digifun schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 08:21:
[...]
Dan ga je toch al snel richting een ir paneel van 1500 watt anders merk je te weinig van de warmte. Een goede airco die 1500 watt neemt pompt er bij temperaturen boven 0 minimaal 7500 watt aan warmte uit.
Er is dus helemaal niks efficiënts aan een ir paneel.
Dat ligt volledig aan hoe je het hebt inzet en-of je de aanschaf en energieverbruik ook meetelt in de efficiëntie op basis van deze inzet.
Airco’s werken optimaal en efficiënt als verwarming als je ze ook daadwerkelijk als een warmtepomp inzet: dus 24/7 aan in een ruimte op een minimale temperatuur waarbij isolatie van deze ruimte ook een grote rol gaat spelen.
In een warmtepomp situatie met redelijke tot goede isolatie zijn airco’s inderdaad veel efficiënter qua verwarming met bijbehorende energieverbruik van een ruimte tov IR-panelen en-of IR-vloerverwarming.
MHI en Daikin zijn de meest populaire airco’s voor verwarming vanwege de goede specificaties en efficiëntie, maar deze zijn niet goedkoop. Wij hebben zelf MHI airco’s afgelopen jaar laten plaatsen en zijn enorm tevreden over deze configuratie icm verbruik, comfort en warmte tijdens de winterperiode.
Ik heb zelf nog een Qlima split airco van 2,5kw in ons kantoor staan (was een slaapkamer en aangeschaft door de voormalige bewoners), deze kost aanzienlijk minder en kan verwarmen, maar de prestaties bij verwarming zijn niet te vergelijken met onze MHI airco’s. Zodanig dat wij een 900W IR-paneel hebben geplaatst, deze paneel brengt veel meer comfort en warmte tov de Qlima.
Wij hebben dus zowel airco’s als IR-panelen in gebruik: IR panelen van max 900W staan in ruimtes die niet of amper kunnen worden verwarmd met onze airco’s (MHI van 3,5 en 2,5; de zwaardere variant staat in de woonkamer/eetkamer en verwarmt om en nabij de 80m3 terwijl de kleinere variant onze slaapkamer en gedeelte van de bovenverdieping pakt).
Reden is simpelweg dat wij binnen 1 jaar gasloos wilde zijn en deze ruimtes werden voorheen verwarmt door CV radiatoren (welke allemaal zijn verwijderd).
De IR panelen zijn dus voornamelijk bedoeld voor het verkrijgen van een minimale temperatuur om vochtproblemen tegen te gaan en ze staan daarom bij ons in het kantoor, badkamer, toilet beneden, hal bij de voordeur en de keuken (oude bijschuur).
De keuken en douche hebben een 600W paneel, het toilet een 300W paneel. Alle panelen kunnen apart worden bediend via de Tuya app en Homeassistant. De minimale ingestelde temperatuur is 17 graden, alleen de badkamer en toilet staan minimaal op 19.
Wanneer nodig kan de temperatuur omhoog worden gezet en door de thermostaat op deze panelen springt ie uit als de ingestelde temperatuur is bereikt.
Afgelopen winter hebben wij een aangename temperatuur gehad in deze ruimtes en geen problemen met vocht gehad.
Primaire verwarming was dus via de MHI airco’s door deze constant te hebben aangehad op 18 graden van december t/m februari; november was onze maand waarbij we de airco’s alleen in de avond aandeden op 21 graden met 2 keer zo hoog verbruik als gevolg tov van de koudere maanden daarna (1300kw in november tov 550kw tot 650kw)
Uiteindelijk was de temperatuur een aangename 19,5 tot 20,5 graden in het hele huis (dus ook de ruimtes met IR-panelen) met een verbruik van om en nabij de 3200kw voor de airco’s en 500kw voor alle IR-panelen gecombineerd in de periode van november t/m februari en ik verwacht dat het verbruik van de airco’s dit en volgend jaar minder zal zijn doordat ik heb geleerd van mijn fout vorig jaar (we waren CV gewend

)
Dus ja: in ons geval is verwarmen via airco veel efficiënter qua verbruik omdat wij ze gebruiken als warmtepomp.
Aan de andere kant kunnen IR-panelen een betere oplossing zijn als verwarming in/op specifieke plaatsen (in een toilet, in een badkamer, in een schuur, etc) of omdat deze ruimtes geen constante verwarming nodig hebben waardoor warmte op afroep beschikbaar moet zijn.
Als je ruimtes maar beperkt gebruikt (zoals een gastenverblijf dat wellicht 10 weekenden per jaar wordt gebruikt of een schuur waar je een paar uurtjes aan het klussen bent) terwijl het buiten en binnen goed koud is vraag ik mij af of de kosten voor airco wel opwegen en of de ruimte wel voldoende opgewarmd zal zijn door de kortstondige verwarming terwijl je bij een IR-paneel wel direct de comfort en warmte krijgt als je op de bank of stoel zit bijvoorbeeld.