hoog verbruik AEG warmtepompdroger?

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:36
Het valt op dat onze AEG warmtepompdroger al een poosje slecht lijkt te drogen, Althans erg lang lijkt te doen over een droogbeurtje.
type: AEG T8DE84ES_WH

Nu zit er bijvoorbeeld maar 'een handje' vol was in, 2 handdoeken, wat sokken, paar vaatdoekjes, al met al niet meer dan 1/3 vol.
Gestart om 11:45 op "eco" stand, met nu nog 38 min resterend op de teller.
Stroomverbruik staat inmiddels op 1.8 kWh.
Ik ga zo de 2 kWh wel aantikken voor weinig was op "eco" stand natuurlijk :S

Filter is 'schoon' en ook de condensor onderin is vrij van blokkades. Die kun je verder niet heel makkelijk schoonmaken verder.

Is dit echt een veel te hoog verbruik of beeld ik he me in?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:07
Ik schrik eigenlijk een beetje van de duur. Ik heb zelf ook een AEG warmtepompdroger en die is veelal binnen anderhalf uur klaar. En dan is het ook goed droog en dan zit er flink meer in. Volgens mij klopt er inderdaad iets niet.

• paQ
Dit zijn de gegevens volgens AEG
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuXWZBlz7VmbYCh6ZSV4x-f1dtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CqIWoqMqAT1ue4n6gRMzSKt8.png?f=fotoalbum_large

Hij draait nu ECO Katoen
Verder 0 opties aangevinkt
Nu bijna 10 min later dan de startpost nog 35 min resterend.

ALS dat zo is, is hij 4,5 uur bezig geweest. 270 min. dat is 2 uur langer dan de langste duur. Daar zal dus ook wel het verbruik vandaan komen, maar dan vraag ik me nog steeds af waardoor dat kan komen.
Het resulteert dus ook in 2 keer zoveel verbruik als verwacht.

Ik heb hem in 2019 gekocht bij ao.nl, maar die zijn niet meer actief in Nederland. AEG rechtstreeks is heel erg van: geen garantie meer dus we komen maar jij betaalt.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 27-09-2023 16:02 ]

• Zenomyscus
paQ schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:00:
Dit zijn de gegevens volgens AEG
[Afbeelding]

Hij draait nu ECO Katoen
Verder 0 opties aangevinkt
Nu bijna 10 min later dan de startpost nog 35 min resterend.

ALS dat zo is, is hij 4,5 uur bezig geweest. 270 min. dat is 2 uur langer dan de langste duur. Daar zal dus ook wel het verbruik vandaan komen, maar dan vraag ik me nog steeds af waardoor dat kan komen.

Ik heb hem in 2019 gekocht bij ao.nl, maar die zijn niet meer actief in Nederland. AEG rechtstreeks is heel erg van: geen garantie meer dus we komen maar jij betaalt.
Heb je je apparaat aangemeld bij AEG? Ik zou ofwel via AEG ofwel via de verkoper contact zoeken en je klacht voorleggen. Ik zou niet weten waarom het zo lang duurt, maar dit lijkt me een defect. Wellicht is er een sensor kapot. Uit interesse, als je hem nu handmatig stopt, is de was dan droog?

• paQ
nope

• Zenomyscus
Ik heb hem in 2019 gekocht bij ao.nl, maar die zijn niet meer actief in Nederland. AEG rechtstreeks is heel erg van: geen garantie meer dus we komen maar jij betaalt
Dat laatste had ik even gemist. Bij ons in de buurt (toen ik bij mijn ouders woonde) zat een 'wasmachineboer' zoals wij hem noemde en die repareerde ook toestellen die niet bij hem gekocht waren. De beste man kwam aan huis en vroeg niet eens de hoofdprijs. Wellicht kun je zoeken of er iemand in jouw buurt woont die dat soort klusjes doet.

Maar als de was niet droog is dan ligt het in elk geval niet aan de sensor. Die blijft dus aangeven dat de was niet droog is en daardoor duurt het alleen maar langer en langer. Het lijkt erop dat de warmte niet goed overgebracht wordt. Is het uberhaupt wel warm in de trommel? Al zou je zeggen dat de energie die het apparaat verbruikt ergens moet blijven... Dan is ofwel de warmtewisselaar kapot, of het genereren van warmte lukt niet, of het afvoeren van condens / water lukt niet waardoor de boel nat blijft.

Heb je een slang aangesloten op een afvoer, of gooi je steeds het bakje leeg? Hoe dan ook zou ik even kijken of er water uit het apparaat komt om ook dat uit te sluiten.

• paQ
Hmm die afvoer is wel een goeie eigenlijk.

Hij zit op een slangetje in de afvoer. Ik hoor ook wel wat pruttelen zo lijkt het, maar de slang heeft 0 water.

Die weer terugkoppelen aan de tank heeft dan ook geen nut lijkt me.

En het is behoorlijk warm ja :+

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 27-09-2023 16:19 ]

• paQ
Hahahah. Ik blaas in de slang. Borrel birrel.
En daar komt al het water! :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
Oeh, zou dat het zijn? Een droger kan lang blijven 'drogen' als het water niet afgevoerd wordt. Hopelijk werkt dat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Ondertussen schiet de teller van 32 min naar 1:05

Er zit duidelijk iets niet goed met afvoer van condens

• paQ
Hmmm. Het is een beetje hit and miss

Na nog een paar keer flink in die slang blazen heb ik het afvoerpompje nog eens horen lopen.
Kijken wat er nu gebeurt.

Hij gaat nu ook afwisselend in verwarmen en koelen. Dat koelen deed ie straks echt niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Oh. Van 1:28 naar 6 min!

• paQ
Hoor het pompje werken aan het eind van het programma, maar het condenswater wordt niet geloosd. Hij lijkt lucht te happen ipv water. Daarna deze melding. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hn1Ae-v-U6GvAeceS0j3cdQ39YE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTnOBwr168Bwxnx9UybpQfOG.jpg?f=fotoalbum_large

• Zenomyscus
Volgens mij brand dat lampje met het waterkannetje bij ons ook altijd. Om eerlijk te zijn heb ik dat tot nu toe genegeerd omdat hij verder gewoon werkt en er water uit loopt.

• paQ
Nog eens geprobeerd.

1:32 >> 0:06
Water afpompen. No water.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:40
paQ schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:55:
Nog eens geprobeerd.
1:32 >> 0:06
Water afpompen. No water.
Wanneer je al het water er uit geblazen hebt dan duurt het even voordat er weer voldoende water in het circuit zit om het overtollige water af te pompen.
Wanneer je was droog wordt binnen de tijd en er is geen lekkage dan is er toch eigenlijk geen probleem meer?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• paQ
Yaksa schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:02:
[...]

Wanneer je al het water er uit geblazen hebt dan duurt het even voordat er weer voldoende water in het circuit zit om het overtollige water af te pompen.
Wanneer je was droog wordt binnen de tijd en er is geen lekkage dan is er toch eigenlijk geen probleem meer?
er zit nu een miniwasje in om dat dus te testen.
Gewoon kastdroog, eco. Hooguit 1 kilo.
Afvoerslangetje weer aangesloten aan de tank, dus dan ik zometeen zien of hij ook daadwerkelijk heeft geloosd.

het wasje van 'vanochtend' kostte 2.3 kWh :X

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 27-09-2023 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
OK, so far so good.
25 min, 250 Wh
sokken en doekjes zijn heul warm en kurkdroog :)
Water is geloosd in de tank

Ben nog voorzichtig, maar schijnt te werken nu!

• paQ
Zenomyscus schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:22:
Oeh, zou dat het zijn? Een droger kan lang blijven 'drogen' als het water niet afgevoerd wordt. Hopelijk werkt dat :)
Ik denk inderdaad dat dat het was.
Nu had ik de stekker pas wat later opgevoerd in HA, maar wat een verschil. Hij stond gewoon uren lang te pendelen. Ws. idd omdat ie zijn water niet kwijt kon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEXeyjmFGcgx2h9VbgQtWJPyosM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/spGJbsM9vEs0PkEG7ZbmoO7N.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Het lijkt te zijn opgelost :)
wat lakens in de droger gemikt op extra droog om 11:45, hij gaf toen aan 2:52. Zowat de max.
Dat is nu ruim een uur later nog maar 0:21

Pagina: 1