Verlichting overloop zolder

Pagina: 1
Acties:

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:32

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Oorspronkelijk had ons huis 3 verdiepingen: begane grond, 1e en 2e verdieping (zolder). Nu hebben wij de zolder verbouwd en is daar een extra verdieping bovenop gemaakt voor opslag. In de oude situatie was er verlichting aan de nok van de zolder gemaakt. Deze wordt geschakeld middels een (enkelvoudige) schakelaar op de 1e verdieping, bij de trap die naar zolder leidt.

Na de zolderverbouwing hebben wij op de 2e verdieping op dit moment geen verlichting (deze zit nu nog op de 3e). Dit is echter wel wenselijk i.v.m. het feit dat 1 van de kinderen daar slaapt. Tevens staan er ook de wasmachine en droger, dus wat verlichting zou fijn zijn. Naast de schakelaar op de 1e verdieping willen we de verlichting kunnen schakelen op beide overlopen middels een hotelschakeling. Dit zou te doen moeten zijn door de draad van de 3e verdieping terug te trekken en naar de overloop op de 2e verdieping te brengen (qua buiswerk zou dit allemaal moeten lukken).

Ik loop echter tegen 1 probleem aan: Ik krijg geen extra draad van de schakelaar op de 1e verdieping naar de doos op zolder. De buizen zitten aardig vol (4 draden (Fase, nul aarde en de reeds bestaande schakeldraad) en ik vermoed dat er gemixt 16mm en flexbuis is gebruikt. Daarnaast zullen er ongetwijfeld ook slechte stukken buis zijn (geknikt oid). Alle pogingen om de trekveer (zowel een stalen als een nylon trekveer) er door te krijgen zijn gefaald.

Nu kwam ik de aderbesparende wisselschakeling tegen, en dacht ik; Bingo! Helaas... Ook hier moet je aan beide zijden minimaal 3 draden hebben... SHIT |:(

Heeft iemand nog een goed idee om dit op de 'traditionele' manier toch voor elkaar te krijgen? Volgens mij zijn mijn opties op dit moment:

- Alles naar zolder opnieuw trekken, incl. de gewenste schakeldraad. Betekent 5 draden in 1 buis (Wat volgens mij is toegestaan, 3x 2.5mm + 2x 1.5mm), met mogelijk trekproblemen waardoor ik met minder eindig dan wat ik nu heb
- Electricien inschakelen en laat die alles maar trekken :P, no stress no pain
- Slimme verlichting met slimme schakelaars. Heeft niet de voorkeur i.v.m. bestaand schakelmateriaal, hier zal ik dat iets voor moeten 3D-printen oid. Daarnaast, wat precies?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:13

ericplan

5180 Wp PV

Alles eruit en tegelijk trekveer mee terugtrekken. Dan met trekveer nieuwe draden trekken van een goed merk. Dat is een tweemansklus. Een man trekken, de ander zorgt dat de draden soepel en met zo min mogelijk kruisingen de buis in gaan.

A'dam PVOutput

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Ik heb zelf op de overloop van de zolder een beweginsmelder gezet, als je de trap op komt lopen gaat het licht vanzelf aan; best gemakkelijk als je de trap op komt met een wasmand in je handen.

Andere optie is een shelly oid gebruiken, zodat je drukknoppen kan gebruiken (dan kan je er 100 parallel hangen op een schakeldraad). Er bestaan impulsrelais, maar die zijn duurder, groter en moeilijker te krijgen dan een shelly.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:47

Just_I

What did you just say?

Wat ik me afvraag, waarom heb je bij de verbouwing in de nieuwe vloer/plafond niet direct nieuwe centraal dozen geplaatst?

Heb je de verlichting laten hangen op de vliering nu? Werkt deze nog? Zo ja, kan je deze niet inkorten en verplaatsen naar de tweede verdieping? Eventueel vanuit de bovenkant een of meerdere nieuwe centraaldozen aanleggen?

Verder eens met de posters hierboven, oude kabel eruit halen en nieuwe kabels trekken.

Als je het niet zelf kan/wil, dan beter proffesionele hulp inschakelen.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:32

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
ericplan schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:14:
Alles eruit en tegelijk trekveer mee terugtrekken. Dan met trekveer nieuwe draden trekken van een goed merk. Dat is een tweemansklus. Een man trekken, de ander zorgt dat de draden soepel en met zo min mogelijk kruisingen de buis in gaan.
Ik denk dat dit de meest handige oplossing is. Ik bedacht mij later, ik heb een collega welke eerder in de installatietechniek heeft gezeten en dit werk nu ook doet bij mijn huidige werkgever. Misschien dat hij mij een half uurtje wil helpen, dan moeten we al een heel eind zijn gok ik.
naftebakje schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:06:
Ik heb zelf op de overloop van de zolder een beweginsmelder gezet, als je de trap op komt lopen gaat het licht vanzelf aan; best gemakkelijk als je de trap op komt met een wasmand in je handen.
Hmm, dit zou ook nog een idee kunnen zijn. Eventueel zou ik dit gelijk nog met HA kunnen automatiseren, b.v. met deze sensor:
Afbeeldingslocatie: https://www.123led.nl/image/Aqara_Bewegingsmelder_%7C_Zigbee_%7C_Wit_LAQ00005_big.jpg
1 nadeel: Als HA een keer niet functioneert zit je in het donker >:) .
Andere optie is een shelly oid gebruiken, zodat je drukknoppen kan gebruiken (dan kan je er 100 parallel hangen op een schakeldraad). Er bestaan impulsrelais, maar die zijn duurder, groter en moeilijker te krijgen dan een shelly.
Hmm, shelly's ben ik nog niet heel erg in thuis. Dat gaat wel wat tijd vergen om in te lezen, vooral welke versie etc. Daarnaast, zit ik dan niet nog steeds met de missende draad? (Dat zeg ik, niet heel erg in thuis)
Just_I schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:18:
Wat ik me afvraag, waarom heb je bij de verbouwing in de nieuwe vloer/plafond niet direct nieuwe centraal dozen geplaatst?
Eh, dat is er een beetje bij in geschoten, maar ik zit ook een beetje met de vlizo-trap die een groot gedeelte van de overloop nu in beslag neemt. Dan zou ik de lamp boven het trapgat moeten hangen, wat niet heel handig is. Daarnaast kan ik nog wel in het stukje muur tussen de 2 kamers nog een lichtpunt maken, daar loopt toch al een buis ivm de stopcontact en schakelaar (Met de schakelaar had ik al wel rekening gehouden, lichtplan was o.a. vanwege dit vraagstuk ook nog even verder vooruit geschoven.
Heb je de verlichting laten hangen op de vliering nu? Werkt deze nog? Zo ja, kan je deze niet inkorten en verplaatsen naar de tweede verdieping? Eventueel vanuit de bovenkant een of meerdere nieuwe centraaldozen aanleggen?

Verder eens met de posters hierboven, oude kabel eruit halen en nieuwe kabels trekken.

Als je het niet zelf kan/wil, dan beter proffesionele hulp inschakelen.
Die hangt inderdaad nu nog op de 3e verdieping, compleet functionerend. Ik kan het prima verplaatsen, maar ik zit dus met 1 ontbrekende schakeldraad vanaf de 2e verdieping om zodoende vanaf de 2e én vanaf de 3e te kunnen schakelen (hotelschakeling). Die ontbrekende schakeldraad er bij trekken lukt dus niet (reeds geprobeerd met een vriend, half uur bezig geweest van beide kanten, niet door te komen).

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross