• MJ23
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-07 09:50
Ik ben op zoek naar een statief voor mijn fotocamera. Bij de Kamera Express werd mij de Rollei C5i carbon aangeraden vanwege het carbon en dat deze voldoende stevig staat. Qua prijs is dat wel wat ik maximaal wil uitgeven.

Hebben mensen ervaring met dit statief? Of zijn er betere opties voor minder geld?

IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:02

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Het is handig om even aan te geven wat je precies met het statief wilt gaan doen. Landschappen (incl hiken) vraagt om een ander statief dan stillevens/studio werk.

En welke statieven had je zelf allemaal al gevonden? Ik neem aan dat je al beetje op internet rondgestruind had voordat je naar de winkel ging?

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• MJ23
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-07 09:50
Ah ja de info was vrij summier haha. Maar het gebruik zal met name buiten zijn wanneer het donker is en ik een lange sluitertijd nodig heb. Mogelijk in de toekomst ook portretten in een studio die ik niet uit de hand schiet.

Ik verwacht niet veel landschappen i.c.m. hiken te fotograferen, maar lichtgewicht is natuurlijk ook altijd mooi meegenomen.

Ik schiet met een Sony A7 III en een Tamron 28-75mm, dus dit heeft wel enigszins wat gewicht wat het statief moet dragen.

IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:05
Prima statief in die prijsklasse.
Een relatief korte en lichte lens als de Tamron 28-75mm is ook niet zo heel spannend voor een statief.
De max. hoogte van 157cm is denk ik wel iets te kort voor portretten. Daarvoor wil je de camera op z'n minst ooghoogte kunnen zetten.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
MJ23 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:22:
Ik ben op zoek naar een statief voor mijn fotocamera. Bij de Kamera Express werd mij de Rollei C5i carbon aangeraden vanwege het carbon en dat deze voldoende stevig staat. Qua prijs is dat wel wat ik maximaal wil uitgeven.

Hebben mensen ervaring met dit statief? Of zijn er betere opties voor minder geld?
Ik heb de alu uitvoering ervan. Op zich ok, vooral fijne statiefkop wel, zeker voor dat geld. Maar ik gebruik m'n SIRUI Traveler 5A (70 euro bij amazon de) eigenlijk meer, wel met de C5i statief kop erop (die kan net iets meer gewicht aan en kan pannen zonder balhoofd ook los te draaien). Omdat die siriu lager kan zonder m'n camera ondersteboven te hoeven hangen, ik doe nl vooral macro, en hij is net wat lichter en kleiner.