Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaF_007
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-03-2024
Wij gaan onze nieuwbouw-woning (~260 m²) verwarmen met een L/W-warmtepomp. Deze zal ook dienen voor het SWW. We willen deze ook gaan gebruiken voor actieve koeling (via de VV) tijdens hete zomerdagen. We voorzien overal VV.

Als apparaat stelt onze sanitairman een General Thermastage TCC11X-300a/TOC11RIX voor (SWW boiler van 300L). Hij voorziet geen buffervat.Op de technische fiche lees ik dat deze een nominaal vermogen van 9,8kW (+7°C/35°C) heeft.

We hebben een warmteverliesberekening laten maken (bij een onafhankelijke partij) en deze kwam uit op een nodig vermogen van 6.31 kW (transmissieverlies 4.41 kW + ventilatieverlies 1.9 kW). De berekening is op basis van een minimum buitentemperatuur van -7°C & een gemiddelde jaartemperatuur van 10°C (wij bouwen in België, Zuid-Limburg).

Ik heb deze berekening voorgelegd aan onze sanitairman en gevraagd of het model lager, de TCC08X-300a/TOC08RIX (nominaal vermogen van 7.5 kW), geen optie is. Hij stelt nog steeds de TCC11X-300a/TOC11RIX voor, gezien we volgens hem 1kW te kort gaan komen bij buitentemperaturen van -10°C (welke volgens statistieken die ik heb opgezocht max 1,5 dag per jaar voorkomt op onze locatie). Volgens hem zal pendelen geen probleem zijn bij dit apparaat ("kan heel laag moduleren") en zal het model lager veel meer elektriciteit verbruiken bij koude dagen.

De specificaties van beide apparaten kunnen jullie terugvinden op https://www.generalbenelux.com/nl_be/downloads/4416/nl_be/Thermastage_NL.pdf (pagina 26).

Ik ben een totale leek op dit gebied, maar twijfel toch wat aan zijn uitleg. Daarom had ik hier gehoopt op wat advies/meningen. Wat zouden jullie doen? Heeft hij een punt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vergeet je SWW niet!
Een 300L boiler opwarmen kan even duren en blijkbaar verwacht je nogal wat te verbruiken. (Bad?)

Ik snap de installateur wel, als de WP te klein blijkt heeft hij gezever. Een WP die wat pendelt is zelden een probleem.

Het hangt ook af van het gebruik. Ben je iemand die de verwarming 's-nachts een graadje kouder zet, dan is het lekker als je de volgende dag snel weer bij bent. Zelf heb ik moeite met een te warme kamer met slapen, heb liever dat het huis wat afkoelt in de avond. Een WP die precies past gaat daar wat meer moeite mee hebben.

• RaF_007
TheGhostInc schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:59:
Vergeet je SWW niet!
Een 300L boiler opwarmen kan even duren en blijkbaar verwacht je nogal wat te verbruiken. (Bad?)
We voorzien inderdaad een bad en 2 douches. Gezin van 4.
TheGhostInc schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:59:
Een WP die wat pendelt is zelden een probleem.
Aha, OK. Uit de berichten op dit forum had ik opgemaakt dat je dit toch zoveel mogelijk moet vermijden (owv slijtage, hoger verbruik, ...). Maar dat is dan niet noodzakelijk zo.

[ Voor 3% gewijzigd door RaF_007 op 28-09-2023 13:38 ]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-05 21:21
RaF_007 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:38:

Aha, OK. Uit de berichten op dit forum had ik opgemaakt dat je dit toch zoveel mogelijk moet vermijden (owv slijtage, hoger verbruik, ...). Maar dat is dan niet noodzakelijk zo.
Het is wel een probleem maar hij bedoelt vanuit de installateur gezien. Als een WP continue pendelt zal een klant dat wellicht nieteens opmerken. Ondertussen vindt de WP het allemaal niet zo fijn.
Als de WP echter te klein is, zitten klanten straks in de kou. En die klanten gaan wel degelijk zeuren. De installateur redeneert dus vaak: hoe meer vermogen hoe beter. Dan gaan klanten iig niet zeuren en heeft hij geen gezeur.. de WP daarentegen is minder gelukkig..

• PJNo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-05 13:07

PJNo

14x 365 Z12x 365 W Growatt6k

Alpha Innotec komt nu met de Hybrox 8 op de markt.
Levert 7,3 kW bij een buiten temp van -7gr en aanvoer 35 gr. COP 3,xx nogwat. In vergelijking met de meeste goedkopere pompen die rond de 2,xx blijven steken.

COP bij +7 gr = 6,17.

https://www.nathan.nl/pro...monoblock-warmtepomp-r290

Deze pomp heeft R290 als koudemiddel (Propaan).
Ook heeft hij 8 kW vermogen ter beschikking.
Het is een Monoblok.
Verwarmen en koelen kun je met deze pomp, ideaal met je vloerverwarming.
Je kunt hier bij een Hydro station kiezen, 300L. Ben je gelijk klaar.

Op de website staat een warmtepomp: https://www.nathan.nl/merken/alpha-innotec
Rechts bovenin.

Ik krijg deze maand zelf ook deze pomp, voor de technische specificaties kun je kijken op de website van Alpha Innotec of Nathan.

Ik denk dus dat je in jou woning het beste af bent met een deze of een vergelijkbare installatie.
Zo hoef je ook die WPboiler niet aan te schaffen en heb je gewoon 1 machine die alles doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-05 19:06
"Als apparaat stelt onze sanitairman een General Thermastage TCC11X-300a/TOC11RIX voor (SWW boiler van 300L)"

Alweer een nieuw merk warmtepomp? hoelang blijft zo'n nieuw merk bestaan?, hoe zit het dan met service, onderhoud en reserve onderdelen als er dan wat mis is met deze wp?
Grote merken als Panasonic, Hitachi, Mitsubishi, Daikin e.d. zijn namen die al vele decennia warmtepompen (airconditioners) produceren, dat geeft op langer termijn veel meer vertrouwen als er wat mis is met de wp.

In hoeverre is er ontwikkeld aan deze wp?
Wat met name van belang is in het overvolle Nederland, is het geluidsniveau van de buitenunit.
Bij de oudere modellen en kleine merken wp is ook vaak de bediening te beperkt, zodat bijvoorbeeld de elektrische 'back-up heather' veel te snel wordt ingeschakeld wat tot onnodig hoog stroomverbruik leid.

Daarbij, bij nóg meer andere merken warmtepompen verdwijnen deze kleine merken wp snel; te weinig omzet en winst.

Jou vraag: 260m² goed geïsoleerde woning met voldoende SWW; dat wordt een wp van 9KW, anders duurt het te lang om voldoende SWW te maken.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:55

TF

bla bla

natural colour schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:26:
"Als apparaat stelt onze sanitairman een General Thermastage TCC11X-300a/TOC11RIX voor (SWW boiler van 300L)"

Alweer een nieuw merk warmtepomp? hoelang blijft zo'n nieuw merk bestaan?, hoe zit het dan met service, onderhoud en reserve onderdelen als er dan wat mis is met deze wp?
Grote merken als Panasonic, Hitachi, Mitsubishi, Daikin e.d. zijn namen die al vele decennia warmtepompen (airconditioners) produceren, dat geeft op langer termijn veel meer vertrouwen als er wat mis is met de wp.

Wat met name van belang is in het overvolle Nederland, is het geluidsniveau van de buitenunit.
Bij de oudere modellen en kleine merken wp is ook vaak de bediening te beperkt, zodat bijvoorbeeld de elektrische 'back-up heather' veel te snel wordt ingeschakeld wat tot onnodig hoog stroomverbruik leid.

Daarbij, bij nóg meer andere merken warmtepompen verdwijnen deze kleine merken wp snel; te weinig omzet en winst.

Jou vraag: 260m² goed geïsoleerde woning met voldoende SWW; dat wordt een wp van 9KW, anders duurt het te lang om voldoende SWW te maken.
ze hebben qua uiterlijk veel weg van Atlantic Waterstage / Fujitsu Siemens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaF_007
natural colour schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:26:

Ik quote effe hun documentatie:
Met een Thermastage lucht-waterwarmtepomp ben je verzekerd van comfort,
duurzaamheid en energiebesparing. De buitenunits worden geproduceerd
door de Japanse groep Fujitsu General, één van de grootste fabrikanten
van warmtepompen in de wereld. De binnenunits worden gebouwd door het
Franse Groupe Atlantic, marktleider in Frankrijk en prominent aanwezig in
meer dan 100 landen. Importeur en distributeur Thercon behoort tot deze
Groupe Atlantic en ondersteunt de installateurs in de Benelux met tech-
nisch advies en logistieke support
Maw. lijkt me geen kleintje?
Pagina: 1