaan).

Wat is wijsheid?

Meer klussen dan installatie => schopje naar WON

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 28-09-2023 17:41 ]

Beste antwoord (via Snaba op 04-10-2023 16:08)

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:37
Hier hetzelfde gehad. Vloer ingefreesd, vvw gelegd, geëgaliseerd en daarna is direct de pvc vloer erop gekomen. Uiteraard de vloer laten drogen en is er op meerdere plekken een vochtmeting geweest voordat er beginnen ks met leggen. Paar weken later (ivm buitentemperatuur) is de vvw in gebruik genomen. De vloer gaf geen krimp (pun intended)
Kan prima zo

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:23
maak het je zelf niet te moeilijk, dit stelt allemaal niks voor.

opstookprotocol is belangrijk en onbelangrijk.
je hoeft eigenlijk alleen het vocht van het beton/cement/egalisatie(soms ook lijm) spul er uit te stoken.
en dat wil je niet te snel doen want dan kunnen er dingen kapot gaan.
maar je hoeft nu toch niet te stoken, dus het vocht gaat er nu van zelf al voor een groot gedeelte uit.
kun je straks langzaam aan (als het kouder word) de rest er wel uit stoken.
door simpel de temperatuur van de vloer elke dag een beetje te verhogen.

dus advies 4:
maak je niet druk, dit stelt eigenlijk niks voor en al helemaal niet met jouw vloer. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 28-09-2023 10:51 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:43
Dat lees ik toch goed? opstookprotocol NA het leggen van PVC.
Dus de pvc vloer ligt er al... dan gewoon normaal de verwarming gaan gebruiken, niet nog eens de vv opstoken; de pvc lijm kan mss wel week worden en loslaten...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
migjes schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:48:
maar je hoeft nu toch niet te stoken, dus het vocht gaat er nu van zelf al voor een groot gedeelte uit.
Waar gaat dat vocht heen dan als er een plastic vloer op ligt die alles afdekt?

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:38
8 weken zou voldoende moeten zijn, hier geldt wel dat de pvc legger een vochtmeting moet uitvoeren voor leggen, dat is het belangrijkste.
Wat wellicht nog wel van belang is, is je uitbouw direct op zand op met kruipruimte?

Onze opbouw is bijvoorbeeld zand, eps, 15cm beton, 5cm anhydriet. Dit duurder 12 weken om te drogen doordat het vocht maar 1 kant op kan (bij kruipruimte ook naar onderen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Snaba schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:36:
Beste mede-Tweakers, ik zit met het volgende:

Wij lopen tegen het einde van een verbouwing aan. De aannemer die de vloerverwarming heeft geplaatst werkte alleen wanneer hij in de ochtend zijn bed uit kon komen of in het weekend 1 of 2 uur zin had. Omdat wij met een redelijk strakke planning zitten, en de overige werkzaamheden ook door moeten, is er geen tijd geweest voor een opstookprotocol.

Het betreft 80m2 aan gefreesde sleuven in een broodjesvloer die er al 30 jaar in ligt. Hier liepen ook oude leidingen door van de radiatoren die inmiddels verwijderd zijn. Hier zal de stress wel uit de vloer zijn.
Verder is er een stuk aangebouwd van 15m2. Hier is gefreesd in een cementdekvloer. De vloer is 8 cm dik en heeft 8 weken kunnen drogen voordat de frees er in ging.

Inmiddels is er geëgaliseerd en zijn ze bezig met het leggen van een pvc vloer. De verdeler van de vloerverwarming is aangesloten en er kan gestookt worden. Mijn vraag is; hoe doe ik dat zonder problemen te krijgen met de vloer?

Ik heb al verschillende soorten advies gekregen maar ik ben toch bang dat het mis gaat als ik zomaar iets doe.

Advies 1: Iedere dag 1 of 2 graden warmer zetten totdat de vloer op 38 tot 40 graden staat. Vervolgens volledig uitzetten en na 48 uur normaal gaan stoken.

Advies 2: Iedere dag 1 graad warmer zetten tot ongeveer 38 tot 40 graden en daarna langzaam weer afbouwen.

Advies 3: Stoken naar 17 tot 19 graden en dit continu houden gedurende het winterseizoen. (opstookprotoctol dus eigenlijk overslaan).

Wat is wijsheid?

[mbr]Meer klussen dan installatie => schopje naar WON[/mbr]
dit is erg dom want het is de verkeerde volgorde
heel veel sterkte ermee, misschien heb je geluk

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:31
Heeft de vloerenlegger een vochtmeting uitgevoerd voordat hij ging beginnen met de vloer leggen?

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Bijzondere volgorde..

Hier schuimbeton storten dan laten drogen in die periode van drogen de vloerverwarming gelegd daarna 8 cm anhydriet storten.
8 weken drogen dan vocht meten indien goed egaline en schuren dan weer drogen en meten en vervolgens pvc leggen.

Er zit folie onder en om de schuimbeton en dan pvc boven ik zou niet weten waar het vocht dan heen moet....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-05 23:54
joke_name schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:09:
Heeft de vloerenlegger een vochtmeting uitgevoerd voordat hij ging beginnen met de vloer leggen?
Ja die zat rond de 1%. Desondanks hadden we graag gezien dat de aannemer voor de vloerverwarming het werk af had gemaakt voordat de pvc vloer erop kwam, inclusief opstookprotocol.

Dat de vloer droog genoeg is wil niet zeggen dat er geen risico bestaat toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Snaba op 29-09-2023 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik zou vooral nu kijken wat je PVC aankan als maximumtemperatuur en die zeker niet overschrijden.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21

paQ

Waarom 40 graden eigenlijk?
Ga je zo hoog straks?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
SmurfLink schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:23:
Ik zou vooral nu kijken wat je PVC aankan als maximumtemperatuur en die zeker niet overschrijden.
Meestal is dat 27 graden maximaal. Maar dat betekend niet dat je maar 27 graden water erdoorheen kan laten stromen.
Bij mij kan ik er 40 graden doorheen doen en dan wordt de vloer zelf zo een 26 a 27 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
NicoHF schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:56:
[...]

Meestal is dat 27 graden maximaal. Maar dat betekend niet dat je maar 27 graden water erdoorheen kan laten stromen.
Bij mij kan ik er 40 graden doorheen doen en dan wordt de vloer zelf zo een 26 a 27 graden.
Klopt, dus vooral ff de temperatuur van de vloer meten, en dan zo dicht mogelijk bij de pomp gezien het daar het warmste is. En dan kan je kijken tot hoe hoog je de temperatuur van het water kan verhogen. Vooral ook langzaam doen gezien het traag opwarmt dus dan kan je opeens aan de limiet zitten.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:37
Hier hetzelfde gehad. Vloer ingefreesd, vvw gelegd, geëgaliseerd en daarna is direct de pvc vloer erop gekomen. Uiteraard de vloer laten drogen en is er op meerdere plekken een vochtmeting geweest voordat er beginnen ks met leggen. Paar weken later (ivm buitentemperatuur) is de vvw in gebruik genomen. De vloer gaf geen krimp (pun intended)
Kan prima zo

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het is een bestaande vloer dus de werking is er al wel uit. Als het nou een nieuw gelegde dekvloer was geweest was het een ander verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik zie niet in waarom je nu nog een opstookprotocol zou willen volgen. Normaal is dit om een nieuwe zandcementvloer te laten zetten zodat er op dat moment eventuele spanningen eruit kunnen scheuren zodat dit later niet meer gebeurd. In jouw geval wil je dit juist voorkomen, dus zoek dit vooral niet op. Gewoon normaal gaan stoken en niet meer aan denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Hier ook gleuven gefreesd en geegaliseerd, en daarna zeer kort erop gewoon direct pvc geplakt. Niks aan de hand, zeker geen opstook protocol doen dan sloop je de boel alleen gewoon normaal stoken met zo laag mogelijke water temperatuur.
Pagina: 1