Snelheids verschil ATA 33, 66, 100

Pagina: 1
Acties:

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

Topicstarter
hoe groot is t verschil nu eigenlijk in snelheid tussen ATA 33, ATA 66, ATA 100?? ik vraag dit omdat ik 2 7200 rpm schijven heb op een BX mobo dat maar ATA 33 ondersteund..

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

• Narf109
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:35
tussen 66 en 100 merk ik zelf niets van, ik denk dat dit pas merkbaar is tijdens het werken met grote files (videobewerking enzo)

• Ids
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-04 21:32

Ids

Tussen 33 en 66 kan ik het verschil wel merken, ik heb er nu een 33 en een 66 schijf inhangen, maar ik merk wel degelijk verschil in snelheid met deze beide schijven. Hoe het zit met ATA100, zou ik je niet kunnen vertellen, daar heb ik nl geen ervaring mee.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:32

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dat die ATA66 schijf merkbaar sneller is dan de ATA33 schijf heeft waarschijnlijk weinig met de interface te maken maar komt gewoon om de ATA66 harddisk sneller is. De moderne ATA100 schijven halen op de buitenste tracks STR's van meer dan 40MB/s. ATA66 is dan wel zinvol, maar ik zou niet al te druk maken over het verschilletje tussen ATA100 en ATA66.

Verwijderd

Op woensdag 05 september 2001 03:11 schreef Femme het volgende:
Dat die ATA66 schijf merkbaar sneller is dan de ATA33 schijf heeft waarschijnlijk weinig met de interface te maken maar komt gewoon om de ATA66 harddisk sneller is. De moderne ATA100 schijven halen op de buitenste tracks STR's van meer dan 40MB/s. ATA66 is dan wel zinvol, maar ik zou niet al te druk maken over het verschilletje tussen ATA100 en ATA66.
Precies, het verschil tussen 66 en 100 is minder 'merkbaar' dan het verschil tussen 33 en 66. Logisch ook wel natuurlijk. Daarnaast is 100 ook niet echt 100.... bla bla bla lang verhaal...

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

Topicstarter
kan ik aan mn mobo gewoon een ATA 100 uitbreidings kaartje hangen ofzo? want ik heb nu dus maar ATA 33, das dus zonde van de performance..

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Verwijderd

Op woensdag 05 september 2001 02:10 schreef Narf het volgende:
tussen 66 en 100 merk ik zelf niets van, ik denk dat dit pas merkbaar is tijdens het werken met grote files (videobewerking enzo)
Videobewerking moet je niet met atapi-schijven doen.
Daarvoor zijn ze veel te onbetrouwbaar...
Ik zou gewoon een dikke SCSI schijf nemen voor videobewerking.

Verwijderd

Op woensdag 05 september 2001 12:20 schreef dadj het volgende:
kan ik aan mn mobo gewoon een ATA 100 uitbreidings kaartje hangen ofzo? want ik heb nu dus maar ATA 33, das dus zonde van de performance..
Yep, kan wel, maar hij draait dus maar gewoon op ATA33. Zoals je al zei, zonde van de performance...

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op woensdag 05 september 2001 02:19 schreef Ids het volgende:
Tussen 33 en 66 kan ik het verschil wel merken, ik heb er nu een 33 en een 66 schijf inhangen, maar ik merk wel degelijk verschil in snelheid met deze beide schijven. Hoe het zit met ATA100, zou ik je niet kunnen vertellen, daar heb ik nl geen ervaring mee.
dat heeft waarschijnlijk niet met de controller te maken maar met de schijf. een oude 6GB ATA33 schijf is gewoon veel trager dan een 15GB ATA66 schijf, dat komt niet door de controller maar door datadichtheid, rotatiesnelheid etc.etc.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Kris2904
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025

Kris2904

found his match in SoaD

Die 33, 66 en 100 zijn maximumsnelheden. Zolang je HD dus niet boven de 33 MB per seconde komt, merk je er niks van. Als je niet binnenkort van plan bent om je mobo te vervangen en je moet en zal die pak em beet 7 MB per seconde er bij hebben, dan kun je idd een extra controllerkaart gebruiken. Dan kan je weer het maximale uit je HD slepen! :D

Was getekend, enz. | specs

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
als je dat wilt kan je er dus een promise of highpoint kaartje inhangen, maar verw8 daar geen wonderen van hoor, voor piekperformance is ATA33 idd te traag, maar voor gemiddelde doorvoer valt dat wel mee, aan de andere kant, met zo'n kaartje kan heb je extra ide kanalen en kan je beide hd een eigen kanaal geven (enkel master) dit geeft ook wel een snelheidswinst (tov als je 2 hd op 1 kanaal zet en dan bv van de 1 naar de andere kopieerd)
Pagina: 1