• Sideways
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-05 04:26
Momenteel ben ik bezig om een stal om te bouwen in een gastenverblijf. Het dak en de wanden worden geisoleerd en er komt dubbelglas in. De vloer wordt niet geisoleerd (te omvangrijk voor het doel).

Het doel is dat ouders/ schoonouders/ vrienden af en toe kunnen blijven slapen. Ik schat in zo'n 10 weekenden per jaar.

Qua verwarming van de ruimte heb ik veel opties bekeken. Omdat de ruimte incidenteel wordt gebruikt vind ik het niet nodig veel geld uit te geven. Qua energiebron wil ik de electra gebruiken (voldoende PV aanwezig).

Met deze achtergrond ben ik tot twee opties gekomen; IR panelen of een lucht/ lucht warmtepomp. Omdat de werking van IR panelen niet onomstoten is en het energiegebruik hiervan niet erg efficient lijkt een luchtwarmtepomp mij de beste optie.

De ruimte is een klein 90 kuub groot dus een kleine 2.5kw airco lijkt me voldoende.

Zou de Mitsubishi WSH-HR Basis Wand-unit Standaard-inverter-warmtepomp van 2.5kW een geschikte keus zijn (scherp geprijst en de naam Mitsubishi zou voor kwaliteit moeten staan).

https://alklima.nl/librar...-Productblad-Basis-HR.pdf

Hoor graag jullie inzichten.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:37
Ik betwijfel of je het gaat redden met een 2.5kw. Zou eerder voor een 5kw gaan. Zeker als je ad-hoc wil stoken. Snel van koud naar warm kunnen.
Zie bijv een vloerunit als de Mitsubishi heavy industries srf50zsx-w. Met verwarmen is zo’n ding fijner dan aan de muur, zie de srk50zsx-w

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-05 10:28
Wij hebben een ruimte van ongeveer 130 kuub en daar hangt een unit van 3,5 kW. Die kan het makkelijk verwarmen (en koelen). Ons huis is goed geisoleerd, standaard dubbel glas en die ruimte heeft veel glas.
Binnenunit is deze: https://alklima.nl/leveri...atural-white/msz-ln35-vgw
Buitenunit is een multi split, slaapkamer zit er ook op.

Ik denk dat het voor jou met 2,5 kW prima moet lukken. En anders pak je 3,5. Een 5,0 is zeker te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durant
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Sideways schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:33:

Met deze achtergrond ben ik tot twee opties gekomen; IR panelen of een lucht/ lucht warmtepomp. Omdat de werking van IR panelen niet onomstoten is en het energiegebruik hiervan niet erg efficient lijkt een luchtwarmtepomp mij de beste optie.
IR verwarming heeft zich al lang bewezen. Het biedt veel voordelen. Is (hier) echter op de achtergrond geraakt omdat luchtverwarming de norm werd. Bij gericht lokaal gebruik zal het elek. verbruik zeer meevallen.

Bij plaatsing aan plafond het efficients, maar van opzij prettiger ivm groter raakopp. Bij toepassing van reflectie(folies) meer warmtestraling behouden en dan minder warmteverlies aan de massa. Je zou dan zelfs met minder isolatie toekunnen.

Goede merken zijn bijv. Eco2heat en Easytherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Durant schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 22:49:
[...]

IR verwarming heeft zich al lang bewezen. Het biedt veel voordelen. Is (hier) echter op de achtergrond geraakt omdat luchtverwarming de norm werd. Bij gericht lokaal gebruik zal het elek. verbruik zeer meevallen.

Bij plaatsing aan plafond het efficients, maar van opzij prettiger ivm groter raakopp. Bij toepassing van reflectie(folies) meer warmtestraling behouden en dan minder warmteverlies aan de massa. Je zou dan zelfs met minder isolatie toekunnen.

Goede merken zijn bijv. Eco2heat en Easytherm.
Dat vreet gewoon stroom, is totaal niet efficiënt.

Neem een 3.5 kw airco werkt iets beter dan een 2.5 terwijl het gebruik net iets hoger is (paar kratjes bier bij constante verwarming op jaarbasis). Ook is een mhi beter dan een me.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Durant
  • Niet online
digifun schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 23:29:
[...]

Dat vreet gewoon stroom, is totaal niet efficiënt.
Alle lucht in de ruimte(s) verwarmen is pas efficient en de warmte stijgt ook nog eens waar je het niet wilt hebben, nl. het plafond.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:24
Ik zie graag een uitnodiging te gemoed als het chez @Durant een graad of 10 ruimtetemperatuur is voor een bakkie koffie.

Ik heb weinig twijfel dat ik na bakkie 2 met blauwe klauwtjes zit...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:13

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Sideways in jouw situatie is het misschien wel fijn om op afstand de airco’s te kunnen bedienen?

Daarnaast zou ik met verwarmen goed kijken naar de plaatsing van de units. Je zal niet de eerste zijn die een warmte pocket ergens creeert en dat hierdoor de rest niet lekker warm wordt en de interne therm.sensor waardeloos wordt omdat deze andere temp registreert dan in de rest van de woning. Externe sensor doet het bijna altijd beter.

Geen idee hoever jullie zijn, maar zou een plafond l/l unitmodel ook kunnen? Is vaak net iets makkelijker weg te werken als het gaat om leidingen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• digifun
  • Niet online

digifun

Durant schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 22:49:
[...]

Dan ga je toch al snel richting een ir paneel van 1500 watt anders merk je te weinig van de warmte. Een goede airco die 1500 watt neemt pompt er bij temperaturen boven 0 minimaal 7500 watt aan warmte uit.

Er is dus helemaal niks efficiënts aan een ir paneel.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-05 10:28
Ik lees dat vaker hier op Tweakers, maar nooit met een goede onderbouwing.
Ik denk dat het beide topmerken zijn. Het ligt er veel meer aan welk model je kiest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:13

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Plenkske schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:01:
[...]

Ik lees dat vaker hier op Tweakers, maar nooit met een goede onderbouwing.
Ik denk dat het beide topmerken zijn. Het ligt er veel meer aan welk model je kiest.
Vooral op software niveau vind ik persoonlijk MHI achterlopen, vaak toch een opensource project nodig om het maximale uit je unit te halen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Durant
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 07:20:
Ik zie graag een uitnodiging te gemoed als het chez @Durant een graad of 10 ruimtetemperatuur is voor een bakkie koffie.

Ik heb weinig twijfel dat ik na bakkie 2 met blauwe klauwtjes zit...
Dat is goed. Ik ga binnenkort bij mijn bureau zoiets als in deze video maken. De jongedame bevalt het prima en dat met slechts 80 W en kamertemp. van 10 graden.

@digifun Welke L/L WP kan dat ook?

YouTube: 87% off electric heat bill: REALLY saving energy

@Sideways
Een combi is wellicht het beste. Met een L/L WP tot bijv. 16 graden (als start) en de rest met lokale IR verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Durant schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:57:
[...]

Dat is goed. Ik ga binnenkort bij mijn bureau zoiets als in deze video maken. De jongedame bevalt het prima en dat met slechts 80 W en kamertemp. van 10 graden.

@digifun Welke L/L WP kan dat ook?

YouTube: 87% off electric heat bill: REALLY saving energy

@Sideways
Een combi is wellicht het beste. Met een L/L WP tot bijv. 16 graden (als start) en de rest met lokale IR verwarming.
Dat is fake , kan natuurlijk nooit met 80 watt. Dan hadden er vast en zeker wel mensen op dit forum dat ontdekt.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:24
Ik kom nog uit de tijd van gloeilampen… een 60watter merk je geen drol van.

Een IR lamp wel… hadden we ook… en ik vermoed dat dat ding een hoop meer trok.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Durant
  • Niet online
Ervaren comfort is subjectief en hangt af van wat je gewend bent. Vrouwen hebben het over het algemeen eerder koud dan mannen. Papkindjes denk ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:41

nwagenaar

God, root. What's the differen

digifun schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 08:21:
[...]
Dan ga je toch al snel richting een ir paneel van 1500 watt anders merk je te weinig van de warmte. Een goede airco die 1500 watt neemt pompt er bij temperaturen boven 0 minimaal 7500 watt aan warmte uit.

Er is dus helemaal niks efficiënts aan een ir paneel.
Dat ligt volledig aan hoe je het hebt inzet en-of je de aanschaf en energieverbruik ook meetelt in de efficiëntie op basis van deze inzet.

Airco’s werken optimaal en efficiënt als verwarming als je ze ook daadwerkelijk als een warmtepomp inzet: dus 24/7 aan in een ruimte op een minimale temperatuur waarbij isolatie van deze ruimte ook een grote rol gaat spelen.

In een warmtepomp situatie met redelijke tot goede isolatie zijn airco’s inderdaad veel efficiënter qua verwarming met bijbehorende energieverbruik van een ruimte tov IR-panelen en-of IR-vloerverwarming.

MHI en Daikin zijn de meest populaire airco’s voor verwarming vanwege de goede specificaties en efficiëntie, maar deze zijn niet goedkoop. Wij hebben zelf MHI airco’s afgelopen jaar laten plaatsen en zijn enorm tevreden over deze configuratie icm verbruik, comfort en warmte tijdens de winterperiode.

Ik heb zelf nog een Qlima split airco van 2,5kw in ons kantoor staan (was een slaapkamer en aangeschaft door de voormalige bewoners), deze kost aanzienlijk minder en kan verwarmen, maar de prestaties bij verwarming zijn niet te vergelijken met onze MHI airco’s. Zodanig dat wij een 900W IR-paneel hebben geplaatst, deze paneel brengt veel meer comfort en warmte tov de Qlima.

Wij hebben dus zowel airco’s als IR-panelen in gebruik: IR panelen van max 900W staan in ruimtes die niet of amper kunnen worden verwarmd met onze airco’s (MHI van 3,5 en 2,5; de zwaardere variant staat in de woonkamer/eetkamer en verwarmt om en nabij de 80m3 terwijl de kleinere variant onze slaapkamer en gedeelte van de bovenverdieping pakt).

Reden is simpelweg dat wij binnen 1 jaar gasloos wilde zijn en deze ruimtes werden voorheen verwarmt door CV radiatoren (welke allemaal zijn verwijderd).

De IR panelen zijn dus voornamelijk bedoeld voor het verkrijgen van een minimale temperatuur om vochtproblemen tegen te gaan en ze staan daarom bij ons in het kantoor, badkamer, toilet beneden, hal bij de voordeur en de keuken (oude bijschuur).

De keuken en douche hebben een 600W paneel, het toilet een 300W paneel. Alle panelen kunnen apart worden bediend via de Tuya app en Homeassistant. De minimale ingestelde temperatuur is 17 graden, alleen de badkamer en toilet staan minimaal op 19.

Wanneer nodig kan de temperatuur omhoog worden gezet en door de thermostaat op deze panelen springt ie uit als de ingestelde temperatuur is bereikt.

Afgelopen winter hebben wij een aangename temperatuur gehad in deze ruimtes en geen problemen met vocht gehad.

Primaire verwarming was dus via de MHI airco’s door deze constant te hebben aangehad op 18 graden van december t/m februari; november was onze maand waarbij we de airco’s alleen in de avond aandeden op 21 graden met 2 keer zo hoog verbruik als gevolg tov van de koudere maanden daarna (1300kw in november tov 550kw tot 650kw)

Uiteindelijk was de temperatuur een aangename 19,5 tot 20,5 graden in het hele huis (dus ook de ruimtes met IR-panelen) met een verbruik van om en nabij de 3200kw voor de airco’s en 500kw voor alle IR-panelen gecombineerd in de periode van november t/m februari en ik verwacht dat het verbruik van de airco’s dit en volgend jaar minder zal zijn doordat ik heb geleerd van mijn fout vorig jaar (we waren CV gewend :+)

Dus ja: in ons geval is verwarmen via airco veel efficiënter qua verbruik omdat wij ze gebruiken als warmtepomp.

Aan de andere kant kunnen IR-panelen een betere oplossing zijn als verwarming in/op specifieke plaatsen (in een toilet, in een badkamer, in een schuur, etc) of omdat deze ruimtes geen constante verwarming nodig hebben waardoor warmte op afroep beschikbaar moet zijn.

Als je ruimtes maar beperkt gebruikt (zoals een gastenverblijf dat wellicht 10 weekenden per jaar wordt gebruikt of een schuur waar je een paar uurtjes aan het klussen bent) terwijl het buiten en binnen goed koud is vraag ik mij af of de kosten voor airco wel opwegen en of de ruimte wel voldoende opgewarmd zal zijn door de kortstondige verwarming terwijl je bij een IR-paneel wel direct de comfort en warmte krijgt als je op de bank of stoel zit bijvoorbeeld.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Pagina: 1