Op dit moment zijn Usb-sticks en Externe SSD's lastig met elkaar te vergelijken in de Pricewatch. Hier een voorbeeld. Best een aantal velden komen inhoudelijk over een, maar staan toch niet naast elkaar, omdat ze net andere namen hebben.
En alternatief hiervoor zou kunnen zijn deze categorie samen te voegen. Want sinds moderne single-chip USB SSD controllers, zoals de Silicon Motion SM2320 en SM2321 en Phison PS2251-17 en PS2251-18, waarbij de USB host interface direct op de NAND-kanalen wordt aangesloten, is er bijna geen onderscheid meer te maken.
uitvoering: Kingston DataTraveler Max (USB type-C) 1TB Zwart, uitvoering: Oyen Digital Dash Pro 2TB Zwart en product: Team Group T-Force Spark LED USB Flash Drive zijn geclassificeerd als USB-sticks, maar gebruiken vergelijkbare hardware, in een vergelijkbare form-factor en met vergelijkbare prestaties als de product: Transcend ESD310C.
Mochten ze samengevoegd worden, kan er natuurlijk onderscheid gemaakt worden in form-factor: Plug je hem direct in zoals een USB-stick, of zit er een kabeltje tussen.
uitvoering: Kingston DataTraveler Max (USB type-C) 1TB Zwart, uitvoering: Oyen Digital Dash Pro 2TB Zwart en product: Team Group T-Force Spark LED USB Flash Drive zijn geclassificeerd als USB-sticks, maar gebruiken vergelijkbare hardware, in een vergelijkbare form-factor en met vergelijkbare prestaties als de product: Transcend ESD310C.
Mochten ze samengevoegd worden, kan er natuurlijk onderscheid gemaakt worden in form-factor: Plug je hem direct in zoals een USB-stick, of zit er een kabeltje tussen.
Persoonlijk, vind ik het een heel grijs gebied tussen "USB stick" en "externe SSD".
Beide gebruiken NAND flash storage.
Meestal is een USB stick gefocust op goedkoper en daardoor meestal langzamer.
SSD is meestal gefocust op performance en daardoor sneller en duurder.
Maar dit begint in elkaar over te lopen.
Soms een een USB-stick compact, maar externe SSDs kunnen ook compacte "stick"-formaat zijn.
Daarnaast, SSD is meestal NVME/PCIe, maar USB ondersteunt dat niet (alleen USB4), dus je hebt toch een USB controller nodig om een SSD aan te sluiten op USB.
Met USB4 zou je een externe SSD "native" op PCI-e kunnen aansluiten (net zoals de ouderwetse eSATA van vroeger).
Echter, zover zijn we (nog) niet.
Beide gebruiken NAND flash storage.
Meestal is een USB stick gefocust op goedkoper en daardoor meestal langzamer.
SSD is meestal gefocust op performance en daardoor sneller en duurder.
Maar dit begint in elkaar over te lopen.
Soms een een USB-stick compact, maar externe SSDs kunnen ook compacte "stick"-formaat zijn.
Daarnaast, SSD is meestal NVME/PCIe, maar USB ondersteunt dat niet (alleen USB4), dus je hebt toch een USB controller nodig om een SSD aan te sluiten op USB.
Met USB4 zou je een externe SSD "native" op PCI-e kunnen aansluiten (net zoals de ouderwetse eSATA van vroeger).
Echter, zover zijn we (nog) niet.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
@Balance Ik heb wat hernoemd, waardoor het wat meer bij elkaar staat. Enkele specs zijn anders tov elkaar, de aansluiting spec en de snelheid-specs. Maar voor ik deze overzet naar dezelfde spec, moet ik eerst onderzoeken of dat kan (de aansluiting zal waarschijnlijk wel kunnen, USB/TB extern is de nieuwe spec. Maar er zijn blijkbaar 2 Lezen en Schrijven specs?), dus dat zal nog even duren.
De lijst is in ieder geval een stukje compacter waardoor onderling vergelijken nu al makkelijker gaat
Samenvoegen heb ik over nagedacht, ik wil heel even afwachten hoe de directe PCI-e externe ssd's zich ontwikkelen, wat @GarBaGe ook zegt. Misschien dat het een eigen categorie zal blijven verdienen of het zal alsnog worden samengevoegd. Dus voor nu zeg ik nee.
De lijst is in ieder geval een stukje compacter waardoor onderling vergelijken nu al makkelijker gaat
Samenvoegen heb ik over nagedacht, ik wil heel even afwachten hoe de directe PCI-e externe ssd's zich ontwikkelen, wat @GarBaGe ook zegt. Misschien dat het een eigen categorie zal blijven verdienen of het zal alsnog worden samengevoegd. Dus voor nu zeg ik nee.
Dit topic is gesloten.