• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:47

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Mijn vraag is wellicht te Googlen, maar ik weet niet goed met welke zoektermen.
Zeer waarschijnlijk zal er bij ons in januari een salarisverhoging van 3~7% plaatsvinden. Ik verdien voor mijn positie al vrij aardig en zal daarom denk ik eerder richting de 3% zitten.
Ik kan momenteel en in de nabije toekomst prima rondkomen, ook zonder deze verhoging.
Genoeg vastigheid, geld opzij en geen onzekerheden.

Ik werk nu 40u en heb 25 vakantiedagen. Ik wil liefst meer vrije tijd.

Nu kom ik er niet aan uit wat financieel het meest gunstige is;
  • 1. Salarisverhoging accepteren en vrije dagen bijkopen
  • 2. Geen salarisverhoging, maar voorstellen om hetzelfde te blijven verdienen maar dan bij 38u/week (is in principe 5% verhoging?)
  • 3. X aantal (10~15?) vakantiedagen per jaar extra vragen, tegen 40u/zelfde salaris.
Gevoelsmatig denk ik optie 1? Dan blijft mijn pensioenopbouw namelijk ook het meest gunstig en ben je het meest flexibel. Het enige lastige daaraan is dat de werkgever wellicht niet instemt met het bijkopen (zeer kleine kans) of dat het ergens dan "duur" voelt waardoor je jezelf alsnog niet meer vrije tijd gunt.

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:43
Ik zou voor optie 1 gaan als dagen bijkopen bij jullie te doen is. Je kiest dan elk jaar hoeveel dagen je vrij wilt en hebt wel volledige pensioenopbouw, ziekte verzekering etc.

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:42
Optie 2 zal het meeste opleveren, hoe meer je verdient hoe meer je inlevert immers.
Ik werk 4x9 en zou niet anders meer willen, vrijetijd is onbetaalbaar imho.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Bij optie 2 (38u ipv 40u gaan werken) is de kans levensgroot dat je door je baas gewoon hetzelfde takenpakket toegeschoven krijgt, oftewel dat je hetzelfde werk zult moeten doen maar dan in 38 ipv 40 uur. Tenzij je een baan hebt met een soort in- / uitkloksysteem denk ik niet dat je van die twee uur veel zult merken :P .

Wat is in jouw ogen het verschil tussen optie 1 en optie 3?

Als je een goede relatie hebt met je werkgever dan zou je kunnen proberen om 1 dag minder te gaan werken. Dat schiet tenminste op in termen van vrije tijd (ipv 38u versus 40u). En dan natuurlijk proberen te onderhandelen dat je geen 20% van je salaris inlevert ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 22:06
Ik zou gaan kijken naar een 36 uur constructie met 4x9 uur werken of om de week een dag vrij.
Ik heb zelf gekozen voor het laatste bij mijn nieuwe werkgever. Ik heb hierin ook gekozen voor meer vrije tijd met de kindjes en daardoor niet bijna 30% erop vooruit gaan maar de helft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:19

Croga

The Unreasonable Man

naitsoezn schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:19:
Bij optie 2 (38u ipv 40u gaan werken) is de kans levensgroot dat je door je baas gewoon hetzelfde takenpakket toegeschoven krijgt, oftewel dat je hetzelfde werk zult moeten doen maar dan in 38 ipv 40 uur. Tenzij je een baan hebt met een soort in- / uitkloksysteem denk ik niet dat je van die twee uur veel zult merken :P .
Ik heb een 38 uur contract, werk er 40 en krijg 13 extra vakantiedagen per jaar..... (en vanaf volgende maand zelfs 37 uur / 19.5 vakantiedagen)
Er zijn heel veel manieren om te zorgen dat je die 2 uur minder per week wel gewoon merkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:47

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
naitsoezn schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:19:

Wat is in jouw ogen het verschil tussen optie 1 en optie 3?

Als je een goede relatie hebt met je werkgever dan zou je kunnen proberen om 1 dag minder te gaan werken. Dat schiet tenminste op in termen van vrije tijd (ipv 38u versus 40u). En dan natuurlijk proberen te onderhandelen dat je geen 20% van je salaris inlevert ;)
Ik zal inderdaad gewoon al hetzelfde werk blijven doen in 2u minder, echter doe ik nu zeker 10u per week amper wat (mijn werk is deels aanwezig zijn als een soort vraagbaak/troubleshooter) dus dat kan makkelijk.

Wij werken hier inderdaad met in/uit klokken en elke minuut overtijd krijg ik tijd-voor-tijd voor.

Het verschil tussen 1 en 3 is dacht ik dat je bij optie 1 een betere pensioenopbouw behoudt?

/edit: Het idee is dat als dit volgend jaar goed gaat ik het in de komende jaren op een zelfde manier verder uit wil bouwen. Tot ik uiteindelijk over 10~20 jaar nog maar 24u werk / 50 vakantiedagen heb oid :9 (ik ben nu 34). Maar voor die echte lange termijn planning kan ik me wellicht beters eens melden in het FIRE topic.

[ Voor 11% gewijzigd door Thompson op 27-09-2023 14:47 ]

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 11:34

Lordy79

Vastberaden

Ik zou inderdaad 13 ATV dagen vragen. Je blijft dus gewoon 40 uur werken voor hetzelfde geld maar krijgt 13 ATV dagen per jaar.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Pagina: 1