• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:58
Begint een beetje welles/nietes verhaal te worden, dus even verder rondvragen dan wat ik op Google kan vinden.

Ik heb een hobbybaantje, dus naast mijn gewone baan. Daar sta ik over het algemeen vier uur per week (één avondje). Maar soms komt het niet uit, dus dan niet.
Ik heb vorig jaar het contract (4uur/week) laten veranderen naar oproepbasis, dus een 0-uren contract. Prima voor iedereen, want ik kan af en toe afzeggen voor andere bezigheden en zij hoeven mij niet te betalen, wat prima is, want puur hobby en geen basis.

Ondertussen werk ik er al dusdanig lang dat het contract naar onbepaalde tijd moet worden omgezet. Daarop krijg ik weer een contract voor vier uur per week voorgelegd, wat ik niet wil.

Zoals het mij altijd meegegeven is, kan je een contract altijd aanpassen aan individuele wensen, zolang daar instemming is van beide partijen.

Onderstaande zegt de Rijksoverheid:
https://www.rijksoverheid...0voor%20onbepaalde%20tijd

Hiermee kunnen we een individuele afspraak maken het contract op oproepbasis te houden. Enige wat werkgever volgens de wet dan verplicht is, om mij elk jaar een voorstel te doen met een vast aantal uren. Gezien ik dat, vanwege mijn andere werkzaamheden niet wil, kan ik dat dan elk jaar "weigeren" en vervolgens weer het contract oproepbasis aannemen, wel met nog steeds de voorwaarde dat ik voor onbepaalde tijd in dienst ben.

Klopt dat?
Want nu wordt er beweerd dat zij anders 5% boete moeten betalen per jaar als ze dat doen.

Ik wil dat urencontract niet, want dan kunnen zij mij ook verplichtingen opleggen qua uren, iets wat pertinent niet de bedoeling is van dit hobbybaantje en wat altijd duidelijk (ook naar werkgever) is gecommuniceerd en juist een prima relatie gaf om die reden.

Ben benieuwd naar jullie inzichten.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:05
5% boete is de verkeerde term, maar voor de sociale verzekeringen valt een oproepkracht inderdaad in een categorie waarvoor 5% meer premie AWF betaald moet worden als iemand met vaste uren. Dus ja, je bent inderdaad duurder als je oproepkracht bent.

Vraag is dus hoe graag willen ze je hebben, mag je 5% duurder zijn als een collega, of kunnen ze met gemak 10 anderen voor je krijgen?

• pinda powerrr
Het is horeca en ik sta daar in de keuken (dat is mijn oorspronkelijke achtergrond). Is een oud werkgever van me uit de tijd dat ik nog fulltime in de keuken stond.

Ondertussen aardige CV opgebouwd en sta daar duidelijk met meer ervaring dan de rest van het team.

Vandaag heeft overigens een van de koks opgezegd, dus redelijk paniek :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Zou je niet gewoon als ZZPer aan gang kunnen?
Dan ben je van dit gedoe af :)

of zie je dat niet zitten? (je moet wel een verzekering afsluiten namelijk)

• pinda powerrr
99ruud99 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:49:
Zou je niet gewoon als ZZPer aan gang kunnen?
Dan ben je van dit gedoe af :)

of zie je dat niet zitten? (je moet wel een verzekering afsluiten namelijk)
Nee, dat is echt teveel moeite voor iets dat ik nog uit hobby doe.

Het gaat mij om het feit dat er keihard beweerd wordt dat het "onmogelijk" is. Daar ga ik niet in mee.

• pinda powerrr
DCV191283 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:39:
5% boete is de verkeerde term, maar voor de sociale verzekeringen valt een oproepkracht inderdaad in een categorie waarvoor 5% meer premie AWF betaald moet worden als iemand met vaste uren. Dus ja, je bent inderdaad duurder als je oproepkracht bent.

Vraag is dus hoe graag willen ze je hebben, mag je 5% duurder zijn als een collega, of kunnen ze met gemak 10 anderen voor je krijgen?
Gevonden wat je hierboven zegt:
https://www.rijksoverheid...premie-naar-type-contract

Oftewel, dat wordt nu ook betaald, verandert niks.

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:05
pinda powerrr schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:59:
[...]

Gevonden wat je hierboven zegt:
https://www.rijksoverheid...premie-naar-type-contract

Oftewel, dat wordt nu ook betaald, verandert niks.
Nou ja, veranderd niks... Normaal gesproken zou je goedkoper zijn geworden, nu niet. Het is maar net welke kant je op redeneert... Maar inderdaad het word nu met een tijdelijk contract ook betaald. Hou er overigens wel rekening mee dat de overheid er op dit moment alles aan doet om oproepovereenkomsten te laten verdwijnen ("omdat die zo nadelig zijn voor werknemers...."). Dus waar het nu nog kan, is de kans redelijk groot dat het hele oproepcontract per 2025 verdwenen is...

Maar je hebt een punt, het kan nu gewoon nog en je wordt niet duurder.

[ Voor 5% gewijzigd door DCV191283 op 27-09-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Je zou ook geloof ik 6 maanden niet voor hun kunnen werken, dan begint de teller opnieuw en kun je weer drie tijdelijke contracten aangaan. (vaak proberen werkgevers hier gebruik van te maken, maar andersom zou dit ook een optie kunnen zijn).

Make it fool proof and someone will make a better fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-09 13:33
Is een min-max contract dan niks, om op jaarbasis bijv. minimaal 4 uur, maximaal (52*4) af te spreken? Ik weet niet of dit 5% opslag dan ook geld.

[ Voor 169% gewijzigd door ErgoStijn op 29-09-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
TheInsomniac schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:05:
Je zou ook geloof ik 6 maanden niet voor hun kunnen werken, dan begint de teller opnieuw en kun je weer drie tijdelijke contracten aangaan. (vaak proberen werkgevers hier gebruik van te maken, maar andersom zou dit ook een optie kunnen zijn).
Is een idee, maar niet werkbaar voor beide partijen.
ErgoStijn schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:15:
Is een min-max contract dan niks, om op jaarbasis bijv. minimaal 4 uur, maximaal (52*4) af te spreken? Ik weet niet of dit 5% opslag dan ook geld.
Deze oplossing hebben we nu gekozen, minimaal 3 uur/week, zodat ik geen minuren ga draaien als ik er eens niet ben. Verder de goede afspraken dat ik geen verplichtingen wil, zoals dat eigenlijk altijd al is geweest. Eigenaar weet ook wel dat ik gelijk opzeg als hij mij dingen gaat verplichten om te doen. Dat is mijn insteek niet van dit werk en daar ben ik heel duidelijk in. Het is voor mij erbij en hij profiteert van een werknemer met een hele bak ervaring waarmee ik zijn jongere medewerkers af en toe ook nog wat kan bijleren.
Natuurlijk help ik iemand eens uit de brand waar nodig, maar zeker geen vastigheid.

Die 5% opslag geldt dan niet overigens ;)

Pagina: 1