Advies 2e hands 5.1 set voor kijken films

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdejong
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-04 10:39
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
5.1 set voor bevestiging aan de muur

Wat is je budget?
Onder de € 200,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om
(kinder/teken)films en BBC natuurdocumentaires te kijken op speelzoldertje voor de kinderen, waar een mijn oude beamer van vroeger (Epson TW3200) komt te hangen.

Wat heb je zelf al gevonden?

Harman Kardon HKTS-11
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Harman Kardon HKTS-16

JBL ESC 300

Bose Acoustimass 6

Harman Kardon AVR151S

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik zie door de bomen het bos niet qua tweedehands aanbod. Wat is voor een bedrag tot € 200,- de betere set die je tweedehands op Marktplaats kunt krijgen voor het streamen van films met 5.1 surround sound in Dolby Digital?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:14

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@hjdejong Bekijk allereerst wat voor soort setjes het exact zijn. Is er een apparaat met ingebouwde aansluitingen meegeleverd om jouw bronapparaten en beamer op aan te sluiten? Meestal is dit een losse receiver (soms met ingebouwde dvd/blurayspeler). Bij andere setjes kan soms alles juist aangesloten worden op 1 vd speakers (frontspeaker of subwoofer bijv.)

Als dit allebei niet het geval is, dan heb je nog een losse receiver bij de speakers nodig.

Het gaat overigens niet tegelijk. Als de set al een speaker heeft met ingebouwde aansluitingen dan kan je hem niet op een losse receiver aansluiten.

Als je dat weet moet je kijken of die receiver (of de speaker met aansluitingen) geschikt is voor je bronapparaten en je afspeelwensen. Er moet dus sowieso een HDMI-output voor je beamer zijn. En HDMI-inputs voor je bronapparaten. Waarvandaan komen die kinderfilms en BBC-docu's? Van een mediaspeler bijv? Van een blu-rayspeler met streamingdiensten? Enz. Moeten er ook nog andere opties zijn, zoals bijv eens liedjes voor de kinderen afspelen van Spotify als ze gezellig op zolder spelen?

Hoe beter en completer je lijstje, hoe beter je kunt checken of de opties op Marktplaats geschikt zijn voor jouw wensen. Het aantal Watt mag je overigens meteen weer vergeten. Dat wordt doorgaans door iedere fabrikant nogal creatief gemeten en zegt niks over de kwaliteit vd geluidsset.

[ Voor 5% gewijzigd door Jorgen op 26-09-2023 22:23 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjdejong
Jorgen schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:22:
@hjdejong
Hoe beter en completer je lijstje, hoe beter je kunt checken of de opties op Marktplaats geschikt zijn voor jouw wensen. Het aantal Watt mag je overigens meteen weer vergeten. Dat wordt doorgaans door iedere fabrikant nogal creatief gemeten en zegt niks over de kwaliteit vd geluidsset.
Bedankt voor je feedback. Qua input zit ik te denken aan een Android TV met HDMI. Die gebruiken we zelf beneden ook en daar zit alles op (ook Spotify) wat ze nodig hebben voor het afspelen. Verder wil ik ook een oude PS3 aansluiten, dus ik moet idd goed kijken of er 2 HDMI inputs en 1 HDMI output op zitten.

Dan blijft voor mij nog wel de vraag over of er bepaalde merken zijn die er qua 5.1 surround ervaring uitspringen Bose, Harman Kardon, Jamo of ander merk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:04

FeaR

In GoT we trust

hjdejong schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:30:
[...]
Dan blijft voor mij nog wel de vraag over of er bepaalde merken zijn die er qua 5.1 surround ervaring uitspringen Bose, Harman Kardon, Jamo of ander merk?
Met een budget van onder de 200 euro lijkt me dat niet de hoogste prioriteit, beggars can't be choosers.

Zoals @Jorgen al aan heeft gehaald heb je naast speakers ook iets nodig wat deze van signaal voorziet. Alle sets die je hebt "gekozen" zijn exclusief, op de laatste na. Laatste heeft ook alle kabels om aan te sluiten. Nu hoef je op kabels zeker niet leeg te lopen maar met een budget van max 200 euro is zelfs 10 euro aan kabels procentueel al aanzienlijk.

Let met receivers op dat je niet te oud gaat. Mooiste is als de receiver over HDMI Processing beschikt. Dan ga je met één kabel vanaf de bron naar de receiver en via de receiver weer naar de beamer. Receiver vangt de audio af en stuurt alleen beeld door. Pak een receiver van na 2010 en je zit wel goed. Kom je wel op de HDMI versie maar zolang je een Full HD beamer houdt zit je dan ook goed. 4K en refresh rate maken dan niet uit voor de keuze van de receiver.

Genoemde Harman Kardon 151S doet bovenstaande overigens. De JBL zou ik laten staan. Ik zie alleen stereo ingangen, geen idee hoe je daar ooit werkelijk surround uit gaat halen. Ik zeg niet dat er geen andere opties zijn, ik zeg alleen dat je goed moet kijken het complete pakket te pakken. Als je bijvoorbeeld een oude Logitech Z5500 of Z906 van Marktplaats trekt heb je weer andere uitdagingen als het niet hebben van HDMI op de Logitech waardoor je met andere kabels moet gaan werken vanuit de Audio Out van de bron (mit die dat heeft....).

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 27-09-2023 10:34 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjdejong
Bedankt voor je feedback. Ik had nog niet gezien dat alleen de laatste Harman Kardon de HDMI throughput had. Inmiddels heb ik deze dan ook over kunnen nemen voor € 125,-.

Nogmaals bedankt voor jullie feedback!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:14

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@hjdejong graag gedaan en veel plezier!

Your Friendly Neighborhood Moderator

• hjdejong