Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-11 18:07
Recent ben ik eigenaar geworden van een woning, gebouwd in 2006. Nu ben ik aan het onderzoeken welke stappen ik het beste kan nemen om dit huis te verduurzamen.

Situatie:
begane grond vloerverwarming, eerste verdieping radiatoren, zolder geen verwarming
Zonnecollectoren, Ferroli AquaSol 4, functioneert nog goed
CV, Intergas kombi kompakt HR 28, bouwjaar 2008, functioneert nog goed, maar zal vervangen moeten worden.
MV, Stork Zehnder CMFe, lijkt het te doen, maakt wel veel geluid.
Zonnepanelen, 3240 watt piek, omvormer: Solis S6-GR1P3K-M, op het dak is nog ruimte voor 1 paneel extra.

De verwachting is dat we 5 tot 10 jaar in dit huis zullen wonen.

Laatst heb ik al iemand over de vloer gehad, en die gaf me het volgende advies:
Zonneboiler laten zitten, MV vervangen door een Inventum spaarpomp, CV vervangen door een Intergas 36 xtreme.

Over de spaarpomp lees ik wisselde verhalen en weet eigenlijk niet goed wat ik hiermee aanmoet.
Bestaande CV is 15 jaar oud dus zal vervangen moeten worden, weet niet goed wat wijsheid is.

Hoe kijken jullie tegen deze situatie aan?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-11 15:23
Normaal gesproken tijd voor een warmtepomp

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-11 11:02
Lastig, CV ketel van 15 jaar oud zou ook nog best 5 jaar mee kunnen gaan.

Het probleem is vooral dat je er maar 5-10 jaar verwacht te blijven wonen. Dan moet je het willen vanwege duurzaamheids redenen niet terugverdientijd.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Zonnecollectoren en bijbehorend buffervat inderdaad laten zitten als deze verder goed werken.

Hoe oud zijn de zonnepanelen en omvormer? Levert het echt meer op door 1 zonnepaneel extra te laten plaatsen?

Je hebt als het goed is een mechanisch ventilatiesysteem in huis. Kan je dat vervangen door een wtw-systeem? Hiervoor zijn er vaak extra buizen nodig omdat er frisse lucht vanuit de wtw naar de woonkamer moeten worden gevoerd. Dit is vaak beter dan een spaarpomp omdat deze niet van de cv gebruik maakt.

Vloerverwarming is al een LTV, dus ik zou hiervoor een warmtepomp kiezen i.p.v. een nieuwe cv-ketel.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:22
1. Ik ben het met @SiErRa eens; 5 tot 10 jaar wonen moet je geen duurzaamheidsinvensteringen doen met het oog op terug verdienen in je eigen gebruiksduur. (Vermoedelijk doen de duuraamheidsinvesteringen nog wel wat in je doorverkoopwaarde van je huis maar dat is altijd lastig te kwantificeren).

2. Zorgen dat je hele CV systeem waterzijdig is ingeregeld doet al veel voor je gebruik. Wellicht is door je vloerverwarming en voldoende grootte van je radiatoren (bovenverdiepingen) een lagere aanvoertemperatuur mogelijk van je ketel. (40 of 45 graden misschien)

3. Zorg dat je per ruimte afzonderlijk kan verwarmen zou ook al veel kunnen besparen. (Als je even de badkamer wil verwarmen of je werkkamer voor een thuiswerkdag; dat niet de thermostaat beneden aan moet.) Een Tado, EvoHome of Netatmo systeem kan daar in voorzien.

4. Mechanische Ventilatie is altijd een lastige. Een Type D systeem zoals wordt gesuggereerd is duur in aanleg aangezien er extra buizen moeten worden gelegd. (Allerlei extra koven maakt t ook niet fraaier). Spaarpomp kan een oplossing zijn, maar is vaak ook prijzig en ook ik lees wisselende verhalen over effectiviteit. Maar als je stap 2. goed doorvoert (goed waterzijdig inregelen van CV systeem) zou het kunnen werken.
Je zou ook voor een vraaggestuurd systeem kunnen (Type C+) gaan zoals een Duco Box Focus of een Renson Oxygreen.

5. Ik zou de CV ketel nog laten zitten, is een van het HR type en functioneert nog. En je wilt er relatief gezien niet zo lang wonen.

6. Het (laten) plaatsen van 1 extra zonnepaneel is economisch ook zeer onrendabel.

7. De basis van je huis is, op basis van je gedeelde informatie, gewoon goed: 2008 (prima geïsoleerd), HR ketel en een zonnepaneel systeem. Je gaat in de jaren dat je er woont niet op leeglopen in je operationele kosten.

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-11 20:52
Er zijn maar weinig investeringen die zich in 5 jaar laten terugverdienen. Wel zijn er maatregelen die ook een hogere verkoopprijs geven.

Heb zelf een huis uit 2004 en heb wel flink wat maatregelen getroffen. Merk dat het comfort enorm is toegenomen. Denk daarbij aan triple glas beneden (vliegtuigen+ weg), douche wtw, naisoleren dak, extra geïsoleerde uitbouw, etc. Dus al comfort ook wat waard is..

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

kipneck schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:17:
Laatst heb ik al iemand over de vloer gehad, en die gaf me het volgende advies:
Zonneboiler laten zitten, MV vervangen door een Inventum spaarpomp, CV vervangen door een Intergas 36 xtreme.

Hoe kijken jullie tegen deze situatie aan?
Ik zou de cv ketel lekker laten zitten, alleen 1x even goed onderhoud uitvoeren. (Pakkingen en ontsteekpen)

Monoblock in de tuin en deze aansluiten via de kruipruimte op je bestaande installatie.

Voor de warmtepomp ben je dan zo’n 6500-9000 kwijt incl installatie. (Onderhoud ketel inbegrepen)
Cv ketel kan dan gewoon warmwater voorzien.

Vastrecht gas over 5 jaar is nog net geen €1000,-

Afhankelijk van je gasverbruik kun je de terugverdientijd inschatten.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 27-09-2023 21:59 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-11 18:07
Het extra paneel komt er binnenkort op te liggen, dit is namelijk mijn werk.
Na wat rondgevraagd te hebben naar de ervaringen van verschillende loodgieters, waren ze toch zeker wel positief over de spaarpomp, als deze maar goed ingeregeld wordt.

Ik woon nog niet in het huis, maar ik denk dat ik met deze aanpassingen al een heel eind kom.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:48
M'n ouders hebben een huis dat ook van 2006 is en schoonouders een woning van 2000. Zodoende wat vergelijkingsmateriaal en ik zou er geen aanvullende isolatiemaatregelen voor nemen. Monoblock inhaken bij de vloerverwarming en gaan met die banaan.

De zonnecollectoren kun je hergebruiken voor een warmtepompboiler indien je een variant kiest met extra spiraal. Dan ben je zo ineens gasloos.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-11 22:34
kipneck schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:57:
Het extra paneel komt er binnenkort op te liggen, dit is namelijk mijn werk.
Na wat rondgevraagd te hebben naar de ervaringen van verschillende loodgieters, waren ze toch zeker wel positief over de spaarpomp, als deze maar goed ingeregeld wordt.

Ik woon nog niet in het huis, maar ik denk dat ik met deze aanpassingen al een heel eind kom.
Je hebt al een zonnecollectoren, waarom dan nog meer geld uitgeven om dat laatste beetje gas verbruik van het tapwater weg te nemen, terwijl je vervolgens het huis gewoon op gas blijft verwarmen? Als je het gasverbruik significant wilt reduceren dan moet je dat bij de verwarming doen. Tapwater is meestal de laatste stap om te zorgen dat je van het gas af kunt.
Pagina: 1