Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:20
Begin september heb ik SUMO ontdekt. Super handig om snel te zien van welke software er updates zijn zonder dat het vanzelf geïnstalleerd wordt. Maar helaas lees ik net dat dit product eind van volgende maand gaat stoppen

Wat gebruiken jullie om te controleren of er updates zijn, liefst zonder dat t uit zichzelf die update gaat installeren. Dat wil ik graag zelf bepalen of ik dat wel wil en wanneer ik dat wil.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gezond verstand? Nadenken wat je installeert, na installatie ff een evt auto update functie uitzetten en verder: if it ain't broken don't fix it :)

Windows updates doe je weinig aan, voor de rest alleen indien nodig. Aan een bugfix heb je niks als je de bug niet hebt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:59
The Eagle schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:55:
Gezond verstand? Nadenken wat je installeert, na installatie ff een evt auto update functie uitzetten en verder: if it ain't broken don't fix it :)

Windows updates doe je weinig aan, voor de rest alleen indien nodig. Aan een bugfix heb je niks als je de bug niet hebt :)
Security fixes wil je niet missen lijkt me. Dus je gaat redelijk kort door de bocht door te zeggen dat je niets moet doen als het naar behoren werkt.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
The Eagle schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:55:

ah ja ook een alternatief, niets doen en niet kijken. Maar niet wat ik voor ogen heb

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:16
ik gebruik Patch my PC

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:19
WingetUI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

CMD.exe
Winget upgrade

Dan zie je wat er te updaten valt.
Winget upgrade -h —all upgrade alles wat het kan upgraden. Wel als admin draaien dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 09:44
Binnen ons bedrijf gaan wij juist meer voor automatische updates. Het aantal bugs afgelopen 2 jaar was 1 (Microsoft Edge update brak iets).

Wij hebben een vulnerabilities dashboard en je ziet dat er gewoon heel regelmatig security issues zijn. Hierdoor bleven wij steeds achter de feiten aan lopen, nu gaat het automatisch en is het een andere manier van werken. Wanneer er iets omvalt door een update, gaan wij onderzoeken waardoor dat komt en wat wij eraan kunnen doen. De organisatie heeft er wat moeite mee, maar met de tijd gaan zij ook mee.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:51

TheVMaster

Moderator WOS
commentator schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:47:
Begin september heb ik SUMO ontdekt. Super handig om snel te zien van welke software er updates zijn zonder dat het vanzelf geïnstalleerd wordt. Maar helaas lees ik net dat dit product eind van volgende maand gaat stoppen

Wat gebruiken jullie om te controleren of er updates zijn, liefst zonder dat t uit zichzelf die update gaat installeren. Dat wil ik graag zelf bepalen of ik dat wel wil en wanneer ik dat wil.
Eh, hebben we het nu over Windows Updates, of over applicatie updates? Dat eerste zou je natuurlijk gewoon automatisch moeten laten gebeuren (want nouja, waarom zou je updates niet willen? :+).

Dan hoort het topic idd in Windows Clients, als het over software gaat, dan verplaats ik hem ff.

• passer
Hann1BaL schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:23:
CMD.exe
Winget upgrade

Dan zie je wat er te updaten valt.
Winget upgrade -h —all upgrade alles wat het kan upgraden. Wel als admin draaien dan.
C:\WINDOWS\system32> Winget upgrade -h -all
Winget : The term 'Winget' is not recognized as the name of a cmdlet, function, script file, or operable program. Check
the spelling of the name, or if a path was included, verify that the path is correct and try again.
At line:1 char:1
+ Winget upgrade -h -all
+ ~~~~~~
+ CategoryInfo : ObjectNotFound: (Winget:String) [], CommandNotFoundException
+ FullyQualifiedErrorId : CommandNotFoundException

:?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

WingetUI kan naast Winget ook Chocolatey en bijv. NPM en Pip repo's uitlezen, daarmee kun je een heel deel afdekken.

Dat zal niet altijd de officiële bron zijn, maar in mijn revaring is alle software binnen een dag ook beschikbaar op de secundaire plekken, zo heb ik vaker een update van bijv. Discord eerder via Chocolatey gezien dan in de app zelf.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

passer schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:06:
[...]

C:\WINDOWS\system32> Winget upgrade -h -all
Winget : The term 'Winget' is not recognized as the name of a cmdlet, function, script file, or operable program. Check
the spelling of the name, or if a path was included, verify that the path is correct and try again.
At line:1 char:1
+ Winget upgrade -h -all
+ ~~~~~~
+ CategoryInfo : ObjectNotFound: (Winget:String) [], CommandNotFoundException
+ FullyQualifiedErrorId : CommandNotFoundException

:?
Open eens een powershell window ipv cmd. Dit lost dat probleem wel eens op.

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:10
Hann1BaL schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:11:
[...]

Aan de fout te zien was dat al een Windows Powershell (nog niet PS7) venster.

En voor degene die vandaag de dag nog standaard cmd openen: doe is niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• commentator
TheVMaster schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:03:
[...]

Eh, hebben we het nu over Windows Updates, of over applicatie updates? Dat eerste zou je natuurlijk gewoon automatisch moeten laten gebeuren (want nouja, waarom zou je updates niet willen? :+).

Dan hoort het topic idd in Windows Clients, als het over software gaat, dan verplaats ik hem ff.
applicatie updates

• passer
Hann1BaL schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:11:
[...]

't was met powershell gedaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiggum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-06 15:40
draai Windows 7 en Patch My PC, naast Sumo. Combinatie van beide bleek beste dekking te bieden. Ketarin en Winget/WingetUI zijn geen alternatieven.

Zijn er alternatieven, die wél draaien op Windows 7 ?
Pagina: 1