Vloer 10 cm ophogen voor leidingen (en elektra)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• balau
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-10-2023
Hallo, ik wilde graag info hebben over de beste manier om mijn vloer te verhogen voor leidingen.

Het betreft een al bestaande betonnen vloer van circa 5 bij 2 meter die in dus 10cm wil ophogen. De ondergrond is stevig zat, dus dat zit wel goed, ik wil ook gewoon dat die 10cm ophoging ook stevig is zodat ik er goed op kan werken. Mijn oorspronkelijke idee was gewoon beton over de leidingen storten en dan vloertegels eroverheen. Maar ik denk/weet niet of dit de beste manier van werken is (10cm beton is wel een beetje onnodig sterk denk ik).

Ik heb een beetje rondgekeken maar kon niet echt iets vinden waarvan ik dacht dat is een goede oplossing hiervoor. Dus mijn vraag heeft iemand hier ervaring, een oplossing voor om het wellicht lichter (opvul materiaal?) maar toch stevig te maken?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:41

rdejongjr

Gnome

Zandcement

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 13:34
zoekwoord: droogbouw vloersystemen, vaak ook goed isolerend

gang is alles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:41

Theo

moederbord

Wat voor vloer gaat het hier om? Het is nogal een verschil of je wel of niet je auto erop wil zetten (garagevloer).

Als het niet veel te dragen heeft (geen auto) dan kun je ook kijken om 8cm houten balken op je huidige vloer te plaatsen en daarop met OSB platen een houten vloer te maken, met hierop een laminaat, PVC of vloerbedekking. Dan kun je de ruimte tussen de balken ook gelijk opvullen met isolatiemateriaal.

Je kan ook helemaal makkelik doen en PIR/EPS platen pakken, en deze op de huidige vloer leggen. Leg je hierop een OSB plaat dan heb je ook gelijk je vloer verhoogd.

Heb je te maken met een schuur/garage (dus onverwarmd, vochtig, en eventueel capabel om 2.000 kg te dragen op 4 x 15cm2 dan kom je al snel uit bij beton en cement.

Maar het begint bij wat voor vloer het is, en wat je ermee gaat doen. Er is nogal een verschil tussen een keukevloer verhogen en een garagevloer verhogen.

7400 Wp op het dak

• balau
Het is voor een keukenvloer, maar we willen graag dat het allemaal wel betegeld wordt met een laag van beton eronder oid. Daarom lijkt mij 10 cm beton weer net iets te stevig qua constructie, dus vroeg mij af of er materiaal is dat het iets lichter maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-04 20:20
waarom leg je er niet gelijk vloerverwarming in? Dan 4cm pir daaronder en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 23:49
En gewoon de nieuwe leidingen in de bestaande betonvloer frezen/hakken? Ja, ook veel werk, maar hele boel ophogen is dat ook. Als je met die extra 10 cm opeens een opstap krijgt om je keuken in te gaan, zou ik zelf toch kijken of het uit kan om niveau van de verdiepingsvloer gelijk te houden.

Ik heb laatst een potentieel koophuis laten schieten, deels omdat ze verschillende vloerniveaus hadden gemaakt vanwege vloerverwarming, bijvoorbeeld, omdat ik daar een vrij letterlijk struikelblok in zag :+

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:17

paQ

Twam schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:44:
En gewoon de nieuwe leidingen in de bestaande betonvloer frezen/hakken? Ja, ook veel werk, maar hele boel ophogen is dat ook. Als je met die extra 10 cm opeens een opstap krijgt om je keuken in te gaan, zou ik zelf toch kijken of het uit kan om niveau van de verdiepingsvloer gelijk te houden.

Ik heb laatst een potentieel koophuis laten schieten, deels omdat ze verschillende vloerniveaus hadden gemaakt vanwege vloerverwarming, bijvoorbeeld, omdat ik daar een vrij letterlijk struikelblok in zag :+
Het is idd zeer onpraktisch, ook met zaken als een dweilrobot bijv :+

Vooral de 'noodzaak' om 10cm op te hogen is me nog niet duidelijk eigenlijk. Een advies is daarom lastig te geven. of ligt de keuken nu 10cm dieper?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
10cm cementdekvloer er in en dan tegels er overheen lijmen zou ik doen.

Dit kan je vaak bij de betoncentrale kant en klaar halen met een aanhanger(lijkt een beetje op vochtig zand), wel zorgen dat je het dan binnen een paar uur verwerkt hebt.

[ Voor 56% gewijzigd door Ernemmer op 28-09-2023 10:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:47
Volgens mij kan je beter je vraag omdraaien.. Het is mij compleet onduidelijk waarom je wilt ophogen, dus om het maar eens om te draaien: wat probeer je überhaupt op te lossen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
10cm beton eroverheen storten is vragen om problemen overigens, dat spul weegt nogal wat. Dat is gewicht wat je bestaande vloer/fundering moet dragen.

Ik had in mijn berging een verzakte vloer. Die was in 25 jaar tijd 8cm verzakt. Hebben de vorige bewoners "opgelost" door er 8cm beton overheen te gooien. 10 jaar later was ook die vloer 8cm verzakt.

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-04 18:54
Eens, zandcement vloer. Word gewoon gebruikt als afwerkvloer in projectbouw.

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:51

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een vloerverwarming vraagt 4 a 5 centimeter dekking. Is dat voldoende?
Dan is 7cm zandcement een oplossing. Kun je boven de vvw eventueel ook elektra of waterleiding kwijt.

Als je enkel wat leidingen kwijt wilt voor water, riool, elektra is 5cm ook voldoende (met een PVC leiding van 40mm onder 1cm afschot). En dan kun je inderdaad ook nog kiezen voor een houten constructie met ribben 60/40mm hoh 30cm / 18mm OSB platen om het licht te houden. Dat draagt een keuken prima!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waterbeesje schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:26:
Een vloerverwarming vraagt 4 a 5 centimeter dekking. Is dat voldoende?
Dan is 7cm zandcement een oplossing. Kun je boven de vvw eventueel ook elektra of waterleiding kwijt.

Als je enkel wat leidingen kwijt wilt voor water, riool, elektra is 5cm ook voldoende (met een PVC leiding van 40mm onder 1cm afschot). En dan kun je inderdaad ook nog kiezen voor een houten constructie met ribben 60/40mm hoh 30cm / 18mm OSB platen om het licht te houden. Dat draagt een keuken prima!
Een waterleiding mag niet boven/onder je vloerverwarming liggen.

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:51

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

pagani schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:37:
[...]

Een waterleiding mag niet boven/onder je vloerverwarming liggen.
Goed punt, ivm legionellavorming!

Schrap water van die lijst inderdaad ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• balau
ID-College schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:16:
Volgens mij kan je beter je vraag omdraaien.. Het is mij compleet onduidelijk waarom je wilt ophogen, dus om het maar eens om te draaien: wat probeer je überhaupt op te lossen?
Er zat eerst dus een houten vloer in (dus gewoon houten frame, met houten platen op het beton), met alle leidingen die er dus onder lagen. Nu heb ik die houten vloer weggehaald want het was gewoon niet naar wens, en ik wil de boel betegelen want dat vind ik persoonlijk er beter uitzien en beter om schoon te maken etc. Dus alle bestaande leidingen zitten al in de grond deels, en als ik dan dus de boel niet zou ophogen moet er redelijk diep in de vloer geboord worden tussen gewapend beton en al, dus vandaar dat ik het wil "ophogen" want de vloer was zo ingericht. Het is de bedoeling dat het een toonbank/werkplek voor koffie/broodjes wordt, dus als je wat hoger staat is dat ook wel fijn.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Het is dus een pand met een horecabestemming én een daarbij behorende vergunning? Is dat pand van je zelf of wordt het gehuurd, dat laatste maakt veel uit als je er dit soort semi permanente wijzigingen in wilt gaan aanbrengen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:47
balau schreef op donderdag 28 september 2023 @ 23:20:
[...]

Er zat eerst dus een houten vloer in (dus gewoon houten frame, met houten platen op het beton), met alle leidingen die er dus onder lagen. Nu heb ik die houten vloer weggehaald want het was gewoon niet naar wens, en ik wil de boel betegelen want dat vind ik persoonlijk er beter uitzien en beter om schoon te maken etc. Dus alle bestaande leidingen zitten al in de grond deels, en als ik dan dus de boel niet zou ophogen moet er redelijk diep in de vloer geboord worden tussen gewapend beton en al, dus vandaar dat ik het wil "ophogen" want de vloer was zo ingericht. Het is de bedoeling dat het een toonbank/werkplek voor koffie/broodjes wordt, dus als je wat hoger staat is dat ook wel fijn.
Zoals hierboven staat: over het algemeen wordt een zandcement afwerkvloer neergelegd, waarop b.v. getegeld kan worden. Ik weet niet waarom dit niet gedaan is, maar zoek uit of dit kan ja/nee. Beton gebruiken slaat natuurlijk nergens op, dat is keihard en dan kan je er moeilijk bij als er problemen ontstaan.. Los daarvan weegt het nogal wat ;)
Pagina: 1