Recent ben ik eigenaar geworden van een woning, gebouwd in 2006. Nu ben ik aan het onderzoeken welke stappen ik het beste kan nemen om dit huis te verduurzamen.
Situatie:
begane grond vloerverwarming, eerste verdieping radiatoren, zolder geen verwarming
Zonnecollectoren, Ferroli AquaSol 4, functioneert nog goed
CV, Intergas kombi kompakt HR 28, bouwjaar 2008, functioneert nog goed, maar zal vervangen moeten worden.
MV, Stork Zehnder CMFe, lijkt het te doen, maakt wel veel geluid.
Zonnepanelen, 3240 watt piek, omvormer: Solis S6-GR1P3K-M, op het dak is nog ruimte voor 1 paneel extra.
De verwachting is dat we 5 tot 10 jaar in dit huis zullen wonen.
Laatst heb ik al iemand over de vloer gehad, en die gaf me het volgende advies:
Zonneboiler laten zitten, MV vervangen door een Inventum spaarpomp, CV vervangen door een Intergas 36 xtreme.
Over de spaarpomp lees ik wisselde verhalen en weet eigenlijk niet goed wat ik hiermee aanmoet.
Bestaande CV is 15 jaar oud dus zal vervangen moeten worden, weet niet goed wat wijsheid is.
Hoe kijken jullie tegen deze situatie aan?
Situatie:
begane grond vloerverwarming, eerste verdieping radiatoren, zolder geen verwarming
Zonnecollectoren, Ferroli AquaSol 4, functioneert nog goed
CV, Intergas kombi kompakt HR 28, bouwjaar 2008, functioneert nog goed, maar zal vervangen moeten worden.
MV, Stork Zehnder CMFe, lijkt het te doen, maakt wel veel geluid.
Zonnepanelen, 3240 watt piek, omvormer: Solis S6-GR1P3K-M, op het dak is nog ruimte voor 1 paneel extra.
De verwachting is dat we 5 tot 10 jaar in dit huis zullen wonen.
Laatst heb ik al iemand over de vloer gehad, en die gaf me het volgende advies:
Zonneboiler laten zitten, MV vervangen door een Inventum spaarpomp, CV vervangen door een Intergas 36 xtreme.
Over de spaarpomp lees ik wisselde verhalen en weet eigenlijk niet goed wat ik hiermee aanmoet.
Bestaande CV is 15 jaar oud dus zal vervangen moeten worden, weet niet goed wat wijsheid is.
Hoe kijken jullie tegen deze situatie aan?