Vraag

• Wesley_44
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 27-11-2024
Mijn vraag

Dag Tweakers,

Sinds eer gister mijn cpu geupgrade van 5600x naar 5800x3d. Nu merk ik met mijn nieuwe cpu dat de temperatuur best wel omhoog schiet en soms schommelt. Als ik de computer op start dan beginnen de fans hard te spinnen en is de cpu al 58 graden. Doe ik niks dan is deze 36 tot 38 graden maar start ik bijvoorbeeld de Epic games launcher dan schiet de temperatuur alweer gauw naar 60 graden en daalt deze meteen weer. Start ik een game op dan schiet temp wederom weer omhoog richting 60 graden en ingame schiet deze nog wel eens tot de 90 graden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- AMD Adrenaline

- Moederbord: Asus Rog Strix B550-F-Gaming
- CPU: AMD Ryzen 7 5800x3d
- GPU: Asus Tuf RX 7900xt OC edition
- PSU: Corsair RM850x
- CPU koeler: Fractal Celsius+ S28 Prisma
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb al verschillende fancurves geprobeerd. Bios settings op standaard gezet. Opnieuw koelpasta toegepast wat allemaal niet heeft geresulteerd in stabiele temps. Iemand die een oplossing heeft wat de oorzaak zou kunnen zijn? Is een bios update bijvoorbeeld een optie voor stabiliteit? Of is mijn aio niet goed genoeg om deze heethoofd goed te koelen

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

De 5800X3D is een heel ander beest om te koelen dan een 5600X die überhaupt niet warm wordt.

Je zult iets met je fancurves moeten gaan doen zodat er meer koelcapaciteit is ten koste van geluid.
Warm zal hij blijven worden, de 3D V-Cache maakt de chip moeilijker effectief te koelen.

Hoe ziet de rest van de koeling in je PC eruit? Voldoende intake en exhaust?

I reject your reality and substitute my own

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:15
Heb je de Celsius AIO op Auto of PWM ingesteld? Indien Auto, probeer eens PWM en maak zelf een fancurve.
Mijn 5950X koel ik met dezelfde AIO en de Auto stand is mij te wispelturig; fan's en pomp draaien te langzaam (dan is hij heel stil) maar gaan vlot sneller draaien omdat de cpu dan te warm wordt. Ik heb de fan's (heb er overigens stille Noctua's op gezet) eigenlijk constant op 600rpm draaien met een curve die traag naar max 900rpm oploopt bij 70ºC. Je zou daar dus eens mee kunnen spelen. Mijn pomp draait een ruime 1.700rpm en kan stijgen naar 2.100+rpm (pomp en fans sneller heeft in mijn geval geen zin).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Wesley_44
@nelizmastr

Case: Fractal Pop Air XL. Voorkant is mesh.

Layout fans: voorzijde 3x 120 MM fans. Bovenzijde: 2x 140mm. Achterzijde: 1x 120mm

Op PWM maakt deze zoveel herrie en zie ik ni echt temp verschil. Misschien een klein beetje maar is lastig te zien.

• Wesley_44
Reactie hierboven is ook voor @Abbadon

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
En hoe is de airflow van die fans, allemaal intake of outtake?
Terzijde: een CPU mag warm worden, daar is deze op uitgelegd, wanneer deze te warm word zorgt ie er zelf voor dat de temperatuur niet boven de uiterste grens komt. Hij trottled dan terug, wat je zou moeten merken in de performance van games bijvoorbeeld. Dan daalt het aantal FPS.
Wanneer je geen performance vermindering merkt dan is er, behalve wat harder draaiende fans, eigenlijk niks aan de hand.
De winter komt er aan, lekker gamen dan kan de thermostaat een graadje lager.........

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 15:15

Rannasha

Does not compute.

Ik ben ook overgestapt van de 5600X naar de 5800X3D en heb vergelijkbare ervaring. Het is simpelweg een CPU die flink warmer wordt. Niet alleen omdat hij simpelweg meer verbruikt, maar ook vanwege de 3DVCache laag die bovenop de core die zit. De hitte die van de core die afkomt gaat niet direct naar de heatspreader, maar moet eerst door de extra cache laag. Hierdoor is de warmtegeleiding tussen de voornaamste hittebron (de core die) en de heatspreader een stuk minder.

Je kunt, net als met de 5600X, de curve optimizer gebruiken om de CPU op een wat lager voltage te draaien. Veel 5800X3D chips kunnen prima -25 of zelfs -30 aan op alle cores. Dit verlaagt de temperaturen iets en kan ook de prestaties nog wat verhogen.

Merk op dat met een AIO koeler je het liefst de fan-speed niet wil laten afhangen van de CPU temperatuur, maar van de temperatuur van de koelvloeistof. Maar de meeste AIOs hebben geen sensor voor deze temperatuur. In plaats daarvan kun je kijken of je fan-regel-software iets als een hysteresis functie heeft, waarbij de snelheid niet accuut wordt aangepast aan temperatuurswijzigingen, maar enkel wanneer de temperatuur wat langere tijd hoog blijft.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25
Misschien kan je hier wat mee?
Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)
Door het (turbo) boost gedrag van de processor aan te passen naar minder agressief kan je de temperatuur misschien ook minder hevig laten fluctueren.

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-09 16:40
Toevallig net zelf een nieuwe pc gebouwd.

7800x3d met een bequit dark rock 4 pro.

Temps: idle 38 graden. Load (na 3 uurtjes achter elkaar gamen bijv. RDR2 en Starfield alles op ultra) = 74 graden maximaal.

Is met luchtkoeling. Kast is een be quit pure base 500 dus ook niet de allergrootste kast. Voor en achter 1 grote 140mm fan.

Geen kapotte pomp? Lijkt mij dat je met waterkoeling toch minimaal hetzelfde moet kunnen halen. Weet niet met welke instellingen je nog kan prutsen..

Je zegt dat hij met gamen wel eens naar 90 graden schiet , is dit een piek van 90 en dat hij kort daarna dan weer lager wordt? Bij het opstarten van Epic is hetzelfde zeg je. Misschien een vertraging van je koeler door de instelling, waardoor er een korte spike ontstaat en de koeler dan pas aanslaat en gaat bij koelen met hogere rotaties en snelheden?

[ Voor 26% gewijzigd door SillBro op 28-09-2023 22:16 ]

• Wesley_44
@Yaksa

Voorzijde is intake. Bovenzijde en achter outtake. Ik heb nog geen trottle gemerkt. Hij schiet niet meer naar 90 maar wel onder kleine load zoals microsoft edge openen naar 60 graden en de fans gaan dan in rpm omhoog. Zou een deel aan mijn fancurve kunnen liggen maar ik vind 60 graden veel voor alleen een webbrowser openen.Met gamen werd de cpu 80 graden.

• Wesley_44
@Rannasha

Welke programma gebruik jij hiervoor? Ik weet niet of ik die functie ´hyseresis´ heb. Waar zou ik dat het snelst kunnen vinden? In de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley_44
@SillBro

Jouw temperatuur is beter dan die van mij en dat met een luchtkoeler. Wat ik zo heb gemerkt is dat de pomp gewoon werkt, maar misschien minder goed dan out of the box terwijl ik em nog niet eens een jaar heb. Spike naar 90 graden krijg ik niet meer. Wellicht door bios update die ik heb gedaan. Maar vind het nog steeds gek dat bij weinig load de cpu al 60 graden word.

Via bios heb ik de silent fancurve aangezet maar deze is niet echt silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley_44
@The_Doman

Ik zal eens gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Wesley_44 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 23:55:
@Rannasha

Welke programma gebruik jij hiervoor? Ik weet niet of ik die functie ´hyseresis´ heb. Waar zou ik dat het snelst kunnen vinden? In de bios?
Ik gebruik Aquasuite, maar dat hoort bij een fancontroller die ik heb en is niet los te gebruiken.

Overigens heb ik wel een temperatuursensor voor mijn koelvloeistof, dus ik stuur mijn fansnelheid aan de hand van die waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley_44
@Rannasha

Welke AIO heb jij in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Geen. Ik heb een custom loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 21:04
Check je ASUS bios versie. In de laatste versies kan je de PBO curve optimizer instellen.
Meeste 5800x3d doen -30 resulterend in lager cpu voltage.
Scheelt al snel 10 graden en, bonus, CPU boost beter.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:01
Mijn 5800x3d schiet ook gelijk naar de 60 graden als ik 1 thread even op 100% heb. Ik heb de fancurve maar aangepast, hij draait nu altijd ~60% (wat ik amper hoor) en gaat pas hoger als het echt heet wordt.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley_44
@Zanac-ex

Waar kan ik dit vinden in de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-09 11:30

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Zanac-ex schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:41:
Check je ASUS bios versie. In de laatste versies kan je de PBO curve optimizer instellen.
Meeste 5800x3d doen -30 resulterend in lager cpu voltage.
Scheelt al snel 10 graden en, bonus, CPU boost beter.
Kleine sidenote: dit kan stability issues geven.
@Wesley_44
Wat je wel kan doen is in de bios de PBO ppt op bvb 80 watt zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Militia Pilot op 01-10-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley_44
@Militia Pilot

Waar kan ik dit doen en resulteert dit in performance loss?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Militia Pilot

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Wesley_44 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:30:
@Militia Pilot

Waar kan ik dit doen en resulteert dit in performance loss?
Normaal gesproken trekt de 5800x3d iets van 140 watt, als je dat op 100 zet zou ie een stuk koeler moeten draaien met misschien 5-10% performance loss.
Heb je al de bios geupdate naar de recenste?

[ Voor 6% gewijzigd door Militia Pilot op 01-10-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Militia Pilot

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Wesley_44 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 23:55:
@Rannasha

Fancontrol is een mooi programma voor het instellen van fans onder windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley_44
@Militia Pilot

Ja dat heb ik. Wat me opvalt is dat elk moederbord verschillende voltages geeft wat logisch is maar ook apart. Merk dat mensen met een veel lagere voltage koelere temps hebben. Ik heb een hogere en ik haal 90 graden met gamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaHard
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-06 13:38
Mijne blijft 99% van de tijd onder de 80 graden tijdens gamen met een luchtkoeler.

Heb wel undervolt d.m.v. msi kombo strike feature op mijn moederbord. Heb kombo strike 3 ingesteld wat neer zou moeten komen op -30mv op alle cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley_44
@GaHard

Is een nieuwe functie had ik gelezen voor Msi only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley_44
Topic word gesloten. Probleem was een cpu die niet helemaal lekker was. Heb een nieuwe besteld op Azerty en gelijk getest. Gaming temps worden max 75 graden. Iedereen bedankt voor hun reactie en misschien undervolt ik nog wel voor nog lagere temps + performance.
Pagina: 1