Hollandsnieuwe inflatiecorrectie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 21:37
nieuws: Hollandsnieuwe voert vanaf 1 oktober inflatiecorrectie van 10 procent...
@Hayte
In het artikel wordt aangehaald dat HN klanten geïnformeerd heeft per incasso aankondigingsmail van september.
Dit is in mijn geval niet waar. Ik zie het ook in de reacties terug.
Dit lijkt me een aanvulling op het artikel waard.

Vorig jaar werd ik op 20 oktober pas geïnformeerd over de indexatie per 1 oktober 2022. Netjes is het bepaald niet.

[ Voor 97% gewijzigd door Barleone op 27-09-2023 07:30 . Reden: Toevoeging vorig jaar. ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Om de verhoging door te mogen voeren moet een provider dit minimaal 30 dagen vooraf communiseren. Er lijken meer providers hier niet aan te voldoen, hier was volgens mij ook reeds een discussie over met betrekking tot Simyo.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Extigo
  • Laatst online: 11:46
_Dune_ schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:20:
Om de verhoging door te mogen voeren moet een provider dit minimaal 30 dagen vooraf communiseren. Er lijken meer providers hier niet aan te voldoen, hier was volgens mij ook reeds een discussie over met betrekking tot Simyo.
Dit is niet het geval. Als in de algemene voorwaarden staat dat zij dit soort verhogingen altijd mogen doorvoeren op een vastgestelde datum, hoeven ze het niet 30 dagen van te voren aan te geven. Het zou inderdaad wel netjes zijn als zij het tijdig aan zouden geven, maar men is het niet verplicht.

Steam

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
_Dune_ schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:20:
Klopt: nieuws: Simyo: melding prijsverhoging was niet te laat @arnoudwokke heeft daar toen een vervolgartikel aangewaagd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

In het geval van Simyo klopte het juist niet. Hollandsnieuwe hanteert andere algemene voorwaarden dan Simyo. Bij de algemene voorwaarden van Hollandsnieuwe hoeft een prijswijziging in het geheel niet te worden aangekondigd, mits de wijziging voldoet aan die voorwaarden.

Wel zet ik net als bij Simyo vraagtekens bij het percentage. Je komt op 10% door het gemiddelde prijspeil (CPI) van 2021 te vergelijken met het gemiddelde prijspeil in 2022. Je kunt die cijfers hier nakijken door de afzonderlijke maanden van 2021 en 2022 te selecteren, en daarna het gemiddelde per jaar te bepalen. In de 10% zit dus ook de inflatie van januari 2021.
De voorwaarden van Hollandsnieuwe vermelden:
hollandsnieuwe behoudt zich het recht voor om ieder jaar op 1 oktober de tarieven aan te passen
op basis van de inflatie. De hoogte hiervan wordt bepaald door de Consumentenprijsindex van het
CBS. De inflatiecorrectie geldt voor klanten die op het moment van aanpassing langer dan 3
maanden klant zijn en voor klanten die op dat moment langer dan 3 maanden geleden hun
hollandsnieuwe Abonnement hebben verlengd.
Op basis van deze voorwaarde mag Hollandsnieuwe alleen de inflatie in het afgelopen jaar meenemen. Omdat er enige vertraging zit in de cijfers van het CBS kom je dan uit op de inflatie van augustus 2022 t/m augustus 2023. Het CPI is in die periode toegenomen van 123,95 tot 127,70, wat overeenkomt met een stijging van 3,0%. Een stijging van 10% is niet in lijn met de algemene voorwaarden. Door de prijzen toch met 10% te verhogen, vindt er een wijziging van de overeenkomst plaats. Wijzigingen moeten minimaal 30 dagen van tevoren worden aangekondigd, en geven klanten het recht om kosteloos op te zeggen. De ACM kan hierop handhaven.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:08

Hayte

Nieuwsredacteur
Barleone schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:20:
nieuws: Hollandsnieuwe voert vanaf 1 oktober inflatiecorrectie van 10 procent...
@Hayte
In het artikel wordt aangehaald dat HN klanten geïnformeerd heeft per incasso aankondigingsmail van september.

Vorig jaar werd ik op 20 oktober pas geïnformeerd over de indexatie per 1 oktober 2022. Netjes is het bepaald niet.
Bedankt voor het melden, ik heb hollandsnieuwe gevraagd hoe dit zit :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:08

Hayte

Nieuwsredacteur
Barleone schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:20:
@Hayte

Ik heb inmiddels een reactie en het artikel is geüpdatet. Het kan inderdaad voorkomen dat je pas eind oktober wordt geïnformeerd.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:00
fopjurist schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:44:

Op basis van deze voorwaarde mag Hollandsnieuwe alleen de inflatie in het afgelopen jaar meenemen. Omdat er enige vertraging zit in de cijfers van het CBS kom je dan uit op de inflatie van augustus 2022 t/m augustus 2023. Het CPI is in die periode toegenomen van 123,95 tot 127,70, wat overeenkomt met een stijging van 3,0%. Een stijging van 10% is niet in lijn met de algemene voorwaarden. Door de prijzen toch met 10% te verhogen, vindt er een wijziging van de overeenkomst plaats. Wijzigingen moeten minimaal 30 dagen van tevoren worden aangekondigd, en geven klanten het recht om kosteloos op te zeggen. De ACM kan hierop handhaven.
Geen idee of het in lijn is met hun voorwaarden, maar wat Vodafone (en dus ook HN lijkt te doen, want onderdeel van), daar ze naar dit artikel linken: https://www.cbs.nl/nl-nl/...flatie-10-procent-in-2022

Is per 1-10 op een bepaald jaar, de prijs te verhogen met het inflatie percentage van het jaar ervoor. Van Hollandsnieuwe is het lastiger te vinden (of mogelijk is dit de eerste keer dat ze dit doorvoeren?), maar bij Vodafone, het moederbedrijf, zie je dat ze per 1-10-2021 met 1.3% verhoogden, wat overeenkomt met de inflatie cijfers van het CBS over 2020, op 1-10-2022 gingen de prijzen omhoog met 2.7%, wat ook weer overeenkomt met de cijfers van het CBS voor 2021 en nu dus per 1-10 met 10%, wat overeenkomt met de CBS cijfers over 2022.

Ik vermoed dan dus ook dat ze volgend jaar op 1-10 met de CBS inflatie cijfers over 2023 gaan verhogen.

Zo lijkt Vodafone relatief laat te verhogen, bijvoorbeeld Odido doet dit al per 1-1 ieder jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Dennism schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:10:
[...]

Geen idee of het in lijn is met hun voorwaarden, maar wat Vodafone (en dus ook HN lijkt te doen, want onderdeel van), daar ze naar dit artikel linken: https://www.cbs.nl/nl-nl/...flatie-10-procent-in-2022
Vodafone heeft andere Algemene Voorwaarden (voorwaarden voor abonnementen afgesloten voor 15/9/2023):
Leverancier behoudt zich het recht voor om ieder kalenderjaar de tarieven voor Zaken en/of Diensten te corrigeren voor inflatie op basis van de CBS Consumentenprijsindex van het voorafgaande kalenderjaar.
Als deze voorwaarden geldig zijn, moet je kijken naar de CBS Consumentenprijsindex van 2022. Die was 114,53 in januari 2022 en 124,94 in december 2022 (stijging van 9,1%). Je komt alleen op 10% door de Consumentenprijsindex van januari 2022 te vergelijken met januari 2021, februari 2022 te vergelijken met februari 2021, enz. Het meenemen van het CPI van 2021 is niet volgens de voorwaarden.

Het is maar de vraag of de voorwaarden van Vodafone niet onredelijk bezwarend zijn. Als je in september 2022 een abonnement afsluit, waarom zou er dan nu nog gecorrigeerd moeten worden voor inflatie van voor die datum? Onredelijk bezwarende voorwaarden kun je vernietigen, dan mag Vodafone geen inflatiecorrecties meer doorvoeren zonder dat je mag opzeggen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 08:52
Vandaag ben ik hierover pas geinformeerd, en dat het bedrag binnen 6 werkdagen van m'n rekening word gehaald. Nou was ik eens gaan zoeken of dit wel mag, vandaar dat ik hier ben beland.

Kan ik dit terugdraaien of kosteloos overstappen op een andere provider aangezien ze mij zo laat hebben geinformeerd?

Sony A1II hobby fotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Laatst online: 27-05 21:37
Dit is niet de goede plek op het forum.
Ik weet niet waar je je vraag beter kunt stellen.
Lees wel de reacties onder het nieuwsartikel.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Extigo schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:22:
[...]

Dit is niet het geval. Als in de algemene voorwaarden staat dat zij dit soort verhogingen altijd mogen doorvoeren op een vastgestelde datum, hoeven ze het niet 30 dagen van te voren aan te geven. Het zou inderdaad wel netjes zijn als zij het tijdig aan zouden geven, maar men is het niet verplicht.
OP schreef:
..maar 20 dagen te laat (dus informeren over een prijsverhoging van een grotendeels reeds afgenomen dienst 7(8)7) dat kan juridisch gezien nooit.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Pagina: 1