Nieuwe Google Workspace richtlijnen voor Resellers

Pagina: 1
Acties:

• joldemans
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-09 15:11
Hi, zijn er hier collega tweakers die werken met reseller omgeving van Google Workspace?

De afgelopen ±8 jaar gebruik ik dit voor mijn klanten, klanten waarvan ongeveer 95% gewoon een zakelijk mail account willen gebruiken. Dit zijn ± 150-200 licenties in totaal. Het afgelopen jaar is Google steeds meer "guidelines" aan het veranderen waardoor het voor kleine ondernemers steeds iets minder interessant wordt om reseller te zijn/blijven en de support is veel minder geworden. Eerder kon je nog eenvoudig een Nederlands sprekend persoon aan de lijn krijgen die zijn uiterste best deed om je probleem te fixen. Al zat je 2u met hem aan te telefoon.

Begin 2023 hebben ze een prijsverhoging doorgevoerd, dat is verder prima. Maar wat ze daar vervolgens ook bij doen is de korting die resellers krijgen op eender welke licentie omgezet wordt naar "je krijgt pas korting bij een jaarlijkse licentie"

Nu, sinds juli 2023, hebben ze besloten dat je allerlei cursussen moet doen en certificaten nodig hebt om reseller te blijven. (let op, ik wil enkel een mail adresje voor een klant instellen en daar een kleine marge op pakken) Na hier wat verder te zijn ingedoken heb je blijkbaar ook nog minstens 4 werknemers nodig. 2 Sales mensen en 2 gecertificeerde mensen.

Heb je geen personeel dan kun je nu een "indirect reseller" worden. Ik ben nog aan het uitzoeken wat dat precies inhoud, maar eigenlijk sta ik op een punt op google de vinger te geven en een alternatief te gaan gebruiken. Een lastige overweging want de reseller tools en de workspace backend zijn echt super handig.

Ik was even benieuwd of er hier meer Workspace resellers zijn die tegen hetzelfde probleem aanlopen en of jullie wellicht goede alternatieven weten.

• mike.jonker
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-07 09:14
Hi Jochem,

Mijn verhaal is helaas precies hetzelfde. We hebben elkaar al even gesproken.
Ik verwacht dat Google ons niet tegemoet gaat komen. Ze zijn ook niet bereikbaar.

Alternatieven: Zoho Mail. Zij hebben een reseller mogelijkheid. Helaas geven ze alleen de eerste vier jaar korting nadat je een account aanmaakt. Daarna is het is over met de korting.

Of natuurlijk Microsoft. Maar uiteindelijk vertrouw ik die ook niet helemaal als het om afspraken met 'kleintjes' gaat.

Gr. Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joldemans
Even een update voor degene die hier ook mee kampen.

Een kleine 2 weken na dit debacle werd ik benaderd door TDSynnex. Dit bedrijf werd door Google aangereikt als nieuwe partner waar ik in het vervolg Workspace licenties kan aanschaffen.

Het contact met TDSynnex loopt erg netjes en professioneel. Je krijgt contactpersoon toegewezen die je met al je vragen kunt bellen en mailen. Het aanmeldprocess vond ik persoonlijk erg rommelig verlopen. Er komen veel mails binnen van TDSynnex. Van nieuwsbrieven tot wel/geen relevante onboarding mails. Je moet je aanmelden bij een platform waar ik tot op heden nog geen idee van heb wat ik daarmee moet, een of andere webshop. Enige tijd later moet je je aanmelden bij een ander platform waarbij je je na goedkeuring een aanvraag moet indienen om Google workspace licenties te mogen aanschaffen. Ook dit moet weer goedgekeurd worden. Na goedkeuring zou je dan eindelijk licenties kunnen aanschaffen, hoe dat werkt heb ik nog geen idee van. Hier heb ik morgen een call voor met m'n contactpersoon.

to be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTil
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-09 22:38
Interessant om te lezen dat meer ondernemers binnen dit forum hier tegenaan lopen.

Zelf gebruik ik ook meer dan 10 jaar de Google Workspace omgeving ook als (ex) reseller partner. Ongeveer een 100-150 seats in beheer. Als webbureau is het voor ons een nevendienst, dit om kleine projecten van cloud e-mail te voorzien. Wij hebben voldoende werknemers om partner te worden. De uren en kosten investering voor de examens (elke 2 jaar) om partner te worden zijn het simpel weg niet waard tegenover de omzet uit deze dienst.

Onze keuze is voorlopig om geen beheerde e-maildiensten meer aan te bieden, hooguit eenmalige ondersteuning om een zelf aangekochte licentie te configureren (dns enz).

Mocht er iemand een oplossing hebben bijvoorbeeld met een indirecte reseller dan ben ik ook geinteresseerd.

Gr. Timo,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik heb alle klanten omgezet neer een direct account (zonder reseller), ik factureer alleen nog maar uren die ik voor hen moet stoppen in support (als ze het niet zelf kunnen/willen). Voordeel is ook dat mocht ik wegvallen dat ook allemaal geregeld is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTil
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-09 22:38
De huidige Google Workspace klanten kan ik nog ondersteuning bieden via de partner beheeromgeving.
Licenties verhogen en upgraden is nog mogelijk in de ex-partner omgeving. Nieuwe klanten en diensten toevoegen niet.

Bij nieuwe klanten laat ik ze nu ook een eigen licentie afnemen, hierna is support op nacalculatie en niet meer als dienst. Even inloggen als admin gaat niet meer met 2FA, ook is deze vorm van account sharing niet gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike.jonker
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-07 09:14
Voor degenen die trachten inkomen te genereren via TD Synnex, volgt hier een update. Niet lang na de confrontatie met de complexe en foutgevoelige bestelinterface, is de korting aanzienlijk verminderd.

- Bestaande jaarcontracten behouden een winstmarge van 15%.
- Bij een eerste aankoop van Google Workspace door een klant blijft de partnermarge van 15% van kracht.
- Voor verlengingen (renewals) geldt een partnermarge van 5%.

Dit betekent in de praktijk dat het veel tijd vergt en dat er nauwelijks beloning tegenover staat. Het is onzeker wat de toekomst brengt, want voor hetzelfde gooien ze volgend jaar alle korting eraf.

De enige optie lijkt het direct door je klanten laten plaatsen van bestellingen, waarbij je vervolgens voor je tijd factureert voor het implementeren.

Het is opmerkelijk hoe Google omgaat met hun promotors. Wat hebben we ervoor gepraat om mensen naar Google te krijgen in plaats van Microsoft 365. Persoonlijk kies ik ervoor hier niet verder aan deel te nemen.

[ Voor 12% gewijzigd door mike.jonker op 25-03-2024 16:23 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 07:24
Ik loop tegen een vergelijkbaar probleem aan. Bij Google is het enige dat ik kan vinden dit programma;
https://workspace.google.com/intl/nl/affiliate-program/
Alleen dan kom je in een schimmig affiliate portal terecht die meer gericht lijkt te zijn op Amerikanen.

Microsoft is misschien nog wel erger. Daar wordt mijn account niet herkend als zakelijke acccount en moet je een betaald Entra ID account hebben van 9 euro per maand om uberhaupt een reseller te kunnen worden.

Het zou leuk zijn om gratis wat extra marge te pakken, maar ik ben er nu al een uur mee bezig wat eigenlijk de totale marge al weer opvreet. |:(

/rant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:49

jurroen

Security en privacy geek

HenkEisDS schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:16:

Het zou leuk zijn om gratis wat extra marge te pakken, maar ik ben er nu al een uur mee bezig wat eigenlijk de totale marge al weer opvreet. |:(

/rant
Maar wat voeg jij dan toe? Als een klant t zelf denkt te kunnen gaan ze toch wel direct naar Microsoft? En als ze ontzorgd willen worden neem ik aan dat je jouw kosten bovenop het abonnement rekent?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

• joldemans
Ik ben dit topic helaas even uit het oog verloren. Inmiddels zijn we een jaartje verder en heb ik nog wat klanten ondergebracht bij TDSynnex en @mike.jonker al aangaf is de commissie flink omlaag geschroeft. Naar 5%... Dit terwijl je minstens een uur bezig bent met de hele boel configureren waar dit eerder (via Googles eigen reseller omgeving) vaak binnen een kwartiertje is geregeld.
Daarbij krijg ik echt jeuk van dat iOn platform van TDSynnex, wat een gedrocht van een UI...

Afgelopen maand heb ik me aangemeld voor een affiliate omgeving van Protonmail. Inmiddels 4 klanten aangemaakt en per klanten krijg je voor een mail omgeving 30% commissie. Als je dit voor je klant wilt configureren werkt dat nog wat omslachtig want het systeem is erop ingericht dat de klant zichzelf aanmeldt via je affiliate link. Ze zijn volgens mij wel mee bezig met een soort klantenomgeving, maar voor nu moet je bij de eerste setup direct een betaalwijze opgeven en deze nadat je alles hebt ingesteld bij de klant weer even omzetten naar dat van hun. Ook het ontbreken van een soort admin accountje zou wel handig zijn.

Ergens is het instellen van een eigen betaling waarop je commissie ontvangt ook wel beter dan alles lopen voorschieten en daar een beetje marge opzet. Je zit a. niet met (in mijn geval) maandelijks bijna €1000 euro aan licenties wat je moet voorschieten. B. Bij prijsverhogingen hoef je niet alle klanten weer in te lichten.

Al met al ben ik wel happy met hun email dienst, het is wellicht maar 5% van wat Google Workspace aanbiedt, maar vrijwel al mijn klanten willen alleen maar mail, agenda en een drive. Precies wat Proton aanbiedt voor een fractie van de prijs.

En nog een grote plus van Proton: De migratietool werkt echt als een zonnetje (iig voor imap en Office 365)

[ Voor 13% gewijzigd door joldemans op 04-09-2025 14:43 ]

Pagina: 1