Schimmelproblemen nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ree
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 30-09-2023
Hoi allemaal,

In 2022 is onze nieuwbouwwoning met wtw opgeleverd en ivm gezinsuitbreiding duurde het 6 maanden voordat we er gingen wonen. Nu wonen we er, maar schimmelt de kleding in onze kasten, de tassen in de lades, schoenen in de rekken en in de kasten etc. Iedere keer wassen we alles maar het probleem blijft bestaan.

De luchtvochtigheid bleek 80 procent, nu is het gelukt om die op 60 procent te krijgen de laatste maand.

We hebben de volgende maatregelen al genomen:

Een luchtontvochtiger
Regelmatig luchten
Kommetjes rijst
Douche afdrogen na gebruik

Nog steeds schimmelt kleding spontaan in kasten en wassen we weer alles. De angst is dat onze muren en andere plekken in huis ook gaan schimmelen.

We hebben twee badkamers (boven en beneden, boven gebruiken we nauwelijks). Daarnaast zijn we laat in het huis gaan wonen. Misschien in het begin te weinig gelucht?

Weet iemand wat de oorzaak is en wat we nog meer zouden kunnen doen? En hoe we definitief van de schimmel in de kleding, tassen en schoenen afkomen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:57
Je moet het vocht uit een nieuwbouwhuis stoken, dat kan een stookseizoen (of twee) duren in totaal.

Kan het zijn dat je vanwege de hoge prijzen erg zuinig hebt gestookt de afgelopen winter?

Een ander item is ventilatie, dat moet niet alleen in het begin, maar altijd. Is er type C of D mechanische ventilatie aanwezig? Dus met alleen afvoer, of ook met aanvoer? En staat die ook fatsoenlijk aan (dus niet altijd op stand 1) en/of is die fatsoenlijk ingeregeld (meestal niet)?

[ Voor 42% gewijzigd door Wilke op 26-09-2023 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ree
We hebben geen last vd hoge energieprijzen ivm de bodemwarmptepomp, dus kosten waren het niet. De temp was min 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Ok, maar met moderne isolatie betekent dat ook dat die warmtepomp afgelopen winter niet heel veel hoefde te doen. En dan blijft het vocht hangen.

Hoe zit het met ventilatie? Ik kan de opmerking over luchten namelijk niet helemaal plaatsen, in een woning uit 2022 verwacht je type D ventilatie, dus met WTW, en dus voortdurende ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ree
Klopt we hebben een wtw installatie die altijd lucht. Op advies vd bouwer hebben we in de ochtend de ramen een tijdje open om te luchten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:37
Tijdens de bouw worden er honderden tot duizenden liters water gebruik in beton, metselwerk, stuc, vloeren, verf etc. Dat moet je kwijt door te “stoken” en te ventileren en dat kan zoals hierboven gezegd zo een a twee jaar duren.

Bij ons waren we bijna anderhalf jaar bezig om naar een luchtvochtigheid van ca 60% te gaan (ook WTW) en nu jaren later moeten we in de winter zelfs met een luchtbevochtiger aan het werk om niet onder de 40% te geraken. De eerste twee jaar was het energieverbruik voor verwarming van de woning daardoor ook bijna 50% hoger.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:06
Het kan inderdaad veel bouwvocht zijn. Kwestie van lang en goed ventileren. Bij moderne wtw ventilatiesystemen zijn ze afgesteld om in principe niet méér te ventileren dan nodig. Dat doen ze met bijv.CO2 meting. Om je huis te ontvochtigen is het verstandig deze harder te zetten, ook wanneer je uit huis bent.

Het kan zomaar tot na volgende zomer duren voordat je huis is gedroogd helaas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:37
In alle ruimtes vochtmeters plaatsen. Vervolgens ventileren en verwarmen tot de relatieve luchtvochtigheid niet meer boven de 60% uitkomt. Evt. ook in bv kasten waar je nu last hebt. (Luchtvochtigheidsmeters hoeven niet meer dan een paar euro per stuk te kosten.)

Plaatsen waar je last hebt van schimmel behandelen met antischimmelmiddel, bv van HG. Schimmel behandel je niet door te wassen, maar door specifiek schimmeldodend middel te gebruiken. Daarna niet meer gelegenheid geven om vochtig te worden, bijvoorbeeld door open te laten staan.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
schimmel ontstaat door combinatie van vocht en kou.
op de lek waar je kleding schimmelt is die combinatie er dus, neem 1 van de twee weg en het stopt.
dus, of maak het daar warmer (kledingkast in slaapkamer waar het kouder is dan de rest van de woning?) of ze de deuren van de kast open zodat er luchtstroming ontstaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:22
Ik zou, zeker de bovenverdieping(en) de gehele dag ventileren door de ramen te openen.
Dat doe ik zelf met m'n jaren 70 huis, slaapkamerdeuren allemaal open en ramen op de kiepstand.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
Ora et Labora schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:09:
Ik zou, zeker de bovenverdieping(en) de gehele dag ventileren door de ramen te openen.
Dat doe ik zelf met m'n jaren 70 huis, slaapkamerdeuren allemaal open en ramen op de kiepstand.
Ja, en als je balansventilatie hebt in alle ruimtes zou dat niet nodig moeten zijn en verstoort het zelfs de ventilatie. In een jaren '70 woning klopt het wel.

Zoals Rukapul zegt, de ventilatie handmatig harder zetten als dat kan, zeker als het buiten kouder wordt, helpt vocht uit de woning te verwijderen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:43

Rmg

Kommetjes rijst zet trouwens geen zoden aan de dijk. Die paar grammen aan vocht wat die opnemen zijn minimaal. Een 2e ontvochtiger helpt een stuk beter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Wilke schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:13:
[...]
Ja, en als je balansventilatie hebt in alle ruimtes zou dat niet nodig moeten zijn en verstoort het zelfs de ventilatie. In een jaren '70 woning klopt het wel.
Dat is een hardnekkig fabeltje natuurlijk…. Er valt door wat ramen open te zetten helemaal niets te verstoren. Het is hooguit in de winter wat minder efficiënt in de kosten.

Hoe zie je die gigantische verstoring dan voor je?

• jagroep
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-06 21:28
Dit lijkt me een probleem van de aannemer. Ik zou contact opnemen met hen om te kijken naar oorzaken en oplossingen . Binnen 5 jaar na oplevering zou dit kosteloos moeten zijn voor jullie.

Hebben de buren identieke problemen?

• Celebithil
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-05 20:02
Overigens had ik recent ook een "vochtprobleem" in huis: Buiten was het een tijd lang (week of zo? in elk geval ook 's nachts) 21C met 90% luchtvochtigheid. Dan kun je luchten en ventileren wat je wil, maar binnen blijft het te vochtig.

Ondertussen is het weer beter (i.e. kouder, dus minder vochtinhoud) en zou ventileren beter helpen. Waarschijnlijk overbodige tip: Ventilatie permanent hoogste stand, dat doet (als het goed is) meer dan regelmatig luchten (maar daarnaast nog meer luchten kan geen/weinig kwaad behalve een hogere verwarmingsrekening).

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

QuattroNL

It is I.

Ree schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:05:
In 2022 is onze nieuwbouwwoning met wtw opgeleverd en ivm gezinsuitbreiding duurde het 6 maanden voordat we er gingen wonen.
jagroep schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:36:
Dit lijkt me een probleem van de aannemer. Ik zou contact opnemen met hen om te kijken naar oorzaken en oplossingen . Binnen 5 jaar na oplevering zou dit kosteloos moeten zijn voor jullie.

Het huis is in 2022 opgeleverd :9

Omdat het deze week (en zeker vandaag) overdag nog prima buitentemperaturen zijn: ramen open en ventileren, ventileren en nog meer ventileren!
Zeker boven/in de slaapkamers moet dat overdag geen probleem zijn.
Daarnaast: als er niemand thuis is: ventilatie op de hoogste stand.
Zet er desnoods de verwarming bij aan.
Alles om de temperatuur en de luchtvochtigheid op d ejuiste waardes te krijgen.
En ja, dat kan een tijd duren.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Over 3 jaar krijgen we dit zelfde topic alleen dan met de vraag hoe je de luchtvochtgheid weer omhoog krijgt, aangezien hij dan op de 30% zit ;)
Welk type WTF heb je? C of D?

Indien D: zet dat ding als je er niet bent op standje 3, kachel op 22 en alle ramen open. Dan ben je het vocht zo kwijt en zakt je luchtvochtigheid vrij drastisch :)
Met C werkt dat ook alleen duurt het wat langer.

[ Voor 6% gewijzigd door Atlas op 27-09-2023 08:43 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:42

mvds

Totally awesome!

Anoniem: 1986520 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:19:
[...]

Dat is een hardnekkig fabeltje natuurlijk…. Er valt door wat ramen open te zetten helemaal niets te verstoren. Het is hooguit in de winter wat minder efficiënt in de kosten.

Niemand heeft het over een "gigantische" verstoring hoor, er werd alleen gezegd dat het iets verstoord. En dat klopt. Tegenwoordig zijn de nieuwbouwhuizen, waarschijnlijk die van de topicstarter ook, voorzien van lage temperatuur vloerverwarming door het hele huis heen en luchtkwaliteit gestuurde ventilatie (met WTW). Als je het raam open zet dan is de kans dat de temperatuur van de buitenlucht anders is dan die van de binnenlucht, erg groot. Je verstoord daarmee dus de regeling van de warmtepomp en WTW omdat die in bepaalde ruimtes ineens lucht van een andere temperatuur te verwerken krijgen. Het zou een gesloten systeem moeten zijn, en dat is het niet meer wanneer je ramen open zet.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Atlas schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:43:
Over 3 jaar krijgen we dit zelfde topic alleen dan met de vraag hoe je de luchtvochtgheid weer omhoog krijgt, aangezien hij dan op de 30% zit ;)

Indien D: zet dat ding als je er niet bent op standje 3, kachel op 22 en alle ramen open. Dan ben je het vocht zo kwijt en zakt je luchtvochtigheid vrij drastisch :)
Kachel? :P Die hebben nieuwbouwwoningen niet meer, die hebben bodemwarmtepomp met lage temperatuur vloerverwarming. En die doen er iets van 6 uur over om de temperatuur meer dan één graad omhoog te krijgen ;)

• Wilke
Anoniem: 1986520 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:19:

Nee, dat is natuurlijk geen fabeltje.

Balansventilatie blaast lucht in en zuigt lucht af. Als dat goed afgesteld is krijgt elke ruimte dus de juiste hoeveelheid verse lucht.

Als je dan ramen open gaat zetten wordt daar lucht aangezogen of uitgeblazen, naar gelang de weerstand daar meer of minder is. Dus werkt je ventilatiesysteem minder goed.

Bij een type c systeem helpt het natuurlijk wel, dan zuig je lucht aan door de ramen, en blaast de ventilatie het alleen naar buiten.

• Ballistique
  • Laatst online: 09-09-2024
*snip* niet echt nuttige eerste post op het forum

[ Voor 81% gewijzigd door Señor Sjon op 27-09-2023 12:10 ]

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Toen ons huis nieuw opgeleverd werd (2011) zei de aannemer dat je tot dik 1 jaar na oplevering nog last hebt van krimp a.g.v. de enorme hoeveelheid vocht die in een huis zit na de bouw (stucwerk, plafond spacwerk, gips, gestorte vloeren). Kortom: na 1 jaar nog een keer kitten en na een paar jaar opnieuw behangen. Wij hebben (type-C ventilatie en op de bg vloerverwarming, boven altijd ramen in kiepstand, behalve als het heel erg warm of koud is) op sommige plekken ook lichte schimmelvorming op de muur. Bijv. achter een kast of in een koudere hoek. Luchtvochtigheid is ca 60% (b.g.). En dat dus na dik 10 jaar.

Ventileren dus. Zoveel mogelijk. En regelmatig luchten (dat is alles lekker door laten waaien). Dat kost energie ja. De energienormen kijken wel naar energieverbruik, maar minder naar leefcomfort en gezondheid. Het meest energiezuinige huis is volledig luchtdicht, maar daar gedijen mensen niet zo goed.

Al heb ik het idee dan na de perikelen van WTW's in de toen bekende wijk in Amersfoort er wel meer aandacht is gekomen dat er ook mensen comfortabel moeten kunnen wonen. Maar goed, voor een opgeleverd huis helpt dat niet veel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier zou ik "fulltime" luchten van maken. Zeker overdag, ramen tegen elkaar open en door laten waaien. Vocht moet je woning uit en eventjes een raampje open zet geen zoden aan de dijk. Op dit moment is het nog prima weer met een aardige temperatuur, maak daar gebruik van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

mvds schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:47:
Niemand heeft het over een "gigantische" verstoring hoor, er werd alleen gezegd dat het iets verstoord. En dat klopt. Tegenwoordig zijn de nieuwbouwhuizen, waarschijnlijk die van de topicstarter ook, voorzien van lage temperatuur vloerverwarming door het hele huis heen en luchtkwaliteit gestuurde ventilatie (met WTW). Als je het raam open zet dan is de kans dat de temperatuur van de buitenlucht anders is dan die van de binnenlucht, erg groot. Je verstoord daarmee dus de regeling van de warmtepomp en WTW omdat die in bepaalde ruimtes ineens lucht van een andere temperatuur te verwerken krijgen. Het zou een gesloten systeem moeten zijn, en dat is het niet meer wanneer je ramen open zet.
Je verstoort de werking van een gesloten systeem. Maar het systeem staat natuurlijk nu al in een situatie waar het systeem niet voor bedacht is, namelijk met een enorme luchtvochtigheid die uit het gebouw komt. Je moet juist in het begin ingrijpen om de situatie te normaliseren zodat de omgeving voldoet aan de "standaard" specificaties waarvoor het systeem is ontworpen.

Verwachten dat het systeem een omgeving die buiten de specificaties valt op "korte" termijn wel recht zal trekken is niet verstandig. Daar moet je dus ingrijpen, en ja dat verstoord de bedoelde werking van het systeem.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Qwerty-273 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:06:
[...]

Je verstoort de werking van een gesloten systeem. Maar het systeem staat natuurlijk nu al in een situatie waar het systeem niet voor bedacht is, namelijk met een enorme luchtvochtigheid die uit het gebouw komt. Je moet juist in het begin ingrijpen om de situatie te normaliseren zodat de omgeving voldoet aan de "standaard" specificaties waarvoor het systeem is ontworpen.

Verwachten dat het systeem een omgeving die buiten de specificaties valt op "korte" termijn wel recht zal trekken is niet verstandig. Daar moet je dus ingrijpen, en ja dat verstoord de bedoelde werking van het systeem.
Klopt helemaal, ik reageerde slechts op het stukje dat je niks kan verstoren door het open zetten van ramen, wat met zo'n systeem wel degelijk kan ;)

Maar met nieuwbouwhuizen moet je na oplevering juist zoveel mogelijk ventileren. Als het goed is, is er bij de oplevering dat ook gezegd en misschien heb je (topicstarter) zelfs wel een tips&tricks boekje gekregen waar het in stond. Ik heb die destijds wel gekregen van (in mijn geval) Dura Vermeer. Dus alle ramen open en de verwarming aan laten staan. (Lage temp vloerverwarming heeft geen opstookprotocol, maar het is wel beter om die gewoon aan te laten)

• mvds

mvds

Totally awesome!

sypie schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:00:
[...]
Hier zou ik "fulltime" luchten van maken. Zeker overdag, ramen tegen elkaar open en door laten waaien. Vocht moet je woning uit en eventjes een raampje open zet geen zoden aan de dijk. Op dit moment is het nog prima weer met een aardige temperatuur, maak daar gebruik van.
Als er iemand in het huis is, of als er in elk geval een vorm van toezicht is, dan idd wel ;)

Ik weet alleen niet hoe het zit met regen(achtig weer). Want de luchtvochtigheid is dan buiten zo hoog, dat ik niet weet of het ventileren dan nog nut heeft, of zou je dan juist de luchtvochtigheid binnen verhogen? Geen idee eigenlijk

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:54
Wij hadden hier meer dan een half jaar 3 bouwdrogers in huis met soms 200 liter water/dag. Ik denk niet dat je met alleen stoken en WTW/ramen open het huis droog krijgt. Als daarbij ook je muren al netjes zijn afgewerkt (schilderwerk, spachtelmeuk, behang), je PVC oid op de vloer hebt liggen wordt t allemaal niet snel beter.

Je zit op 2 jaar, lijkt me nog ruim binnen een garantietermijn. Raadpleeg je verkoper, aannemer of architect en zie wat zij kunnen betekenen. Eventueel ook (tja, zo hoort dat op Tweakers) je rechtsbijstand/huisverzekering op de hoogte stellen want je inventaris lijdt hieronder. Je hebt expertise nodig....

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
In nieuwbouw zit nu eenmaal nog veel vocht. Dat kan wel één of twee stookseizoenen duren.

Werkt je WTW wel? Filters vervangen of wellicht de buizen laten reinigen? Kun je de WTW in een stand zetten zodat deze meer ventileert (ik kan switchen tussen 'comfort' en 'eco', maar ook zelf instellen dat de WTW een X-tijd op een hoger vermogen draait).

Hier ook in 2022 opgeleverd (juli), wonen per september. Luchtvochtigheid bleef lang hoog (70%+), maar is sinds +- januari 2023 onder de 50% gezakt. Dat bereikt door de WTW hoger te zetten (stand 'comfort' en overdag 2x 2 uur op 'max'), de (vloer)verwarming op 21/22 graden op alle verdiepingen en een kleine luchtontvochtiger. Ramen enkel 's middags een kwartier open op zonnige dagen om te kunnen stootluchten met droge lucht. Verder alles dicht.

Nu weer een koudere/natte periode buiten en dat merken we binnen ook: de vloerverwarming is weer aan en we zitten weer op 63%.

's Ochtends de ramen open is leuk, maar doe dat alleen als de luchtvochtigheid buiten ook daadwerkelijk lager is dan de luchtvochtigheid binnen. Op ochtenden zoals vandaag trek je immers alleen maar extra vocht naar binnen. Rijst heeft geen enkele zin.

• laurens0619
  • Laatst online: 14:58
Mijn nieuwbouw opgeleverd november 2022 en in januari in gegaan.
0 last gehad van vocht, sterker nog ik heb er 2 flinke luchtbevochtigers in moeten zetten om de luchtvochtigheid > 40% te krijgen.

Tuurlijk is het verschillend en ik begreep dat ze bij ons vrij droog hebben kunnen bouwen. Echter wat jij noemt klinkt niet normaal en zou ik zeker nader laten onderzoekn

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online

watercoolertje

Untertitel

De temp was min 20 graden.
Hij bedoelt niet -20 graden maar minimaal 20 graden (denk ik) _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door watercoolertje op 27-09-2023 10:46 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online

watercoolertje

Untertitel

Mr. Stom schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:16:
's Ochtends de ramen open is leuk, maar doe dat alleen als de luchtvochtigheid buiten ook daadwerkelijk lager is dan de luchtvochtigheid binnen. Op ochtenden zoals vandaag trek je immers alleen maar extra vocht naar binnen.
Hangt vooral af van de temperatuur:
In één kilogram lucht van 5 graden kan maximaal 5,7 gram waterdamp. Als het 25 graden is, kan één kg lucht tot 20 gram waterdamp bevatten. Of om het anders te zeggen: als je de temperatuur verhoogt bij een zelfde hoeveelheid waterdamp per kubieke meter lucht, zal de lucht een stuk droger worden.
https://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag153.php

Dus bij 5 graden 100% RLV is op 21 graden nog maar 25% RLV, het kan dus juist lonen om lucht van buiten te halen mits veel koeler maakt het niet uit dat de RLV wat hoger ligt dan binnen.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• master_beuner
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:29
Ik heb totaal 3 jaar last gehad van schimmel en vocht in mijn nieuwbouwhuis. Uiteindelijk in elke kamer airco geïnstalleerd. Ook omdat het veel te warm word in het huis. Deze hebben de boel weken goed ontvochtigt. Daarna nooit meer last van gehad. Het vochtige klimaat in Nederland helpt ook niet mee.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:10
Met 60% luchtvochtigheid zou je geen schimmel moeten krijgen. Dan is er iets anders mis. Meet eens op verschillende plekken. Meet eens het vocht % in je muren/kast.

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-06 16:55
Hoi allemaal,

In 2022 is onze nieuwbouwwoning met wtw opgeleverd en ivm gezinsuitbreiding duurde het 6 maanden voordat we er gingen wonen. Nu wonen we er, maar schimmelt de kleding in onze kasten, de tassen in de lades, schoenen in de rekken en in de kasten etc. Iedere keer wassen we alles maar het probleem blijft bestaan.
Naast het openen van ramen en deuren (ui adviseer wel met hor) kan je ook een of meerdere ventilatoren gebruiken om de lucht echt door te laten stromen: zet op alle verdiepingen wat ramen open en ventileer geforceerd met een 100W ventilator je hele huis door naar boven toe. Als het niet waait dan krijg je slechts minimale doorstroming als je gewoon wat ramen of deuren openzet.

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
We hebben de volgende maatregelen al genomen:

Een luchtontvochtiger
Regelmatig luchten
Kommetjes rijst
Douche afdrogen na gebruik
Ik ben wel benieuwd of je met luchtontvochtiger een mechanische ontvochtiger bedoelt die het water opvangt in een reservoir of hier eigenlijk een vochtvreter bedoelt (zo'n blok dat je in de kast zet)

Ik heb namelijk een luchtontvochtiger (Eurom Drybest) in de waskamer en die haalt ongeveer 1,5 liter water per wasbeurt uit die kamer in 5 uur tijd. Je kan je wel voorstellen dat kommetjes rijst of een vochtvreter in die gevallen veel te klein zijn en minimaal effect hebben.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat schimmel blijft terugkeren in een kamer die niet vochtig is. Met een mechanische ontvochtiger zou je dat vocht er zo uit moeten kunnen krijgen.

• PanicVenom
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:34
Welke fabrikant en type WTW systeem heb je in je woning?
Sommige duurdere systemen van bijvoorbeeld Zehnder beschikken ook over een enthalpiewisselaar. Dit houdt in dat het vocht van de afgevoerde ventilatielucht wordt hergebruikt om de verse buitenlucht te bevochtigen.
Dan kan je ventileren wat je wilt maar het vochtaandeel zal nauwelijks dalen.

Ondanks openen van ramen inderdaad het systeem beïnvloed zou ik in die situatie dit wel aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Misschien een stomme vraag, maar aangezien je vermeldt dat het nu om schimmel op de kleren gaat; zijn je kleren goed droog voordat je ze na het wassen in de kast doet?

Kun je meten hoe koud / warm de kamer wordt waar de schimmel optreed?
De temperatuur heeft namelijk ook invloed op de relatieve luchtvochtigheid (als voorbeeld: bij warm weer + hoge luchtvochtigheid zie je dan snel condensvorming op een koud glas bier)
Afbeeldingslocatie: https://www.schoeck.com/upload/media/media/573/.thumb_1131_871_Bild_2_Seite_17.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.ergonomiesite.be/wordpress/wp-content/uploads/2017/10/relatieve_luchtvochtigheid.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door kevlar01 op 27-09-2023 15:24 ]

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:43
Anders misschien een split-airco ophangen met ontvochtiging functie en deze continu laten draaien. Lijkt een stuk netter en handiger dan de komende jaren met losse ontvochtigers werken. Kan nog wel een hele tijd duren voor je al het bouwvocht eruit hebt.

• Ree
Bedankt voor de vele reacties. Ik bedoelde inderdaad een mechanische luchtontvochtiger. Hij haalt 6 liter p dag uit de lucht. Als we hem aan hebben daalt de luchtvochtigheid v 80 naar 60 procent.

Ik zal opzoeken wat voor wtw het is. Laat ik nog weten.

Ik bedoelde inderdaad minimaal 20 graden. We hebben geen nieuwbouwhuis in Siberië gekocht. :p

• Ree
Hhh

• Ree
jagroep schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:36:

Veel buren hebben inderdaad een hoge luchtvochtigheid. In ons rijtje niet direct naast ons is er nog iemand met schimmelproblemen...

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:52
Atlas schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:43:

Met ventilatie C gaat het net zo snel als bij D.
Enige verschil is dat bij ventilatie D de invoer opgewarmd wordt.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Yaksa
  • Nu online
Je hebt ook wel een beetje pech dat dit jaar op heel veel dagen de luchtvochtigheid buiten ook aan de hoge kant was, zelfs op sommige hete dagen. Dan helpt een raam openzetten ook niet echt. Je moet eigenlijk hopen op een droge, koude winter. Dan kun je met stoken en doorluchten wat meer vocht kwijt naar buiten toe. En anders toch maar wat warmer stoken dan 20 graden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Ree
DjoeC schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:51:
Wij hadden hier meer dan een half jaar 3 bouwdrogers in huis met soms 200 liter water/dag. Ik denk niet dat je met alleen stoken en WTW/ramen open het huis droog krijgt. Als daarbij ook je muren al netjes zijn afgewerkt (schilderwerk, spachtelmeuk, behang), je PVC oid op de vloer hebt liggen wordt t allemaal niet snel beter.

Je zit op 2 jaar, lijkt me nog ruim binnen een garantietermijn. Raadpleeg je verkoper, aannemer of architect en zie wat zij kunnen betekenen. Eventueel ook (tja, zo hoort dat op Tweakers) je rechtsbijstand/huisverzekering op de hoogte stellen want je inventaris lijdt hieronder. Je hebt expertise nodig....
Ja rechtsbijstand gaan we benaderen. De Bouwer ook weer. Ik dacht ook aan eigen huis.

• mr_evil08
  • Laatst online: 12:52
Heb je een WTW met enthalpiewisselaar ?
En het is normaal dat een pas opgeleverde woning bouwvocht heeft, die is nog steeds aanwezig.

Is de WTW wel ingeregeld? (meestal niet).

[ Voor 68% gewijzigd door mr_evil08 op 27-09-2023 22:04 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09-06 21:08

MLLL

Palm Treo 650

Als het huis waterdicht is wat denk je dan te bereiken met rechtsbijstand?

Zou niet weten wat een aannemer daar aan kan veranderen.
Als het huis gebouwd is volgens tekening en bestek is het wel klaar.

In welk jaargetijde is het dak erop gegaan?
Als er veel regen is gevallen voor het dak erop gegaan is, kan er veel water in de binnenmuren zijn getrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ree
kevlar01 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:20:
Misschien een stomme vraag, maar aangezien je vermeldt dat het nu om schimmel op de kleren gaat; zijn je kleren goed droog voordat je ze na het wassen in de kast doet?

Kun je meten hoe koud / warm de kamer wordt waar de schimmel optreed?
De temperatuur heeft namelijk ook invloed op de relatieve luchtvochtigheid (als voorbeeld: bij warm weer + hoge luchtvochtigheid zie je dan snel condensvorming op een koud glas bier)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het zit op drie plekken in huis... De jassen kapstok in de hand, de schoenen daar, de kledingkast vd aangrenzende badkamer en in de tassen in een lade onder ons bed. Zelfs nieuwe kleding ging schimmelen. Horror. We letten er nu idd op dat de kleding goed droog is.

• Ree
MLLL schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:06:
Als het huis waterdicht is wat denk je dan te bereiken met rechtsbijstand?

Zou niet weten wat een aannemer daar aan kan veranderen.
Als het huis gebouwd is volgens tekening en bestek is het wel klaar.

In welk jaargetijde is het dak erop gegaan?
Als er veel regen is gevallen voor het dak erop gegaan is, kan er veel water in de binnenmuren zijn getrokken.
Tsja ik ga het probleem voorleggen en kijken of zij iets voor ons kunnen betekenen. Advies vragen. Wie weet.

• Ad de Jong
  • Laatst online: 12:30
Ree schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:06:
[...]

Het zit op drie plekken in huis... De jassen kapstok in de hand, de schoenen daar, de kledingkast vd aangrenzende badkamer en in de tassen in een lade onder ons bed. Zelfs nieuwe kleding ging schimmelen. Horror. We letten er nu idd op dat de kleding goed droog is.
Plaatsen waar ventilatie moeilijk bij kan omdat kasten vaak dicht zijn.
Alles open zetten. kastdeuren, lades etc.
Schijnbaar nog een hele hoop vocht wat overal in zit.

Ik heb een ouder appartement (onderin) waar ik voordat ik ga stoken ook vrij veel vocht in huis heb en een aantal jaren een aantal vochtvreters in huis had staan. Nadat ik ging stoken werd het een stuk beter.
De badkamer is inmiddels voorzien van een mechanische ventilatie wat al een hoop scheelt.
Op het moment gewoon ieder raam wat open kan dag en nacht open staan.
Ook voor de frisse lucht. 8)

Mijn profiel op Discogs

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Om nog een andere tak te noemen. Luchtvochtigheid is natuurlijk maar een percentage. Zoals al eerder genoemd heeft de hoeveelheid waterdamp (in gr/m3) en de temperatuur invloed op elkaar. Maar onthoud ook dat op het moment dat je met een hoge luchtvochtigheid zit er praktisch geen vocht meer verdampt uit de constructie naar de lucht.

Verwarmen en, als het echt zo erg is, huur een paar (!) bouwdrogers die je vervolgens op verschillende plekken boven en beneden in huis laat werken. Zodat je overal vocht wegtrekt uit de constructie.

De daadwerkelijke schimmel moet je vervolgens aanpakken met een anti-schimmelmiddel, je hebt goede kans dat je de kleren (en andere spullen met schimmel) eigenlijk gewoon moet vervangen (al zijn er ook een aantal middelen voor kleren en meubilair te koop). Om te voorkomen dat de schimmel direct terugkomt zal je wel het vochtprobleem goed aan moeten pakken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Anoniem: 91634

Voor mij niet herkenbaar.
Maar wat ik had gedaan met mijn nieuwe bouw woning is alle ramen op ventileren open, ventilatie op stand 2 of 3, en geleidelijk het huis elke dag 0,5 graden warmer stoken. En ik had ook de woning eerst 2 weken de tijd gegeven om goed te drogen voor dat ik de vloer er in legde.

Mijn buren hebben dit minder geventileerd en gestookt waardoor hun wel vocht problemen hadden.
Mijn bure

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ree schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:06:
[...]

Allemaal plekken waar nauwelijks ventilatie/luchtbeweging is. Dan is er enorme kans op schimmel. Voorlopig je kleiding luchtiger opbergen dan in dichte kasten en lades.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:54
Ree schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:02:
[...]

Ja rechtsbijstand gaan we benaderen. De Bouwer ook weer. Ik dacht ook aan eigen huis.
De zomer is voorbij, ventilatoren zijn in de aanbieding.... Ik zou een paar (30-40cm) ventilatoren aanschaffen en op de vochtige plekken richten zodat het vocht de lucht ingaat Daarna ontvochtigen en/of heel, heel veel luchten.

Voordeel van ventilatoren: Weinig verbruik en weinig herrie - als ze een wat grotere diameter hebben. Wel zorgen dat het vocht ook echt het huis uitgaat. Daarnaast: Een ventilator blaast vocht uit de wand. Een ontvochtiger kan dat alleen als de blazende kant naar de muur staat, alleen is dat niet zondermeer de optimale ontvochtigingsplek.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
@Ree Heb je al gekeken of de WTW goed is aangesloten en werkt?

Controleer of alle ventielen blazen óf zuigen. Dat kun je met je hand wel voelen. Niet hoeveel, maar wel óf ze blazen/zuigen.

Controleer of de buizen correct zijn aangesloten. Zoek in de handleiding op welke van de vier gaten waarvoor is (afzuiging uit de woning, uitblaas naar buiten, aanzuig van buiten en aanvoer naar binnen). En kijk dan of de juiste buizen naar het dak gaan en de juiste buizen het huis in.

Verder is 80% een hoge luchtvochtigheid, maar dat heb ik hier in huis met ook soms in de zomer en ons huis is inmiddels al 4 jaar opgeleverd. Ik let er wel op dat ik niet teveel vocht produceer, door de douche met een trekker droog te maken en geen was te drogen te hangen als het al zo vochtig is. Maar als het buiten ook vochtig is, dan ontkom je er niet aan dat het dat binnen ook is. En deze zomer is het heel vochtig. Veel regen en weinig kou. Ik krijg nu pas de vochtigheid omlaag naar ~60% omdat we weer een paar keer een koudere nachten hebben gehad. Ik kan me voorstellen dat het met het bouwvocht nog in huis helemaal lastig is.

Ik kijk zelf soms naar het mollierdiagram (https://mollier.nl/wp-con...14/02/Mollier-diagram.pdf). Stel dat je nu bij 22C op 60% zit, dan heb je 10gr/kg vocht in de lucht. Je kunt dan kijken bij welke temperatuur je zeker vocht afvoert. Dat is pas bij 14C en lager. In de komende 5 dagen wordt het volgens de voorspelling nog niet kouder dan 13C in de nacht, dus je kunt dan eigenlijk nog geen vocht afvoeren helaas.

(Ik ga er vanuit dat het 's nachts buiten 100% RV is, wat in de praktijk meestal zo is in Nederland omdat we een zeeklimaat hebben.)

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Je geeft ook aan dat je een bodem warmtepomp hebt, deze zal ook kunnen koelen. Zoals eerder in dit topic gezegd, een lagere temperatuur zorgt automatisch voor een hogere luchtvochtigheid (behalve als je deze met een airco bereikt).

Met een vochtige zomer, zoals een groot deel van deze zomer, is de luchtvochtigheid bij ons ook boven de 60% geweest door koelen van de vloer. Even stoppen met koelen zorgt dan voor een betere balans. (ons huis is uit 2007, dus geen bouwvocht meer...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-06 23:50
Onze woning is dit jaar opgeleverd en we hebben een normale vochtpercentage (rond 60 procent, gisteren gemeten). Wij hebben zelf nooit echt problemen met vocht gehad en hebben een bodem warmtepomp (Itho daalderop + MV WTW). Wel weet ik dat er tijdens de bouw een lekkage was geweest in de achtergevel. Dit was gelijk opgelost (waterafvoer regengoot was niet goed geseald). Tijdens de bouw ook veel regen gehad (dak zat er op met folie en isolatie maar zonder dakpannen). De zolderraam heeft altijd open gezeten (kiepstand). Inmiddels is er 6 maanden verstreken na oplevering.

Je moet controleren of er geen vochtproblemen zijn. Je ziet vaak natte plekken aan voorgevel, maar je hebt wel echt een expert nodig. Daarnaast goed kijken of er geen problemen zijn in de kruipruimte. Ik heb al keer gezien dat er bijvoorbeeld isolatie niet goed is aangebracht waardoor vocht naar boven trok via de muren. Op zolder zie je wel snel natte plekken als er echt iets mis is met dak. Vooral als plafond wit geschilderd is.

Heb je geen inregel rapport gekregen bij de oplevering van je woning? Is de ventilatie goed aangelegd? Aanvoer en afvoer kanalen juist? Doet het WTW apparaat wat hij hoort te doen?

Toevallig heb ik recent een Resideo CO2 meter gekocht. Meet zowel luchtvochtigheid als CO2 waardes dus houd ik dat zelf continu bij.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Pagina: 1