Koudebrug metalstuds

Pagina: 1
Acties:

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-01 22:30
Hallo,

In de garage wil ik isolatie gaan toepassen, daarvoor heb ik het kozijn (eerst tegen de stenen muur) circa 10 cm op geschoven. De metalstud die tegen de muur aanzit kan ik helaas niet weghalen. Levert dit een koudebrug op en zo ja hoe kwalijk is dit? Dan vooral met eventuele condensvorming en schimmel?

Ik wil alleen dat kleine stukje metalstud laten zitten en vervolgens langs het kozijn met een spouw van een paar cm t.o.v de stenen muur een houten balk bevestigen voor steun.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1R-04VPU2n1RoM2gjVgRUbNBXrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9gaNbqXJpbQdaafICgLMdNlV.jpg?f=fotoalbum_large

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:38
Komt er een luchtspouw tussen de muur en de isolstie?

Waaeom kozijn niet gewoon laten zitten waar het zat?

[ Voor 34% gewijzigd door Draakje5 op 26-09-2023 22:43 ]

• REDN4S
Draakje5 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:43:
Komt er een luchtspouw tussen de muur en de isolstie?

Waaeom kozijn niet gewoon laten zitten waar het zat?
Er komt inderdaad een spouw tussen de isolatie en stenen muur van 21mm dmv ventilatielatten.

Het kozijn moest verplaatst worden anders kon de deur niet helemaal open. Het verplaatsen was het werk ook niet gelukkig.

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-01 23:00
Ik denk dat dat kleine stukje niet veel zal uitmaken, maar wat is de reden dat die niet weg kan?

• REDN4S
daniel14 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:44:
Ik denk dat dat kleine stukje niet veel zal uitmaken, maar wat is de reden dat die niet weg kan?
de schroeven zitten vanaf de andere kant vastgemaakt en daar kom ik niet bij zonder veel sloopwerk.

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:44
Wegslijpen geen optie dan?

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
Dat of met multitool de schroeven doorzagen.of gewoon koevoet erachter.

[ Voor 6% gewijzigd door Sethro op 27-09-2023 09:55 ]

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:14

Nutral

gamer/hardware freak

het is een koudebrug ter grootte van de oppervlak van de stud. Het valt op te losen door er nog een laagje isolatie overen te doen, en dit dampdicht te maken. Bijv een foam/armaflex erop. Als er geen koud oppervlak meer is, dan heb je ook geen koudebrug meer.

• REDN4S
Sethro schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:54:
[...]

Dat of met multitool de schroeven doorzagen.of gewoon koevoet erachter.
dit is wel een idee ja! vanmiddag maar eens aan de gang met de multitool _/-\o_

• REDN4S
Dan zit ik nog met een ander ding. De muur heeft op één zijde een nis. deze is ongeveer 30cm diep en 80cm breed. Nu is mijn idee om de ventilatielatten gewoon met de muur mee te laten lopen (nis is dan dus weg) nu onstaat er wel een groot gat achter de ventilatielatten/isolatie op de plek waar de nis zit (in verbinding met de spouw) kan dit kwaad?

Hier nog een schets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwWR9qM5JO1b7s5Xf3fICCrelgw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zcau0Yqh3we6pagOAj3K752Q.png?f=user_large

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 13:00
Voor isolatie niet een probleem, stevigheid wand op die plek moet je wel in de gaten houden (volgende persoon heeft het niet door => gat).

Wel ideale plek voor leidingen, als je nog iets weg moet werken

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:33
De koudebrug oftewel het warmtelek is niet heel groot als je de doorsnede van het metaalprofiel bekijkt, ca. 0,4mm (plaatstaaldikte) x lengte, waardoor warmtegeleiding plaatsvindt edoch wèl aanwezig natuurlijk.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:39
De nis gaat niet echt een issue opleveren en kan inderdaad handig zijn om nog wat weg te werken qua leidingen.

Ik zou wel een groene mdf plaat in die nis bevestigen, latjes aan de binnenkant, dan mdf plaat gelijk met de muur.
Dan is het daar toch wat steviger.
Pagina: 1