Hulp bij voorwaardelijke opmaak

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• BPTBPTBPT
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 03-07 17:42
Wie kan me wat helpen met Excel?
Ik heb een aantal muziekalbums. Deze zijn verspreid over meerdere schijven en ik wil dubbele albums identificeren.

Met mp3tag wil ik alle tag info ophalen naar een csv en uiteindelijk twee kolommen gebruiken: Artiest en Album+pad.
Dat zal er ongeveer zo uit zien als de afbeelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBWh-SjIaEi_oKA7Qq7CSi6UySY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BzHPb3mBk4T0rPHl2pN9ZpuC.png?f=user_large
In het voorbeeld heb ik al aangegeven wat er moet worden gemarkeerd: regels 2,3 en 7 en 8, zodat ik kan zien wat dubbel is en kan kiezen welke ik verwijder (bijvoorbeeld het album van regel 2 of die van regel 3).

Let op: kolom B is samengesteld, album en pad*. Dus de voorwaardelijke opmaak moet alleen naar (bijvoorbeeld) de eerste paar karakters kijken. Of, beter, alles tot aan een scheidingsteken (in het voorbeeld een komma).
Let op 2: in regel 11 staat ook "album 1", net als op regels 2 en 3. Deze moet NIET gemarkeerd worden, omdat dit een heel ander album is van een andere artierst, met toevallig dezelfde naam. Dus de formule moet op één of andere manier ook rekening houden met kolom A.
Let op 3: het kan zijn dat ik een album 3 of 4 keer heb.

Wie kan me verder helpen?

*dat heb ik gedaan om de volgende reden: via mp3tag krijg je een lijst met alle tracks. Ik wil echter alleen de albums zien. Als ik een samengestelde kolom "album + pad" maak, kan ik vervolgens alleen de unieke waarden overlaten en krijg ik een lijst zoals in het voorbeeld. Als ik niet zou samenstellen, zou bijv. regel 3 ook worden weggehaald als ik voor unieke waarden kies en dat is nou juist de regel die ik wil zien.
Overigens (bedenk ik me nu) kan ik de samengestelde kolom ook later weer splitsen, als dat handiger is.

[ Voor 6% gewijzigd door BPTBPTBPT op 27-09-2023 13:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:36

g0tanks

Moderator CSA
Volgens mij is je unieke sleutel artiest + album. Als je die samen in één kolom zet kan je daar voorwaardelijke opmaak (dubbele waarden) gebruiken om het gewenste resultaat te krijgen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:16
g0tanks schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:22:
Volgens mij is je unieke sleutel artiest + album. Als je die samen in één kolom zet kan je daar voorwaardelijke opmaak (dubbele waarden) gebruiken om het gewenste resultaat te krijgen.
Ik zou het ook zo opzetten dat je, naast je kolom met de unieke sleutel, ook een kolom zet met =AANTAL.ALS formule. Dat geef je meteen de mogelijkheid om te filteren op enkel de dubbele waarden, zonder dat je door de lijst moet scrollen.