Zoals jullie wellicht hebben meegekregen, heb ik eerder dit jaar na een tip van @flippy een 9kW Panasonic monoblock opgehaald uit Duitsland.
:strip_exif()/f/image/G80YxGf8FJ3hMGUYcRwxFb5H.jpg?f=fotoalbum_large)
Boven hadden we overigens al een 5kW MHI L/L voor koelen en als backup verwarming. Maar we gaan ervan uit dat als het beneden 20/21 is het boven vanzelf een confortabele 18 is zonder bijverwarmen.
Verwijderd in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
We zijn een aantal maanden verder en om alles goed te regelen moest de hele benedenverdieping verbouwd worden. Maar... We zijn inmiddels onderweg en ik had beloofd de voortgang hier te posten. Ik zal deze TS blijven uitbreiden, hopelijk op een gestructureerde manier.
Schema:
:strip_exif()/f/image/2MCX6HHGAGbWU6IUX0WdmmWr.jpg?f=fotoalbum_large)
De warmtepomp wordt geïnstalleerd icm ongeveer 71 m2 vloerverwarming van 16x2mm op 10cm in keuken, hal en woonkamer, zonder verdere naregeling of iets. SWW via driewegklep en 300l stalen tank van Pana (Oso)
Ze hebben een Robot verdeler geplaatst van 11 groepen met flowmeters waarvan 8 in gebruik en 3 voor eventuele uitbreiding als de garage ooit verbouwd wordt.
Het leidingwerk naar de tuin, langs het dak van de garage is aangelegd.
:strip_exif()/f/image/KUkDrRFWyZkKIBnfl9ATQnoB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8iv1W9fHTEs6rHZtYdrNGMgT.jpg?f=fotoalbum_large)
Wifi en cloud zijn aan de muur bevestigd. Driewegklep ligt klaar - geen idee of deze goed is, lijkt qua doorgang misschien wat krap.
:strip_exif()/f/image/rQvH7jBKScEOXrpXwKkf0aTJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sk38MpiT1dLFIvJxnYipJmyV.jpg?f=fotoalbum_large)
Het leidingwerk binnen en de ketel zijn aangesloten.
Voor het perspectief van de installatie en de positie waar de pomp komt, een foto binnen en dezelfde hoek vanaf buiten waar dan de pomp links bij de muur komt.
:strip_exif()/f/image/OPI1dHiPxhemDxgnLpiJGFmC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/diS4c4Nj393iqoKJmLvxW3NL.jpg?f=fotoalbum_large)
De basis van de grindbak is gelegd en de pomp is op zijn plek gezet. Gaten voor leidingen door de muur zijn voorbereid.
Alles is aangesloten, gevuld met glycolmengsel en we hebben vanochtend voor het eerst gedoucht op warm water uit de pomp.
Met het instellen heb ik nog wel wat dingen die volgens mij niet helemaal goed lopen. En ik moet de stooklijn nog bijstellen. Zal hier de uiteindelijke resultaten neerzetten van wat vragen hoer verder in het topic.
:strip_exif()/f/image/G80YxGf8FJ3hMGUYcRwxFb5H.jpg?f=fotoalbum_large)
Boven hadden we overigens al een 5kW MHI L/L voor koelen en als backup verwarming. Maar we gaan ervan uit dat als het beneden 20/21 is het boven vanzelf een confortabele 18 is zonder bijverwarmen.
Verwijderd in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
We zijn een aantal maanden verder en om alles goed te regelen moest de hele benedenverdieping verbouwd worden. Maar... We zijn inmiddels onderweg en ik had beloofd de voortgang hier te posten. Ik zal deze TS blijven uitbreiden, hopelijk op een gestructureerde manier.
Schema:
:strip_exif()/f/image/2MCX6HHGAGbWU6IUX0WdmmWr.jpg?f=fotoalbum_large)
De warmtepomp wordt geïnstalleerd icm ongeveer 71 m2 vloerverwarming van 16x2mm op 10cm in keuken, hal en woonkamer, zonder verdere naregeling of iets. SWW via driewegklep en 300l stalen tank van Pana (Oso)
![]() | ![]() |
Ze hebben een Robot verdeler geplaatst van 11 groepen met flowmeters waarvan 8 in gebruik en 3 voor eventuele uitbreiding als de garage ooit verbouwd wordt.
Het leidingwerk naar de tuin, langs het dak van de garage is aangelegd.
:strip_exif()/f/image/KUkDrRFWyZkKIBnfl9ATQnoB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8iv1W9fHTEs6rHZtYdrNGMgT.jpg?f=fotoalbum_large)
Wifi en cloud zijn aan de muur bevestigd. Driewegklep ligt klaar - geen idee of deze goed is, lijkt qua doorgang misschien wat krap.
:strip_exif()/f/image/rQvH7jBKScEOXrpXwKkf0aTJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sk38MpiT1dLFIvJxnYipJmyV.jpg?f=fotoalbum_large)
Het leidingwerk binnen en de ketel zijn aangesloten.
![]() | ![]() |
Voor het perspectief van de installatie en de positie waar de pomp komt, een foto binnen en dezelfde hoek vanaf buiten waar dan de pomp links bij de muur komt.
:strip_exif()/f/image/OPI1dHiPxhemDxgnLpiJGFmC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/diS4c4Nj393iqoKJmLvxW3NL.jpg?f=fotoalbum_large)
De basis van de grindbak is gelegd en de pomp is op zijn plek gezet. Gaten voor leidingen door de muur zijn voorbereid.
![]() | ![]() |
Alles is aangesloten, gevuld met glycolmengsel en we hebben vanochtend voor het eerst gedoucht op warm water uit de pomp.
![]() | ![]() |
Met het instellen heb ik nog wel wat dingen die volgens mij niet helemaal goed lopen. En ik moet de stooklijn nog bijstellen. Zal hier de uiteindelijke resultaten neerzetten van wat vragen hoer verder in het topic.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2023 14:07 ]
:strip_exif()/f/image/LoH7yJfJPrjAM5Uv3mmNHGom.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/5FJlIN8Uluzk96y9LkaFcjmO.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Yhi6XZG4xg4ucjcJ6knGJUFe.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/g1oszUjHFWwNtY6V5MwlRxps.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/euKG25td1FHu3OWzdDu2hYPz.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/SVlyI9mTOIfKOTG5SCD7uGuB.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/sUbcEMt80OJ4lfhhnNrie4hX.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/5JrJP1uEyPrEVCXYYjSFXxHX.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/PVo3kt7fH5SHqiBs3qjX8HWM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zQxjpo88DzQ09opuHTJC0bv5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WUg6HAUaBx6pFjg83MZfS95V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qBP9LnzLPZdI9Fi7NCsTXVbl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5sN1bLz67MmHEFjQcwEmJ9hr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9ag7UppWSfYD923I38SGVwdM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K1DtP4jvOz4BKGv0xbD8D97Q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rvWwGh8kpiZ2CmwdCuDDr827.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HAjBavEZVbq3AEJ25Hg3l5Kj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Qibd7AKAO8GJzENOs7VzBVf1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ym9vaCPsjeXXadkaI8ripVw3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2rpK8fOmyLR4tThuCYQrTkKf.jpg?f=fotoalbum_large)