Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-08 20:13

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Topicstarter
Bij mijn huidige werkgever heb je recht op een salariswagen waarbij een deel van je brutoloon kan gebruiken voor leasewagen. Zo een regeling is redelijk normaal voor mensen in de Belgische IT, alleen is mijn werkgever flexibel genoeg om het als een keuze te laten.

Nu heb ik recent een huis gekocht waardoor ik een wagen nodig heb en daarom ben ik gestart met de aanvraag voor zo een wagen. Vandaag kreeg ik dan ook de nodige goedkeuringen om het bestelproces op te starten.

Alleen begin ik steeds meer te twijfelen of ik bij mijn huidige werkgever zou blijven want na twee jaar merk ik dat er niet echt een match is. Er is een enorme top-down approach en feedback van engineers worden compleet genegeerd waardoor redelijk wat mensen gestresseerd en gefrustreerd rondlopen. Zelf werk ik niet graag in dat soort omgevingen en overweeg dus het bedrijf te verlaten. Dat plan is zelfs redelijk concreet en heb al een sollicitatie lopende, hoewel ik niet verwacht dat ik daar ga op intekenen (mocht ik de kans krijgen).

Ik wil dan ook mijn tijd nemen om een deftige nieuwe werkgever te vinden. Hoelang ik bij mijn huidige werkgever ga blijven is dus maar de vraag, maar ik verwacht niet dat ik er binnen vijf jaar nog ga werken en laat dat net de termijn zijn van zo een leasecontract. Om nog maar te zwijgen over de levertermijn dat, volgens wat ik al gehoord heb, kan oplopen tot +1 jaar.

Het kan dus zijn dat ik tegen dat mijn leasewagen is gearriveerd ik het bedrijf al heb verlaten, maar net zo goed kan ik er ook nog enkele maanden of jaren ermee rondrijden.

Nu zou ik deze situatie in het verleden gewoon met mijn manager hebben besproken, waar ik trouwens wel een goede band mee heb, maar die zit ondertussen thuis met een burn-out. Hij is niet de eerste en zal zeker niet de laatste zijn van het team. In principe zou ik dat nu dus moeten aankaarten met de persoon boven mijn manager maar met die heeft totaal geen tijd voor ons team en er is een reden waarom mijn manager met een burnout zit. Ik voel mij dus niet echt comfortabel om dit met hem te bespreken.

Dus nu zit ik met een dilemma en het meest faire tegenover mijn werkgever is dat ik geen leasewagen zou nemen, maar anderzijds heb ik wel dringend een wagen nodig. Het plan is dan ook om de snelst leverbare wagen binnen mijn budget te leasen. De periode tussen mijn verhuis en de levering van die leasewagen kan ik gelukkig overbruggen door tijdelijk een wagen te lenen van familie.

Wat zouden jullie doen?

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:07
Heb je een contract moeten tekenen? Bij het kiezen van mijn auto van de zaak heb ik moeten tekenen dat als ik bij het bedrijf ontslag neem dat ik de auto moet meenemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:58
Koop een auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Topicstarter
sander121 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:31:
Heb je een contract moeten tekenen? Bij het kiezen van mijn auto van de zaak heb ik moeten tekenen dat als ik bij het bedrijf ontslag neem dat ik de auto moet meenemen.
Bij het beëindigen van de arbeidsovereenkomst moet ik die gewoon overdragen aan mijn werkgever.
Ik heb net een huis gekocht. :+
Maar we (ik en mijn partner) hebben al eens gekeken naar een 2ehandswagen, maar economisch niet de beste optie. De kans is sowieso groot dat ik bij een nieuwe werkgever ook de optie zal krijgen voor een leasewagen.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:11
IStealYourGun schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:48:
[...]

Bij het beëindigen van de arbeidsovereenkomst moet ik die gewoon overdragen aan mijn werkgever.

[...]

Maar we (ik en mijn partner) hebben al eens gekeken naar een 2ehandswagen, maar economisch niet de beste optie. De kans is sowieso groot dat ik bij een nieuwe werkgever ook de optie zal krijgen voor een leasewagen.
Je hebt toch nog wel wat ergens hoop ik? Het hoeft voor nu niet de ideale auto te zijn natuurlijk. En als je dan een nieuwe baan hebt kan ie weer weg. Het is een beetje raar om een leaseauto te nemen als je al weet dat je weg gaat. Als je echt haast hebt kan je morgen een tweedehands auto hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door sig69 op 26-09-2023 23:16 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:48
Er staan in Nederland meer dan 500 autos te koop met een prijs tussen de 1000 en 2000 euro, handgeschakeld, benzine, met een km stand onder de 120.000 km.

Economisch niet de beste optie? Vanuit welk perspectief?
En dan nog… Voor minder dan 2000 euro? Wat boeit dat!
Na een paar maanden rij je al goedkoper dan je leaseauto…

Bij een leaseauto zit je toch meestal ook aan een contract met een minimum leaseduur vast, niet?
Minimaal 1 of 2 jaar of zo?
Dat is dan weer een probleem als je binnen een paar maanden nieuw werk vind met ook een leaseoptie… Dan kun je beter zo’n tweedehands oude barrel hebben.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

BrainCrash schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:42:
Er staan in Nederland meer dan 500 autos te koop met een prijs tussen de 1000 en 2000 euro, handgeschakeld, benzine, met een km stand onder de 120.000 km.

Economisch niet de beste optie? Vanuit welk perspectief?
En dan nog… Voor minder dan 2000 euro? Wat boeit dat!
Na een paar maanden rij je al goedkoper dan je leaseauto…

Bij een leaseauto zit je toch meestal ook aan een contract met een minimum leaseduur vast, niet?
Dat is dan weer een probleem als je binnen een paar maanden nieuw werk vind met ook een leaseoptie… Dan kun je beter zo’n tweedehands oude barrel hebben.
Een auto importeren kost ook geld. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:48
CH4OS schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:45:
[...]
Een auto importeren kost ook geld. ;)
Ik zeg toch niet dat ie em perse uit NLD moet halen.. ;)
Zie het als indicatie, dat er in Belgie ook vast wel vanalles te verkrijgen is…
Ook hoeft de auto niet gratis te zijn natuurlijk… dus als je een goedkopere koopt, dan is er wellicht nog wat budget over om te importeren… Je zult maar nèt die ene mooie deal tegen komen die in BE niet te vinden is natuurlijk… :P

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Topicstarter
Niet echt, mijn werkgever gaat die leasing aan, niet ik.

Je mag dit niet vergelijken als private lease zoals in NL. In België is leasen een makkelijke manier om meer loon in natura te betalen. Ter illustratie, voor een 200 euro-ish nettoloon kan ik een leasing aangaan.

Koop ik een 2ehandswagen van 2k dan moet ik op een ROI rekenen van 10 maand en dat zonder belastingen, verzekering, verbruik, keuring en onderhoud. Wat wel is inbegrepen in die 200 euro/maand minder netto. ;)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:39
IStealYourGun schreef op woensdag 27 september 2023 @ 00:35:
[...]

Niet echt, mijn werkgever gaat die leasing aan, niet ik.

Je mag dit niet vergelijken als private lease zoals in NL. In België is leasen een makkelijke manier om meer loon in natura te betalen. Ter illustratie, voor een 200 euro-ish nettoloon kan ik een leasing aangaan.

Koop ik een 2ehandswagen van 2k dan moet ik op een ROI rekenen van 10 maand en dat zonder belastingen, verzekering, verbruik, keuring en onderhoud. Wat wel is inbegrepen in die 200 euro/maand minder netto. ;)
hier in Nederland is het alsnog gebruikelijk, ook al gaat de werkgever het feitelijke lease contract aan, dat de werknemer als deze ontslag neemt of ontslagen wordt het lease contract moet overnemen of afkopen. Of dit in België ook een ' dingetje' is, weet ik niet, maar controleer dit wel goed, je zal niet de eerste zijn die zich geconfronteert ziet met een boel kosten die een stuk hoger zijn dan een paar jaar 2de hands rijden. Hier laatst op Tweakers was er geloof ik nog iemand die een afkoop voorstel van €50k ontvangen had, bij overstap naar een andere werkgever.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 27-09-2023 00:43 ]

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Topicstarter
Dat heb ik deze avond nog nagekeken. In het contract staat duidelijk dat de wagen moet worden overgedragen aan de werkgever bij het beëindigen van de arbeidsovereenkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:42
Maar worden alle kosten die daarmee komen ook bij hem gelegd? Of komt hij nog met een naheffing?

Je stelt dat het economisch niet rendabel is om zelf een auto te kopen, maar ik zou nu gaan voor een occasie, of gaan voor private lease van een jaar. Dan maar de zekerheid, want deze constructie qua werk klinkt ook niet stabiel.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 21:50
Als je toch aan het solliciteren bent, zou je dit onderdeel kunnen maken van de onderhandeling: overnemen van het leasecontract.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:06
Heb je collega s die je het kan vragen? Zelf heb ik namelijk enkel gehoord van veel collega s die inderdaad de auto mee moesten nemen / af moesten betalen.
(Tegelijkertijd, ik rij nu rond in een pool auto, en zodra ik stop moet ik die terug inleveren, dus het kan wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Je hebt het over levertijden die lang zijn, en dat je een wagen nodig hebt.
Goedkope occasion kopen zou duurder zijn, maar hoe doe je het nu dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Koop een barrel voor 1500€, rij er een jaar mee en kijk dan verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:40
Zoals ik het lees ben je vooral heel erg bezig met iets dat eigenlijk een probleem is (/kan worden) van je huidige werkgever… als je graag een nieuwe auto wil rijden, neem dan een snel leverbare lease die zo veel mogelijk aan je wensen voldoet.
Vertrek je voor de aflevering, of kort daarna naar een andere baan: pech voor je huidige baas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:53

Qwerty-273

Meukposter

In België heb je er ook voldoende staan op AutoGids en/of AutoScout24 voor vergelijkbare specificaties. Je hebt natuurlijk niet een nieuwe auto voor de deur en je hebt kwa modellen niet de meeste keuze, je kan de kilometerstand nog wat oprekken als je niet van plan bent om er langer dan 1-2 jaar mee te rijden.

Verder over de Belgische situatie, vraag het bij je werkgever na hoe zij het behandelen. Ik heb oud collega's gehad (uit België) waarbij de gekozen wagen gewoon terug het wagenpark van de werkgever instroomt. En ook waarbij er afspraken waren dat de werknemer de wagen overneemt bij vertrek eerder dan einde contract van de wagen. Zie ook bijvoorbeeld https://www.jobat.be/nl/a...-bedrijfswagen-na-ontslag
Soms wil de werkgever de kost die voortvloeit uit de vroegtijdige stopzetting van het leasingcontract doorrekenen aan de werknemer wanneer deze zelf ontslag neemt. Over de geldigheid van dergelijk leasebeding bestaat uiteenlopende rechtspraak, waarbij steeds rekening gehouden wordt met de concrete omstandigheden. Belangrijk is dat je op het ogenblik van het afsluiten van dergelijk beding een duidelijk zicht moet hebben op de draagwijdte ervan (onder meer: de concrete financiële gevolgen).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Geen idee hoe het in België werkt, maar in Nederland gaat de werkgever ook het leasecontract aan.
Wel zijn er vaak passages in de leaseovereenkomst (tussen werkgever en werknemer) opgenomen, dat als je boven je leasebudget zit dat je dit bedrag voor de resterende looptijd (vaak 48 of 60 maanden) verschuldigd bent.
Heb je dus een leasebudget van zeg 900 euro in de maand en je kiest een auto die 950 euro in de maand kost. Dan zal je voor de resterende termijnen van je contract 50 euro aan je werkgever verschuldigd zijn. Hoe langer je dus rondrijdt, hoe lager het boetebedrag is.

Blijf je binnen het leasebudget, dan is het het risico van werkgever en zal hij de auto wellicht aan iemand anders geven of de lease afkopen.

Is het netjes om een lease aan te gaan, terwijl je in je achterhoofd weet dat je binnenkort weggaat: Nee. Maar niemand die je tegenhoudt om het lease contract aan te gaan.

Een andere optie is dat je de lease mee neemt naar je nieuwe werkgever. Wees er dan wel bij de eerste gesprekken al wel open en transparant over, zodat het niet alsnog een dealbreaker wordt in de laatste fase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:52
Belg hier. Al lease wagens bij meerdere bedrijven gehad en hier is het niet standaard dat je de wagen moet overnemen als je uit dienst gaat voor de termijn afloopt. Dus dan blijft volgens mij enkel het ethische vraagstuk over: wil je je werkgever er nog mee opzadelen. Dat is wat voor jezelf te bepalen natuurlijk. Als het enkel is dat de manier van werken je niet aanstaat, maar voor de rest is er op zich niets mis met de werkgever, dan zou ik persoonlijk de werkgever er niet mee opzadelen. Dan zou ik inderdaad iets goedkoops tweedehands voor tijdelijk rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:33
Als dit de regel is (recht op salariswagen, die je bij uit dienst gewoon mag inleveren zonder afkoop) bij je werkgever, dan is dat gewoon een secundaire arbeidsvoorwaarde waar je gebruik van mag maken. Als dit gebruikelijk is bij je werkgever en verder ook in België dan zal het toch heel vaak voorkomen dat een werknemer vertrekt gedurende de looptijd? Dat hoort dan gewoon bij die regeling. Geen idee overigens wat werkgevers met al die auto's doen, als alle nieuwe mensen weer een nieuwe wagen mogen uitkiezen, maar dat zijn dus hun risico's en kosten die horen bij deze arbeidsvoorwaarde.

Als je nou echt iets concreets hebt lopen en je weet dat je binnen een paar maanden weg bent, dan zou ik me in jouw plaats wel bezwaard voelen. Maar je geeft aan dat je misschien ook nog wel jaren blijft. Dan zou ik me er niet druk om maken en gewoon de keuze maken die voor jou het beste is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:15
Even iets anders, je geeft aan dat je eigenlijk zo snel mogelijk een auto nodig hebt, maar tegelijkertijd ook dat bij lease er een levertermijn van +1 jaar kan zijn.

Dan is een (tijdelijke) occasion toch sowieso een betere tijdelijke oplossing?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Laurensius88 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:08:
Even iets anders, je geeft aan dat je eigenlijk zo snel mogelijk een auto nodig hebt, maar tegelijkertijd ook dat bij lease er een levertermijn van +1 jaar kan zijn.

Dan is een (tijdelijke) occasion toch sowieso een betere tijdelijke oplossing?
Bij sommige bedrijven krijg je een aanloopwagen van zodra je recht hebt op een bedrijfswagen. Dat is dan een huurauto van de leasemaatschappij of soms een auto die nog op de parking stond van een persoon die het bedrijf verlaten heeft.

De TS moet dus gewoon de voorwaarden van de car policy lezen en dan voor zichzelf uitmaken hoe groot de kans is dat hij op korte termijn van baan wisselt. Als je vanaf morgen zeer actief op zoek gaat en je wilt zo snel mogelijk weg dan zou ik de moeite niet nemen van in het systeem te stappen. Als je stilletjesaan eens gaat kijken of er iets beter is dan zou ik wel instappen. Je weet immers nooit wat je misschien wel of niet vindt en voor hetzelfde geld werk je nog een aantal jaar bij je huidige werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

IStealYourGun schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:48:
[...]

Heb je écht geen ~3-4k meer liggen?
Als het gewoon om een auto gaat die je van je huis naar je werk brengt heb je voor 4000 euro al een nette oudere luxewagen, die rijden heerlijk en gaan vaak nog een jaar of 5-10 mee voor ze helemaal op zijn.
Lijkt me interessanter dan nu een leasecontract afsluiten.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:56
Kijk of er een regeling is voor het rijden van een poolwagen van een andere collega die eventueel is weggegaan. Die contracten lopen sowieso eerder af, je kunt hem vandaag nog oppikken bij wijze van spreken en je "koopt" er een stuk flexibiliteit voor.

Als je zeker van je zaak bent om weg te gaan, zou ik me, tenzij je zwart op wit hebt dat je de auto zonder problemen af kunt geven, ongeacht of deze in de bestelfase is of niet, niet met een nieuw contract inlaten. Flexibiliteit heeft z'n prijs. Maar als je toch al sterk onzeker bent of je nog langer bij je werkgever wilt blijven, moet je jezelf niet nog een extra ketting om de hals leggen.

Edit: Moraal maakt niet uit. De werkgever heeft immers reeds verzaakt je tevreden te houden. Een dergelijk appèl past men enkel toe wanneer men technisch eigenlijk geen poot heeft om op te staan. Kijk dus goed naar wat er zwart op wit staat. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Cid Highwind op 27-09-2023 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodgerz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Oon schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:13:
[...]

Heb je écht geen ~3-4k meer liggen?
Als het gewoon om een auto gaat die je van je huis naar je werk brengt heb je voor 4000 euro al een nette oudere luxewagen, die rijden heerlijk en gaan vaak nog een jaar of 5-10 mee voor ze helemaal op zijn.
Lijkt me interessanter dan nu een leasecontract afsluiten.
tevens, als je na het kopen van een huis niet eens een bedrag van 3-4K hebt liggen, heb je misschien iets gekocht wat boven je standaard ligt? Blijkbaar kiest hij een huis boven alle andere zaken in het leven. Een huis kopen en de komende maanden moeten Fietsen....tjah, zo maakt iedereen zijn eigen rare keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

rodgerz schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:19:
[...]

tevens, als je na het kopen van een huis niet eens een bedrag van 3-4K hebt liggen, heb je misschien iets gekocht wat boven je standaard ligt? Blijkbaar kiest hij een huis boven alle andere zaken in het leven. Een huis kopen en de komende maanden moeten Fietsen....tjah, zo maakt iedereen zijn eigen rare keuzes.
Dat is sowieso een goed punt, maar het zou natuurlijk altijd kunnen dat je even krap bij kas zit. Een huis kopen is een stevige maar vrijwel altijd verantwoordelijke investering. Hier in Nederland is het ook zo dat bij een leasewagen over het algemeen een flink salaris hoort, dus dat betekent ook dat een hogere hypotheek haalbaar is, maar daarbij kun je wel even zonder spaargeld zitten.

Maar goed, als 4K er niet in zit, een auto die rijdt (en waar verder niks over gezegd kan worden, behalve dat hij rijdt) heb je al voor onder/rond de 1000 euro. Daarmee kun je goed een maand of twee naar kantoor en terug rijden om wat geld opzij te zetten. Er zijn genoeg mensen die naar kantoor rijden met een Peugeot 206, oudere VW Polo, Opel Corsa, Fiat Punto etc.
Hier zelfs een mooie cabrio voor maar 900 euro :+ .

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 12:45
Ik heb tijdelijk (omdat ik niet wist wat voor auto ik wilde) oprijders gereden en gekocht.
Ford Ka (vaak onder 1000 euro ) kan je gerust een jaartje of 2 rijden
Fiat Seicento ook voor een jaartje of 2 gereden. Kreeg 250 euro p/m onkosten vergoeding.
Seat Aroza zijn ook niet duur en kan je gerust wat langer in rijden

<GOT>DrOPje #2516

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Topicstarter
Ik ga later wat uitgebreider antwoorden, maar de assumption dat ik geen buffer heb van 4k is fout. Die buffer is trouwens groter fyi.

Een aankoop van een 2e hands wagen is gewoon economisch minder interessant, zeker als dat maar voor een korte periode is. Dus bij voorkeur geef ik dat geld liever niet uit als het ook anders kan.

Nogmaals, bedrijfswagens voor privé gebruik in België is fiscaal enorm voordelig zowel voor werknemer als werkgever. Er is een reden waarom het in de volksmond een salariswagen noemen. ;)

• Pete_Sampras
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-07-2024

Pete_Sampras

Abominabele bavarois

Kan je in de tussentijd een pool-leaseauto rijden? Het kan zijn dat dit een korte termijn oplossing voor je is. Deze zijn over het algemeen in NL zonder aparte verplichtingen (afkoop/verplicht meenemen naar andere werkgever etc).

Als je dit bespreekt met je manager als die online is en even kort uitlegt, heb je denk ik al je problemen opgelost?

-> geen aankoop prive
-> geen lange verplichting
-> flexibel
-> wrs ook optimaal voor je werkgever.

Wel alle voordelen.

Old school gamer met een lag en een traan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:54
Dan is de discussie toch gauw klaar?
Je vindt het economisch niet logisch om zelf een wagen aan te schaffen en de risico's bij een leasewagen zijn voor de werkgever.

Kijk hoe snel je een lease kunt regelen en of er tot levering van je wagen een tijdelijke auto geregeld kan worden via de leasemaatschappij/werkgever o.i.d.

Of ben je op zoek naar bevestiging dat de morele bezwaren allemaal niet zo erg zijn?

tijd voor wat klusjes!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Als er wagens "in stock" zijn bij de werkgever, en er zit iets tussen dat in jouw budget valt en dat je aanstaat, gewoon er voor gaan. Om je even een voorbeeld te geven, mijn werkgever heeft een Kia EV6 staan van een collega die enkele maanden na het in ontvangst nemen van die wagen vertrokken is. Zowel het bedrijf als die persoon hebben daar niet echt veel aandacht aan geschonken.

En zoals je zelf al aangeeft, het kan zijn dat je snel weg bent, het kan zijn dat je toch merkt dat het gras aan de andere kant niet zo groen is en nog enkele jaren blijft. Waarom dan twijfelen?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
Ben ik de enige die het een beetje ver vind gaan :?
- je weet min of meer al dat je weg wil
- ... (edit: niet goed gelezen)
- ondertussen druk bezig aan het uitzoeken of je makkelijk van de nog te bestellen bedrijfswagen af kan "want je hebt wel zsm een auto nodig".

Ik vind het verre van netjes...
Nu heb ik echt geen moeite om een beetje ge/misbruik van een werkgever te maken, zij verdienen normaal gesproken ruimschoots aan een werknemer. Deze situatie vind ik echter niet fair tegenover de werkgever. :N

[ Voor 8% gewijzigd door ybos op 28-09-2023 09:16 ]

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:45
ybos schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:02:
- Je bent op dit moment ziek thuis (waarschijnlijk langdurig want burn out)
- ondertussen druk bezig aan het uitzoeken of je makkelijk van de nog te bestellen bedrijfswagen af kan "want je hebt wel zsm een auto nodig".

Nu heb ik echt geen moeite om een beetje ge/misbruik van een werkgever te maken, zij verdienen normaal gesproken ruimschoots aan een werknemer. Deze situatie vind ik echter niet fair tegenover de werkgever. :N
Hoe kom je erbij dat TS met een burn out zit?

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
Gadgeteer schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:15:
[...]

Hoe kom je erbij dat TS met een burn out zit?
Excuus, te snel gelezen, gaat om zn manager. Pas het ff aan.

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 10:45
ybos schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:02:
- ... (edit: niet goed gelezen)

Het is gewoon een arbeidsvoorwaarde om een auto van de zaak te rijden. Hij weet nog niet of en wanneer hij weggaat en heeft een auto nodig. Ik zou er een bestellen die ik zsm kan rijden. Heeft echt niets met netjes te maken, zo zijn de contracten daar gewoon geregeld blijkbaar.

Mocht hij ontslag nemen ontploft die auto niet he, die gaat gewoon terug naar de LM of naar een collega.

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Ik snap het wel en afhankelijk vd relatie met de werkgever is het wel of niet netjes. Niet vergeten dat een werkgever ook de regels toepast zoals het is afgesproken en zoals het gunstig voor hen is. Dit werkt andersom natuurlijk net zo, dat willen werkgevers, met name de minder werknemer georiënteerde, nog wel eens snel vergeten. ;)

Als er in je contract staat dat je de auto niet hoeft over te nemen (vrij standaard in België) dan is dat gewoon een overeenkomst die je hebt, of je nu volgende maand weggaat of niet. Dan moesten ze dat in het contract zetten als ze dat vinden.

Voor mij is dit afhankelijk vd relatie met de werkgever. Is dit er eentje die zich inzet voor de werknemer? Dan zou ik het minder snel doen. Zit de helft al thuis met een burn-out omwille van werkdruk dan zou ik eerder geneigd zijn om ze zeggen: dit hebben we juridisch afgesproken en daar handelen we naar.

Zeker bij grote ondernemingen is een leaseauto op de parking van een vertrokken werknemer nu niet het meest schokkende....die kunnen daar best mee om en denken daar ook niet echt veel bij na hoor. Die schuiven ze wel weer door naar de volgende nieuwkomer als tijdelijke.

Tel daarbij dat de leasewagen in België een verkapt loon is door de hoge belastingdruk door de indexering (is inflatie erbij op je loonstrook, niet op de wagen). En je daarvoor nooit, zelfs niet met tegemoetkoming van de werkgever, beter uit bent om een auto te kopen, ben je je eigen tekort aan het doen om geen leasewagen te nemen. Een elektrische wagen van 70k kost mij netto 90€... inclusief laadkaart in Europa...

Heb je een geweldige werkgever die echt oprecht inzit met de werknemers en daar actief mee bezig is? Dan zou ik het niet doen. Is het een onderneming zoals de meesten dan zou ik het eerder doen. Don't hate the player, hate the game.
Dat soort ondernemingen zetten mensen net zo makkelijk weg als het beter is voor het bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Topicstarter
Zoals de titel al aangaf, is het dus vooral een dilemma en hoe eerlijk ik moet zijn tegenover mijn huidige werkgever en niet een financieel issue. Als ik echt zou moeten kan ik gerust een (2ehands) wagen kopen, maar dat is gewoon niet voordelig.

Persoonlijk voelt het voor mij niet oké omdat ik toch altijd een verbintenis probeer te beëindigen met een goede verstandhouding, dat voelt gewoon het meest professionele.

Anderzijds heb ik, met een excuus, nogmaals een poging ondernomen om een oplossing te vinden zoals een tijdelijke aanloopwagen of de overname van een oude leasewagen, maar mijn werkgever heeft dat op een zeer assertieve manier afgewezen en dat staat nu ook zwart op wit. Dus mocht ik een leasewagen nemen en kort nadien het bedrijf verlaten, dan kunnen ze mij niet verwijten dat ik niet naar een oplossing heb gezocht.

Pagina: 1