Vraag

• Jonathan Ebb
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16-08 17:08
Hallo,
Ik heb een vraag omtrent het opstellen van een homecinema setup.
Ik heb een Onkyo HT-R395 AV receiver met 5.1 speakerset. Ook heb ik een Infocus SP1080 beamer.

Ik had de receiver op mijn pc aangesloten met daaraan een computerscherm, dus: PC>HDMI>receiver>HDMI>scherm. Dit werkt, ik heb beeld en geluid. Op een gegeven moment de beamer aangeschaft en wilde een home cinema maken. Met dezelfde volgorde als hierboven maar dan in plaats van het scherm de beamer. Alleen krijg ik hierbij geen beeld. De receiver wordt herkend door de pc, maar de beamer heeft geen signaal en wordt door de pc niet herkend. Daarna de beamer rechtstreeks aangesloten op de pc met HDMI, daarbij deed de beamer het met 1 van de 2 kabels. Dus het lijkt dan dat de kabel kapot is.

Nu is de vraag, hoe kan de beamer het met 1 van de 2 kabels niet doen, maar werkt mijn setup met receiver en scherm wel gewoon? Is dan een pinnetje van de HDMI kabel kapot en wordt die door het scherm niet gebruikt en door de beamer wel?

Groeten,
Jonathan

Alle reacties

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:15

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Soms is de weerstand van een kabel net anders of b.v. afhankelijk van de sterkte van het signaal over die kabel i.c.m. weerstand. Zo heeft een laptop vaak een wat zwakker hdmi-signaal dan bijvoorbeeld een dedicated videokaart in een desktop.

Een kleine hdmi-repeater kan soms een oplossing zijn als het signaal te zwak is. Een kortere/andere/beter geisoleerde kabel is soms ook al genoeg.

[ Voor 23% gewijzigd door Michael Knight op 28-09-2023 10:15 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A