Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 13:52
Beste mensen,

Ik heb enkele vragen over onderstaand schema, betreffende de wolf cha 7kw all in one warmtepomp.

(9 + 10)
Vanaf meterkast 400v 20ap(b) naar binnenunit via 5 aderige kabel naar werkschakelaar van werkschakelaar naar binnenunit, vervolgens van binnenunit met 4aderig ymvk-as naar werkschakelaar buitenunit, van werkschakelaar naar buitenunit.

vervolgens wordt het verwarrend:
(6 en 8 )

Moeten we vervolgens vanaf meterkast 230v naar de binnenunit en naar de buitenunit of moeten we deze aftappen vanaf de 400v vanaf de werkschakelaar, anders zou je twee groepen naar 1 apparaat krijgen en kun je die nooit met de werkschakelaar uit kunnen zetten.

(11)
moet vanaf de binnenunit naar buitenunit een modbus of sealed utp kabel komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lb4H51KHOIuWB_jNHE1w6tH9hEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pd03gbmzmTChhkjZ8Bui2CGN.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
6 en 8 zijn aparte groepen vanaf groepenkast.
11 is gewoon minimaal 3 aderige kabel afgeschermd. Utp zal niet dik genoeg zijn, maar wel als je 3 keer een aderpaar gebruikt. (Dus 2 draden als 1 tellen)

Wp doen ze altijd heel moeilijk met meerdere groepen voor de kleinste dingen. Maarja voor je garanties en alles moet je wel.
Let ook op je aardlek, ze willen type B.

6 en 8 zijn netbesturing, ik denk dat als je die uitschakeld (werkschakelaar) dat dan het relais van 400v automatisch uitvalt.

[ Voor 19% gewijzigd door IplugNplay op 26-09-2023 23:25 . Reden: Utp ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:47
Plaats ze bijna wekelijks;

Vanaf mk naar binnenunit;
B16 30ma(b) --> deze aftakken in een lasdoos naar buitenunit (ymvk 3g2,5)
B20 30ma(b) -->deze doorlussen in binnenunit naar buiten (ymvk 5g2,5)

Optioneel nog 2 draadjes tbv Pulsmeter/kWh meter.
Lankabel tbv link home module aan te raden.

Van binnenunit naar buiten
-ymvk 5g2,5 (let op, je hoeft de nul in de buitenunit niet aan te sluiten, ook geen terminal...)
-modbus Kabel 3*0,8 shielded (scherm enkel in buitenunit aansluiten) (ik gebruik standaard knx kabel daarvoor en gebruik 1 ader niet..)

Van meterkast naar buiten; ymvk 3g2,5 (via lasdoos, zie boven)

Vergeet niet het bruggetje te maken in de binnenunit om de "sturing door netbeheerder" op te heffen (in D veel gebruikt).

Volgens wolf is het niet noodzakelijk werkschakelaars te plaatsen, wel dienen ze uiteraard veilig spanningsloos te worden gemaakt bij onderhoud reparaties etc. (Zie ook stickers).
(Er hoeft geen uitleg van de werkschakelaar-politie te volgen in dit topic, het is enkel het voorschrift van de fabrikant dat het niet nodig is...)

Succes en veel plezier ermee!

2050vandaag, waarom wachten?

• IplugNplay
BjornHero schreef op woensdag 27 september 2023 @ 00:04:
Plaats ze bijna wekelijks;

Vanaf mk naar binnenunit;
B16 30ma(b) --> deze aftakken in een lasdoos naar buitenunit (ymvk 3g2,5)
B20 30ma(b) -->deze doorlussen in binnenunit naar buiten (ymvk 5g2,5)

Optioneel nog 2 draadjes tbv Pulsmeter/kWh meter.
Lankabel tbv link home module aan te raden.

Van binnenunit naar buiten
-ymvk 5g2,5 (let op, je hoeft de nul in de buitenunit niet aan te sluiten, ook geen terminal...)
-modbus Kabel 3*0,8 shielded (scherm enkel in buitenunit aansluiten) (ik gebruik standaard knx kabel daarvoor en gebruik 1 ader niet..)

Van meterkast naar buiten; ymvk 3g2,5 (via lasdoos, zie boven)

Vergeet niet het bruggetje te maken in de binnenunit om de "sturing door netbeheerder" op te heffen (in D veel gebruikt).

Volgens wolf is het niet noodzakelijk werkschakelaars te plaatsen, wel dienen ze uiteraard veilig spanningsloos te worden gemaakt bij onderhoud reparaties etc. (Zie ook stickers).
(Er hoeft geen uitleg van de werkschakelaar-politie te volgen in dit topic, het is enkel het voorschrift van de fabrikant dat het niet nodig is...)

Succes en veel plezier ermee!
Je hebt het over voorschrift van fabrikant, die schrijft ook aparte zekeringen voor.
Ze zijn bang dat een kortsluitstroom in het ene apparaat de andere sloopt.

• BjornHero
Klopt, schrijven ze voor.
Bouw ik standaard niet zo in.

Ieder contact met ze leert dat ze het prima vinden indien de IDU en ODU op dezelfde b16 aansluiten.
(Enkel gebruikt voor stuurstroom, pompje etc..)
Zowel in D alsook NL.

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 13:52
https://www.transferxl.com/download/08mX416J6hNmr

Op pagina 98 geeft wolf aan dat er altijd spanning op het apparaat blijft te staan.

dit document is een generiek document voor alle landen en je moet het installeren naar de vorm van dit land.
is het niet zo dat in nederland een werk schakelaar buiten verplicht is?

• IplugNplay
Deze man installeert ze zo en dat is dus prima volgens hemzelf.

Ja als het geen stekker heeft moet je een werkschakelaar plaatsen.
Ookal staat dat niet in het schema omdat dat zoals je aangeeft gewoon generiek installatie schema is tbv werking en minimale eisen fabrikant.

Ik zou gewoon binnen en buiten apart afzekeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornHero
Het is verplicht een werkschakelaar te plaatsen, dat klopt.

Maar wat is een werkschakelaar volgens de nen1010?

NEN 1010 omschrijft het begrip ‘werkschakelaar’ breder en geeft aan dat als werkschakelaar kunnen dienen: meerpolige schakelaars, vermogensschakelaars en stopcontacten.

Een "gewone" werkschakelaar is een mogelijkheid om dit te doen (Maar niet de enige).

Om te vermijden dat er naast de IDU en ODU 2 werkschakelaars zitten kiezen wij veelal voor de optie de aardlekautomaten (die als lastscheider/werkschakelaar gebruikt mogen worden) duidelijk te kenmerken en een set anti-inschakel-clipjes met slotje te gebruiken bij afschakeling.

Tot heden heeft dit enkele malen tot discussie geleid bij verschillende keuringen maar bij verwijzing naar de norm nog nooit een probleem opgeleverd.

Wellicht is het ook verwarrend dat het woord werkschakelaar wordt gebruikt en niet lastscheider in de norm.

Als je liever extra werkschakelaars plaatst is dat ook goed, wellicht nog duidelijker dan zonder.

@IplugNplay

Ik vind het erg jammer dat je het nodig acht dit op de persoon te spelen en hiermee insinueert dat ik mijn zaken niet op orde heb. Dit soort nodeloze discussies en de toon ervan zorgen ervoor dat ik steeds minder geneigd ben praktijkervaring te delen. Helaas blijkt een dusdanige toelichting noodzakelijk om te voorkomen dat men in diskrediet wordt gebracht.

Ik ben/was mij bewust van deze discussie en onduidelijkheden omtrent een "lastscheider/werkschakelaar".

Mede daarom heb ik extern advies ingewonnen bij verschillende keurings-bureaus, de nen normen zelf alsook de fabrikanten van de warmtepompen die ik plaats.

Op basis daarvan kan ik stellen dat deze manier van werken niet enkel volgens mijzelf volgens de geldende normen is maar ook volgens bovenstaande partijen.

Met betrekking tot de aparte afzekering van de IDU en ODU heb ik meerdere malen met de fabrikant en verschillende inbedrijf-stellers in Nederland en Duitsland contact gehad.
Allen gaven aan dat dit goed is en er gewoon aanspraak kan worden gemaakt op de garantie.

• IplugNplay
Dat is wel goed dan want ik vindt het zelf onzin om 2 groepen te plaatsen. Maar bij ander merk was er gedoe over. Ook over de werkschakelaar, terwijl de aardlek met alle WP groepen naast de WP hing. Soms gaat met erg ver met eisen en slaan ze de plank mis. Maar mijn advies aan tweakers is voorzichtig.

Wat betreft mijn "op de man spelen" je eerdere berichten kwamen wat anders over op mij dan je laatste bericht met context van werkschakelaar e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:36
Ik zit ook naar de Wolf pomp te kijken en had identiek dezelfde vraag als TS.

Het E-schema is enigzins verwarrend.

ik plaats een hele nieuwe 3 fase groepenkast met daarin een 3P+N alamat 20A B kar. 30mA als de 400 volt voeding voor de binnenunit.

Daarnaast heb ik nog 2 stuks 1P+N 16A B kar. 30mA alamats voor de seperate voeding naar binnenunit en buitenunit.

Dat is geheel conform het E-schema llijkt mij, maar praktisch gezien enigzins overkill?

Blijft over het punt dat er dan 3 seperate automaten in de meterkast zitten die voeding geven aan de warmtepomp installatie en je die dus niet met 1 handeling spanningsloos kunt maken.

De binnenunit komt op zolder achter het knieschot. Dus toch verstandiger om daar 3 werkschakelaars naast elkaar te maken?

Of zouden de 3 voedingen in 1 gecombineerde werkschakelaar moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Guido7619 op 03-03-2024 06:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:23
Guido7619 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 06:34:

Blijft over het punt dat er dan 3 seperate automaten in de meterkast zitten die voeding geven aan de warmtepomp installatie en je die dus niet met 1 handeling spanningsloos kunt maken.
De regel voor het met 1 handeling schakelen geldt voor waar leken bij kunnen. Gezien leken niet aan airco's / warmtepompen mogen werken vanwege de f-gassenwet is dat geen probleem. Als je alleen aan de elektrische sturing wil werken verwacht ik ook meer kennis dan een leek.

Er is echter wel een manier om de warmtepomp in één handeling spanningsloos te maken:
Zet de hoofdschakelaar in de groepenkast uit. Dat is wat leken moeten doen in paniek.
Guido7619 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 06:34:
De binnenunit komt op zolder achter het knieschot. Dus toch verstandiger om daar 3 werkschakelaars naast elkaar te maken?

Of zouden de 3 voedingen in 1 gecombineerde werkschakelaar moeten?
Een werkschakelaar moet geplaatst worden om te voorkomen dat er tijdens werkzaamheden weer spanning op gezet wordt door een andere persoon.

Voorbeeld: persoon heeft het koud. Ziet dat het bedieningpaneel uit is. Loopt naar de meterkast en zet de groep weer aan. Persoon die op zolder/dak werkt krijgt een schok, raakt een vinger kwijt door draaiende delen en/of valt van het dak. De compressor gaat kapot als er geen gas in zit.

Het slotje op de automaat klinkt leuk. Dat is een laatste oplossing als er niks anders kan. Er zijn genoeg idioten die deze doorknippen als dat hun werk bellemert. Dat is dood door schuld volgens de wet.

Volgens mij zijn er geen werkschakelaars met 8 polen (5 fases en 3 nullen). Volgens de regels moet dat ook gescheiden zijn vanwege de verschillende groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Ricko1 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:49:
[...]

De regel voor het met 1 handeling schakelen geldt voor waar leken bij kunnen. Gezien leken niet aan airco's / warmtepompen mogen werken vanwege de f-gassenwet is dat geen probleem. Als je alleen aan de elektrische sturing wil werken verwacht ik ook meer kennis dan een leek.

Er is echter wel een manier om de warmtepomp in één handeling spanningsloos te maken:
Zet de hoofdschakelaar in de groepenkast uit. Dat is wat leken moeten doen in paniek.

[...]

Een werkschakelaar moet geplaatst worden om te voorkomen dat er tijdens werkzaamheden weer spanning op gezet wordt door een andere persoon.

Voorbeeld: persoon heeft het koud. Ziet dat het bedieningpaneel uit is. Loopt naar de meterkast en zet de groep weer aan. Persoon die op zolder/dak werkt krijgt een schok, raakt een vinger kwijt door draaiende delen en/of valt van het dak. De compressor gaat kapot als er geen gas in zit.

Het slotje op de automaat klinkt leuk. Dat is een laatste oplossing als er niks anders kan. Er zijn genoeg idioten die deze doorknippen als dat hun werk bellemert. Dat is dood door schuld volgens de wet.

Volgens mij zijn er geen werkschakelaars met 8 polen (5 fases en 3 nullen). Volgens de regels moet dat ook gescheiden zijn vanwege de verschillende groepen.
Die werkschakelaars kosten maar 14 euro voor 2 polig en minder dan 30 voor 4 polig. Dus niet zo'n probleem om die erbij te doen.

Vindt het zelf ook wel een prettig idee met 400 volt aansluiting.

Verder kun je wellicht nog een discussie starten wie wel of niet aan een warmtepomp mag werken. Want met monoblocks wordt er juist zo mee geadverteerd dat iemand zonder F-gassen certifcaat dit mag installeren.

In mijn ervaring moet je een werkschakelaar kunnen locken(tag out/lock out) of in het zicht zijn vanaf de plek waar je eraan moet werken. Maar goed, thuis gelden andere regels.
Pagina: 1