Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ontwikkelingen transitie en jaren 30 woning verwaremn

Pagina: 1
Acties:

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
We hebben een jaren 30 tussenwoning gekocht met een oude cv-ketel. Die is tzt aan vervanging toe maar ik tast nog een beetje in het duister wat ik moet doen: aan het einde van dit decennium zouden geen gasgestookte cv-ketels verkocht mogen worden. Koop ik ervoor nog één? Of moet ik toch aan de warmtepomp?

Wat details...
  1. Warmwater in de keuken komt uit een boiler. Dit wordt wellicht ooit een cooker.
  2. Warmwater in de badkamer komt van de cv-ketel, maar dat zou eventueel een boiler kunnen worden.
  3. Er liggen 12 zonnepanelen op het zuiden.
  4. De spouw is geïsoleerd, de helft van de vloer in de woonkamer en het dak. Die laatste zal beter geïsoleerd worden als de pannen worden vervangen.
  5. Tussenvloeren zijn niet geïsoleerd
  6. We stoken niet in de slaapkamer en de badkamer wordt elektrisch verwarmd
  7. Op zolder/werkkamer hangt een airco, die we ook willen gebruiken voor verwarmen
  8. Er is overal dubbel glas.
  9. Er zijn van die oude zware ijzeren radiatoren in huis.
  10. Onze cv is ingesteld op een lager vermogen zodat hij langere perioden 'matig' stookt.
Hoe bepaal je of het huis voldoende is geïsoleerd? Afgelopen winter was een lastig meetpunt om dit te bepalen, denk ik (vooral omdat we weinig gestookt hebben vanwege de gasprijs). Is een warmtepomp haalbaar? En is het zo dat een hybride enkel voor warm (kraan) water of helpt het gas dan ook mee voor verwarmen? Er is zo veel informatie die elkaar soms tegenspreekt. En daarnaast buitelen leveranciers/producenten met allerlei beloftes over elkaar heen waardoor ik het bos amper zie. En hoeveel energie verbruikt een warmtepomp? Die je toch vooral in de winter gebruikt. En straks zonder saldering...

• Tombuurman88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-11 12:43
Waarschijnlijk ga je het wel redden.
Wat de woning betreft hier een beetje vergelijkbaar alleen de ketel nog voor SWW. Hebben afgelopen winter getest op 40 graden CV, dat ging prima. Zelfs toen het -5 was.

Verschil hier is dat het dak goed is geisoleerd, plafonds vd woonkamer zijn geisoleerd en wij HR++ glas hebben. Alleen geen spouw in de woning, dus de muren zijn op enkele voorzetwanden na niet geisoleerd.

Betreft ook een jaren 30 woning, 150m2.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je zou eens met een warmtebeeldcamera rond het huis kunnen gaan, om te zien of er ergens lekken te vinden zijn. Dat kan nooit kwaad en kost relatief weinig moeite.

In principe kan een warmtepomp altijd, en is het een kwestie van warmtevraag, afgifte en warmtepomp op elkaar afstemmen. Het zuinigst lopen ze op lagere temperaturen, dus het is wel de moeite waard om nog eens te kijken of je het ook op een graad of 35á40 aanvoer redt. De capaciteit van je radiatoren kakt dan namelijk flink in. Wat voor radiatoren zijn het? Type 33?

Hybride ondersteunt ook tijdens de koudere dagen, indien gewenst. Niet alleen voor SWW. Vind het zelf een beetje een halve oplossing, maar er kunnen situaties zijn waarin het beter past.

Om een idee te geven; ik ben van 1500-1600m3 naar 3600kWh gegaan. Dat dan wel in een huis uit 2007 met vloerverwarming, welke ik ook gebruik om te koelen. Op hogere temperatuur stoken levert een iets andere verhouding op uiteraard.

• iAR
  • Niet online
Tombuurman88 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:20:
Waarschijnlijk ga je het wel redden.
Wat de woning betreft hier een beetje vergelijkbaar alleen de ketel nog voor SWW. Hebben afgelopen winter getest op 40 graden CV, dat ging prima. Zelfs toen het -5 was.

Verschil hier is dat het dak goed is geisoleerd, plafonds vd woonkamer zijn geisoleerd en wij HR++ glas hebben. Alleen geen spouw in de woning, dus de muren zijn op enkele voorzetwanden na niet geisoleerd.
Ik heb geen idee hoeveel plafondisolatie en HR++ glas (wij hebben 'dubbel' glas) verschil maakt.

[quote]MikeyMan schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:27:
Je zou eens met een warmtebeeldcamera rond het huis kunnen gaan, om te zien of er ergens lekken te vinden zijn. Dat kan nooit kwaad en kost relatief weinig moeite.
[quote]
Dat is al eens gedaan. Behalve van het dak (het ging namelijk om de spouw).
in. Wat voor radiatoren zijn het? Type 33?
Type 1933 dan. Bijna overal van die gietijzeren dingen.
Het zuinigst lopen ze op lagere temperaturen, dus het is wel de moeite waard om nog eens te kijken of je het ook op een graad of 35á40 aanvoer redt.
Ik zal in de winter de cv eens bijstellen.

• Tombuurman88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-11 12:43
Ik heb geen idee hoeveel plafondisolatie en HR++ glas (wij hebben 'dubbel' glas) verschil maakt.

Ik denk dat het meevalt hoor en dat het prima moet lukken.

[...]

Type 1933 dan. Bijna overal van die gietijzeren dingen.

[...]

Waarschijnlijk Ledenradiatoren, hebben/hadden wij hier ook. duurt even maar als ze warm zijn blijven ze lang warm. ( hebben een deelvervangen voor vloerverwarming)

• iAR
  • Niet online
Tombuurman88 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:05:
Waarschijnlijk Ledenradiatoren, hebben/hadden wij hier ook. duurt even maar als ze warm zijn blijven ze lang warm. ( hebben een deelvervangen voor vloerverwarming)
Van dit soort bakbeesten, en die blijven inderdaad lang warm.

https://hetoudehuis.be/wp...k-antieke-chauffages.jpeg

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Isolatiegraad zegt NIETS over of het met een L/W warmtepomp lukt...
Roepen dat je het met de ledenradiatoren gaat redden vind ik een hele enge uitspraak.

Is er de mogelijkheid om vloerverwarming aan te leggen? Dat red het - mits goed aangelegd - altijd ;-)
Goed is: 16mm slang (of dikker) op 100mm h-o-h, korte groepen. 22mm staal of bij hoger vermogen (>5-7kW) zelfs 28mm staal (of pex met gelijke binnendiameter) aanvoerbuis. Gesloten (te maken) (=pomploze) verdeler.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1