Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-11 12:42
Waarschijnlijk trap ik nu een gigantische open deur in maar ik zie het gewoon even niet meer maar op basis van het onderstaande overzicht heb ik toch geen extra zonnepanelen nodig?
Ik heb de getallen van vorig jaar gebruikt voor okt. nov dec. dit jaar om een vergelijk te hebben.

Ik wAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9mMGPdTbfPgymNT4SPS4iiEo1w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n2xlT2w4jitVCi8DPaR499ok.png?f=fotoalbum_largeek toch meer op dan ik verbruik?

Alle reacties

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-11 21:12
Totdat het salderen verdwijnt, dan is het interessant, los van je panelen, hoeveel elektriciteit nog hebt afgenomen van het net wat opgevangen had kunnen worden door zonnepanelen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• bruce the boss
maar nu heeft het geen nut om extra panelen te plaatsen want ik wek meer over dan ik gebruik toch?

• bruce the boss
Er zit een rekenfout in maar ik zie niet wat er fout gaat ....

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Afgaand op Totaal verbruik (na teruglevering) en teruglevering kom je jaarlijks nog 871kW tekort om alles te salderen.

[ Voor 3% gewijzigd door kiddyl op 27-09-2023 16:35 ]

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:16

silverball

De wagen voor moderne mensen

bruce the boss schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:01:
maar nu heeft het geen nut om extra panelen te plaatsen want ik wek meer over dan ik gebruik toch?
Al zou dat zo zijn, waarom zou dat volgens jou per definitie geen nut hebben?
Wil je geen terugleververgoeding ontvangen?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
silverball schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:48:
Wil je geen terugleververgoeding ontvangen?
Met 7ct per kWh is dat ook niet echt heel interessant.

Ik kan nog zo'n 10 extra panelen kwijt op mijn huis, dat kost bij zelf instalatie ongeveer €2300,-. Dan ligt er 4350WP extra, wat ongeveer 3700kWh opwekt. Dat levert dan zo'n 260 euro per jaar op en dan duurt het dus bijna 9 jaar voordat de panelen zichzelf hebben terugverdiend. Niet bepaald meer een goede inverstering.

• bruce the boss
Jawel dat heeft wel nut zodra er nog een terugleververgoeding wordt gegeven want ik vraag me af wat dat in de toekomst gaat doen.
Maar ik zal dus max 3 extra panelen moeten plaatsen om minimaal te kunnen salderen en/of er nog wat geld aan over te houden.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou ook eens rekenen zonder salderen, dus met je TLV rekenen in plaats van alleen maar je netto verbruik in kWh. Op basis van wat je 'te kort' komt zou je met 2-3 panelen extra uitkomen, maar je rekent daarbij wel heel hard op salderen want anders zul je toch nog te weinig hebben, tenzij je dynamische prijzen hebt en de inkoopprijs ook teruglevert.

Zonnepanelen zijn een stuk goedkoper geworden, maar het is toch nog een flinke investering en er is vanalles onduidelijk op het moment. Dat het hebben van panelen rendabel is blijft ook wel zo, maar als je met pieken zit waar je een paar uur per dag 4000kW teruglevert en daar maar 1/10e van je inkoop voor terugkrijgt en dan 's avonds als het donker is (of in de winter) het dubbele voor de hogere inkoopprijs terug moet kopen dan moet je je niet te snel rijk rekenen.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:04

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

In januari heb je 99kWh opgewekt en 574kWh gebruikt.

Dus als je nog 6x zoveel panelen legt heb je in Januari ook netto positief ;)

Het heeft altijd 'nut' maar of het de investering waard is, is wat anders.

___
Maar qua antwoord, zo lang de regels/wetgeving instabiel zijn, kun je niet met zekerheid zeggen of het de investering waard is.

[ Voor 24% gewijzigd door Accretion op 28-09-2023 00:09 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-11 21:12
bruce the boss schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:01:
Als jij in de donkere dagen geen stroom verbruikt, ja, maar in de wintermaanden sta je al in het rood.. Als het salderen verdwijnt, kan je je zomer niet meer tegen de winter afstrepen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Als, als het salderen er af gaat is het bijzonder zinvol om zoveel mogelijk op te wekken. Als je je stroomverbruik in de winter moet compenseren met 7 tot 15 cent per kWh i.p.v. de gebruikelijke 40 cent, dan moet je dus 3 tot 4 keer zoveel overcapaciteit hebben.

Dus dak vol en niet denken aan een accu, daar zie ik nog geen lonend verhaal in. Zeker niet in accu's van 5 kWh, die zijn in 1 tot 2 winterdagen leeg, en dat komt nooit meer vol in die periode. Je gaat dan rustig naar 30 tot 50 kWh, en dan nog is het overleven.
Pagina: 1