Kooi van Faraday

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• swj.krieger
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-11-2023
Ik heb een bliksemafleidings-installatie die gemaakt is volgens de NEN-EN-IEC 62305 Klasse LPL IV.
Kan iemand mij toelichten of er dan 'automatisch' gebouwd is met de principes van de Kooi van Faraday?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-05 21:56
Wat is de vraag achter de vraag? Want je vraag zoals je het nu stelt is niet zinnig te beantwoorden.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:26
Kooi van faraday is een stuk betere beveiliging dan enkel klasse IV.

• swj.krieger
Ik werk bij een bouwbedrijf en moet voor een nieuw te bouwen project aantonen dat we eerder een project hebben gebouwd waarin een 'Kooi van Faraday' is gemaakt. We hebben onlangs een project opgeleverd met een bliksembeveiliging, ik dacht 'wellicht voldoet deze aan de principes van Kooi van Faraday'.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:26
Ja, in dat geval voldoet het aan de principes - maar om nu klasse 4 al kooi van faraday te noemen... is een beetje... een mug een olifant noemen :)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:33
Bij LVL IV moet je iedere 20m een draad over het dak spannen. Met een kabel naar de grond iedere 20m.
Een kooi van faraday is per definitie aan alle kanten.

Daarnaast werkt een kooi van faraday alleen tegen frequenties met een golflengte die >10x zo groot is als de afstand tussen 2 geleiders. Staat er niks in de specificaties over wat voor een kooi van faraday? Want een die bijvoorbeeld mobiele communicatie tegen moet houden mag maar gaatjes hebben van een paar mm (denk aan het raampje van je magnetron).

TheS4ndm4n#1919

• swj.krieger
Ok, dank voor deze reacties alvast.

We hebben bij dit project vanwege de inbraakwerendheid een staalplaat van 5mm dik rondom het gebouw aangebracht, net achter de buitenschil. Ik neem aan dat deze staalplaten fungeren als Kooi van Faraday, maar zijn daar normen voor? Ik bedoel, wanneer noem je een bouwkundige constructie een 'Kooi van Faraday'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Ik denk dat je kennis te kort komt om hier goed op te antwoorden.
Naar een bliksem toe werkt een auto bijvoorbeeld als een kooi van faraday; maar je GSM werkt wel gewoon. Hier op m'n werk hebben we een "Radio-frequency anechoic chamber" staan die tot GHz straling buiten kan houden; daar werkt niets wat draadloos is.

Vraag eens na bij je klant om op een grafiek de dB verzwakking te zetten volgens de frequentie.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Een kooi van Faraday wordt naarmate de frequentie toeneemt steeds strikter aan de eisen. Laag frequente golven zijn relatief eenvoudig te blokkeren, maar als je richting de GHz gaat wordt het een stuk veeleisender.

Natuurlijk is een staalplaat rondom een prima basis voor een kooi van Faraday, maar hoe zit het met de bouwknopen en doorgangen? Hoe zijn de platen onderling sluitend? Er moet waarschijnlijk ergens een raam of deur in en je zit ook met beluchting etc.

Dus mijn vermoeden is dat jullie geen ervaring met het bouwen van een kooi van Faraday hebben, want een bliksemafleider is geen kooi van Faraday.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
frennek schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:20:
Een kooi van Faraday wordt naarmate de frequentie toeneemt steeds strikter aan de eisen. Laag frequente golven zijn relatief eenvoudig te blokkeren, maar als je richting de GHz gaat wordt het een stuk veeleisender.

Natuurlijk is een staalplaat rondom een prima basis voor een kooi van Faraday, maar hoe zit het met de bouwknopen en doorgangen? Hoe zijn de platen onderling sluitend? Er moet waarschijnlijk ergens een raam of deur in en je zit ook met beluchting etc.

Dus mijn vermoeden is dat jullie geen ervaring met het bouwen van een kooi van Faraday hebben, want een bliksemafleider is geen kooi van Faraday.
Laag frequent is ook alleen makkelijk als je naar elektrisch kijkt, onder de 30kHz begint de magnetische kant zeer vervelend te worden. openingen zijn daar en tegen minder problematisch...
verder is een kooi van faraday pas een kooi als er niets doorheen steekt. Normaal wil je iig stroom binnen hebben, graag ook een netwerk kabeltje etc. dit kan niet zomaar zonder dat dat als antenne de signalen van buiten mee naar binnen neemt (en andersom).
dus inderdaad, zoek eerst uit wat voor kooi er bedoeld wordt, daarna kun je pas wat zinnigs zeggen.
Of nog beter zoek een partner (bedrijf) met ervaring op dit vlak.

offtopic:
spreekt uit jarenlange ervaring met verkopen ontwerpen en plaatsen van faraday kooien

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:22
swj.krieger schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:48:
Ok, dank voor deze reacties alvast.

We hebben bij dit project vanwege de inbraakwerendheid een staalplaat van 5mm dik rondom het gebouw aangebracht, net achter de buitenschil. Ik neem aan dat deze staalplaten fungeren als Kooi van Faraday, maar zijn daar normen voor? Ik bedoel, wanneer noem je een bouwkundige constructie een 'Kooi van Faraday'?
Die stalen platen in de buitenschil heeft als doel een bepaalde tijd inbraakweerstand te bieden zodat de security manager zijn uitgetekende tijdspadanalyse klopt (volgens bv. DHM methode). Dit heeft niks met een kooi van Faraday te maken.
Pagina: 1