Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:23
In het huis wat wij gekocht hebben gaat de cv ketel eruit en komt er een WPB voor warm tapwater. De WPB kan niet op de plek van de cv ketel staan. Ik ga de WPB in de berging zetten, daar zit 1 muur tussen en dan zit ik bij de badkamer op de begane grond. Maar ik wil warm water ook in de badkamer op de verdieping.
Het is toch zo simpel dat ik die WPB op elke handige plek die ik bedenken kan aan de warmwaterleiding kan koppelen en dat als ik dan ergens een kraan open doe die op die leiding zit dat er dan warm water uit komt?

Als ik dan de cv afkoppel en daar de warm water leiding afdop heb ik toch weer overal warm water?

Of denk ik te simpel?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:15

timovd

Voorsprong door techniek

Yes, afdoppen (zo dicht mogelijk) bij de laatste splitsing en de WPB op een andere plek installeren.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:53
Wel even de vrouw informeren dat het even duurt voor het warm water is aangekomen op het verste punt van de boiler.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
Het kan wel zijn dat de dikte van de warm water leiding verschilt.
Als het circuit in een keer is aangelegd kan het best zijn dat het stuk vanaf de cv een dikkere diameter heeft en na de aftakkingen een kleinere diameter.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Zolang je rekening houdt met de aan- en afvoer van lucht, is dat wel het principe ja.

• No Hands
naftebakje schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:08:
Wel even de vrouw informeren dat het even duurt voor het warm water is aangekomen op het verste punt van de boiler.
dat was met de cv ketel niet anders toch? Verste punt duurt altijd het langst.

• No Hands
Gramser schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:31:
Zolang je rekening houdt met de aan- en afvoer van lucht, is dat wel het principe ja.
Lucht? Ik wil alleen water in mijn leiding. Waarom zou ik iets met lucht doen?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ik bedoelde qua plaatsing van de boiler. Je wil wel een luchtkanaal aanleggen neem ik aan, niet aanzuiging en uitblaas in dezelfde binnenruimte? Je "handige plek" is ook daarvan afhankelijk lijkt me.

Maar was meer een open deur-opmerking hoor.

• No Hands
Gramser schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:49:
Ik bedoelde qua plaatsing van de boiler. Je wil wel een luchtkanaal aanleggen neem ik aan, niet aanzuiging en uitblaas in dezelfde binnenruimte? Je "handige plek" is ook daarvan afhankelijk lijkt me.

Maar was meer een open deur-opmerking hoor.
Oja, daar heb ik over nagedacht. Hoek van de berging. Aan de ene kant aanzuig naar buiten aan de andere kant uitblaas naar buiten.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

naftebakje schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:08:
Dat ligt eraan of je op je CV ketel de comfortstand aan had staan.

Wij hebben hier exact de nieuwe situatie van de TS, en bij ons duurt het niet langer voor er warm water in de badkamer is. De badkamer was eerst recht onder de CV ketel en is nu het verste punt. Wij hadden hier de comfortstand altijd uit staan (kost gewoon een kuub per dag aan gas 8)7 |:( ).

Ik heb wel gekeken naar extra isolatie van de berging (soort van schuur hier) want de boiler verliest wel wat warmte. Ben benieuwd hoe dat straks hartje winter is :) Voor de zekerheid heb ik bij het aanleggen van de warmtepomp maar een radiator daar opgehangen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:51
Hier even geleden zelf ook een WPB geplaatst. Deze kon ik direct naast de cv-ketel kwijt. De koudwaterleiding náár de ketel heb ik 'omgeleid' naar de WPB, vervolgens weer 'teruggeleid' naar de cv ketel die als naverwarming kan fungeren in geval van nood. Gezien de korte afstand kon dit wel.

De lucht zuigt hij uit de badkamer (lekker warm en vochtig), goed voor de COP :)

Misschien heb je er wat aan: bestaande koudwaterleiding onderbreken (met juiste veiligheidsmaatregelen) en je bent er.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI

Tweakers Discord

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:38

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Glashelder schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:59:
Ik heb wel gekeken naar extra isolatie van de berging (soort van schuur hier) want de boiler verliest wel wat warmte. Ben benieuwd hoe dat straks hartje winter is :) Voor de zekerheid heb ik bij het aanleggen van de warmtepomp maar een radiator daar opgehangen.
Tegen warmteverlies helpt een extra radiator niet, de boiler moet je extra isoleren. Use the google-fu!

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:57
Glashelder schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:59:
[...]

Dat ligt eraan of je op je CV ketel de comfortstand aan had staan.

Wij hebben hier exact de nieuwe situatie van de TS, en bij ons duurt het niet langer voor er warm water in de badkamer is. De badkamer was eerst recht onder de CV ketel en is nu het verste punt. Wij hadden hier de comfortstand altijd uit staan (kost gewoon een kuub per dag aan gas 8)7 |:( ).

Interessant! Hier een vergelijkbaar probleem (boiler van CV locatie naar de berging)
Ik maak me hier een beetje zorgen over, maar volgens mij helpt het ook dat de boiler direct warm water levert en de CV heeft altijd een korte vertraging omdat het water nog opgewarmd moet worden.
Dat compenseert een beetje, of maak ik een denkfout?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ElMacaroni schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:00:
[...]

Tegen warmteverlies helpt een extra radiator niet, de boiler moet je extra isoleren. Use the google-fu!
Ik ben niet zozeer bang voor warmteverlies maar meer dat het daar wel eens kan gaan vriezen als de temperatuur langdurig ver onder nul komt. De boiler overleeft dat wel, maar het is fijn als de leidingen niet bevriezen. Vandaar die radiator :p

Maar de binnenunit van de warmtepomp hangt daar ook dus ik verwacht eigenlijk niet dat de radiator daar vaak in actie hoeft te komen :)

Google-fu?
DJ-B schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:26:
[...]

Interessant! Hier een vergelijkbaar probleem (boiler van CV locatie naar de berging)
Ik maak me hier een beetje zorgen over, maar volgens mij helpt het ook dat de boiler direct warm water levert en de CV heeft altijd een korte vertraging omdat het water nog opgewarmd moet worden.
Dat compenseert een beetje, of maak ik een denkfout?
Ik denk dat het gewoon zaak is om de temperatuur in ruimtes waar waterleidingen lopen ten alle tijden boven nul te houden :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:14
No Hands schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:37:
In het huis wat wij gekocht hebben gaat de cv ketel eruit en komt er een WPB voor warm tapwater. De WPB kan niet op de plek van de cv ketel staan. Ik ga de WPB in de berging zetten, daar zit 1 muur tussen en dan zit ik bij de badkamer op de begane grond. Maar ik wil warm water ook in de badkamer op de verdieping.
Het is toch zo simpel dat ik die WPB op elke handige plek die ik bedenken kan aan de warmwaterleiding kan koppelen en dat als ik dan ergens een kraan open doe die op die leiding zit dat er dan warm water uit komt?

Als ik dan de cv afkoppel en daar de warm water leiding afdop heb ik toch weer overal warm water?

Of denk ik te simpel?
Vergeet je niet dat je WPB ook gevoed moet worden door koud water.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Glashelder schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:13:
[...]

Ik ben niet zozeer bang voor warmteverlies maar meer dat het daar wel eens kan gaan vriezen als de temperatuur langdurig ver onder nul komt. De boiler overleeft dat wel, maar het is fijn als de leidingen niet bevriezen. Vandaar die radiator :p
Mijn warmtepomp boiler staat in de onverwarmde schuur, met een jas van glaswol. Voor de koude winterdagen heb ik een verwarmingslint dat de leidingen boven het vriespunt houdt. Het is niet ideaal, maar het gaat prima.

When life gives you lemons, start a battery factory

Pagina: 1